Audio ResearchProdukty archiwalne Światowy lider lampowego hi-end audio z 50-letnią tradycją

O firmie
  • O firmie
  • Recenzje
  • Cennik
  • Gdzie kupić

Audio Research: podróż ku szczytom jakości odtwarzania muzyki

Od samego początku, od 1970, Audio Research stale produkuje lampowe komponenty osiągające najlepsze brzmienie w swojej klasie. Po pięciu dekadach ręcznego montowania doskonałego sprzętu audio, ARC zdobyło wiedzę i doświadczenie pozwalające osiągnąć firmie pozycję lidera wśród producentów luksusowej elektroniki. Dzisiejsze komponenty Audio Research stanowią kulminację pięćdziesięcioletnich poszukiwań jak najlepszych sposobów odtwarzania muzyki w systemach stereofonicznych.

Celem firmy od zawsze był rozwój produktów dla osiągania lepszego brzmienia i dla zaspokojenia wymagań wymagających audiofilów i melomanów. Dzisiaj, po 50 latach rozwoju, u podstaw działań Audio Research leży ta sama pasja ku przekraczaniu nowych granic. Zasadniczym kryterium rozwoju produktów Audio Research zawsze było i jest obecnie tworzenie komponentów oferujących pełne bogactwo barw i gęste faktury brzmienia, które są przypisywane lampom próżniowym. Teraz firmie Audio Research udało się połączyć kryterium analogowego i naturalnego ciepła z olbrzymią ilością detali i zadziwiającą dynamiką tranzystorów, bez konieczności godzenia się na kompromisy wynikające z zastosowanych technologii.

Do wyznaczonych celów Audio Research dochodzi wykorzystując dwie (tak samo ważne) metody badawcze. Pierwszą z nich są pomiary. Inżynierowie ARC wykorzystują najdokładniejsze urządzenia pochodzące wprost z uniwersyteckich laboratoriów do nieustannego dokonywania pomiarów tworzonych przez siebie układów elektronicznych. Drugą metodą oceny sprzętu są testy odsłuchowe. Wszyscy inżynierowie ARC są również miłośnikami muzyki i audiofilami, którzy znają przewagę krytycznych odsłuchów sprzętu w realnych warunkach akustycznych nad laboratoryjnymi pomiarami. Wiedzą, że jedynie połączenie obu tych światów może dać rzeczywisty postęp w odtwarzaniu muzyki.

Fabryka Audio Research, projektowanie i produkcja

Doświadczenie ARC w zakresie projektowania i montażu komponentów audio może być w pełni wykorzystane dzięki nowej, ultranowoczesnej fabryce, którą otwarto w sierpniu 2018.

 

Dział badawczo-rozwojowy Audio Research wniósł w przedsięwzięcie udział w postaci 5 dekad doświadczenia w projektowaniu urządzeń, montowaniu układów elektronicznych oraz całych komponentów a także programowania PLC. Droga od wymyślenia wstępnego projektu poprzez mozolne testowanie kolejnych prototypów po strojenie gotowych urządzeń jest długa i wymagająca. Na szczęście, każdy członek zespołu Audio Research jest miłośnikiem muzyki – tak słuchanej na żywo, jak i odtwarzanej – i wie, jakie znaczenie ma osiągnięcie jak najlepszego brzmienia produkowanych komponentów.



W Audio Research proces strojenia urządzeń podczas ich projektowania i montażu można porównać raczej do pracy nad samochodem w zespole Formuły 1 niż do serwisowania samochodów jeżdżących po torze owalnym. Te drugie wymagają jedynie mocy, która pozwoli jak najszybciej okrążać tor. Bolidy F1 muszą połączyć moc ze zwrotnością, trakcją, przyczepnością w ostrych zakrętach... Podczas tworzenia układów, ARC sięga czasem po rozwiązania wyjątkowo szczegółowe. Czasem bowiem, najdrobniejsze zmiany dają olbrzymią poprawę brzmienia i pozwalają przesunąć granicę osiągnięć na niewyobrażalny wcześniej poziom.

Zanim jakikolwiek komponent elektroniczny lub materiał zostanie wykorzystany w konkretnym urządzeniu Audio Research, przechodzi szczegółowe testy. Dokładnie oceniane są wszystkie lampy próżniowe, tranzystory FET, lut, wewnętrzne okablowanie oraz materiały obudowy – aluminium i akryl. W urządzeniach ARC trafiających na rynek wykorzystywane są jedynie te elementy, które dają najlepsze brzmienie.

Nie da się niczym zastąpić doświadczenia. Osiągnięcie wielkości wymaga czasu, skróty prowadzą donikąd. Zdobycie odpowiedniej wiedzy w zakresie projektowania układów elektronicznych i montażu gotowych urządzeń zajęło ARC 50 lat. Zadziwiające brzmienie produktów Audio Research doskonale to pokazuje. Obsesyjne przywiązanie ARC do stałego poszukiwania nowych rozwiązań pozwalających poprawić brzmienie komponentów lampowych dało w rezultacie doświadczenie, które jest wyjątkiem w świecie producentów high-endu.

W związku z wyjątkowym przywiązaniem ARC do znaczenia najdrobniejszych detali firma samodzielnie projektuje wiele części – transformatorów, rezystorów, kondensatorów i przewodów stosowanych wewnątrz urządzeń. ARC poddaje również wszystkie stosowane lampy procesowi uważnego wygrzewania i precyzyjnie je dobiera. Wszystkie układy elektroniczne ARC są montowane do płyty ręcznie a do tłumienia mikrowibracji w miejscu ich powstania stosowane są mechaniczne elementy tłumiące. Niektóre komponenty elektroniczne są nawet montowane poza płytą główną, jeśli tylko pozwoli to osiągnąć większą czystość brzmienia.



