Po ogromnym sukcesie wzmacniacza Moonriver Model 404 (wersja Standard), producent zdecydował się iść o krok dalej i ulepszyć już niemal doskonałą platformę projektową Modelu 404. Wersja Moonriver Model 404 Reference zapewnia jeszcze lepsze osiągi niż model 404, a jego cena jest wciąż rozsądna.
Tak, jak Model 404, wzmacniacz 404 Reference nie tylko wydobędzie na powierzchnię ukryte szczegóły i odda teksturę dźwięku w każdym formacie, ale również będzie w stanie wysterować wszystkie dostępne na rynku kolumny, mimo swojej średniej mocy. Ograniczają go jedynie: źródło, kolumny i pomieszczenie odsłuchowe. Jego „styl” jest odpowiedni dla każdego rodzaju muzyki, jako że Model 404 został z założenia zaprojektowany tak, by oddawać najdrobniejsze niuanse integralności tonalnej.
Ulepszenia w stosunku do modelu 404
Maksymalnie ulepszono sekcję zasilania. Model 404 oferuje całkowitą pojemność kondensatorów 57000 µF, a model 404 Reference aż 107000 µF, z czego 21000 µF jest zarezerwowane wyłącznie dla przedwzmacniacza. Ten spektakularny wzrost zwiększa zdolność wzmacniacza do wysterowania głośników, poprawia dynamikę, wydobywa więcej szczegółów i informacji na niskich poziomach sygnału, zapewnia głębszą i lepiej zdefiniowaną scenę dźwiękową, ogromną przestrzeń między instrumentami, a także lepiej zaznaczony i pewniejszy bas niż kiedykolwiek wcześniej.
Jeżeli chodzi o zdolność do wydobywania tekstury każdego z instrumentów, można mówić o postępie geometrycznym w porównaniu do wersji Standard. W pełni wydzielona sekcja przedwzmacniacza świetnie radzi sobie z dynamiką, a zoptymalizowany pod kątem szerokości pasma i zakłóceń wysoki stopień wyjścia zapewnia neutralny charakter brzmienia i wierne oddanie transjentów. Wyszukany dobór komponentów sprawia, że urządzenie nie podlega wpływom cech tonalnych, a w rezultacie zachowuje naturalny charakter dźwięku w ramach możliwie najkrótszej ścieżki sygnału.
Opcjonalne: modułowy przedwzmacniacz gramofonowy i przetwornik cyfrowo-analogowy wyposażony w łącze USB, standardowo dostępne (dwa) wyjścia przedwzmacniacza i wyjście tape monitor sprawiają, że nowy model staje się jeszcze bardziej funkcjonalny i może służyć jako przykład perfekcyjnie elastycznego wzmacniacza zintegrowanego.
Projekt i ergonomia
Gdy opracowywano koncepcją wzmacnicza 404 Reference, prześwietlała jej wizja: klasyczny design z nowoczesnymi akcentami, wysokiej jakości materiały – np. ogromne aluminiowe pokrętła, solidne ściany boczne z orzechowego drewna, mocna obudowa i ergonomiczny interfejs użytkownika.
Brak tu zarówno robionych „na pokaz” estetycznych szczegółów, wyświetlaczy prezentujących skomplikowane menu i ukrytych funkcji, jak i „minimalistycznego” rozwiązania w postaci pojedynczego wielofunkcyjnego pokrętła.
Nowa wersja wzmacniacza 404 Reference kryje w sobie czyste i minimalistyczne serce, ale posiada zorientowany na użytkownika interfejs i każdy w okamgnieniu nauczy się go obsługiwać, bez potrzeby odwoływania się do instrukcji. Cztery pokrętła i trzy przełączniki dają bezpośredni dostęp do każdej z funkcji.
Modułowa struktura
Wzmacniacz Moonriver 404 Reference charakteryzuje się modułową strukturą – tak, jak jego starszy brat. Może mieścić przedwzmacniacz gramofonowy MM lub MM/MC i asynchroniczny przetwornik cyfrowo-analogowy wyposażony w łącze USB. Montaż tych modułów jest łatwy i można go dokonać w dowolnym czasie - zarówno przy zakupie urządzenia, jak i później. Przetwornik ten będzie można również zastąpić ulepszoną wersją jak może pojawić się w przyszłości, w odpowiedzi na rosnące się potrzeby klientów oraz w wyniku postępu technicznego.
Regulacja zrównoważenia kanałów
Obecnie rzadko który audiofilski produkt oferuje tę funkcję, ponieważ projektanci są mentalnie nastawieni na „minimalizm” i hołdują związanym z nim mitom. Regulacja balansu pozwala jednak rozwiązać powszechnie występujący problem: asymetrycznie ustawione kolumny w niezbalansowanym pomieszczeniu odsłuchowym. Dzięki niej możemy najłatwiej uzyskać odpowiednią scenę dźwiękową.
