2 2025

Nagrody The Absolute Sound - Editors Choice 2025

Następujące produkty, których jesteśmy dystrybutorem otrzymały nagrodę The Absolute Sound - Editors Choice 2025:

 

 

ZESTAWY GŁOŚNIKOWE

GoldenEar Technology T66

Model T66 charakteryzuje się typową dla GoldenEar konstrukcją – smukłą, wysoką obudową o elegancko wyprofilowanym tyle, przypominającą płetwę rekina. Najnowsza wersja została dodatkowo wzmocniona wewnętrznie, co zapewnia jeszcze większą stabilność w porównaniu z poprzednimi generacjami. T66 są wyposażone w wysokotonowy przetwornik High-Velocity Folded Ribbon AMT, odlewane głośniki średnio-niskotonowe, kwadratowe membrany pasywne oraz aktywną sekcję subniskotonową. W szerokim zakresie repertuaru muzycznego wyróżniają się jednymi z najsłodszych wysokich tonów oraz niezwykle czystą średnicą w swojej klasie cenowej. Doskonale radzą sobie także z wymagającymi aranżacjami, dzięki imponującemu przetwarzaniu najniższych częstotliwości. Prezentują się znakomicie i brzmią fantastycznie – bez dwóch zdań są godne polecenia.

Wilson Audio Sasha V

Najnowsza wersja popularnego głośnika klasy średniej to efekt mistrzowskiego połączenia DNA swojego flagowego brata – Chronosonic XVX – oraz dziedzictwa sięgającego oryginalnego modelu WATT/Puppy. Dzięki temu jego konstrukcja jest zarówno ultranowoczesna, jak i sprawdzona przez dekady doświadczeń.
Pod względem brzmieniowym Sasha V inspiruje pewnością siebie – od pierwszych dźwięków usłyszysz każdy niuans tonalny, każdy drobny szczegół i całą muzyczną ekspresję. Obrazowanie przestrzenne precyzyjnie rozmieszcza instrumenty i wokale, a wysokie tony są wystarczająco rozciągnięte, by nadać scenie dźwiękowej poczucie powietrza i przestrzeni. Wreszcie, bas zachwyca głębią, bogactwem i zróżnicowaniem, a materiały i wykończenie stoją na najwyższym, charakterystycznym dla Wilsona poziomie doskonałości.

Wilson Audio Alexia V

Wilson Audio zaktualizował swoją linię głośników Alexia, wprowadzając nowe materiały inspirowane flagowym modelem Chronosonic XVX. Efektem jest kolumna, która zachowuje wiele cech tego referencyjnego głośnika, lecz w bardziej kompaktowej i przystępnej formie. Alexia V prezentuje wszystkie znaki rozpoznawcze Wilsona, w tym znakomitą reprodukcję niskich tonów – potężnych i muskularnych, sięgających najniższych oktaw, a jednocześnie precyzyjnie artykułowanych i dynamicznych. Podobnie jak XVX, model ten wyróżnia się bogactwem harmonicznym i ciepłem w dolnym zakresie średnich tonów, co sprawia, że instrumenty dęte blaszane i drewniane zyskują pełnię masy i głębi tonalnej w swoich podstawowych oraz niższych składowych harmonicznych. Nie występuje tu sztuczne podbicie górnych harmonicznych, które mogłoby nadać trąbce nadmierny metaliczny blask lub zmienić barwę saksofonu i ludzkiego głosu. Mimo tonalnej gładkości, Alexia V zachowuje wyrazistą obecność, kreując realistyczną przestrzeń, w której instrumenty naturalnie istnieją pomiędzy i wokół głośników.

Wilson Audio Alexx V

Nieco mniejszy brat potężnego Chronosonic XVX, model Alexx V, łączy monumentalny wygląd z imponującą wydajnością, stanowiąc znaczący krok naprzód w stosunku do swojego poprzednika. Konstrukcja wykorzystuje opatentowany przez Wilsona materiał V oraz najnowsze technologie opracowane przez firmę. Choć fizycznie masywna, Alexx V zachwyca eleganckimi, szerokimi liniami i otwartą budową, sprawiając wrażenie znacznie mniejszej, niż jest w rzeczywistości. Głośnik ten sięga w głąb duszy muzyki – jego wyrafinowana prezentacja, precyzyjna scena dźwiękowa i imponująca skala nie tylko oddają realizm nagrania, ale wręcz przenoszą słuchacza do samego serca wydarzeń dźwiękowych. Muzyka płynie w warstwach subtelnych faktur, z naturalnym wdziękiem i niewymuszoną swobodą, niczym fale spokojnie rozbijające się o brzeg oceanu – potężne, a jednocześnie pełne harmonii. To z pewnością jeden z najbardziej spójnych przestrzennie, tonalnie precyzyjnych i emocjonalnie angażujących głośników, jakie recenzent MC miał okazję usłyszeć.