Działająca od sierpnia 2018 nowoczesna fabryka Audio Research wykorzystuje do swego działania model JIT [just-in- time, wszystko na czas] pozwalający produkować jedynie urządzenia zamówione przez klientów, co znacznie upraszcza zarządzanie magazynami i zmniejsza ilość koniecznych zapasów części. Taka organizacja produkcji pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości zakładu, zwiększyć stabilność i powtarzalność brzmienia każdego z komponentów oraz zwiększyć ich niezawodność.

Audio Research buduje swoje urządzenia ręcznie. Z dumą i pasją. Każdy technik biorący udział w ich montażu potwierdza rozpoczęcie pracy podpisem na indywidualnej karcie urządzenia. Klienci otrzymują te karty, mogą więc prześledzić kto jest odpowiedzialny za powstanie zakupionego egzemplarza. ARC prowadzi również odsłuchy każdego nowo zbudowanego urządzenia, zanim zostanie ono wysłane do klienta.

W jaki sposób Audio Research osiąga nieustanny postęp jakości brzmienia?

Każda firma audio starająca się osiągnąć dźwiękową doskonałość wie, ile to sprawia kłopotów. Przede wszystkim, należy się zastanowić, co to znaczy doskonałe brzmienie? Po drugie: jak można je zmierzyć i jaki jest jego związek z nagraną muzyką? Dla audiofila, idea brzmienia absolutnego oznacza dążenie do otrzymania w domu wrażenia uczestnictwa w koncercie na żywo. Dźwięk dobrego stereofonicznego systemu powinien wręcz wywoływać niedowierzanie swoją organiczną gęstością i czystością.

Trudno jednak określić, w jaki sposób producenci mogą zmierzyć jakość brzmienia? Czy wystarczy polegać na wynikach pomiarów laboratoryjnych? Czy może lepiej wierzyć subiektywnym testom odsłuchowym?

Przez ponad pięćdziesiąt lat, ARC stale produkuje urządzenia oferujące referencyjne brzmienie. Jakość swoich komponentów firma ocenia obiema drogami: najpierw wykorzystuje precyzyjne urządzenia pomiarowe do oceny jakości elektrycznej każdego z obwodów. Następnie zaś prowadzone są wyczerpujące testy odsłuchowe. 



Na początkowych etapach projektowania, Audio Research korzysta z precyzyjnych urządzeń pomiarowych i oprogramowania Audio Precision do określenia parametrów elektrycznych nowych układów. Dzięki temu ARC może oceniać zniekształcenia harmoniczne, pasmo przenoszenia, współczynnik tłumienia, moc wyjściową i wiele innych aspektów działania nowych układów.

Wielki wpływ na brzmienie każdego komponentu mają transformatory oraz układ ścieżek na płycie. Z tego powodu, dział badawczo-rozwojowy firmy przykłada wielką uwagę do projektu przebiegu ścieżek i budowy samych transformatorów.



Kiedy zostanie osiągnięty wyznaczony poziom jakości brzmienia prototypu, inżynierowie ARC zaczynają prowadzić intensywne doświadczenia obejmujące układy różnej topologii, szeroki wachlarz komponentów elektrycznych oraz wewnętrznego okablowania. Sprawdzane jest również znaczenie różnych dodatków metalurgicznych do stosowanego lutu. Pracując wspólnie z dostawcami części, Audio Research aktywnie pracuje nad poprawą jakości wszystkich elementów składowych, z których tworzone są urządzenia ARC.

Głównym celem tworzenia nowych komponentów ARC jest przekroczenie istniejących granic i ograniczeń. Zmiana nawet drobnej rzeczy pozwala czasem pójść znacznie dalej. To proces, który nie ma końca. Również w trakcie montażu gotowych urządzeń, Audio Research stara się nieustannie dążyć do jak najlepszego brzmienia. Dobór lamp, ich wygrzewanie i ponowne testowanie po montażu w gotowych urządzeniach pozwalają wydłużyć ich trwałość i poprawić brzmienie. 

Prawdziwa wartość produktów Audio Research

Tradycją firmy Audio Research jest wyjątkowe w branży podejście do kwestii wieloletniego wsparcia klientów. Produkty firmy Audio Research zapewniają radość słuchania muzyki tak długo, jak długo ich posiadacze regularnie o nie dbają. Zgodnie z firmową regułą, technicy Audio Research do dziś mogą naprawić, odnowić i przywrócić do pełnej sprawności praktycznie każde urządzenie wyprodukowane w trakcie pięćdziesięcioletniej działalności firmy. Szczerze mówiąc, wiadomo o wielu pięćdziesięcioletnich urządzeniach Audio Research, które stale zapewniają swoim właścicielom wyjątkowe doznania muzyczne.

Urządzenia wyprodukowane przez Audio Research przez długie lata nie tracą na wartości podczas odsprzedaży na rynku wtórnym. Wiele z nich zdobyło nawet status komponentów ‘kolekcjonerskich’: dziś potrafią kosztować dużo więcej niż w momencie kupna. Klienci firmy nie muszą się więc martwić spadkiem wartości urządzeń kupowanych w dniu dzisiejszym. Komponenty firmy wystawione na sprzedaż na rynku wtórnym znikają natychmiast. Wiele osób wie bowiem, że mogą one być serwisowane i wspierane przez długie lata. 