Salony w mieszkaniach i meble domowe mają pełnić funkcje przydatne w codziennym życiu i niekoniecznie znajdzie się w nich idealne miejsce odsłuchowe położone w równej odległości od każdej z kolumn, przy czym linie łączące te trzy punkty tworzą trójkąt równoramienny. Nierzadko również jedna z kolumn znajduje się bliżej ściany niż druga i w rezultacie dochodzi do podbicia różnych częstotliwości według mniej, lub bardziej przewidywalnego wzorca. Regulacja balansu najczęściej okazuje się niezwykle przydatna, gdyż skutecznie pomaga zniwelować nierównomierny poziom głośności, a w niektórych przypadkach pozwala nawet odzyskać efekt stereo, a w rezultacie osiągnąć równomierną scenę dźwiękową.
Znaczenie pętli monitorowania nagrywania
Większość dzisiejszych producentów audio rezygnuje z osobnego wyjścia monitorowania nagrywania w swoich produktach. Moonriver Audio wierzy jednak, że pętla monitorowania nagrywania należy do koniecznego wyposażenia w systemie audio. Po pierwsze – pozwala ona w czasie rzeczywistym oceniać różnice między materiałem źródłowym a nagraniem. Po drugie – i znacznie ważniejsze – umożliwia włączenie do systemu cyfrowego lub analogowego korektora akustyki, buforu, układu redukcji szumów lub każdego innego liniowego komponentu poprawiającego dźwięk z podłączonych źródeł.
Przełącznik stereo/mono
Złote czasy analogu już dawno minęły. Przełącznik mono/stereo już dawno przestał być montowany w sprzęcie audio. Kto chce słuchać mono, skoro jest stereo? ‘Mniej znaczy więcej’ albo ‘Więcej to lepiej’. Cóż...
Winyl przeżywa dziś drugą młodość. Trudno powiedzieć czy to tylko moda czy prawdziwy powrót do analogowego brzmienia. Na rynku pojawia się wiele tłoczeń monofonicznych, czasem razem z wersjami cyfrowymi. Wiele klejnotów czeka jeszcze na odkrycie przez współczesnych wydawców, ale trzeba pamiętać o zmianach w technice nagrywania i reprodukcji dźwięku jakie zaszły przez ostatnie 50 lat. Przełącznik mono/stereo daje szanse wysłuchania ważnych nagrań w formie, w jakiej miały one brzmieć według artystów i realizatorów dźwięku. W prawdziwym trybie monofonicznym a nie w obligatoryjnej wersji stereo pełnej szumu fazowego.
‘Mniej’ może czasem znaczyć ‘więcej’, ale lepiej mieć wybór.
Test wzmacniacza Moonriver 404 Reference w Stereophile
Podłączyłem kombo dCS Rossini [DAC+zegar] do wzmacniacza Moonriver 404 Reference. Już pierwsze dźwięki wywołały uśmiech na mojej twarzy. Opracowany przez Douga Tourtelota plik wysokiej rozdzielczości z utworem Eriksa Esenvaldsa ’O salutaris hostia’ z doskonałej płyty Portland State Chamber Choir Translations [Naxos 8.574124, WAV 24/96] - zawierającej również utwory nagrane przez Johna Atkinsa - ujął mnie ciepłem i pięknem otwierającego całość sopranu.
(...) muzyka była bardziej kolorowa, napowietrzona i pojawiała się na ciemniejszym tle niż w przypadku dwóch drogich integr, które ostatnio testowałem. Śpiew brzmiał tak pięknie, że przestałem się zajmować pisaniem notatek. Wszystko, co mnie obchodziło to piękno osiągane przez zespół prowadzony przez Ethana Sperry’ego. Zestaw dCS Rossini/Moonriver dał niskim męskim głosom mocną podstawę, dzięki której świetnie wspierały wysokie tony głosów kobiecych. W połowie utworu ’The Heavens Flock’ zupełnie porzuciłem funkcję recenzenta. Doskonałe brzmienie rzuciło mnie na kolana.
Mój gość poprosił następnie o podobny utwór w wykonaniu zupełnie mi nieznanego artysty: ’Strange Fruit’ Abela Meeropola śpiewany przez Dominique Fils-Aime na jej albumie Nameless [Qobuz, FLAC 24/48]. ’W tej cenie, nie słyszałem niczego lepszego’ powiedział na temat wzmacniacza Moonriver. Następnie odtworzyliśmy ten utwór za pomocą mojego wzmacniacza referencyjnego. Więcej głębi, koloru, energii. Lepsza separacja między solistką a chórkiem. A jednak po powrocie do pierwotnej konfiguracji, Monriver zabrzmiał po prostu świetnie. Przejrzystość jego brzmienia, doskonała średnica i ciche tło sprawiają, że ręce same zaczynają klaskać.