Wilson Audio Chronosonic XVX

Według RH, model XVX wyznacza nowy standard realizmu w reprodukcji muzyki. Te masywne, czterodrożne kolumny wyposażone w siedem przetworników i pięć oddzielnych modułów zawierają więcej innowacji niż jakikolwiek inny głośnik w 49-letniej historii Wilson Audio. Wśród tych nowatorskich rozwiązań znajdują się nowe przetworniki, materiały obudowy, komponenty zwrotnicy, a nawet udoskonalone zaciski głośnikowe. XVX dzieli z flagowym WAMM Master Chronosonic, kosztującym 875 000 dolarów, zdolność precyzyjnego wyrównania czasowego wyjść przetworników w pozycji odsłuchowej z niezwykłą dokładnością – w granicach zaledwie dwóch mikrosekund. To ogromny postęp w porównaniu do wcześniejszych produktów Wilson Audio, które osiągały precyzję na poziomie 12 mikrosekund. Rezultatem jest głośnik oferujący zaskakująco realistyczne odwzorowanie barwy i przestrzeni, zmysłowy, a zarazem niezwykle szczegółowy środek pasma, jedwabiście gładką górę i niewiarygodnie potężny bas. To światowej klasy punkt odniesienia, który przesuwa granice nowoczesnej inżynierii głośnikowej.

 

SUBWOOFERY

Wilson Audio Subsonic

Większość współczesnych subwooferów wykorzystuje duży przetwornik w niewielkiej obudowie, kompensując brak jej objętości poprzez agresywną korekcję sygnału. Wilson Subsonic podchodzi do tego zagadnienia zupełnie inaczej. Jego obudowa jest na tyle duża, by głośniki niskotonowe mogły pracować w optymalnych warunkach, bez konieczności stosowania sztucznej equalizacji. Rozmiarami Subsonic dorównuje lodówce, a jego masa wynosi imponujące 610 funtów. To konstrukcja wymagająca poważnego zaangażowania przestrzeni, ale też oferująca wyjątkowe osiągi. Trzy 12-calowe przetworniki o długim skoku membrany zapewniają bas sięgający zdumiewających 10 Hz (-2 dB) przy zachowaniu liniowej charakterystyki. Subsonic nie tylko odtwarza najniższe oktawy z majestatyczną mocą i gracją, ale także wzbogaca scenę dźwiękową poprzez subtelne wskazówki przestrzenne w zakresie niskich częstotliwości, znacząco zwiększając realizm odsłuchu. Do prawidłowej pracy wymaga zewnętrznej zwrotnicy, takiej jak Wilson ActivXO, oraz dedykowanego wzmacniacza.

 

WZMACNIACZE MOCY

D’Agostino Master Audio Systems Progression S350 Stereo and 550 Mono

Seria urządzeń Progression od Dana D'Agostino czerpie z obwodów i technologii legendarnych konstrukcji Momentum, oferując je w bardziej przystępnej, choć nadal prestiżowej formie. Stereofoniczna wersja wzmacniacza Progression (dostępne są również monobloki) to prawdziwa potęga, dostarczająca 300 W na kanał przy 8 omach. Jak wszystkie wzmacniacze D'Agostino od dekad, model ten zachowuje zdolność do podwajania mocy wyjściowej wraz z każdorazowym zmniejszeniem impedancji o połowę. Innowacyjny układ zasilania „Super-Rail” pozwala Progression na precyzyjne odwzorowanie dynamiki i mikroskopijnych detali, zapewniając dźwięk o wyjątkowej autentyczności. Model Progression AHC 300 w nowej wersji nie został jeszcze poddany recenzji.

Audio Research Reference 160S

Ta stereofoniczna wersja słynnego monofonicznego wzmacniacza ARC Reference 160M łączy dwa kanały tego samego 140-watowego układu w jednej obudowie, zachowując charakterystyczną estetykę modelu 160M – w tym podświetlane, „lewitujące” wskaźniki mocy na przednim panelu. Brzmienie 160S jest po prostu olśniewające – szczegółowe, płynne, pełne autorytetu, żywiołowe i niezwykle muzykalne. Zamiast być lampowym wzmacniaczem próbującym naśladować brzmienie konstrukcji półprzewodnikowych, 160S oferuje to, czego wiele wzmacniaczy tranzystorowych nie jest w stanie w pełni oddać: wyjątkową trójwymiarową scenę dźwiękową, gęstość obrazowania i bogactwo tonalne. Jednocześnie zapewnia znakomite rozciągnięcie pasma, doskonałą kontrolę dynamiki i wysoką rozdzielczość. Zbudowany z myślą o maksymalnej funkcjonalności, wyposażony jest w zdejmowaną pokrywę lamp, tryby triodowy i ultralinearny, a także system automatycznej regulacji biasu i monitorowania lamp. To wzmacniacz lampowy, który w swojej kategorii cenowej jest bliski ideału.