Audio Research jest jednym z najdłużej nieprzerwanie działających producentów w całym amerykańskim audio. Firma została założona w 1970 w Minneapolis z jednym głównym celem: podnieść jakość brzmienia odtwarzanej muzyki. Do dziś filozofia działania Audio Research skupia się na rozwoju technologii i podnoszeniu jakości brzmienia. Nowe produkty pojawiają się na rynku jedynie w związku z rzeczywistym rozwojem technologii i poprawą brzmienia. Hasło HIGH DEFINITION stało się terminem określającym jakość produktów firmy.


Przez ostatnie 50 lat Audio Research stale rozwija się i buduje sieć specjalistycznych dystrybutorów, punktów sprzedaży i wsparcia technicznego na całym świecie – w Amerykach, Europie, Azji. Dziś firma posiada własną, zaawansowaną fabrykę w Maple Grove, gdzie załoga licząca 50 osób tworzy komponenty Audio Research od pierwszych szkiców po gotowe do wysłania produkty.

W Polsce AUDIOFAST współpracował z Audio Research przez ponad 10 lat w okresie od 2006 do 2016 roku, a obecnie ponownie od połowy roku 2020 wracamy do współpracy jako wyłączny dystrybutor ARC w Polsce. Staramy się godnie reprezentować markę Audio Research w Polsce, budować pozycję marki oraz wspierać użytkowników tak dobrze jak to możliwe.

Firma Audio Research miała wielki udział w zmianie podejścia całej branży do kwestii projektowania komponentów audio: zamiast koncentrować się na wprowadzaniu tańszych rozwiązań i masowej sprzedaży, postawiła na jakość brzmienia. Firmę założył William Z. Johnson, który zaczął projektować własne urządzenia elektroniczne we wczesnych latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku a do połowy lat sześćdziesiątych prowadził sklep ze sprzętem audio. Projekty Johnsona opierały się na lampach próżniowych. W tym czasie większość producentów porzuciła tę technologie na korzyść tańszych i prostszych w implementacji tranzystorów, które oferowały jednak gorsze brzmienie. Wielu obserwatorów i historyków branży uważa dziś Johnsona za jednego z ojców chrzestnych pojęcia ‘high-end’ w dzisiejszym rozumieniu tego słowa – obszaru działalności przemysłowej wymagającego największej wiedzy i doświadczenia. Do dziś w tym segmencie rynku amerykańskie firmy stanowią mocną grupę.

Nazwa Audio Research kojarzy się z prestiżem, doskonałym brzmieniem i wieloletnią trwałością wśród miłośników muzyki na całym świecie.

 


Geneza Audio Research w pigułce

1951

W 1951 William Zane [Bill] Johnson otwiera w południowej części Minneapolis specjalistyczny sklep audio – Electronic Industries. Sklep ten był dla Billa platformą, która pozwoliła wcielać w życie jego idee i projekty: Bill projektował bowiem dla wymagających klientów zaawansowane wzmacniacze. Jego pierwszą konstrukcją wykonaną na zamówienie był wzmacniacz monofoniczny zajmujący trzy obudowy!

1968

W 1968 Bill sprzedaje firmę, projekty, patenty i swoje usługi firmie Peploe, również pochodzącej z Minneapolis. Jednak praca dla innej firmy nie trwała długo. Po dwóch latach, Bill odkupuje wszystko i w 1970 zakłada firmę Audio Research Corporation.

1970

W tym czasie lampy próżniowe są w odwrocie. Wypierają je tranzystory, tańsze i łatwiejsze w zastosowaniu z racji mniejszych wymagań odnośnie chłodzenia. W tym czasie jednak, tranzystory znajdują się na początku swojego rozwoju. Na ich podstawie nie da się osiągnąć muzykalnego brzmienia. Bill jest, bez żadnych wątpliwości, przekonany o zaletach lamp próżniowych, które pozwalają osiągnąć bardziej realistyczny i wciągający dźwięk. Wierzy również, że optymalne wykorzystanie możliwości lamp pozwoli im zaoferować niektóre cechy brzmienia kojarzone jako zalety tranzystorów – zwłaszcza szybkość i kontrolę. To w roku 1970 [dużo przed powstaniem dzisiejszych kontekstów] Bill wymyślił hasło ‘High Definition’, które dziś jest zastrzeżonym znakiem towarowym i integralną częścią tożsamości firmy.

W pierwszych latach działalności, firma Audio Research produkowała urządzenia, które Bill zaprojektował dla Electronic Industries. W tym czasie, żaden amerykański producent sprzętu audio nie miał w ofercie urządzeń wykorzystujących lampy. Podczas branżowych targów w 1970, jakiś rozzłoszczony inżynier krzyknął do Billa ‘właśnie cofnąłeś przemysł audio o dwadzieścia lat!’ Nie wiedział wtedy, że po latach Bill będzie uznawany za pioniera dzisiejszego high-endu a w czasach renesansu lamp w latach osiemdziesiątych Bill będzie o lata świetlne przed konkurencją!

1972

W roku 1972 firma Audio Research dostała prawdziwy wiatr w żagle. Nowy przedwzmacniacz Billa,  model SP-3 zostanie doceniony przez dwa najbardziej wpływowe magazyny tamtych czasów.

1973

J. Gordon Holt z magazynu Stereophile napisał w swojej recenzji SP-3: ‘Jeżeli chcesz najlepiej brzmiący przedwzmacniacz, jaki w ogóle można kupić i masz na to pieniądze: jest nim właśnie SP-3.” Mniej więcej w tym samym czasie, Harry Pearson z ‘The Absolut Sound’ napisał: „Chcę to powiedzieć wolno i wyraźnie: ten przedwzmacniacz jest najlepszy.” Te dwa testy pozwoliły Audio Research wyjść na czoło wyścigu. Olbrzymia popularność SP-3 ustabilizowała pozycję firmy na mapie świata audio.

