Audio ResearchProdukty archiwalne Światowy lider lampowego hi-end audio z 50-letnią tradycją

  • O firmie
  • Recenzje
  • Cennik
  • Gdzie kupić

Audio Research: podróż ku szczytom jakości odtwarzania muzyki

Od samego początku, od 1970, Audio Research stale produkuje lampowe komponenty osiągające najlepsze brzmienie w swojej klasie. Po pięciu dekadach ręcznego montowania doskonałego sprzętu audio, ARC zdobyło wiedzę i doświadczenie pozwalające osiągnąć firmie pozycję lidera wśród producentów luksusowej elektroniki. Dzisiejsze komponenty Audio Research stanowią kulminację pięćdziesięcioletnich poszukiwań jak najlepszych sposobów odtwarzania muzyki w systemach stereofonicznych.

Celem firmy od zawsze był rozwój produktów dla osiągania lepszego brzmienia i dla zaspokojenia wymagań wymagających audiofilów i melomanów. Dzisiaj, po 50 latach rozwoju, u podstaw działań Audio Research leży ta sama pasja ku przekraczaniu nowych granic. Zasadniczym kryterium rozwoju produktów Audio Research zawsze było i jest obecnie tworzenie komponentów oferujących pełne bogactwo barw i gęste faktury brzmienia, które są przypisywane lampom próżniowym. Teraz firmie Audio Research udało się połączyć kryterium analogowego i naturalnego ciepła z olbrzymią ilością detali i zadziwiającą dynamiką tranzystorów, bez konieczności godzenia się na kompromisy wynikające z zastosowanych technologii.

Do wyznaczonych celów Audio Research dochodzi wykorzystując dwie (tak samo ważne) metody badawcze. Pierwszą z nich są pomiary. Inżynierowie ARC wykorzystują najdokładniejsze urządzenia pochodzące wprost z uniwersyteckich laboratoriów do nieustannego dokonywania pomiarów tworzonych przez siebie układów elektronicznych. Drugą metodą oceny sprzętu są testy odsłuchowe. Wszyscy inżynierowie ARC są również miłośnikami muzyki i audiofilami, którzy znają przewagę krytycznych odsłuchów sprzętu w realnych warunkach akustycznych nad laboratoryjnymi pomiarami. Wiedzą, że jedynie połączenie obu tych światów może dać rzeczywisty postęp w odtwarzaniu muzyki.

Fabryka Audio Research, projektowanie i produkcja

Doświadczenie ARC w zakresie projektowania i montażu komponentów audio może być w pełni wykorzystane dzięki nowej, ultranowoczesnej fabryce, którą otwarto w sierpniu 2018.

 

Dział badawczo-rozwojowy Audio Research wniósł w przedsięwzięcie udział w postaci 5 dekad doświadczenia w projektowaniu urządzeń, montowaniu układów elektronicznych oraz całych komponentów a także programowania PLC. Droga od wymyślenia wstępnego projektu poprzez mozolne testowanie kolejnych prototypów po strojenie gotowych urządzeń jest długa i wymagająca. Na szczęście, każdy członek zespołu Audio Research jest miłośnikiem muzyki – tak słuchanej na żywo, jak i odtwarzanej – i wie, jakie znaczenie ma osiągnięcie jak najlepszego brzmienia produkowanych komponentów.



W Audio Research proces strojenia urządzeń podczas ich projektowania i montażu można porównać raczej do pracy nad samochodem w zespole Formuły 1 niż do serwisowania samochodów jeżdżących po torze owalnym. Te drugie wymagają jedynie mocy, która pozwoli jak najszybciej okrążać tor. Bolidy F1 muszą połączyć moc ze zwrotnością, trakcją, przyczepnością w ostrych zakrętach... Podczas tworzenia układów, ARC sięga czasem po rozwiązania wyjątkowo szczegółowe. Czasem bowiem, najdrobniejsze zmiany dają olbrzymią poprawę brzmienia i pozwalają przesunąć granicę osiągnięć na niewyobrażalny wcześniej poziom.

Zanim jakikolwiek komponent elektroniczny lub materiał zostanie wykorzystany w konkretnym urządzeniu Audio Research, przechodzi szczegółowe testy. Dokładnie oceniane są wszystkie lampy próżniowe, tranzystory FET, lut, wewnętrzne okablowanie oraz materiały obudowy – aluminium i akryl. W urządzeniach ARC trafiających na rynek wykorzystywane są jedynie te elementy, które dają najlepsze brzmienie.

Nie da się niczym zastąpić doświadczenia. Osiągnięcie wielkości wymaga czasu, skróty prowadzą donikąd. Zdobycie odpowiedniej wiedzy w zakresie projektowania układów elektronicznych i montażu gotowych urządzeń zajęło ARC 50 lat. Zadziwiające brzmienie produktów Audio Research doskonale to pokazuje. Obsesyjne przywiązanie ARC do stałego poszukiwania nowych rozwiązań pozwalających poprawić brzmienie komponentów lampowych dało w rezultacie doświadczenie, które jest wyjątkiem w świecie producentów high-endu.

W związku z wyjątkowym przywiązaniem ARC do znaczenia najdrobniejszych detali firma samodzielnie projektuje wiele części – transformatorów, rezystorów, kondensatorów i przewodów stosowanych wewnątrz urządzeń. ARC poddaje również wszystkie stosowane lampy procesowi uważnego wygrzewania i precyzyjnie je dobiera. Wszystkie układy elektroniczne ARC są montowane do płyty ręcznie a do tłumienia mikrowibracji w miejscu ich powstania stosowane są mechaniczne elementy tłumiące. Niektóre komponenty elektroniczne są nawet montowane poza płytą główną, jeśli tylko pozwoli to osiągnąć większą czystość brzmienia.



Działająca od sierpnia 2018 nowoczesna fabryka Audio Research wykorzystuje do swego działania model JIT [just-in- time, wszystko na czas] pozwalający produkować jedynie urządzenia zamówione przez klientów, co znacznie upraszcza zarządzanie magazynami i zmniejsza ilość koniecznych zapasów części. Taka organizacja produkcji pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości zakładu, zwiększyć stabilność i powtarzalność brzmienia każdego z komponentów oraz zwiększyć ich niezawodność.

Audio Research buduje swoje urządzenia ręcznie. Z dumą i pasją. Każdy technik biorący udział w ich montażu potwierdza rozpoczęcie pracy podpisem na indywidualnej karcie urządzenia. Klienci otrzymują te karty, mogą więc prześledzić kto jest odpowiedzialny za powstanie zakupionego egzemplarza. ARC prowadzi również odsłuchy każdego nowo zbudowanego urządzenia, zanim zostanie ono wysłane do klienta.

W jaki sposób Audio Research osiąga nieustanny postęp jakości brzmienia?

Każda firma audio starająca się osiągnąć dźwiękową doskonałość wie, ile to sprawia kłopotów. Przede wszystkim, należy się zastanowić, co to znaczy doskonałe brzmienie? Po drugie: jak można je zmierzyć i jaki jest jego związek z nagraną muzyką? Dla audiofila, idea brzmienia absolutnego oznacza dążenie do otrzymania w domu wrażenia uczestnictwa w koncercie na żywo. Dźwięk dobrego stereofonicznego systemu powinien wręcz wywoływać niedowierzanie swoją organiczną gęstością i czystością.

Trudno jednak określić, w jaki sposób producenci mogą zmierzyć jakość brzmienia? Czy wystarczy polegać na wynikach pomiarów laboratoryjnych? Czy może lepiej wierzyć subiektywnym testom odsłuchowym?

Przez ponad pięćdziesiąt lat, ARC stale produkuje urządzenia oferujące referencyjne brzmienie. Jakość swoich komponentów firma ocenia obiema drogami: najpierw wykorzystuje precyzyjne urządzenia pomiarowe do oceny jakości elektrycznej każdego z obwodów. Następnie zaś prowadzone są wyczerpujące testy odsłuchowe. 



Na początkowych etapach projektowania, Audio Research korzysta z precyzyjnych urządzeń pomiarowych i oprogramowania Audio Precision do określenia parametrów elektrycznych nowych układów. Dzięki temu ARC może oceniać zniekształcenia harmoniczne, pasmo przenoszenia, współczynnik tłumienia, moc wyjściową i wiele innych aspektów działania nowych układów.

Wielki wpływ na brzmienie każdego komponentu mają transformatory oraz układ ścieżek na płycie. Z tego powodu, dział badawczo-rozwojowy firmy przykłada wielką uwagę do projektu przebiegu ścieżek i budowy samych transformatorów.



Kiedy zostanie osiągnięty wyznaczony poziom jakości brzmienia prototypu, inżynierowie ARC zaczynają prowadzić intensywne doświadczenia obejmujące układy różnej topologii, szeroki wachlarz komponentów elektrycznych oraz wewnętrznego okablowania. Sprawdzane jest również znaczenie różnych dodatków metalurgicznych do stosowanego lutu. Pracując wspólnie z dostawcami części, Audio Research aktywnie pracuje nad poprawą jakości wszystkich elementów składowych, z których tworzone są urządzenia ARC.