Gryphon Antileon EVO

Triumf Gryphona polega na dostarczaniu największych zalet klasy A – uwodzicielskiego ciepła, płynnych tekstur i swobodnego, naturalnego brzmienia – przy jednoczesnym zachowaniu imponującej szybkości, dynamicznego autorytetu oraz ekscytującej, energetycznej prezentacji. Brzmienie Antileona EVO jest ciepłe i całkowicie płynne – niemal zmysłowe, ale bez poczucia zamknięcia, nadmiernego zagęszczenia czy podbarwień. Ta 150-watowa, dual-mono konstrukcja zapewnia niezachwianą kontrolę nad każdym głośnikiem, niezależnie od impedancji. Doskonała jakość wykonania oraz wyjątkowe wzornictwo przemysłowe dopełniają całości, czyniąc go jednym z najlepszych współczesnych wzmacniaczy klasy A. Jak wszystkie wzmacniacze prawdziwie pracujące w tej klasie, Antileon EVO generuje sporo ciepła, ale to cena za dźwięk najwyższej próby.

Audio Research Reference 160M MkII/MkIII

Reference M to efekt dwóch lat intensywnych badań i rozwoju. To wzmacniacz, który nie brzmi jak żaden inny model ARC, jaki słyszał JV – a zna ich niemal wszystkie. Zniknęła charakterystyczna dla Audio Research jasność, delikatnie „odgórny” balans tonalny i subtelny ziarnisty szum, do którego przyzwyczaili się fani tej marki. Zniknęła również część tradycyjnych cech ARC, takich jak niemal nieograniczona przestrzenność i rozkwit brzmienia. W ich miejsce pojawiła się bardziej neutralna – może nawet nieco ciemniejsza – paleta tonalna, zauważalnie niższy poziom szumów (skutkujący brakiem jakiegokolwiek ziarna), więcej i lepiej skupionych detali, bogatsza barwa, pełniejsza reakcja w zakresie dynamiki oraz znacznie większa kontrola nad każdym aspektem prezentacji.

Audio Research Reference 330M

JV nie spodziewał się, że 330-watowe monobloki ARC REF 330M zabrzmią tak, jak zabrzmiały. Tam, gdzie oczekiwał po prostu mocniejszej wersji REF 160M, otrzymał coś zupełnie innego – podróż do przyszłości, w której klasyczne, XX-wieczne cnoty wzmacniaczy Audio Research, takie jak neutralność, przestrzenność, powietrze i rozkwit brzmienia, zostały przywrócone w obfitości. Jednocześnie wszystko inne – od kontroli nad czasem trwania i szybkością transjentów, przez zakres dynamiki, aż po rozdzielczość (zarówno w mikro, jak i makroskali) – zostało dostarczone z niezwykłym realizmem i kompletnością. Nowe REF 330M to jedne z trzech lub czterech najlepszych wzmacniaczy, jakie JV kiedykolwiek miał w swoim systemie, niezależnie od topologii. To również bez wątpienia najlepsze konstrukcje klasy AB od Audio Research, jakie słyszał lub recenzował – a przez lata słyszał ich wiele. To, że potrafiły z łatwością napędzić wymagające kolumny MBL 101 X-Treme MKII, było wisienką na torcie. Dylan Wahl, który zaprojektował te wzmacniacze, jest oczywiście niezwykle utalentowanym inżynierem, ale ich wyjątkowo realistyczne brzmienie to także wielki triumf Warrena Gehla – mistrza strojenia dźwięku ARC. Wielkie uznanie należy się również Valerio Corze, który odrzucił „zaktualizowany” REF 160M pierwotnie przeznaczony do produkcji i nalegał, aby nowy wzmacniacz – pierwszy opracowany pod jego kierownictwem – został całkowicie przeprojektowany. Prace mogły trwać rok lub dwa dłużej, ale efekt jest tego wart. To wzmacniacz, który ma szansę stać się klasykiem.