Późne lata ‘7o, wczesne ‘8o i ‘9o

Sukces SP-3 i wzmacniaczy w rodzaju D-150, na rozwój samej firmy Audio Research oraz rozszerzenie jej oferty. Bill stale skupiał się na tworzeniu produktów osiągających coraz lepsze brzmienie nie zważając przy tym na merkantylne kwestie rynkowe. Od czasu do czasu eksperymentował z tranzystorami, ale w końcu powiedział: „Czy się to nam podoba, czy nie, lampy są po prostu lepsze do zastosowań audio.”

Przywiązanie Billa do brzmieniowej wyższości lamp znalazło nowe potwierdzenie w roku 1995, wraz z premierą linii Reference. Minęło wtedy 45 lat od skonstruowania przez Billa pierwszego wzmacniacza. Przyszła więc pora na skumulowanie całej wiedzy i doświadczenia. Pierwszym wzmacniaczem mocy nowej linii był model monoblok Reference 600, który potrafił dostarczyć z lamp 600W mocy wyjściowej. Towarzyszył mu przedwzmacniacz liniowy Reference 1. Seria Rerefence stała się dla Audio Research platformą, która pozwoliła wyprodukować najlepsze urządzenia audio na świecie. Jej historia rozwija się do dzisiaj. 

2010

Seria Reference wyznaczyła nowe standardy na rynku i pozwoliła firmie Audio Research wrócić na fotel lidera świata high-endu. Aby uczcić czterdziestą rocznicę powstania firmy, w 2010 wprowadzono do sprzedaży przedwzmacniacz Reference Anniversary z zasilaczem w osobnej obudowie. Jego produkcję ograniczono do jednego roku. Przedwzmacniacz ten osiągnął olbrzymi sukces rynkowy. Powszechnie uznano go też za najlepszy przedwzmacniacz linowy, jaki wyprodukowano.

Dzisiaj

Audio Research działa dziś w pełnej zgodzie z własnymi tradycjami: produkuje komponenty pozwalające osiągnąć najlepsze brzmienie przez długie lata bezawaryjnego działania. Długoletnie wsparcie klientów jest jednym ze znaków rozpoznawczych Audio Research. Firma może nadal naprawić praktycznie wszystkie urządzenia wyprodukowane w trakcie całego jej działania. Nadal pracuje jednak nad nowymi rozwiązaniami, które pozwolą uczynić odtwarzaną muzykę bardziej realną i przyjemną w odbiorze. Wieloletnie hasło Audio Research faktycznie reprezentuje wartości towarzyszące jej działalności: Doświadcz Audio Research – poczuj High Definition.

 

enjoythemusic ref160mtest
1 sie 2020 / recenzja

Monofoniczny wzmacniacz mocy Audio Research 160M - kolejny pewniak z Minnesoty!

Ref160M to rewelacja!. (...)  

Monobloki Ref160M dają tej muzyce poczucie realności zwłaszcza pod względem odwzorowania przestrzeni: muzyka zdaje się wypełniać całą salę nagraniową.(...)

Wzmacniacz pokazuje bez cienia kompresji zmiany dynamiki od najcichszego pianissimo po najgłośniejsze fortissimo. Niezależnie od gatunku muzyki, przez trzy miesiące słuchania Ref160M zawsze pokazywał nagrania tak, jak mają brzmieć według artystów i realizatorów. Dotyczy do rocka, jazzu, klasyki, bluesa i każdego innego rodzaju nagrań. Cała muzyka przekazywana jest w pełnej glorii. Wzmacniacza tego nie interesuje sygnał z jakiej płyty dostaje – odtwarza go tak, jak trzeba.

Bez wątpienia to najlepszy wzmacniacz spośród wszystkich, jakie kiedykolwiek słyszałem w swoim systemie. (...) To wspaniała konstrukcja. Moim skromnym zdaniem to najlepsze z urządzeń stworzonych przez Audio Research. Monobloki Ref160M to godny i prawdziwy hołd dla założyciela firmy, Billa Johnsona.

Więcej
hifi+ 2 2016
28 mar 2016 / recenzja

Wzmacniacz zintegrowany Audio Research GSi75

Może to zabrzmieć trywialnie, ale kiedy pomyślimy o ile więcej musielibyśmy wydać i o ile więcej pojedynczych urządzeń umieścić w pokoju odsłuchowym, aby przewyższyć jakość jaką oferuje GSi75, dostrzeglibyśmy jak bardzo jest wyjątkowy. Wystarczy podpiąć do niego dobry gramofon, komputer wypełniony plikami z muzyką, dobry zestaw słuchawek i porządne głośniki, a będziemy zaspokojeni do końca życia. W wiecznie nienasyconym świecie sprzętu high-end, jest to chyba najlepsza rekomendacja, jakiej można udzielić.

Więcej
okladka highfidelity 136
1 sie 2015 / recenzja

Audio Research GSPre w High Fidelity nr136

Chociaż to przedwzmacniacz lampowy, to nie będzie on w systemie służył do ocieplenia dźwięku, ani do jego zmiękczenia, bo tego nie robi. Lampowa proweniencja sygnalizowana jest jedynie przez wyrafinowaną górę pasma – delikatną, dźwięczną i ładną. To otwarte, dokładne brzmienie, które wpasuje się w dźwięk końcówki mocy GS150 tejże firmy i wszystkich innych końcówek mocy, które mają balans tonalny przesunięty ku środkowi pasma lub po prostu grają nieco ciepło. GSPre nada systemowi polotu, otworzy go, ale bez rozjaśnienia. Wysokiej klasy wzmacniacz słuchawkowy w tym kontekście dostajemy za darmo.