Głównym celem tworzenia nowych komponentów ARC jest przekroczenie istniejących granic i ograniczeń. Zmiana nawet drobnej rzeczy pozwala czasem pójść znacznie dalej. To proces, który nie ma końca. Również w trakcie montażu gotowych urządzeń, Audio Research stara się nieustannie dążyć do jak najlepszego brzmienia. Dobór lamp, ich wygrzewanie i ponowne testowanie po montażu w gotowych urządzeniach pozwalają wydłużyć ich trwałość i poprawić brzmienie. 

Prawdziwa wartość produktów Audio Research

Tradycją firmy Audio Research jest wyjątkowe w branży podejście do kwestii wieloletniego wsparcia klientów. Produkty firmy Audio Research zapewniają radość słuchania muzyki tak długo, jak długo ich posiadacze regularnie o nie dbają. Zgodnie z firmową regułą, technicy Audio Research do dziś mogą naprawić, odnowić i przywrócić do pełnej sprawności praktycznie każde urządzenie wyprodukowane w trakcie pięćdziesięcioletniej działalności firmy. Szczerze mówiąc, wiadomo o wielu pięćdziesięcioletnich urządzeniach Audio Research, które stale zapewniają swoim właścicielom wyjątkowe doznania muzyczne.

Urządzenia wyprodukowane przez Audio Research przez długie lata nie tracą na wartości podczas odsprzedaży na rynku wtórnym. Wiele z nich zdobyło nawet status komponentów ‘kolekcjonerskich’: dziś potrafią kosztować dużo więcej niż w momencie kupna. Klienci firmy nie muszą się więc martwić spadkiem wartości urządzeń kupowanych w dniu dzisiejszym. Komponenty firmy wystawione na sprzedaż na rynku wtórnym znikają natychmiast. Wiele osób wie bowiem, że mogą one być serwisowane i wspierane przez długie lata. 

Audio Research jest jednym z najdłużej nieprzerwanie działających producentów w całym amerykańskim audio. Firma została założona w 1970 w Minneapolis z jednym głównym celem: podnieść jakość brzmienia odtwarzanej muzyki. Do dziś filozofia działania Audio Research skupia się na rozwoju technologii i podnoszeniu jakości brzmienia. Nowe produkty pojawiają się na rynku jedynie w związku z rzeczywistym rozwojem technologii i poprawą brzmienia. Hasło HIGH DEFINITION stało się terminem określającym jakość produktów firmy.


Przez ostatnie 50 lat Audio Research stale rozwija się i buduje sieć specjalistycznych dystrybutorów, punktów sprzedaży i wsparcia technicznego na całym świecie – w Amerykach, Europie, Azji. Dziś firma posiada własną, zaawansowaną fabrykę w Maple Grove, gdzie załoga licząca 50 osób tworzy komponenty Audio Research od pierwszych szkiców po gotowe do wysłania produkty.

W Polsce AUDIOFAST współpracował z Audio Research przez ponad 10 lat w okresie od 2006 do 2016 roku, a obecnie ponownie od połowy roku 2020 wracamy do współpracy jako wyłączny dystrybutor ARC w Polsce. Staramy się godnie reprezentować markę Audio Research w Polsce, budować pozycję marki oraz wspierać użytkowników tak dobrze jak to możliwe.

Firma Audio Research miała wielki udział w zmianie podejścia całej branży do kwestii projektowania komponentów audio: zamiast koncentrować się na wprowadzaniu tańszych rozwiązań i masowej sprzedaży, postawiła na jakość brzmienia. Firmę założył William Z. Johnson, który zaczął projektować własne urządzenia elektroniczne we wczesnych latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku a do połowy lat sześćdziesiątych prowadził sklep ze sprzętem audio. Projekty Johnsona opierały się na lampach próżniowych. W tym czasie większość producentów porzuciła tę technologie na korzyść tańszych i prostszych w implementacji tranzystorów, które oferowały jednak gorsze brzmienie. Wielu obserwatorów i historyków branży uważa dziś Johnsona za jednego z ojców chrzestnych pojęcia ‘high-end’ w dzisiejszym rozumieniu tego słowa – obszaru działalności przemysłowej wymagającego największej wiedzy i doświadczenia. Do dziś w tym segmencie rynku amerykańskie firmy stanowią mocną grupę.

Nazwa Audio Research kojarzy się z prestiżem, doskonałym brzmieniem i wieloletnią trwałością wśród miłośników muzyki na całym świecie.

 


Geneza Audio Research w pigułce

1951

W 1951 William Zane [Bill] Johnson otwiera w południowej części Minneapolis specjalistyczny sklep audio – Electronic Industries. Sklep ten był dla Billa platformą, która pozwoliła wcielać w życie jego idee i projekty: Bill projektował bowiem dla wymagających klientów zaawansowane wzmacniacze. Jego pierwszą konstrukcją wykonaną na zamówienie był wzmacniacz monofoniczny zajmujący trzy obudowy!

1968

W 1968 Bill sprzedaje firmę, projekty, patenty i swoje usługi firmie Peploe, również pochodzącej z Minneapolis. Jednak praca dla innej firmy nie trwała długo. Po dwóch latach, Bill odkupuje wszystko i w 1970 zakłada firmę Audio Research Corporation.

1970

W tym czasie lampy próżniowe są w odwrocie. Wypierają je tranzystory, tańsze i łatwiejsze w zastosowaniu z racji mniejszych wymagań odnośnie chłodzenia. W tym czasie jednak, tranzystory znajdują się na początku swojego rozwoju. Na ich podstawie nie da się osiągnąć muzykalnego brzmienia. Bill jest, bez żadnych wątpliwości, przekonany o zaletach lamp próżniowych, które pozwalają osiągnąć bardziej realistyczny i wciągający dźwięk. Wierzy również, że optymalne wykorzystanie możliwości lamp pozwoli im zaoferować niektóre cechy brzmienia kojarzone jako zalety tranzystorów – zwłaszcza szybkość i kontrolę. To w roku 1970 [dużo przed powstaniem dzisiejszych kontekstów] Bill wymyślił hasło ‘High Definition’, które dziś jest zastrzeżonym znakiem towarowym i integralną częścią tożsamości firmy.

W pierwszych latach działalności, firma Audio Research produkowała urządzenia, które Bill zaprojektował dla Electronic Industries. W tym czasie, żaden amerykański producent sprzętu audio nie miał w ofercie urządzeń wykorzystujących lampy. Podczas branżowych targów w 1970, jakiś rozzłoszczony inżynier krzyknął do Billa ‘właśnie cofnąłeś przemysł audio o dwadzieścia lat!’ Nie wiedział wtedy, że po latach Bill będzie uznawany za pioniera dzisiejszego high-endu a w czasach renesansu lamp w latach osiemdziesiątych Bill będzie o lata świetlne przed konkurencją!

1972

W roku 1972 firma Audio Research dostała prawdziwy wiatr w żagle. Nowy przedwzmacniacz Billa,  model SP-3 zostanie doceniony przez dwa najbardziej wpływowe magazyny tamtych czasów.

1973

J. Gordon Holt z magazynu Stereophile napisał w swojej recenzji SP-3: ‘Jeżeli chcesz najlepiej brzmiący przedwzmacniacz, jaki w ogóle można kupić i masz na to pieniądze: jest nim właśnie SP-3.” Mniej więcej w tym samym czasie, Harry Pearson z ‘The Absolut Sound’ napisał: „Chcę to powiedzieć wolno i wyraźnie: ten przedwzmacniacz jest najlepszy.” Te dwa testy pozwoliły Audio Research wyjść na czoło wyścigu. Olbrzymia popularność SP-3 ustabilizowała pozycję firmy na mapie świata audio.

Późne lata ‘7o, wczesne ‘8o i ‘9o

Sukces SP-3 i wzmacniaczy w rodzaju D-150, na rozwój samej firmy Audio Research oraz rozszerzenie jej oferty. Bill stale skupiał się na tworzeniu produktów osiągających coraz lepsze brzmienie nie zważając przy tym na merkantylne kwestie rynkowe. Od czasu do czasu eksperymentował z tranzystorami, ale w końcu powiedział: „Czy się to nam podoba, czy nie, lampy są po prostu lepsze do zastosowań audio.”

Przywiązanie Billa do brzmieniowej wyższości lamp znalazło nowe potwierdzenie w roku 1995, wraz z premierą linii Reference. Minęło wtedy 45 lat od skonstruowania przez Billa pierwszego wzmacniacza. Przyszła więc pora na skumulowanie całej wiedzy i doświadczenia. Pierwszym wzmacniaczem mocy nowej linii był model monoblok Reference 600, który potrafił dostarczyć z lamp 600W mocy wyjściowej. Towarzyszył mu przedwzmacniacz liniowy Reference 1. Seria Rerefence stała się dla Audio Research platformą, która pozwoliła wyprodukować najlepsze urządzenia audio na świecie. Jej historia rozwija się do dzisiaj. 