D’Agostino Master Audio Systems Relentless Epic 1600

Nowy Relentless Epic to najnowszy wzmacniacz Dana D’Agostino, który od razu zdradza swoje bezkompromisowe podejście do inżynierii dźwięku. Wystarczy zajrzeć pod obudowę, by przekonać się, że nie oszczędzano na niczym – ponad sto błyszczących tranzystorów i potężny, niestandardowy transformator wyglądający jak coś, co mogłoby zasilać okręt podwodny z napędem atomowym. Relentless Epic wyróżnia się także konstrukcyjnie – nie stosuje globalnego sprzężenia zwrotnego, a obie strony każdego wzmacniacza są idealnym lustrzanym odbiciem, co zapewnia prawdziwie zbalansowaną pracę bez potrzeby mostkowania sygnału. Często recenzenci wspominają, że wzmacniacz pozwala zwiększyć głośność bez oznak kompresji. Nie zawsze jednak jest to prawdą – ale w tym przypadku Jacob Heilbrunn potwierdził, że tak właśnie jest. Relentless Epic to prawdziwa bestia: 1500 W przy 8 omach, wzrastające do 6000 W przy 2 omach, co oznacza, że jest gotowy na każde wyzwanie. W porównaniu do bardziej stentorowych wzmacniaczy, Relentless ma tendencję do lekkiego złagodzenia początkowych transjentów – co oznacza, że nie dostaniemy aż tak ostrego uderzenia trąbki czy fortepianu, jak w przypadku niektórych innych znakomitych wzmacniaczy półprzewodnikowych. Jednak zamiast tego oferuje bardziej holistyczne brzmienie – z większą namacalnością i trójwymiarowością, które przybliżają go do rzeczywistego doświadczenia muzycznego.

 

PRZEDWZMACNIACZE

D’Agostino Master Audio Systems Progression

Progression Preamplifier może nie mieć takiego samego wizualnego prestiżu jak flagowy Momentum, ale wciąż jest imponującym przykładem wzornictwa przemysłowego. Jego konstrukcja przemyślana jest do najdrobniejszego szczegółu – zasilacz został sprytnie odizolowany od elektroniki audio, ukryty pod główną obudową. Na froncie dominuje elegancka regulacja głośności oraz dwa duże mierniki, które nadają urządzeniu charakterystyczny wygląd. Opcjonalny moduł cyfrowy zawiera różnicowy przetwornik cyfrowo-analogowy, obsługujący PCM do 384 kHz oraz DSD256, co czyni go niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem dla źródeł cyfrowych. Ścieżka sygnału jest w pełni dyskretna i komplementarna od wejścia do wyjścia, bez zastosowania globalnego sprzężenia zwrotnego. Dzięki temu Progression oferuje wyjątkową przejrzystość i rozdzielczość, eksponując subtelne detale instrumentów smyczkowych i dętych drewnianych, jednocześnie zachowując ich naturalną barwę i unikając nadmiernego utwardzenia dźwięku. Nawet najdelikatniejsze fragmenty muzyczne są odtwarzane z niezwykłą precyzją. Opcjonalny moduł DAC to doskonałe uzupełnienie przedwzmacniacza – jego jakość jest na tyle wysoka, że zdecydowanie wart jest swojej ceny.

Gryphon Commander

Ten duński przedwzmacniacz w pełni zasługuje na swoją zuchwałą nazwę. Dzięki potężnemu, zewnętrznemu zasilaczowi, Commander rzeczywiście rządzi dźwiękiem – żaden detal nie umknie jego kontroli, a klarowność i precyzja reprodukcji są absolutnie wyjątkowe. Imponująca jest również jego umiejętność wydobywania głębokiego, doskonale kontrolowanego basu, solidność obrazowania sceny oraz naturalna, swobodna dynamika. Commander radzi sobie z najbardziej wymagającymi nagraniami bez najmniejszego wysiłku, oferując jednocześnie połączenie wyrafinowania i potęgi, które trudno znaleźć w innych konstrukcjach. To kuszące połączenie piękna i bestii sprawia, że Commander to jeden z najbardziej przekonujących przedwzmacniaczy, jakie można znaleźć.

 

PRZEDWZMACNIACZE GRAMOFONOWE

Audio Research Reference Phono 10

Ten dwuczęściowy, obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego, w pełni dual-mono (od zasilania po obwody wyjściowe) lampowy przedwzmacniacz gramofonowy oferuje niezwykle realistyczną barwę i wagę tonalną, imponujące rezerwy dynamiczne oraz zdumiewająco trójwymiarowe obrazowanie. Jego brzmienie tworzy prezentację, która jest jednoznacznie „właściwa” – od średnicy po najwyższe rejestry. To najwyższej klasy przedwzmacniacz gramofonowy, jaki kiedykolwiek opuścił warsztaty ARC, co samo w sobie stanowi potężne oświadczenie. Z całą pewnością jest również jednym z najbardziej realistycznie brzmiących przedwzmacniaczy dostępnych na rynku.