Więcej
okladka audiovideo test gs150
1 maj 2015 / recenzja

Audio Research GS150 w AudioVideo 2015/05

To jeden z tych wzmacniaczy, które podłączasz i nie pytasz o nic. Po prostu oddajesz się muzyce. I to bynajmniej nie dlatego, ze z głośników sączy się leniwie urzekająco ciepły dźwięk, pieszcząc najbardziej czuły ze zmysłów, lecz dlatego, że niezależnie od tego, czy masz ochotę na Beethovena czy Deep Purple, GS150 jest zawsze zwarty i gotowy.

Więcej
okladka hifiplus 2014 08
1 sie 2014 / recenzja

Wzmacniacz zintegrowany Audio Research VSi75

Gdybym miał okazję komuś tak naprawdę doradzić, szepnął bym mu do ucha: „nikomu nie mów, ale wszystko na to wskazuje, że mamy do czynienia z jakością dźwięku wzmacniacza Audio Research linii Reference, tyle, że za cenę niższą o jakieś 10-15 tysięcy Funtów Brytyjskich.

Więcej
HFM 06 14 pg42 47
1 cze 2014 / recenzja

Audio Research SP20 - Na lata

Uniwersalny, bogato wyposażony, a co najważniejsze – świetnie brzmiący. SP20 nie uwodzi wyglądem, ale to przedwzmacniacz, który w niejednym systemie pozostanie na lata.

Więcej
Audio Video test arc vsi75
1 kwi 2014 / recenzja

Audio Research VSi75 - mały wspaniały

Mały, wyśmienity lampowiec. VSi75 to wzmacniacz, który nie rzuca od razu na kolana, zachęca jednak do nieprzerwanego słuchania muzyki. Odwraca uwagę od szukania odpowiedzi na pytanie: co lepsze – lampa czy tranzystor? Bo łączy najlepsze cechy tych obydwu światów, niemal nie ujawniając słabości każdego z nich. Przestrzeń, rozdzielczość, nasycenie – to wszystko jest po stronie tej konstrukcji. Najbardziej zaś zaskakuje bas: jeden z najlepszych, jakie słyszałem ze wzmacniacza lampowego.

Więcej
okladka high fidelity 119
1 mar 2014 / recenzja

Audio Research SP20 - made in USA

Jest chyba tak, że w SP20 starano się dopasować brzmienie do systemów, w jakich będzie to urządzenie pracowało – pragmatyzm to cenna cecha. Mocniejsze niż zwykle skraje – ale nie mocne obiektywnie, a na tle innych urządzeń tej firmy – budowane są przez przybliżenie źródeł pozornych do słuchacza i skupienie dźwięku w gęstej przestrzeni na linii łączącej głośniki. Gotuje się tam od emocji i informacji.

Więcej
recenzja arc cd9 HiPhilosphy
7 lut 2014 / recenzja

Audio Research CD9

Jest zatem CD9 urządzeniem nie tylko niezawodnym, i do tego w stopniu artystycznie wyrafinowanym, jak i bardzo uniwersalnym, będącym w istocie hybrydą normalnego odtwarzacza i przygotowanego do wspierania innych niż płyty źródeł cyfrowych przetwornika cyfrowo analogowego. W obu tych rolach jest perfekcyjny, zamieniając te cyfry w muzykę z rzadko spotykaną płynnością i czarem. W żadną stronę nie jest przy tym odchylony, realizując walory muzyczne w doskonałym wypośrodkowaniu i wyważeniu. Ciepły, płynny, spontaniczny, dynamiczny i pełen blasku.

Więcej
okladka hifiplus 02 2014
1 lut 2014 / recenzja

Audio Research Reference 250 - monofoniczny wzmacniacz mocy

To co otrzymujemy od samego początku, to w dużym stopniu klasyczna charakterystyka dźwięku Audio Research – środek pasma i scena, definiują dźwięk "za który warto oddać życie", połączony z niewysilonym, kontrolowanym basem i świetną dynamiką, a jednocześnie pewnym rodzajem wysokiej jakości, który zachęca do trwonienia godzin na odsłuchach muzyki. A wszystkie te wartości dojrzewają wraz z czasem, jaki na to poświęcicie.

Więcej
okladka hfm test refcd9
1 paź 2013 / recenzja

Audio Research Reference CD9

Oddanie złożoności i bogactwa muzyki przychodzi dziewiątce z łatwością, a impulsy o różnym natężeniu są czytelnie zniuansowane. Nie brakuje dźwięczności, a w spiętrzeniach – selektywności ani mocy. Nawet jeżeli dźwięk nie będzie przepotężny, to proporcje pomiędzy szmerem na pograniczu ciszy a bardzo mocnym impulsem zostaną zachowane. Nie ma tu miejsca na nudę ani domyślanie się emocji, które drzemią w interpretacji. Audio Research lubi, kiedy dużo się dzieje i kiedy repertuar jest zróżnicowany. Skomplikowane aranże to dla niego plac zabaw.

Więcej
cover stereophile 2013 10 v2
1 paź 2013 / recenzja

Odtwarzacz CD Audio Research Reference CD 9/DAC

Jeśli pasjonujecie się cyfrowym streamingiem (to ostatni trend w technice high-end audio), jeśli nie czujecie potrzeby podłączenia kolejnego urządzenia do waszego systemu (innymi słowy, jeśli nie chcecie zewnętrznego DAC’a USB) i jeśli macie mnóstwo płyt CD (a nie chcielibyście ich zamieniać w jakąś cyfrową chmurę), to być może Reference CD9 jest właśnie dla Was. To doskonała maszyna do odtwarzania płyt CD i ścieżek audio, skopiowanych w wysokiej rozdzielczości – znakomite źródło muzyki, na dzień dzisiejszy i na nadchodzące jutro.