2010

Seria Reference wyznaczyła nowe standardy na rynku i pozwoliła firmie Audio Research wrócić na fotel lidera świata high-endu. Aby uczcić czterdziestą rocznicę powstania firmy, w 2010 wprowadzono do sprzedaży przedwzmacniacz Reference Anniversary z zasilaczem w osobnej obudowie. Jego produkcję ograniczono do jednego roku. Przedwzmacniacz ten osiągnął olbrzymi sukces rynkowy. Powszechnie uznano go też za najlepszy przedwzmacniacz linowy, jaki wyprodukowano.

Dzisiaj

Audio Research działa dziś w pełnej zgodzie z własnymi tradycjami: produkuje komponenty pozwalające osiągnąć najlepsze brzmienie przez długie lata bezawaryjnego działania. Długoletnie wsparcie klientów jest jednym ze znaków rozpoznawczych Audio Research. Firma może nadal naprawić praktycznie wszystkie urządzenia wyprodukowane w trakcie całego jej działania. Nadal pracuje jednak nad nowymi rozwiązaniami, które pozwolą uczynić odtwarzaną muzykę bardziej realną i przyjemną w odbiorze. Wieloletnie hasło Audio Research faktycznie reprezentuje wartości towarzyszące jej działalności: Doświadcz Audio Research – poczuj High Definition.

 

03 18 AR 80s
12 mar 2024 / recenzja

Test referencyjnego, lampowego wzmacniacza stereo Audio Research Reference 80S w Hifi Choice

(...) dynamiczna perkusja Neila Pearta oraz sekwencer generują tę niezwykłą energię i intensywność, jaką można by doświadczyć, mając szczęście uczestniczyć w koncercie zespołu w czasach ich największej świetności. Odnajdujemy tutaj autentyczne pulsowanie, które emanuje z basu, o imponującej głębokości, bogactwie brzmienia i szybkości. Co może być nawet istotniejsze, brak tutaj jakiejkolwiek stagnacji czy lenistwa, które czasami można by przypisać tradycyjnemu wzmacniaczowi lampowemu.

(...) jest to naprawdę oszałamiający wzmacniacz, który z łatwością dostarcza moc, jednocześnie radząc sobie z bardziej wymagającymi aspektami subtelności i drobnych szczegółów z absolutną swobodą.

 

Więcej
twittering i50
21 gru 2023 / recenzja

Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego Audio Research I/.50 w Twittering Machines

Doświadczanie Audio Research I/50 to nie tylko dźwięk, to autentyczna uczta życiowa. Korzystanie z tego wzmacniacza było czystą przyjemnością.

Szczerze mówiąc, byłem gotowy pokochać Audio Research I/50. A najbardziej pokochałem go w połączeniu ze słuchawkami Wharfedale Dovedale i Meze 109 Pro. Jeśli Twoja lista życzeń obejmuje bezbłędną jakość wykonania, przyciągający wzrok wygląd oraz czyste, wyraźne i kontrolowane spojrzenie na ukochaną muzykę, I/50 może być Twoim nowym najlepszym przyjacielem.

W odsłuchu, I/50 prezentował potężne, solidne brzmienie bez najmniejszych ziarnistości, emanujące przejrzystością, precyzją i zawsze pod pełną kontrolą, obejmując cały zakres tonalny od niskich do wysokich częstotliwości.

Więcej
i50 hifi class
6 wrz 2023 / recenzja

Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego Audio Research I/50 w hifi class

„Pięćdziesiątka” dzielnie i przede wszystkim skutecznie broni honoru „lampowców”: w jej brzmieniu nie brakuje parzystych harmonicznych, tj. przyjemnych dla ucha, delikatnych zaokrągleń, bogatych wybrzmień i miłego ciepełka. Jednocześnie proponuje dźwięk wyrazisty, żywy i ekspresyjny, co w przypadku wzmacniaczy lampowych nie jest już tak oczywiste.

Średnica, czego wiele osób oczekuje od wzmacniaczy lampowych, faktycznie jest faworyzowana, jednak jej uwypuklenie, na tle mocnego basu i żywej góry, jest stosunkowo dyskretne.

Na słowa uznania zasługuje nie tylko barwa i szczegółowość, ale także umiejętność rekonstruowania sceny dźwiękowej. Jest ona ładnie wyrysowana, szeroka i głęboka. Wszystko odbywa się w sposób estetyczny, z bardzo wyraźnym rysunkiem, separacją i lokalizacją poszczególnych źródeł pozornych.

Więcej
s350 v2
4 maj 2023 / recenzja

Test wzmacniacza stereofonicznego D’Agostino Progression S350 w HiFi News

Te nasączone latynoskimi rytmami utwory zachowały niespodziewaną słodycz wysokich tonów, wyraźną zwłaszcza w utworze ’Adios Irene’. Perkusja była mocna. Dźwięk wypełniał całe pomieszczenie dzięki dużej - wręcz gigantycznej - scenie.

Co więcej, wrażenie obecności obu artystów było niespotykanie autentyczne. Materializowali się gdzieś przede mną. Progression S350 to potężny wzmacniacz. Jego mocy wydaje się nieograniczona. JEdnocześnie jest również delikatny i wyrafinowany, jak jego starsi bracia. Jestem pod wrażeniem.

Ten wzmacniacz - niezależnie od źródła i reszty systemu - ma taką kontrolę, że wymaga od słuchacza bardzo dużo. Ci, którzy to złapią, w tej cenie nie znajdą niczego lepszego.

Więcej
diablo 120
1 maj 2023 / recenzja

Test wzmacniacza zintegrowanego Gryphon Audio Diablo 120 w HiFi i Muzyka

Pokazuje klasę, rozgrzewa emocje i przyspiesza puls. To, proszę Państwa, bas. Zasługuje na szczere uznanie. Nie stara się dominować nad resztą składowych, ale też niczego nie przykrywa. Słuchając muzyki, nie mamy wątpliwości, że jest aktorem pierwszego planu. (...) Bas Diablo 120 tworzy szkielet dla budowania emocji. To on wyznacza metrum. Kopie synkopą i budzi do życia leniwe realizacje.

Góra pasma jest dźwięczna i – znowu – dokładna. Cechuje ją konturowość i blask, który nie oślepia. Jeżeli przyzwyczailiście się do cykających talerzy czy syczących głosek, tutaj uzyskacie niby ten sam koloryt, ale bez szpilek.

(...) kiedy już wejdziemy w ten świat i poświęcimy mu trochę uwagi, słyszymy coraz więcej i więcej. Dopiero wtedy zauważamy przestrzeń, oddech i swobodę.

Więcej
160S SR
22 lut 2023 / recenzja

Test stereofonicznej lampowej końcówki mocy Audio Research Reference 160S w Soundrebels

Oferuje bowiem wysoką moc, jest praktycznie bezobsługowa – sama pilnuje kondycji wykorzystywanej szklarni i wygląda jak przysłowiowy milion dolarów.

Dźwięk oferowany przez tytułową końcówkę jest niezwykle naturalny, oszałamiająco poukładany – kompletny i rozdzielczy. Ze świecą szukać tu oznak ocieplenia, przesaturowania i lepkiej słodyczy.

(...) najniższe składowe charakteryzuje pewien niezwykle uroczy i zarazem uzależniający flow sprawiający, że zamiast chrupkości i laserowej precyzji kreślenia ich konturów dostajemy zdecydowanie milsze uszom niewymuszenie i naturalną płynność.

Nie szukał siłowego pompowania – czytaj pogrubiania – wydarzeń muzycznych, tylko nadając im posmaku szklanych baniek dbał o oddanie transparentności i szybkości podczas ich wirtualnego kreowania.

Więcej
alexia test hifi news v2
25 sty 2023 / recenzja

Test podłogowych zestawów głośnikowych Wilson Audio Alexia V w HiFi News

(...) w obrębie sceny dźwiękowej - dzięki jej skali, szerokości, głębokości i wysokości - mogłem z łatwością wyobrazić sobie wykonawców i instrumenty oraz ich względne rozmiary. Wyłapywanie szczegółów było na poziomie precyzji makroobiektywu, podobnie jak dokładne pozycjonowanie instrumentów.

Alexia V to kolumny, które oszczędzą każdemu rozsądnemu człowiekowi potrzeby posiadania subwoofera.

Dzięki wielu szczegółowym poprawkom głośnik Alexia V firmy Wilson jest czymś więcej niż tylko " dopieszczonym" zestawem głośnikowym.

Alexia V ustanowiła fundament, który zdefiniował wszystko co mogłem usłyszeć - nawet w delikatnych nagraniach o charakterze niemalże unplugged.

Więcej
hifi class recenzja prima luna v2
10 sty 2023 / recenzja

Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego PrimaLuna EVO 100 Integrated w Hifi Class

(...) jest jawnym zaprzeczeniem stereotypu "słabowitej lampy": bardzo dobrze kontroluje membrany głośników. Innymi słowy jest wystarczająco mocny, by bez żadnych problemów wysterować kolumny o przeciętnej efektywności

Przy odtwarzaniu jazzu i "powagi" wzmacniacz ten potrafi urzec wiernością barw, muzykalnością i przestrzenią, ale całkiem dobrze daje sobie radę także z cięższymi klimatami, jak np. "Lux Æterna" Metalliki (stream z TIDAL-a), gdzie właściwie wszystko "siedzi" jak należy: dobre poczucie rytmu i tzw. drajw powodują, że taka muzyka nabiera pożądanej skoczności, temperamentu.