 

ODTWARZARZE CD

dCS Rossini Apex CD Player

Rossini może być jednym z najbardziej wyjątkowych produktów w ofercie dCS – prawdziwym „sweet spotem” w ich linii urządzeń. Łączy wszystkie techniczne zalety flagowego, znacznie droższego Vivaldiego w pojedynczym, eleganckim i intuicyjnym w obsłudze urządzeniu. Rossini odtwarza niemal każdy format – zarówno pliki lokalne, jak i przesyłane strumieniowo – z wyjątkiem fizycznych płyt SACD. Niezależnie od źródła, prezentuje muzykę z rzadko spotykaną kombinacją energii, wyrafinowania i muzykalności. Co więcej, dCS spełnia swoją obietnicę długowieczności produktów, regularnie dostarczając aktualizacje oprogramowania. W ostatnim czasie Rossini otrzymał wsparcie dla Roon i MQA, co czyni go jednym z najlepszych wszechstronnych odtwarzaczy i DAC-ów dostępnych na rynku.

 

PRZETWORNIKI CYFROWO-ANALOGOWE

dCS Bartók Apex DAC

Ulepszenie i modernizacja Bartóka – podstawowego przetwornika strumieniowego dCS? NG' początkowo podchodził do tego sceptycznie. Jednak zbiór wyrafinowanych modyfikacji, znanych jako Apex, dokonał czegoś pozornie niemożliwego: nie tylko kontynuuje dziedzictwo Bartóka, ale wyraźnie go przewyższa – i to nie o mały margines. Bartók Apex zachowuje swoją precyzję tonalną na poziomie zegara atomowego, ale jego brzmienie zyskało nowy wymiar. Scena dźwiękowa otworzyła się jeszcze bardziej, odsłaniając bogatszą teksturę oraz większy zakres mikro- i makrodynamiki. Odsłuch przypomina teraz nagranie uchwycone z wnętrza kapsuły mikrofonu – od precyzyjnego ataku transjentów po najsubtelniejsze wybrzmienia i akustyczny rozpad dźwięku. Apex nie jest tani, ale oferowane przez niego ulepszenia to triumf naturalizmu i harmonicznej dokładności, który potrafi zaskoczyć nawet najbardziej wymagających i doświadczonych słuchaczy.

dCS Vivaldi Apex DAC

Czteroelementowy system Vivaldi to szczyt możliwości technicznych i funkcjonalnych w świecie cyfrowego odtwarzania dźwięku. Ten flagowy zestaw od dCS wyróżnia się rozwiązaniami niespotykanymi w żadnym innym produkcie cyfrowym – każdy kluczowy podsystem został zaprojektowany i zbudowany przez dCS przy użyciu autorskiego sprzętu i oprogramowania. Obszerne modyfikacje sprzętowe oraz zaawansowane układy zasilania Ring DAC zapewniają wyjątkowo niski poziom szumów, co przekłada się na jedwabistą płynność i imponującą dynamikę dźwięku. To, co wyróżnia Vivaldiego, to niezwykła gęstość informacji, nasycenie barwy, autorytet basu oraz przestrzenna, ale jednocześnie precyzyjna scena dźwiękowa – elementy, które stawiają go ponad konkurencją. Choć pełen system składa się z czterech oddzielnych modułów, nie wszystkie są niezbędne, by uzyskać spektakularne brzmienie. Już samo połączenie Vivaldi Transport i Vivaldi DAC zapewnia większość sonicznych korzyści. Vivaldi Clock i Upsampler to wartościowe dodatki, ale nie są konieczne do osiągnięcia znakomitej jakości dźwięku. Należy jednak pamiętać, że Vivaldi to niezwykle zaawansowany system, który wymaga od użytkownika większego zaangażowania niż większość źródeł cyfrowych. To instrument dla tych, którzy są gotowi poświęcić czas na jego pełne wykorzystanie.

dCS Varèse

Firma Data Conversion Systems, z siedzibą w Cambridge w Anglii, zaprezentowała nową, potężną broń w wyścigu o cyfrową supremację – Varèse. Ten system odtwarzania cyfrowego składa się z pięciu modułów (lub sześciu, jeśli doliczyć transport CD) i brzmi równie spektakularnie, jak wygląda. Sercem Varèse jest masywna jednostka główna, która za pomocą jednego kabla steruje dwoma zewnętrznymi, monofonicznymi przetwornikami cyfrowo-analogowymi oraz zegarem. Dzięki nowemu, opatentowanemu interfejsowi i uproszczonemu okablowaniu dCS na zawsze pożegnał czasy, gdy do kontroli systemu potrzebna była istna dżungla kabli. Efekt? Ulepszona dynamika, imponująca skala sceny dźwiękowej oraz zaniki, które zdają się trwać w nieskończoność.