Więcej
okladka hfm arc vsi75
1 wrz 2013 / recenzja

Audio Research VSi75 - czarna dziura

VSi75 jest arcydziełem artysty, który stworzył dźwięk gęsty, żywy, duży i muzykalny. Zdecydowany, ale bez agresji. Dociążony, ale zwinny. W którym pozornie nasycony i potężny bas jest tak naprawdę plastyczny i zróżnicowany. Gdzie wtopiona w średnicę góra prezentuje rzadko spotykane bogactwo, a zaskakująco rozciągnięta i perfekcyjnie lokalizowana stereofonia dopełnia całości. To produkt skończony, stworzony dla melomanów.

Więcej
okladka highfidelity 114
1 kwi 2013 / recenzja

Odtwarzacz CD/przetwornik REF CD9

Dźwięk tego urządzenia jest gęsty, ciepły, z akcentem przesuniętym w kierunku niskiej średnicy. CD9 traktuje sygnał cyfrowy w szczególny sposób, eliminując z niego to, co się zwykle z „cyfrą” kojarzy: brudy na górze pasma, chropowatość, nerwowość. Z testowanym odtwarzaczem to ostatnie może wywołać co najwyżej koniec płyty i konieczność jej zmiany – bo przecież jest tyle starej, znanej już muzyki do wysłuchania, tyle nowych płyt do odpakowania… To bardziej przyjaciel niż narzędzie – z całym dobrodziejstwem inwentarza.

Więcej
okladka hfm 2013 01 arc ref75
1 sty 2013 / recenzja

Audio Research Ref75 - więcej niż pół

Ref 75 jest świetny. Nie owija w bawełnę, nie ściemnia, a mimo to potrafi wydobyć piękno nawet z kiepskich nagrań. Podłączcie do niego Avalony Transcendent, Wilsony Sophia III albo inne świetne kolumny i zapewnijcie równie udaną resztę toru. Nawet się nie spodziewacie, jak prawdziwy dźwięk może dać współczesna konstrukcja lampowa.

Więcej
test audio video arc refdac
1 lis 2012 / recenzja

Audio Research Reference DAC

Chwile spędzone z tym przetwornikiem z wykorzystaniem bardzo dobrej końcówki mocy mogą przynieść nowe doznania z kwestii masywności i namacalności brzmienia ulubionych płyt. Reference DAC potrafi ująć muzykalnością, która objawia się tym, że chce się go słuchać znacznie bardziej niż wielu innych, znacznie szczuplej brzmiących źródeł cyfrowych. Dynamika nie jest praktycznie w ogóle ograniczana, zaś to, jak swobodne i muzykalne brzmienie proponuje ten wspaniały DAC, budzi najwyższe uznanie. Opcja odtwarzacza strumieniowego i radia internetowego to dodatkowe bonusy, z których na co dzień przyszli użytkownicy będą zapewne chętnie korzystać.

Więcej
okladka high fidelity 102
1 paź 2012 / recenzja

Audio Research Reference 75

Środek pasma jest zaje...sty. Wzmacniacz gra go jak niewielki, kilkuwatowy wzmacniacz SET, może tylko bez ultymatywnej delikatności i eteryczności, jakie daje taki wzmacniacz. Wszystko inne, jak obecność gęstość, harmonie itp. są obecne.

Audio Research REF75 to kawał dobrego dźwięku, kawał dobrej muzyki. Ale czegóż można się było spodziewać po firmie, która dobre produkty ma we krwi i wygląda na to, że nawet zmiana właściciela - teraz to włoska firma Quadrivio SGR - czy śmierć założyciela i "dobrego ducha" tej firmy Wiliama Johnsona, tego nie zmieniła. Nie zmieniła także tego, że dźwięk ARC jest swoisty, tj. ma pewne cechy, które słyszę w każdym ich produkcie i które można by nazwać "firmowym dźwiękiem". Ale jaki to dźwięk!

Więcej
okladka test arc dspre audio video
1 sie 2012 / recenzja

Audio Research DSPre

Całościowo ocieplony w charakterze, DSPre potrafi fenomenalnie operować barwą, zmieniając ją nie do poznania, w zależności od materiału źródłowego. Barwy są nasycone, niezwykle bogate, o wspaniale rozbudowanej strukturze harmonicznej. Brzmienie DSPre ma to coś, czego nie ma większość urządzeń. Trudną do zdefiniowania cechę, którą na potrzebę te- go opisu określę głębią – nie odnoszącą się jednak wyłącznie do głębi sceny. Dotyczy ona zarówno prezentacji basu, sposobu konstruowania przestrzeni, jak i obfitej struktury barw. Ta głębia jest swoistą sygnaturą DSPre, cechą, która wyróżnia go na tle innych przedwzmacniaczy. Ten niezwykły miks skutkuje wręcz niesamowitą muzykalnością.

Więcej
test arc ref150 hfm
1 sie 2012 / recenzja

Audio Research Reference 150

Reference 150 zapewnia wszystko, czego oczekujemy od topowego Audio Researcha. Jest tu lampowa słodycz w najlepszym wydaniu. Jest przejrzystość, niezbędna do delektowania się niuansami, oraz świetna spójność, pozwalająca odbierać dźwięk całościowo, bez dzielenia go na podzakresy.