Scena (...) wyrafinowana, z bezbłędną stereofonią, za której przyczyną przestrzeń między kolumnami jest dokładnie wypełniona dźwiękami.

PrimaLuna pozwala słuchać muzyki z prawdziwym zaangażowaniem, bez poczucia, że brzmienie jest zbyt suche czy niedostatecznie emocjonalne. Holenderski "lampowiec" góruje nad tranzystorową konkurencją kapitalną mikrodynamiką, żywymi barwami, wyborną stereofonią i ogólnym wyrafinowaniem. W tej sytuacji rekomendacja to czysta formalność.

Więcej
2023 01 16 recenzja Bricasti M1 S2
2 sty 2023 / recenzja

Test przetwornika cyfrowo-analogowego Bricasti M2SII w 10audio.com

Bricasti DAC zalewa nas swoiście oszałamiająco kompletnym brzmieniem z głębokimi harmonicznymi. To zasługa znakomitej równowagi tonalnej i liniowości, bez podkreślania jakiegokolwiek zakresu częstotliwości. To najlepszy sprzęt cyfrowy, jaki kiedykolwiek miałem w moim pokoju odsłuchowym. 

Więcej
prog hifi
22 gru 2022 / recenzja

Test wzmacniacza zintegrowanego Dan D’Agostino Progression Integrated w HiFi i Muzyka

Progression Integrated tworzy bas o nieprawdopodobnej rozdzielczości. Wykraczamy daleko poza podział na najniższy, środkowy i wyższy podzakres. W wykonaniu D’Agostino składowe dzielą się jeszcze bardziej. Tworzą bogaty wachlarz tekstur i gradacji, od gładszych po bardziej chropowate, od wilgotnego mruczenia po zwartość przypominającą odbicie z mocno napiętej trampoliny. A każda z tych tekstur może mieć różną grubość, może pojawiać się, w zależności od sytuacji, z różną siłą i w różnym tempie. Progression Integrated w bezpośredniej konfrontacji mógłby sprawić, że dobre skądinąd niskie tony wielu innych wzmacniaczy wydadzą się monotonnym dudnieniem.

W średnich tonach nacisk położono na neutralność temperatury. Odniosłem wręcz wrażenie, że konstruktor z zegarmistrzowską precyzją doszlifował liniowość tego zakresu, tak aby nie zostać posądzonym o choćby minimalne ocieplenie barw. Nie mówiąc o ich schłodzeniu. Dzięki temu średnica jest tak czysta, przejrzysta i neutralna, że... nie zwraca na siebie uwagi. Brzmienie odbieramy jako oczywiste, bezpretensjonalne i naturalne. Pełne muzycznej treści, ale bez najmniejszego dodatkowego ozdobnika. Barwy są pełne, ale – chciałoby się powiedzieć – fizjologiczne. W ten sposób możemy się poddać emocjom muzyki bez żadnego czynnika, który by przeszkadzał w jej przeżywaniu czy ją urozmaicał.

Progression potrafi sporo wybaczyć, dzięki czemu nasza płytoteka nie ulegnie zdziesiątkowaniu. Oczywiście audiofilska jakość zostanie nagrodzona, ale jej brak nie powinien raczej podlegać surowej karze.

Więcej
13 wrz 2022 / recenzja

Test lampowego przedwzmacniacza referencyjnego Audio Research Reference 6SE w Stereonet

Faktycznie, lampy wnoszą do nagranej muzyki coś, co absolutnie uzależnia. Instrumenty takie jak pianina i gitary akustyczne brzmią bardziej żywo i realistycznie, a gitary elektryczne lśnią i mienią się w magiczny sposób. Ten przedwzmacniacz zmusił mnie do przesłuchania mojej kolekcji muzycznej, szukając utworów, które naprawdę się wyróżnią - i przypomniał mi wiele ulubionych albumów sprzed lat.

 

Więcej
dragon testav
1 sie 2022 / recenzja

Test wzmacniacza Rogue Audio Dragon w Audio Video

Dragon został wpięty w mój system zaraz po końcówce mocy Accuphase A-48, którą przede mną testował Marek Dyba. Byłbym skłonny założyć się o dość konkretną sumę, że w podwójnie ślepym teście odsłuchowym audiofile nie wskazaliby (trafnie) z prawdopodobieństwem znacznie przekraczającym 50%, który z tych wzmacniaczy to klasa A, a który to klasa D.(...)

Niewątpliwie słychać w tym przekazie pewną dozę słodyczy, ciepła oraz ogólne dopracowanie barwowe. Bryłom instrumentów i wokali nie brakuje ciała, tzw. tkanki, wypełnienia, harmonicznych. Dźwięk charakteryzuje nieprzeciętna, a w skali wzmacniaczy impulsowych wręcz niezwykła, soczystość. Byłem tym szczerze zaskoczony. Żaden inny, znany mi wzmacniacz w klasie D nie pokazuje takiego bogactwa odcieni i barw. (...)

Dragon wiele rzeczy robi naprawdę świetnie, dowodząc, że jest pełnokrwistym wzmacniaczem high-end — nie ze względu na cenę, lecz swoje walory dźwiękowe. Weźmy na przykład scenę dźwiękową. Trzeba być naprawdę mocno rozpieszczonym możliwościami wzmacniaczy w cenach zazwyczaj sześciocyfrowych, by mieć się tutaj do czego przyczepić. Szerokość panoramy budzi uznanie, podobnie jak głębia, która jest bliska referencyjnej. Niezwykle istotna dla mnie cecha prezentacji, jaką jest namacalność wynika w głównej mierze z tego, jak wyraziście dane urządzenie jest w stanie różnicować odległości do poszcze- gólnych źródeł pozornych (instrumentów/ wokali). Amerykańska końcówka mocy potrafi to doskonale i pod tym względem zawstydziła znacznie droższy wzmacniacz z Japonii.(...)

Muzykalność Dragona nie jest li tylko konsekwencją przyjaznej, lekko ocieplonej i dosłodzonej w górze pasma barwy dźwięku (bardziej niż we wspomnianym A-48), ale także energetyczności i timingu. Te cechy brzmienia reprezentują naprawdę wysoki poziom.(...)

Właśnie w taki sposób pojmuję ideał wzmacniacza mocy. Dragon jest pierwszym od niepamiętnych (dla mnie) czasów wzmacniaczem w „znośnej” cenie, którym mógłbym zastąpić swojego Audioneta i nie rozpaczałbym zanadto, gdyby tak się stało. W moim słowniku i skali odniesienia jest to autentycznie wielki komplement. Powiem więcej: jeśli chodzi o ogólnie rozumianą muzykalność, przyjemność ze słuchania, Dragon góruje nad AMP1 v2. Dawał mi prawdziwy odpoczynek, gdy zatapiałem się w swoim fotelu wieczorową porą. (...)

Słodyczy i nasyconym barwom towarzyszył niemal nielimitowany drive i dobry timing. Muzyka pędziła do przodu, bez spowolnień - czy był to Clapton w swojej dawnej, bluesowej odsłonie, funkowy Marcus Miller czy akustyczne trio E.S.T.(...)

Nie dziwią mnie nagrody i wyróżnienia, jakim obsypały ten wzmacniacz prestiżowe magazyny amerykańskie. O ile w pewnych przypadkach można im zarzucić „odklejenie” od realiów „normalnego” świata hi-fi, o tyle tym razem to chyba właśnie znakomita relacja jakości do ceny, a nie tylko (znakomite) brzmienie samo w sobie, zadecydowały o tak entuzjastycznych ocenach. Przyłączam się do nich. Ten niepozorny wzmacniacz postrzegam jako rasową, niezwykle muzykalną, a zarazem wszechstronną końcówkę mocy, która napędzi każde głośniki, nie kosztuje fortuny, ma bardzo rozsądne gabaryty i nie pożera zbędnych kilowatogodzin energii elektrycznej. Szanuję i doceniam takie konstrukcje - także wtedy, gdy wyglądają na mniej niż kosztują. Ci, którzy kupują sprzęt oczami i tak pewnie nie zerkną w kierunku Dragona. Pozostali bezwzględnie powinni!

Więcej
lb tech rev
2 lip 2022 / recenzja

Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego Audio Research I/50 w LB Tech Review

Uwertura do La Boheme Pucciniego bez wysiłku unosi się w przestrzeni, a kiedy wchodzą większe smyczki, można poczuć jak wibrują w sofie. Jednocześnie smyczki brzmią lekko, rozdzielczo i otwarcie.(...) Byłem nieco zaskoczony tym, jak dobrze wzmacniacz radził sobie z utrzymaniem dynamiki podczas głośnego grania. 50 watów to nie jest dużo, ale widać, że Audio Research wyposażył wzmacniacz w zasilacz, który łatwo się nie wyczerpie.