Ale godziny najsilniejszych wzruszeń z Moonriver miałem jeszcze przed sobą. Sąsiad polecił mi bowiem jazzową pianistę Marylin Crispell. Roon doprowadził mnie do płyty Trio Tapestry [Qobuz, FLAC 24/96]. Trio prowadzi Joe Lovano, na fortepianie gra właśnie Crispell a na perkusjonaliach - Dario Castaldi. Nie mogłem uwierzyć jak realistycznie brzmi gong Castaldiego w utworze ’One Time In’. W ’Seeds of Change’ wrażenie pełnego zespolenia muzyków w jeden organizm zapierało dech w piersiach. Wszyskto znalazło się w odpowiednim miejscu a ja mogłem nawet usłyszeć/zobaczyć wysokość, na której znajduje się każdy z instrumentów. Nastawiłem ’Mystic’, najdłuższy utwór na płycie, zgasiłem światło i zupełnie odleciałem na magicznym dywanie Moonriver.
Na początku tej recenzji napisałem, że Moonriver 404 Reference to najtańszy wzmacniacz zintegrowany, który gościł w moim systemie. Trudno mi więc ogłaszać go nowym punktem odniesienia w jego klasie cenowej. A jednak, zrobię to. Brzmi bowiem doskonale przejrzyście, muzykalnie i oddaje sprawiedliwość nawet najbardziej złożonym nagraniom.
Dla wielu z Was, Moonriver 404 Reference może okazać się długo szukanym rozwiązaniem, które na lata przeniesie Was do muzycznej nirwany. Poprzez staranny dobór towarzyszących komponentów, Moonriver 404 może dostarczyć dźwięk klasy A w cenie klasy B!
Układ najwyższej klasy
Tak, jak wersja podstawowa, model 404 Reference wyposażony jest w pięć niezależnych zasilaczy indywidualnie wyposażonych w ochronę przed przeciążeniem. Sekcja wzmacniacza mocy pracuje w konfiguracji dual-mono zasilanej z osobnych uzwojeń transformatora toroidalnego.
Zaciski głośnikowe WBT nextgenTM umożliwiają niczym nieograniczony przepływ prądu ze stopnia wyjściowego wzmacniacza, jest on więc w stanie kontrolować nawet te głośniki, które są trudne do wysterowania.
Sygnał przełączany jest w przekaźnikach najwyższej jakości. Za regulację wzmocnienia odpowiada legendarny niebieski ALPS.
Układ miękkiego startu oparty o przekaźnik 30A zapewnia stałą jakość pracy, bez śladów zużycia przez dekady.
Elektroniczne komponenty dokładnie wyselekcjonowano pod kątem trwałości i przydatności. W układach analogowych nie zastosowano montażu powierzchniowego, choć jest tańszy i zapewnia oszczędność miejsca w porównaniu z montażem przewlekanym.
Dzięki zastosowaniu materiałów pochłaniających i lepszym rozwiązaniom mechanicznym obudowa modelu 404 Reference jeszcze skuteczniej ogranicza niepożądane wibracje i rezonanse.
Każdy zamontowany w analogowych ścieżkach element sprawdzono dokładnie pod względem stabilności pracy. Musi on też spełniać wyśrubowane rygory pod względem parametrów pracy i tolerancji produkcyjnej.
Jeżeli zaś chodzi o brzmienie, trudno nam powiedzieć czy Moonriver MODEL 404 Reference jest raczej absolutnie transparentny, czy może inherentnie empatyczny względem muzyki. Starano się dostroić go do wymagań muzyki słuchanej przez wszystkich. Udało się.
Opcjonalny przedwzmacniacz gramofonowy
Model 404 Reference oferuje dwie opcje związane z modułem przedwzmacniacza gramofonowego – tylko MM, lub zarówno MM i MC (do wyboru). Obie odzwierciedlają dokładnie te same zasady jakościowe, na których oparty jest model 404 Reference. Również i w tym module zastosowane zostały wysokiej jakości komponenty i duże zasilacze, by efektywnie współpracować ze wzmacniaczami operacyjnymi, które charakteryzują się bardzo niskim szumem i wysoką wydajnością.
Wzmocnienie w przedwzmacniaczu gramofonowym MM/MC można dostosować, zmieniając po prostu położenie przełączników DIP. Można również ustawić obciążenie na wejściu w module MC, zastępując pierwotny rezystor 100Ω na wejściu rezystorem o wyższej, lub niższej rezystancji, bez potrzeby lutowania.
Opcjonalny DAC USB
Przetwornik cyfrowo-analogowy został stworzony z myślą o realnej poprawie funkcjonalności i wartości wzmacniacza Moonriver 404. Do jego budowy zastosowano najlepszy dostępny asynchroniczny interfejs XMOS, doskonały chip AKM4490 oraz osobne zegary dla grup częstości próbkowania 44,1 i 48kHz. Przetwornik przyjmuje sygnał PCM do 384kHz. Każda z sekcji przetwornika [USB, DAC, analogowe wyjścia] obsługiwana jest przez osobny zasilacz.
Naczelnym celem było jednak uzyskanie najlepszego brzmienia. Uważamy, że opcjonalny DAC jest doskonałym uzupełnieniem 404.