Więcej
okladka hifi 5 2012
1 maj 2012 / recenzja

Audio Research Reference 5SE

Kiedy gra, Reference 5SE jest prawie nieobecny w torze. Kiedy go nie ma, uświadamiamy sobie, jak bardzo go brakuje. Świetny preamp. Jeden z najlepszych pod Słońcem.

Więcej
okladka hificritic 2012 01
10 lut 2012 / recenzja

Audio Research Reference 150

Audio Research REF 150 to bardzo, bardzo dobry wzmacniacz. Wyposażony jest jedynie w wejścia zbalansowane, ale przecież większość dzisiejszych high-endowych przedwzmacniaczy posiada takież wyjścia. Śpiewająco przeszedł przez pomiary laboratoryjne. Okazał się podczas nich być najmocniejszym i najbardziej tolerancyjnym na zmienne obciążenie wzmacniaczem lampowym jaki widzieliśmy. Zachowuje przy tym bardzo niski poziom szumu i zniekształceń. Dobre wyniki pomiarów pozwalają oczekiwać braku niespodzianek z podłączaniem do niego trudnych kolumn [i to w pełnym zakresie spektrum akustycznego].

Wzmacniacz ten stanowi jasny punkt dzisiejszej oferty rynkowej. Jego dźwięk jest szybki, dynamiczny, żywy i rytmiczny a scena dźwiękowa szeroka i wyraźnie narysowana. Jako konstrukcja oferująca więcej mocy przy niższych zniekształceniach, REF 150 jest symbolem znacznego postępu w swojej kategorii cenowej. Mogę go szczerze zarekomendować. Mamy nowego lidera.

Więcej
okladka hificritic 2012 01
10 lut 2012 / recenzja

Audio Research Reference 5SE

Ci, którzy mieli okazję bezpośrednio porównać Anniversary 40 z REF5 nie mogli uwierzyć, że w projekcie tego stopnia wzmacniającego - opartego o klasyczne triody - kryją się jeszcze takie rezerwy. I że zmiana zasilania oraz ‘luksusowe’ wykończenie krytycznych elementów toru sygnałowego może przynieść taką poprawę. Pamiętając o tym liczyliśmy, że dużo tańszy ‘5SE skorzysta na nowych technologiach. Ale nie wyobrażaliśmy sobie, że zyska aż tak dużo. Podczas odsłuchu słychać poprawę w każdym aspekcie dźwięku zaś wzrost ceny w stosunku do REF 5 nie jest aż tak duży. REF 5SE zasłużył więc na naszą mocną rekomendację.

Wyniki pomiarów laboratoryjnych są również wyjątkowe: niski szum i zniekształcenia, doskonała kompatybilność wejść i wyjść, dokładne przeniesienie częstotliwości. Brzmienie jest wyraźnie lepsze pod każdym względem. Na uwagę zasługuje zwłaszcza jego dynamika i umiejętność przeniesienia emocji. Mamy do czynienia z nowym przedwzmacniaczem referencyjnym. Przewyższa konkurencję łącząc wielką dokładność przekazu z niespotykaną muzykalnością.

Więcej
okladka test arc ls27 hfm 2012 02
1 lut 2012 / recenzja

Audio Research LS27

Bardzo dobrą przejrzystość zgrabnie równoważy nasycona barwa i namacalny bas. W jego niskich rejestrach daje się wyłapać delikatne zaokrąglenie, akcent miękkości, ale taki charakter świetnie tu pasuje. W średnicy pojawia się ta sama, ledwie wyczuwalna krągłość i nutka ocieplenia, dzięki którym odbieramy dźwięk jako spójny i przyjazny. LS27 na pewno nie jest złagodzony ani kluchowaty. Na pierwszym planie zawsze stoi naturalność. Cechy będące odstępstwem od pełnego obiektywizmu są tak finezyjnie wtopione w brzmienie, że trudno je sobie bez nich wyobrazić. Są jak odrobina soli w cieście. Nie tylko nie psuje smaku, ale jest niezbędna, by go podkreślić.

Więcej
okladka testu arcref150 audiovideo
1 gru 2011 / recenzja

Audio Research Reference 150

Nigdy wcześniej, w swoim systemie odsłuchowym nie słyszałem tak sprawnego dynamicznie oraz swobodnie grającego wzmacniacza lampowego.

Rozdzielczość, projekcja detali są na bardzo wysokim poziomie. To w dużej mierze zasługa nieprzeciętnej w kategoriach absolutnych oraz niezwykłej, jak na urządzenie lampowe, reprodukcji wysokich tonów. Ich krystaliczność i absolutna otwartość w górnym skraju pasma akustyczne go łączą się ze swego rodzaju przeżyciem, którego dotąd w przypadku wzmacniacza lampowego nie doświadczyłem.

Więcej
okladka hifi 10 2011
1 paź 2011 / recenzja

Audio Research VSi60 - brzydkie kaczątko

Ten wzmacniacz angażuje nas w muzykę i pozwala się jej przyglądać, a gdy na to zasługuje – podziwiać jej piękno. VSi60/KT120 to istne brzydkie kaczątko. Wygląda jak półtora nieszczęścia, a gra tak, że trudno się oderwać. I jak tu nie lubić Audio Researcha?