I/50 nie ma klasycznego, ciepłego, lampowego dźwięku, który charakteryzuje wiele wzmacniaczy lampowych. Jednocześnie nie jest tak neutralny jak, powiedzmy, Octave V70 SE, ani tak potężny, ale wciąż posiada wystarczającą pełnię, aby gitary, fortepiany, kontrabasy i barytony brzmiały naprawdę przekonująco.

 

Więcej
Okladka audio 6 2022
30 cze 2022 / recenzja

Test Audio Research Ref 6SE i Ref 160S w AUDIO

6SE/160S jest wybitny, a nawet zjawiskowy na tle większości wzmacniaczy lampowych – ale nie zdolnościami hipnotycznymi, lecz „normalnością” dźwięku obiektywnie bardzo dobrego pod każdym względem.

Dodaje od siebie trochę kolorytu, ale tylko tyle, aby nie stracić równowagi, naturalności i przejrzystości. Jego korekcje i interwencje są tylko małymi odchyłkami, a nie wielkimi improwizacjami i kreacjami. Można nawet stwierdzić, że ten dźwięk jest neutralny – brrr, nie po to fundujemy sobie lampy, aby było zimno, bezosobowo… No i wcale nie jest. Jest żywo, bezpośrednio, gęsto w niższym podzakresie i wyraźnie wyżej, lekkie ocieplenie przenika z niskich tonów, jednak nie pogrubia wokali, a wyrazistość wyższego podzakresu ich nie rozjaśnia. Wysokie tony są klarowne i bogate, jeżeli posłodzone to tylko odrobinę, dobrze „napowietrzone”, ale nie nazbyt eteryczne, konkretne, sprawne w pokazywaniu podstawowych dźwięków, wybrzmień i akustyki. Jeżeli nagranie przyniesie szorstkość albo ostrość, usłyszymy to łatwo, jednak bez wyciągania wszystkich brudów na wierzch z nadmiernym zapałem.

Trioda łapie doskonałą spójność i harmonię, łączy kulturę z intymnością, scena jest blisko, ale wokaliści na nas nie krzyczą, a gitary nie zarzynają. Czy nie za dużo pochwał dla triody? Co zostanie dla Ultralinear? Całkiem sporo. Dźwięk trochę się wyostrza, jednak wcale nie staje twardy czy suchy, lecz pulsuje, oddycha, rozwija się, pozostawiając między instrumentami na scenie więcej luzu. Wysokie tony lepiej się otwierają, nie są już tylko dopełnieniem średnicy, mają swoje do powiedzenia. Bardziej świeżo, ciut jaśniej, swobodniej


BRZMIENIE: Niemal wyzwolone z typowych ograniczeń wzmacniaczy lampowych, korzystające z ich specyfiki umiejętnie i z umiarem. Swobodne w zakresie niskotonowym, dla dobrej kontroli wymagające odpowiednich kolumn. Naturalna i bliska średnica, czyste i otwarte wysokie tony, delikatniejsze w trybie triodowym, bardziej błyszczące w Ultralinear. Wyjątkowe połączenie wszechstronności i własnego charakteru, ogromne możliwości zadowolenia słuchaczy wymagających, ale słyszących „normalnie”. 

Więcej
golden ear triton one R news
7 mar 2022 / recenzja

Test zestawu głośnikowego GoldenEar Triton One.R w Audio Video

Od czego zacząć opis? Najlepiej chyba od tego, że gabaryty tych kolumn najzwyczajniej w świecie „słychać” i to w dobrym tego słowa znaczeniu. Dźwięk jest duży, podbudowany i mięsisty. Szczelnie wypełniał mój niemały pokój. Scena dźwiękowa była szeroka, mocno pociągnięta na boki, a prezencja wokali wyraźnie „mocniejsza” i jakby inna niż w przypadku znakomitej większości „normalnych” kolumn. (...) bardzo wyraźne oderwanie dźwięku od głośników, swobodne zawieszenie tych pierwszych w obszernej przestrzeni.

(...) Ważne jest też to, że każdego nagrania, włączając w to utwory organowe i elektroniczne, możemy posłuchać z pełną swobodą, głośno, doceniając przy tym znaczenie naprawdę niskiego basu (poniżej 30 Hz) dla realizmu reprodukcji. Ów realizm nie wynika jednak wyłącznie z energii i rozciągnięcia niskich tonów. GoldenEary prezentują muzykę w żywy i kolorowy sposób. Obok przestrzenności i nieskrępowanego basu jest to ich znak szczególny, cecha definiująca zgoła nieprzeciętny stopień zaangażowania słuchacza.

(...) Te naprawdę pełnopasmowe zestawy są bardzo muzykalne, bardzo przestrzenne (choć rekordów w dziedzinie głębi obrazu stereo nie biją) i nie stronią od dynamicznego grania.

Więcej
Ref160S hifiplus test
26 sty 2021 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Ref160S w Hi-Fi+

"Audio Research 160S to wspaniałe urządzenie. Naprawdę wspaniałe. Wspaniałe nie w kontekście czy w porównaniu, ale po prostu. Jest niesłychanie dynamiczne. Wiele konstrukcji, które do tej pory uważałem za dynamiczne, zabrzmi przy nim płasko i nudnawo. Kontrasty dynamiczne sięgają od najcichszego szumu po orkiestrowe tutti. "

"To, co naprawdę lubię w brzmieniu 160S, przypomina główną zaletę 160M - umiejętność połączenia analizy z radością słuchania muzyki. Wzmacniacz jest bardzo detaliczny, ale nie słychać w tym żadnego wysiłku. Brzmienie muzyki wciąga i nigdy nie czujesz, że słuchasz elektroniki. Im lepsze nagranie, tym głębsze wrażenie obcowania z prawdziwymi intencjami muzyków. Oczywiście wynika to z doskonałych detali, holograficznej sceny, nasyconych barw - tych wszystkich audiofilskich cech, które roztrząsamy godzinami - ale najważniejsze, że muzykę czuje się wręcz całym ciałem. "

"W pewnym sensie, przed 160S stoi bardo trudne zadanie. Wzmacniacze, które w hierarchii Audio Research sąsiadują z nim od góry i z dołu - Reference 160M i Reference 75SE - są uważane za jedne z najlepszych końcówek lampowych w całej historii. Nie tylko w historii Audio Research, nie tylko wśród konstrukcji współcześnie produkowanych… To dwie spośród najlepszych konstrukcji lampowych zbudowanych kiedykolwiek. Z wyzwaniem rzuconym przez braci, Reference 160S radzi sobie doskonale. Po pierwsze: pokazuje sporo z tego, co potrafią monobloki 160M [nie czyniąc ich jednak niepotrzebnymi], po drugie: gładko pokazuje plecy końcówce Ref 75SE. W swojej kategorii cenowej, każdy z tych wzmacniaczy stanowi klasę dla siebie. Funkcjonalność 160S wyznacza nowy poziom odniesienia. To coś, co odróżnia urządzenie doskonałe, od po prostu dobrego. Wzmacniacz mocy Audio Research 160S jest doskonały! "

Więcej
ARCREFCD9AV okladka kopia v2
10 lis 2020 / recenzja

Test Audio Research Ref CD9SE w Audio Video

CD9 SE potrafi świetnie różnicować nagrania. Żadnej z płyt nie zagrał źle, nawet te „zwykłe” brzmiały wyjątkowo dobrze, natomiast te „lepsze”– wprost wybornie, Ich wyższość nie podlegała dyskusji. Bardziej przywodziły one na myśl brzmienie winyli, bądź plików DSD niż materiału Red Book CD. Rzecz w płynności, wysokiej energii i naturalności dźwięku, braku cyfrowego nalotu, czyli owych drobnych, niby trudnych do wskazania brudów, które prędzej czy później wywołują niewielki dyskomfort. Dźwięku płynącego z CD9 SE nie sposób było określić mianem zbyt jasnego czy ostrego, nie było  w nim choćby śladów natarczywości. Lista zalet CD9 SE jest jednak znacznie dłuższa. Dopiszmy do niej choćby znakomitą mikrodynamikę, obfite i fantastyczne różnicowane barwy oraz dużą rozdzielczość połączoną z wyjątkową płynnością i spójnością dźwięku. Wszystko to przekłada się na naturalne, wręcz organiczne brzmienie. Rezyduje w nim ogromna ilość informacji, ale co istotne, słuchacz nie jest nimi zarzucany. (...)

Audio Research nie ma żadnych problemów ani z oddaniem skali i rozmachu orkiestry, ani z pokazaniem jej złożoności, wielowarstwowości. W każdym z tych przypadków przestrzenność brzmienia, szerokość, ale i głębokość sceny wykraczały poza to, co zwykle w moim pokoju serwują nawet najlepsze odtwarzacze CD. (...)