 

SERWERY MUZYCZNE

Aurender ACS10

Aurender ACS10 został zaprojektowany jako niemal kompletne rozwiązanie serwerowe. To wszechstronne cyfrowe urządzenie, które łączy się z zewnętrznym przetwornikiem DAC przez USB. Wystarczy dodać wybrany DAC obsługujący to połączenie, a otrzymasz w pełni funkcjonalny cyfrowy system audio, zdolny do wykonywania niemal wszystkiego, co potrafią komputer, NAS i streamer – a nawet więcej. Jeśli szukasz streamera, który zapewni najwyższą możliwą jakość dźwięku dostępną z serwisów oferujących wysoką rozdzielczość, obsłuży zgrywanie oraz przechowywanie muzyki, a przy tym zrobi to w sposób elegancki i bezproblemowy, trudno będzie znaleźć lepszą, bardziej dopracowaną i niezależną kombinację sprzętu oraz oprogramowania niż Aurender ACS10.

Aurender N20

Aurender N20 zajmuje pozycję tuż poniżej flagowego modelu W20SE, kosztującego 23 000 USD. To doskonale wykonany i wykończony streamer audio, który oferuje wyjątkową przejrzystość, rozdzielczość i trójwymiarowość dźwięku. Jeśli szukasz elegancko wykonanego urządzenia obsługującego zarówno lokalne przechowywanie plików, jak i bezproblemową integrację z serwisami streamingowymi lub serwerem NAS, a przy tym niezwykle łatwego w konfiguracji – N20 zasługuje na poważne rozważenie. Dzięki dobrze zremasterowanym nagraniom potrafi konsekwentnie dostarczać jedną z najlepszych jakości brzmienia cyfrowego, niezależnie od aspektów, które można by analizować.

Aurender W20SE

Model SE, zastępujący W20, wprowadza szereg ulepszeń funkcjonalnych i wydajnościowych, które mają na celu utrzymanie jego statusu jako produktu referencyjnego. Wirujące dyski twarde ustąpiły miejsca 4 TB pamięci półprzewodnikowej, a wewnętrzna pamięć podręczna została rozszerzona z 240 GB do 1 TB. Zasilacz impulsowy zastąpiono liniowym, ulepszono zegar, a urządzenie obsługuje teraz DSD512. Zoptymalizowano również filtrowanie i izolację portu LAN, a użytkownik może skorzystać z integrowanego upsamplingu PCM do 384 kHz. Standardem stało się także dekodowanie MQA „Core”, które rozwija sygnał MQA do częstotliwości próbkowania 88,2 lub 96 kHz. Oprócz tych zmian W20SE nadal oferuje jeden z najlepszych interfejsów użytkownika oraz zaawansowane oprogramowanie do zarządzania muzyką.

 

KONWERTERY CYFROWE FORMATÓW I ZEGARY WZORCOWE

dCS Lina Master Clock

Towarzyszący serii Lina od dCS (obejmującej sieciowy DAC oraz wzmacniacz słuchawkowy), Lina Clock wykorzystuje te same kluczowe technologie, co Rossini i Vivaldi. W połączeniu z najwyższej klasy DAC-em, takim jak dCS Bartók Apex, tworzy bardziej spójną, płynnie przechodzącą scenę dźwiękową, pełną złożonych wskazówek przestrzennych i atmosfery. Zyskuje na tym więź między muzykami, a także poczucie fizycznej obecności powietrza i przestrzeni wokół każdego wykonawcy. Dźwięk pozostaje całkowicie wolny od rozmazania, nawet przy bardzo niskich poziomach głośności. Te subtelne cechy początkowo mogą wydawać się nieuchwytne, ale gdy raz się je dostrzeże, ucho zaczyna na nich polegać i „odmierzać” czas ich brakiem. Lina ujawniała swój pełny potencjał zwłaszcza przy materiałach o wysokiej rozdzielczości. Jej subtelne zalety mają sposób na tajemnicze, niemal niezauważalne wkradanie się w percepcję słuchacza.