Więcej
okladka testu arc dac8 av
1 mar 2011 / recenzja

Audio Research DAC8

DAC8 jest wyraźnie lepszym, a przede wszystkim znacznie wszechstronniejszym urządzeniem. Bezsprzecznie najlepszym przetwornikiem c/a z łączem USB, jaki miałem okazję słuchać. Niewykluczone także, że jednym z najlepszych, jeśli aktualnie nie najlepszym, jaki można kupić. Uznanie budzi fakt, że jakością brzmienia uzyskiwanego z plików bezstratnych 16/44,1, DAC8 reprezentuje poziom najlepszych dyskofonów CD w swojej cenie, a wiele z nich – wręcz przewyższa. Na materiale hi-res zdecydowaną większość dystansuje. A to argumenty nie do zlekceważenia.

Więcej
okladka trstu arc ref5 hfm 2010
1 gru 2010 / recenzja

Audio Research Reference 5

Audio Research jest świetny! Przenosi brzmienie systemu na wyższy poziom i dobroczynnie wpływa na wszystkie aspekty prezentacji. Posiadacze dobrych końcówek mocy, sterowanych bezpośrednio z CD, nawet nie wiedzą, co tracą. Amerykański preamp wyczyści im konta, ale otworzy drzwi do świata mikrodynamicznych kontrastów, nasyconych barw i emocjonalnych subtelności. Nawet się nie spodziewają, ile uproszczeń dotąd akceptowali i ile informacji o muzyce tracili. Z Reference 5 więcej się to nie powtórzy.

Więcej
okladka recenzji arc cd5 hifichoice 2010
1 lis 2010 / recenzja

Audio Research CD5

Rozstanie z CD5 było jednym z najbardziej traumatycznych przeżyć w naszym audiofilskim życiu. Gdybyśmy tylko mogli, to pozostawilibyśmy ten odtwarzacz jako referencję dla wszystkich źródeł cyfrowych, jakich przyjdzie nam jeszcze słuchać.

Więcej
okladka recenzji arc vsi60 hifichoice 2010
1 wrz 2010 / recenzja

Audio Research VSi60

Naszym zdaniem VSi60 oferuje klasę dźwięku, która wielu audiofilów zadowoli na długie lata, a kolejny krok w stronę dźwięku „absolutnego” to będzie konkurencja w cenie dużo wyższej, na którą, mówiąc wprost, już nie wszyscy mogą sobie pozwolić. Ci, którzy ze względów finansowych będą musieli poprzestać na testowanym wzmacniaczu, naprawdę nie powinni narzekać – w tej cenie, a nawet nieco wyższej, to po prostu jeden z najlepszych możliwych wyborów dostępnych na rynku.

Więcej
okladka test arc refcd8 av 2010 08
1 sie 2010 / recenzja

Audio Research Ref CD8

W moim przekonaniu Audio Research Reference CD8 redefiniuje pojęcie realizmu brzmienia źródeł cyfrowych. W kwestii autentyczności i trójwymiarowości dźwięku dotarł na szczyt. Każdy inny znany mi odtwarzacz, wcale niekoniecznie tańszy, brzmi w bezpośrednim porównaniu sucho i płasko. CD8 jest wybitny nie dlatego, że szybszy, dokładniejszy, tudzież bardziej przestrzenny (choć to na pewno) lub dynamiczny od konkurentów. Rzecz nie rozbija się o jeden czy dwa aspekty brzmienia, lecz jego nierozerwalną całość – o to, jakie wrażenie ostatecznie tworzy się w głowie słuchacza. A wrażenie to jest boskie.

Więcej
okladka testu arc vsi60 audiovideo 2010
1 maj 2010 / recenzja

Audio Research VSi60 - lampa bez ograniczeń

VSi60 jest wzmacniaczem niezwykłym. To, w jaki sposób maskuje swą lampową naturę, budzi najwyższe uznanie. Czyni to na materiale dobrze i znakomicie nagranym. Gdy potrzeba, daje jednak to, za co lampy kochamy. Integra Audio Research zrobiła na mnie wielkie wrażenie. To rasowy wzmacniacz wart każdej wydanej na niego złotówki, i to bez rabatu. Wzmacniacz, który w swojej klasie nie ma dziś konkurencji.

Więcej
okladka testu arc vsi60 hfm 2009
1 lis 2009 / recenzja

Audio Research VSi60 - po prostu muzyka

Ten wspaniały wzmacniacz już dzisiaj stawiam jako kandydata do nagrody roku w naszym miesięczniku. Rzadko trafia się produkt tak wybitny i uczciwość dziennikarska nie pozwala przejść obok niego obojętnie.

Więcej
okladka testu arc refcd8 hfm 2009
1 wrz 2009 / recenzja

Audio Research Ref CD8

Odtwarzacz panuje nad całością wykonania, a nam pozostaje jedynie usiąść wygodnie i zanurzyć się ́ w świat wiernie odwzorowanej muzyki. Wolnej od manieryzmów, z idealnie zaznaczoną równowagą tonalną i pulsującą energią impulsów. Coś pięknego!

Konkluzja
Kiedy dystrybutor zadzwonił z pytaniem, czy Reference CD8 mi się podobał, odpowiedziałem bez zastanowienia: „Nie podobał się. Ja jestem nim zachwycony”. I czego więcej bym na temat ARC nie napisał, to zdanie najlepiej oddaje moje wrażenia z tamtego spotkania.

Więcej
okladka arc cd5 hfm 2009
1 mar 2009 / recenzja

Audio Research CD5

W brzmieniu ARC CD5 trzeba się rozsmakować. Nie kusi łatwymi efektami, ale kiedy już ktoś złapie „feeling” nasączonej średnicy i analogowej muzykalności, trudno mu się będzie przestawić na inne źródło.

Więcej

HiFi System

Warszawa
ul. Ostródzka 273/1
Tel. 503 157 500

AUDIOFAST

Łódź
ul. Romanowska 55e, pasaż lok.9
Tel. 42 6133750