Rzadko, a nawet bardzo rzadko, po teście odtwarzacza CD nachodzi mnie myśl: „mógłbym go mieć na stałe”. Audio Research CD9 SE to jeden z tych nielicznych przypadków. Powód? To jedno z najbardziej analogowo brzmiących cyfrowych źródeł, jakich u siebie słuchałem. Ten niezwykły odtwarzacz oferuje wyjątkowo naturalne, płynne, przestrzenne, ale zarazem rozdzielcze, dynamiczne i ekspresyjne brzmienie, które nie męczy nawet po wielu godzinach słuchania. Dla mnie jest to wciąż największą wadą większości źródeł cyfrowych, że po kilku godzinach świetnej zabawy muszę je wyłączyć i przejść na odsłuch winyli. Z Audio Researchem w ogóle nie miałem tego problemu. Spędzałem z nim całe dnie, wyciągając dziesiątki dawno nie słuchanych krążków i czerpiąc z tego wyrafinowanego, klasowego grania ogromną przyjemność i satysfakcję. To po prostu znakomite urządzenie serwujące słuchaczowi muzykę przez duże M, wraz z towarzyszącymi jej emocjami. Czegóż chcieć więcej?

Więcej
enjoythemusic ref160mtest
1 sie 2020 / recenzja

Test monobloków Audio Research 160M w enjoythemusic.com

Ref160M to rewelacja!. (...)  

Monobloki Ref160M dają tej muzyce poczucie realności zwłaszcza pod względem odwzorowania przestrzeni: muzyka zdaje się wypełniać całą salę nagraniową.(...)

Wzmacniacz pokazuje bez cienia kompresji zmiany dynamiki od najcichszego pianissimo po najgłośniejsze fortissimo. Niezależnie od gatunku muzyki, przez trzy miesiące słuchania Ref160M zawsze pokazywał nagrania tak, jak mają brzmieć według artystów i realizatorów. Dotyczy do rocka, jazzu, klasyki, bluesa i każdego innego rodzaju nagrań. Cała muzyka przekazywana jest w pełnej glorii. Wzmacniacza tego nie interesuje sygnał z jakiej płyty dostaje – odtwarza go tak, jak trzeba.

Bez wątpienia to najlepszy wzmacniacz spośród wszystkich, jakie kiedykolwiek słyszałem w swoim systemie. (...) To wspaniała konstrukcja. Moim skromnym zdaniem to najlepsze z urządzeń stworzonych przez Audio Research. Monobloki Ref160M to godny i prawdziwy hołd dla założyciela firmy, Billa Johnsona.

Więcej
hifi+ 2 2016
28 mar 2016 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research GSi75 w Hi-Fi+

Może to zabrzmieć trywialnie, ale kiedy pomyślimy o ile więcej musielibyśmy wydać i o ile więcej pojedynczych urządzeń umieścić w pokoju odsłuchowym, aby przewyższyć jakość jaką oferuje GSi75, dostrzeglibyśmy jak bardzo jest wyjątkowy. Wystarczy podpiąć do niego dobry gramofon, komputer wypełniony plikami z muzyką, dobry zestaw słuchawek i porządne głośniki, a będziemy zaspokojeni do końca życia. W wiecznie nienasyconym świecie sprzętu high-end, jest to chyba najlepsza rekomendacja, jakiej można udzielić.

Więcej
okladka highfidelity 136
1 sie 2015 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research GSPre w highfidelity.pl

Chociaż to przedwzmacniacz lampowy, to nie będzie on w systemie służył do ocieplenia dźwięku, ani do jego zmiękczenia, bo tego nie robi. Lampowa proweniencja sygnalizowana jest jedynie przez wyrafinowaną górę pasma – delikatną, dźwięczną i ładną. To otwarte, dokładne brzmienie, które wpasuje się w dźwięk końcówki mocy GS150 tejże firmy i wszystkich innych końcówek mocy, które mają balans tonalny przesunięty ku środkowi pasma lub po prostu grają nieco ciepło. GSPre nada systemowi polotu, otworzy go, ale bez rozjaśnienia. Wysokiej klasy wzmacniacz słuchawkowy w tym kontekście dostajemy za darmo.

Więcej
okladka audiovideo test gs150
1 maj 2015 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research GS150 w AudioVideo

To jeden z tych wzmacniaczy, które podłączasz i nie pytasz o nic. Po prostu oddajesz się muzyce. I to bynajmniej nie dlatego, ze z głośników sączy się leniwie urzekająco ciepły dźwięk, pieszcząc najbardziej czuły ze zmysłów, lecz dlatego, że niezależnie od tego, czy masz ochotę na Beethovena czy Deep Purple, GS150 jest zawsze zwarty i gotowy.

Więcej
okladka hifiplus 2014 08
1 sie 2014 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi75 w Hi-Fi+

Gdybym miał okazję komuś tak naprawdę doradzić, szepnął bym mu do ucha: „nikomu nie mów, ale wszystko na to wskazuje, że mamy do czynienia z jakością dźwięku wzmacniacza Audio Research linii Reference, tyle, że za cenę niższą o jakieś 10-15 tysięcy Funtów Brytyjskich.

Więcej
HFM 06 14 pg42 47
1 cze 2014 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research SP20 w Hi-Fi i Muzyka

Uniwersalny, bogato wyposażony, a co najważniejsze – świetnie brzmiący. SP20 nie uwodzi wyglądem, ale to przedwzmacniacz, który w niejednym systemie pozostanie na lata.

Więcej
Audio Video test arc vsi75
1 kwi 2014 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi75 w Audio Video

Mały, wyśmienity lampowiec. VSi75 to wzmacniacz, który nie rzuca od razu na kolana, zachęca jednak do nieprzerwanego słuchania muzyki. Odwraca uwagę od szukania odpowiedzi na pytanie: co lepsze – lampa czy tranzystor? Bo łączy najlepsze cechy tych obydwu światów, niemal nie ujawniając słabości każdego z nich. Przestrzeń, rozdzielczość, nasycenie – to wszystko jest po stronie tej konstrukcji. Najbardziej zaś zaskakuje bas: jeden z najlepszych, jakie słyszałem ze wzmacniacza lampowego.

Więcej
okladka high fidelity 119
1 mar 2014 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research SP20 w highfidelity.pl

Jest chyba tak, że w SP20 starano się dopasować brzmienie do systemów, w jakich będzie to urządzenie pracowało – pragmatyzm to cenna cecha. Mocniejsze niż zwykle skraje – ale nie mocne obiektywnie, a na tle innych urządzeń tej firmy – budowane są przez przybliżenie źródeł pozornych do słuchacza i skupienie dźwięku w gęstej przestrzeni na linii łączącej głośniki. Gotuje się tam od emocji i informacji.

Więcej
recenzja arc cd9 HiPhilosphy
7 lut 2014 / recenzja

Test odtwarzacza Audio Research CD9 w hifiphilosophy.com

Jest zatem CD9 urządzeniem nie tylko niezawodnym, i do tego w stopniu artystycznie wyrafinowanym, jak i bardzo uniwersalnym, będącym w istocie hybrydą normalnego odtwarzacza i przygotowanego do wspierania innych niż płyty źródeł cyfrowych przetwornika cyfrowo analogowego. W obu tych rolach jest perfekcyjny, zamieniając te cyfry w muzykę z rzadko spotykaną płynnością i czarem. W żadną stronę nie jest przy tym odchylony, realizując walory muzyczne w doskonałym wypośrodkowaniu i wyważeniu. Ciepły, płynny, spontaniczny, dynamiczny i pełen blasku.

Więcej
okladka hifiplus 02 2014
1 lut 2014 / recenzja

Test monobloków Audio Research Reference 250 w Hi-Fi+

To co otrzymujemy od samego początku, to w dużym stopniu klasyczna charakterystyka dźwięku Audio Research – środek pasma i scena, definiują dźwięk "za który warto oddać życie", połączony z niewysilonym, kontrolowanym basem i świetną dynamiką, a jednocześnie pewnym rodzajem wysokiej jakości, który zachęca do trwonienia godzin na odsłuchach muzyki. A wszystkie te wartości dojrzewają wraz z czasem, jaki na to poświęcicie.

Więcej
okladka hfm test refcd9
1 paź 2013 / recenzja

Test odtwarzacza CD Audio Research Reference CD9 w Hi-Fi i Muzyka

Oddanie złożoności i bogactwa muzyki przychodzi dziewiątce z łatwością, a impulsy o różnym natężeniu są czytelnie zniuansowane. Nie brakuje dźwięczności, a w spiętrzeniach – selektywności ani mocy. Nawet jeżeli dźwięk nie będzie przepotężny, to proporcje pomiędzy szmerem na pograniczu ciszy a bardzo mocnym impulsem zostaną zachowane. Nie ma tu miejsca na nudę ani domyślanie się emocji, które drzemią w interpretacji. Audio Research lubi, kiedy dużo się dzieje i kiedy repertuar jest zróżnicowany. Skomplikowane aranże to dla niego plac zabaw.