 

SYSTEMY UZIEMIAJĄCE

Shunyata Research Altaira

System uziemienia Altaira firmy Shunyata składa się z jednego lub więcej pasywnych „koncentratorów”, które łączy się z terminalami komponentów audio za pomocą specjalnie wykonanych kabli uziemiających. Przewody Altaira można wyposażyć w wymienne zakończenia, co pozwala na ich dopasowanie do dowolnego systemu oraz łatwą adaptację w przypadku aktualizacji komponentów. Usuwanie szumów z urządzeń okazuje się mieć głęboki wpływ na jakość dźwięku – i to nie tylko w oczywistych aspektach, takich jak czystsze tło czy większa rozdzielczość detali niskiego poziomu. Korzyści wynikające z zastosowania systemu Altaira są wielowymiarowe: dźwięk zyskuje na płynności barw, pojawia się więcej ciała i tekstury w instrumentach, linie melodyczne stają się klarowniejsze, a cała prezentacja nabiera swobody, precyzji i realizmu.

 

KONDYCJONERY ZASILANIA

Shunyata Research Denali 6000S v2

Ten kondycjoner firmy Shunyata wynosi to, co dotychczas było możliwe w zakresie redukcji szumów, na zupełnie nowy poziom. Bazuje on na technologii izolacji szumów, którą Shunyata opracowała pierwotnie dla sprzętu medycznego do obrazowania, gdzie precyzja sygnału jest kluczowa. Efektem dźwiękowym jest czystsze i cichsze tło, co pozwala na lepszą rozdzielczość najdrobniejszych mikroszczegółów. To właśnie niskopoziomowe sygnały są fundamentem realizmu brzmieniowego i przestrzennego, a w tych aspektach Denali wyróżnia się szczególnie. Model 6000S v2 to wersja półkowa, wyposażona w sześć gniazd zasilających. Obecnie dostępna jest również jego ulepszona wersja v2, choć nie została jeszcze poddana recenzji.

Shunyata Research Everest 8000

Nowy Everest 8000 to z łatwością najlepsze i najbardziej dopracowane urządzenie Shunyaty, oferujące bezprecedensowy poziom wydajności. Ten ośmiogniazdowy kondycjoner, zamknięty w eleganckiej obudowie przypominającej pionową, ściętą piramidę, czerpie korzyści nie tylko z dotychczasowych osiągnięć Shunyaty w dziedzinie zasilania AC dla systemów audio, ale także z technologii opracowanej przez założyciela firmy, Caelina Gabriela, dla siostrzanej marki Clear Image Scientific. Dopełnieniem całości jest przewód zasilający XC, który łączy Everest z gniazdem ściennym – element równie imponujący, co sam kondycjoner. Efekt? Scena dźwiękowa otwiera się z jeszcze większą przestrzenią i głębią, oferując bardziej namacalne, realistyczne obrazy oraz znacznie lepszą separację powietrza i przestrzeni wokół instrumentów i wykonawców.

Synergistic Research Galileo PowerCell SX/SRX

Jako sceptyk w kwestii kondycjonerów zasilania, JHb był mile zaskoczony poprawą obrazowania i dynamiki, jaką wniósł Synergistic Research PowerCell. W przeciwieństwie do wielu innych urządzeń tego typu, PowerCell nie wydaje się ograniczać prądu. Zamiast tego zapewnia jeszcze czarniejsze tła, niższy poziom ziarnistości i zniekształceń, co przekłada się na gładsze wysokie tony oraz lepszą płynność linii muzycznych. Jak w przypadku wszystkich kondycjonerów, odsłuch PowerCell w konkretnej konfiguracji systemowej jest koniecznością, ponieważ jakość energii elektrycznej różni się znacznie w zależności od lokalizacji.

 

KABLE GŁOŚNIKOWE I INTERKONEKTY

Shunyata Theta RCA/XLRTheta Speaker

Kto nie lubi dobrej okazji? Kabel Theta Series to jeden z najbardziej muzykalnych, przystępnych cenowo i konsekwentnych kabli, jakie NG miał okazję ocenić. Theta imponuje przejrzystością we wszystkich aspektach, zachowując nieskazitelny balans spektralny, zwinne transjenty oraz gładkie, ciepło rozświetlone harmoniczne. Dodatkowo oferuje otwarte i nieskrępowane poczucie przestrzeni oraz czysto zdefiniowane granice pomieszczenia odsłuchowego. Co więcej, górne średnie i wysokie oktawy brzmiały niezwykle płynnie i naturalnie – jedne z najlepszych, jakie NG słyszał. Jednak to ogólna muzykalność, rytmika i tempo, które ożywiają przekaz i sprawiają, że palce same wystukują rytm, ostatecznie przekonały do Thety. Podsumowując: kabel najwyższej klasy, wykraczający poza swoją kategorię cenową.