Więcej
cover stereophile 2013 10 v2
1 paź 2013 / recenzja

Test odtwarzacza CD Audio Research Reference CD9 w Stereophile

Jeśli pasjonujecie się cyfrowym streamingiem (to ostatni trend w technice high-end audio), jeśli nie czujecie potrzeby podłączenia kolejnego urządzenia do waszego systemu (innymi słowy, jeśli nie chcecie zewnętrznego DAC’a USB) i jeśli macie mnóstwo płyt CD (a nie chcielibyście ich zamieniać w jakąś cyfrową chmurę), to być może Reference CD9 jest właśnie dla Was. To doskonała maszyna do odtwarzania płyt CD i ścieżek audio, skopiowanych w wysokiej rozdzielczości – znakomite źródło muzyki, na dzień dzisiejszy i na nadchodzące jutro.

Więcej
okladka hfm arc vsi75
1 wrz 2013 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi75 w Hi-Fi i Muzyka

VSi75 jest arcydziełem artysty, który stworzył dźwięk gęsty, żywy, duży i muzykalny. Zdecydowany, ale bez agresji. Dociążony, ale zwinny. W którym pozornie nasycony i potężny bas jest tak naprawdę plastyczny i zróżnicowany. Gdzie wtopiona w średnicę góra prezentuje rzadko spotykane bogactwo, a zaskakująco rozciągnięta i perfekcyjnie lokalizowana stereofonia dopełnia całości. To produkt skończony, stworzony dla melomanów.

Więcej
okladka highfidelity 114
1 kwi 2013 / recenzja

Test odtwarzacza CD iprzetwornika Audio Research REF CD9 w highfidelity.pl

Dźwięk tego urządzenia jest gęsty, ciepły, z akcentem przesuniętym w kierunku niskiej średnicy. CD9 traktuje sygnał cyfrowy w szczególny sposób, eliminując z niego to, co się zwykle z „cyfrą” kojarzy: brudy na górze pasma, chropowatość, nerwowość. Z testowanym odtwarzaczem to ostatnie może wywołać co najwyżej koniec płyty i konieczność jej zmiany – bo przecież jest tyle starej, znanej już muzyki do wysłuchania, tyle nowych płyt do odpakowania… To bardziej przyjaciel niż narzędzie – z całym dobrodziejstwem inwentarza.

Więcej
okladka hfm 2013 01 arc ref75
1 sty 2013 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Ref75 w Hi-Fi i Muzyka

Ref 75 jest świetny. Nie owija w bawełnę, nie ściemnia, a mimo to potrafi wydobyć piękno nawet z kiepskich nagrań. Podłączcie do niego Avalony Transcendent, Wilsony Sophia III albo inne świetne kolumny i zapewnijcie równie udaną resztę toru. Nawet się nie spodziewacie, jak prawdziwy dźwięk może dać współczesna konstrukcja lampowa.

Więcej
test audio video arc refdac
1 lis 2012 / recenzja

Test przetwornika Audio Research Reference DAC w Audio Video

Chwile spędzone z tym przetwornikiem z wykorzystaniem bardzo dobrej końcówki mocy mogą przynieść nowe doznania z kwestii masywności i namacalności brzmienia ulubionych płyt. Reference DAC potrafi ująć muzykalnością, która objawia się tym, że chce się go słuchać znacznie bardziej niż wielu innych, znacznie szczuplej brzmiących źródeł cyfrowych. Dynamika nie jest praktycznie w ogóle ograniczana, zaś to, jak swobodne i muzykalne brzmienie proponuje ten wspaniały DAC, budzi najwyższe uznanie. Opcja odtwarzacza strumieniowego i radia internetowego to dodatkowe bonusy, z których na co dzień przyszli użytkownicy będą zapewne chętnie korzystać.

Więcej
okladka high fidelity 102
1 paź 2012 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Reference 75 w highfidelity.pl

Środek pasma jest zaje...sty. Wzmacniacz gra go jak niewielki, kilkuwatowy wzmacniacz SET, może tylko bez ultymatywnej delikatności i eteryczności, jakie daje taki wzmacniacz. Wszystko inne, jak obecność gęstość, harmonie itp. są obecne.

Audio Research REF75 to kawał dobrego dźwięku, kawał dobrej muzyki. Ale czegóż można się było spodziewać po firmie, która dobre produkty ma we krwi i wygląda na to, że nawet zmiana właściciela - teraz to włoska firma Quadrivio SGR - czy śmierć założyciela i "dobrego ducha" tej firmy Wiliama Johnsona, tego nie zmieniła. Nie zmieniła także tego, że dźwięk ARC jest swoisty, tj. ma pewne cechy, które słyszę w każdym ich produkcie i które można by nazwać "firmowym dźwiękiem". Ale jaki to dźwięk!

Więcej
okladka test arc dspre audio video
1 sie 2012 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research DSPre w Audio Video

Całościowo ocieplony w charakterze, DSPre potrafi fenomenalnie operować barwą, zmieniając ją nie do poznania, w zależności od materiału źródłowego. Barwy są nasycone, niezwykle bogate, o wspaniale rozbudowanej strukturze harmonicznej. Brzmienie DSPre ma to coś, czego nie ma większość urządzeń. Trudną do zdefiniowania cechę, którą na potrzebę te- go opisu określę głębią – nie odnoszącą się jednak wyłącznie do głębi sceny. Dotyczy ona zarówno prezentacji basu, sposobu konstruowania przestrzeni, jak i obfitej struktury barw. Ta głębia jest swoistą sygnaturą DSPre, cechą, która wyróżnia go na tle innych przedwzmacniaczy. Ten niezwykły miks skutkuje wręcz niesamowitą muzykalnością.

Więcej
test arc ref150 hfm
1 sie 2012 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Reference 150 w Hi-Fi i Muzyka

Reference 150 zapewnia wszystko, czego oczekujemy od topowego Audio Researcha. Jest tu lampowa słodycz w najlepszym wydaniu. Jest przejrzystość, niezbędna do delektowania się niuansami, oraz świetna spójność, pozwalająca odbierać dźwięk całościowo, bez dzielenia go na podzakresy.

Więcej
okladka hifi 5 2012
1 maj 2012 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research Reference 5SE w Hi-Fi i Muzyka

Kiedy gra, Reference 5SE jest prawie nieobecny w torze. Kiedy go nie ma, uświadamiamy sobie, jak bardzo go brakuje. Świetny preamp. Jeden z najlepszych pod Słońcem.

Więcej
okladka hificritic 2012 01
10 lut 2012 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Reference 150 w Hi-Fi Critic

Audio Research REF 150 to bardzo, bardzo dobry wzmacniacz. Wyposażony jest jedynie w wejścia zbalansowane, ale przecież większość dzisiejszych high-endowych przedwzmacniaczy posiada takież wyjścia. Śpiewająco przeszedł przez pomiary laboratoryjne. Okazał się podczas nich być najmocniejszym i najbardziej tolerancyjnym na zmienne obciążenie wzmacniaczem lampowym jaki widzieliśmy. Zachowuje przy tym bardzo niski poziom szumu i zniekształceń. Dobre wyniki pomiarów pozwalają oczekiwać braku niespodzianek z podłączaniem do niego trudnych kolumn [i to w pełnym zakresie spektrum akustycznego].

Wzmacniacz ten stanowi jasny punkt dzisiejszej oferty rynkowej. Jego dźwięk jest szybki, dynamiczny, żywy i rytmiczny a scena dźwiękowa szeroka i wyraźnie narysowana. Jako konstrukcja oferująca więcej mocy przy niższych zniekształceniach, REF 150 jest symbolem znacznego postępu w swojej kategorii cenowej. Mogę go szczerze zarekomendować. Mamy nowego lidera.

Więcej
okladka hificritic 2012 01
10 lut 2012 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research Reference 5SE w Hi-Fi Critic

Ci, którzy mieli okazję bezpośrednio porównać Anniversary 40 z REF5 nie mogli uwierzyć, że w projekcie tego stopnia wzmacniającego - opartego o klasyczne triody - kryją się jeszcze takie rezerwy. I że zmiana zasilania oraz ‘luksusowe’ wykończenie krytycznych elementów toru sygnałowego może przynieść taką poprawę. Pamiętając o tym liczyliśmy, że dużo tańszy ‘5SE skorzysta na nowych technologiach. Ale nie wyobrażaliśmy sobie, że zyska aż tak dużo. Podczas odsłuchu słychać poprawę w każdym aspekcie dźwięku zaś wzrost ceny w stosunku do REF 5 nie jest aż tak duży. REF 5SE zasłużył więc na naszą mocną rekomendację.

Wyniki pomiarów laboratoryjnych są również wyjątkowe: niski szum i zniekształcenia, doskonała kompatybilność wejść i wyjść, dokładne przeniesienie częstotliwości. Brzmienie jest wyraźnie lepsze pod każdym względem. Na uwagę zasługuje zwłaszcza jego dynamika i umiejętność przeniesienia emocji. Mamy do czynienia z nowym przedwzmacniaczem referencyjnym. Przewyższa konkurencję łącząc wielką dokładność przekazu z niespotykaną muzykalnością.