 Synergistic Research SRX IC, SRX SC

Synergistic Research SRX to najnowszy, przestrajalny, aktywnie ekranowany, wielopasmowy przewód i interkonekt od Teda Denneya & Co. – i jednocześnie najbardziej wyrafinowany produkt marki od czasów oryginalnego SR Galileo. Dźwiękowo SRX przypominają Crystal Cable Art Series Da Vinci, choć JV początkowo miał wątpliwości, czy dorównują one fenomenalnemu poziomowi neutralności i ciszy Da Vinci, które ustanowiły złoty standard w tej kategorii. Jednak po zainstalowaniu pełnego zestawu SRX w systemie MBL, jego przekonania uległy zmianie. Brzmieniowo SRX i Da Vinci są niezwykle podobne, ale subtelne różnice w niuansach i prezentacji sprawiają, że wybór między nimi bardziej zależy od kompatybilności systemu i preferencji użytkownika niż od obiektywnej przewagi któregokolwiek z nich. Co więcej, SRX są zauważalnie tańsze od Da Vinci – a przy takich poziomach cenowych może to mieć znaczenie nawet dla najbardziej wymagających audiofilów.

 

KABLE ZASILAJĄCE

Shunyata Research Sigma-X 

Shunyata Sigma-X to znaczący krok naprzód w stosunku do już znakomitych przewodów AC tej marki. Wykorzystuje szereg nowych lub udoskonalonych technologii, w tym nową generację technologii redukcji szumów, TAP (Transverse Axial Polarizer) – optymalizujący przepływ sygnału oraz KPIP v2 (Kinetic Phase Inversion Process) – proces polegający na rafinacji metalu przewodnika na poziomie molekularnym poprzez aplikację wysokonapięciowych impulsów o określonej częstotliwości przez cztery dni. Po zastąpieniu poprzedniej generacji przewodów Shunyata pełnym zestawem Sigma-X, RH usłyszał eliminację zamglenia i ziarnistości w zakresie średnich i wysokich tonów, a także bardziej zwarty, autorytatywny bas oraz większą wymiarowość sceny dźwiękowej. Dostępne są dwie wersje: QR, wyposażona w układ Shunyata v4, który poprawia wydajność wzmacniaczy mocy.

AKCESORIA I USTROJE AKUSTYCZNE

Synergistic Research ART System

Ten niesamowity, modułowy system montowanych na ścianie i podłodze radiatorów przypominających rezonatory Helmholtza (najstarsza forma adaptacji akustycznej) od Teda Denneya i Synergistic Research przewidywalnie wzbogaca barwę dźwięku, poprawia klarowność detali i precyzuje obrazowanie bez ograniczania sceny dźwiękowej. Na ile JV może ocenić – a używa systemu ART od lat – nie ma on żadnych wad. W rzeczywistości, obok Shakti Hallographs i Stein Harmonizers, system ART (Acoustic Room Treatment) jest jednym z najskuteczniejszych pasywnych rozwiązań akustycznych, z jakimi miał do czynienia. Podobnie jak Shakti Hallographs, stał się dla niego niezastąpionym narzędziem – bez niego jego pokój odsłuchowy po prostu nie brzmi „właściwie”, a muzyka odtwarzana w nim nie jest tak realistyczna, przestrzenna i angażująca.

Synergistic Research Atmosphere Infinity / UEF Room Treatment

Najnowszym pomysłem Synergistic Research na promienniki typu Helmholtza są moduły HFT i pastylki UEF, które „rezonują” w odpowiedzi na sygnał emitowany przez aktywny moduł Atmosphere Infinity Tuning Synergistic. Połączenie tego modułu z HFT i UEF radykalnie zmienia akustykę pomieszczenia w całkowicie przewidywalny i konfigurowalny przez użytkownika sposób. Dalsze udoskonalenia obejmują panele akustyczne UEF (549 USD za 4 sztuki) oraz Black Box, które razem tworzą wyjątkowo pomysłowy i skuteczny system regulacji akustyki pomieszczenia. To coś, czego trzeba posłuchać.

Wilson Audio Pedestal

Doświadczenie Wilson Audio z przełomowym materiałem V-Material, opracowanym dla głośnika Chronosonic XVX, skłoniło firmę do stworzenia stopki antywibracyjnej, która łączy ten materiał z opatentowaną substancją tłumiącą, zapewniając optymalne warunki dla przedwzmacniaczy, wzmacniaczy, przetworników DAC, serwerów i innych komponentów w określonym zakresie wagowym. Obudowa wykonana jest z niemagnetycznej stali nierdzewnej. Dostępne są dwa modele: jeden dla komponentów ważących od 3 do 9 funtów, drugi dla cięższych urządzeń o wadze od 8 do 25 funtów. RH uznał tę podstawkę za wyjątkowo skuteczną pod swoim przedwzmacniaczem gramofonowym – poprawiała czystość sceny dźwiękowej, zwiększała precyzję transjentów i wygładzała barwę dźwięku.