Więcej
okladka test arc ls27 hfm 2012 02
1 lut 2012 / recenzja

Test przedwzmacniacza Audio Research LS27 w Hi-Fi i Muzyka

Bardzo dobrą przejrzystość zgrabnie równoważy nasycona barwa i namacalny bas. W jego niskich rejestrach daje się wyłapać delikatne zaokrąglenie, akcent miękkości, ale taki charakter świetnie tu pasuje. W średnicy pojawia się ta sama, ledwie wyczuwalna krągłość i nutka ocieplenia, dzięki którym odbieramy dźwięk jako spójny i przyjazny. LS27 na pewno nie jest złagodzony ani kluchowaty. Na pierwszym planie zawsze stoi naturalność. Cechy będące odstępstwem od pełnego obiektywizmu są tak finezyjnie wtopione w brzmienie, że trudno je sobie bez nich wyobrazić. Są jak odrobina soli w cieście. Nie tylko nie psuje smaku, ale jest niezbędna, by go podkreślić.

Więcej
okladka testu arcref150 audiovideo
1 gru 2011 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research Reference 150 w Audio Video

Nigdy wcześniej, w swoim systemie odsłuchowym nie słyszałem tak sprawnego dynamicznie oraz swobodnie grającego wzmacniacza lampowego.

Rozdzielczość, projekcja detali są na bardzo wysokim poziomie. To w dużej mierze zasługa nieprzeciętnej w kategoriach absolutnych oraz niezwykłej, jak na urządzenie lampowe, reprodukcji wysokich tonów. Ich krystaliczność i absolutna otwartość w górnym skraju pasma akustyczne go łączą się ze swego rodzaju przeżyciem, którego dotąd w przypadku wzmacniacza lampowego nie doświadczyłem.

Więcej
okladka hifi 10 2011
1 paź 2011 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi60 w Hi-Fi i Muzyka

Ten wzmacniacz angażuje nas w muzykę i pozwala się jej przyglądać, a gdy na to zasługuje – podziwiać jej piękno. VSi60/KT120 to istne brzydkie kaczątko. Wygląda jak półtora nieszczęścia, a gra tak, że trudno się oderwać. I jak tu nie lubić Audio Researcha?

Więcej
okladka testu arc dac8 av
1 mar 2011 / recenzja

Test przetwornika Audio Research DAC8 w Audio Video

DAC8 jest wyraźnie lepszym, a przede wszystkim znacznie wszechstronniejszym urządzeniem. Bezsprzecznie najlepszym przetwornikiem c/a z łączem USB, jaki miałem okazję słuchać. Niewykluczone także, że jednym z najlepszych, jeśli aktualnie nie najlepszym, jaki można kupić. Uznanie budzi fakt, że jakością brzmienia uzyskiwanego z plików bezstratnych 16/44,1, DAC8 reprezentuje poziom najlepszych dyskofonów CD w swojej cenie, a wiele z nich – wręcz przewyższa. Na materiale hi-res zdecydowaną większość dystansuje. A to argumenty nie do zlekceważenia.

Więcej
okladka trstu arc ref5 hfm 2010
1 gru 2010 / recenzja

Test przedwzmaczniacza Audio Research Reference 5 w Hi-Fi i Muzyka

Audio Research jest świetny! Przenosi brzmienie systemu na wyższy poziom i dobroczynnie wpływa na wszystkie aspekty prezentacji. Posiadacze dobrych końcówek mocy, sterowanych bezpośrednio z CD, nawet nie wiedzą, co tracą. Amerykański preamp wyczyści im konta, ale otworzy drzwi do świata mikrodynamicznych kontrastów, nasyconych barw i emocjonalnych subtelności. Nawet się nie spodziewają, ile uproszczeń dotąd akceptowali i ile informacji o muzyce tracili. Z Reference 5 więcej się to nie powtórzy.

Więcej
okladka recenzji arc cd5 hifichoice 2010
1 lis 2010 / recenzja

Test odtwarzacza Audio Research CD5 w Hi-Fi Choice

Rozstanie z CD5 było jednym z najbardziej traumatycznych przeżyć w naszym audiofilskim życiu. Gdybyśmy tylko mogli, to pozostawilibyśmy ten odtwarzacz jako referencję dla wszystkich źródeł cyfrowych, jakich przyjdzie nam jeszcze słuchać.

Więcej
okladka recenzji arc vsi60 hifichoice 2010
1 wrz 2010 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi60 w Hi-Fi Choice

Naszym zdaniem VSi60 oferuje klasę dźwięku, która wielu audiofilów zadowoli na długie lata, a kolejny krok w stronę dźwięku „absolutnego” to będzie konkurencja w cenie dużo wyższej, na którą, mówiąc wprost, już nie wszyscy mogą sobie pozwolić. Ci, którzy ze względów finansowych będą musieli poprzestać na testowanym wzmacniaczu, naprawdę nie powinni narzekać – w tej cenie, a nawet nieco wyższej, to po prostu jeden z najlepszych możliwych wyborów dostępnych na rynku.

Więcej
okladka test arc refcd8 av 2010 08
1 sie 2010 / recenzja

Test odtwarzacza CD Audio Research Ref CD8 w Audio Video

W moim przekonaniu Audio Research Reference CD8 redefiniuje pojęcie realizmu brzmienia źródeł cyfrowych. W kwestii autentyczności i trójwymiarowości dźwięku dotarł na szczyt. Każdy inny znany mi odtwarzacz, wcale niekoniecznie tańszy, brzmi w bezpośrednim porównaniu sucho i płasko. CD8 jest wybitny nie dlatego, że szybszy, dokładniejszy, tudzież bardziej przestrzenny (choć to na pewno) lub dynamiczny od konkurentów. Rzecz nie rozbija się o jeden czy dwa aspekty brzmienia, lecz jego nierozerwalną całość – o to, jakie wrażenie ostatecznie tworzy się w głowie słuchacza. A wrażenie to jest boskie.

Więcej
okladka testu arc vsi60 audiovideo 2010
1 maj 2010 / recenzja

Test Audio Research VSi60 w Audio Video

VSi60 jest wzmacniaczem niezwykłym. To, w jaki sposób maskuje swą lampową naturę, budzi najwyższe uznanie. Czyni to na materiale dobrze i znakomicie nagranym. Gdy potrzeba, daje jednak to, za co lampy kochamy. Integra Audio Research zrobiła na mnie wielkie wrażenie. To rasowy wzmacniacz wart każdej wydanej na niego złotówki, i to bez rabatu. Wzmacniacz, który w swojej klasie nie ma dziś konkurencji.

Więcej
okladka testu arc vsi60 hfm 2009
1 lis 2009 / recenzja

Test wzmacniacza Audio Research VSi60 w Hi-Fi i Muzyka

Ten wspaniały wzmacniacz już dzisiaj stawiam jako kandydata do nagrody roku w naszym miesięczniku. Rzadko trafia się produkt tak wybitny i uczciwość dziennikarska nie pozwala przejść obok niego obojętnie.

Więcej
okladka testu arc refcd8 hfm 2009
1 wrz 2009 / recenzja

Test odtwarzacza Audio Research Ref CD8 w Hi-Fi i Muzyka

Odtwarzacz panuje nad całością wykonania, a nam pozostaje jedynie usiąść wygodnie i zanurzyć się ́ w świat wiernie odwzorowanej muzyki. Wolnej od manieryzmów, z idealnie zaznaczoną równowagą tonalną i pulsującą energią impulsów. Coś pięknego!

Konkluzja
Kiedy dystrybutor zadzwonił z pytaniem, czy Reference CD8 mi się podobał, odpowiedziałem bez zastanowienia: „Nie podobał się. Ja jestem nim zachwycony”. I czego więcej bym na temat ARC nie napisał, to zdanie najlepiej oddaje moje wrażenia z tamtego spotkania.

Więcej
okladka arc cd5 hfm 2009
1 mar 2009 / recenzja

Test odtwarzacza CD Audio Research CD5 w Hi-Fi i Muzyka

W brzmieniu ARC CD5 trzeba się rozsmakować. Nie kusi łatwymi efektami, ale kiedy już ktoś złapie „feeling” nasączonej średnicy i analogowej muzykalności, trudno mu się będzie przestawić na inne źródło.

Więcej

AKKUS

84-200 Wejherowo
ul. osiedle Przyjaźni 1B/1
Tel. 58 677 91 92

AUDIO STYL

40-203 Katowice
ul. aleja Roździeńskiego 91
Tel. 32 258 95 76

EMAR

85-055 Bydgoszcz
ul. Podolska 5
Tel. 52 3718422

HiFi System

03-289 Warszawa
ul. Ostródzka 273/1
Tel. 503 157 500

Hi-FI STUDIO

43-300 Bielsko-Biała
ul. Cieszyńska 86
Tel. 600 320 032

Koris salon audio video

61-614 Poznań
ul. Umultowska 39
Tel. 61 8472663

Studio999Audio

33-332 Kraków
ul. Bronowicka 4A
Tel. 690 017 704

AUDIOFAST

91-174 Łódź
ul. Romanowska 55e, pasaż lok.9
Tel. 42 6133750

MDBaudio - salon Hi-Fi

54-143 Wrocław
ul. Gwarecka 2B
Tel. 535 711 500

Audio Park

87-100 Toruń
ul. Polna 7B
Tel. 56 621 16 36