Stolik Thixar SMD Ambitious Mk II - para skrzydeł dla Twojego systemu

Martin, Audiotechnique, Maj 2019

Oryginalna recenzja znajduje się tutaj

Czy stolik na sprzęt audio jest ważny? Czy po zmianie stolika jakość brzmienia systemu będzie lepsza? Czy rezultat jest wart tej ceny? To pytania, które zadaje sobie wielu audiofilów, ale niestety, często nie podchodzą do odpowiedzi z odpowiednią powagą. Jeżeli budżet pozwala, najpierw kupują nowe komponenty audio lub parę kolumn. W następnej kolejności - poważne akcesoria, jak na przykład kondycjonery prądu. Co więcej, w branżowej prasie trudno znaleźć rekomendacje w tej kwestii. Najczęściej publikowane są jedynie specyfikacje nowych produktów. Opiszę więc dokładnie nasze doświadczenia związane z wymianą stolika na sprzęt w naszym redakcyjnym pokoju odsłuchowym i efekt, jaki wywiera on na brzmienie.

Test na zaproszenie

Wymianę stolika na sprzęt zasugerował nam Dirk Rudell, szef firmy THIXAR [aktywna platforma Silencer_iZ oraz pasywna Silence Plus to produkty firmy THIXAR]. W zeszłym roku, w lipcu, przyjechał do nas osobiście celem prezentacji technologii Silencer_iZ. Oczywiście, rozmawialiśmy też o stolikach. W oparciu o swą wiedzę i doświadczenie, Dirk wskazał potencjalne źródła wibracji w naszym pomieszczeniu oraz drogi ich przenoszenia. Wibracje biegnące od podłogi w kierunku komponentów stojących na stoliku mogą, na przykład, degradować bas i zmniejszać ilość słyszalnych detali.
Skupiając się na walce z mikrowibracjami, Dirk od wielu lat bada kwestie ich eliminacji. W rezultacie, THIXAR opracował nowy materiał absorbujący drgania, który z sukcesem zastosowano w nowym stoliku audio. Oglądając nasz referencyjny system, Dirk zapytał: „Czy jesteście zainteresowani testem naszego nowego stolika?”

Pakujemy się w problemy

Wszyscy moi przyjaciele wiedzą, że jestem szczególnie zainteresowany akcesoriami audio, w tym i stolikami na sprzęt. Tyle, że niezbyt często mam szansę na testowanie takich produktów. Możliwość sprawdzenia nowego stolika w naszym pokoju odsłuchowym to świetna okazja! Co więcej, Dirk obiecał sam zająć się kwestiami logistyki. Nie mogliśmy więc mu odmówić.
Dostaliśmy wiadomość w chwili wysłania przesyłki. Jedenaście dużych pudeł ważyło łącznie 160kg! Zawierały one w sumie zestaw potrójnej szerokości składający się z sześciu półek/platform SMD Ambitious MK2. W najcięższej paczce znajdowała się tylna "ścianka" stolika długości prawie 2m. Dirk zaproponował nam również pomoc w instalacji stolika, ale uznaliśmy, że to pewnie prosta sprawa. Cóż…

Doświadczony zespół

Na dzień przed przybyciem paczek, nasz doświadczony zespół przygotował się do montażu. Zdjęliśmy ze starego stolika cały system audio: czteroelementowe kombo dCS Vivaldi, gramofon Dr Feickert Analogue Fire Bird i aktualnie testowany przedwzmacniacz liniowy VAC Statement. Z doświadczenia wiemy, że firmy kurierskie zostawiają paczki dla nas na parterze. Redakcja mieści się zaś na 11 piętrze. Po przeliczeniu paczek [11 sztuk] zapakowaliśmy je na przygotowane wózki i. już po dziesięciu minutach wszystko dotarło na górę. Instrukcja montażu stolika jest prosta. Każdy, kto kiedykolwiek składał meble z logo IKEA powinien sobie poradzić.

Dużo miejsca

Kiedy już wszystkie paczki znalazły się w naszym pomieszczeniu odsłuchowym, odpakowałem najcięższą z nich. Tylny element wspierający stolik jest tak ciężki, że spociłem się tylko przy wyjmowaniu go z kartonu i próbie postawienia! Następne kroki były nieco łatwiejsze. Do tylnej ścianki przykręciliśmy cztery boczne wsporniki półek. Do nich - od spodu - listwę łączącą [z góry wygląda to jak litera H]. Wysłałem do Dirka zdjęcie, żeby zobaczył, jak dobrze nam idzie. Następnie należało jedynie zamontować boczne ścianki‚ wsporniki platform i położyć na nich same platformy. Odpowiednie śruby pozwalają na ich dokładne wypoziomowanie. Podłoga w naszym studio jest dość równa. Mimo wielu lat, wykładzina jest gładka i nie mieliśmy żadnych kłopotów z poziomowaniem sześciu platform. Z dumą spojrzałem na zmontowany stolik! Jest bardzo duży. Po instalacji naszego systemu zostało na nim sporo miejsca. Postawiliśmy komponenty dokładnie na środku każdej z platform [550 x 500mm]. Są one znacznie większe od posiadanych przez nas obu starszych konstrukcji firmy THIXAR. Spokojnie można na nich zmieścić większe urządzenia.

Od SD do HD

Kiedy podłączyliśmy wszystkie kable do systemu ustawionego na nowym stoliku, było już bardzo późno. Odłożyliśmy więc odsłuchy na następny dzień. Akurat testowaliśmy przedwzmacniacz VAC Statement Line i parę monobloków tej firmy, które napędzały kolumny YG Acoustic Sonja 2.3. Nasz system stał wcześniej na praktycznie nowym stoliku - używaliśmy go od kilku tygodni, ale zdążyliśmy dokładnie poznać jego możliwości. To samo dotyczy naszego referencyjnego źródła cyfrowego [dCS Vivaldi].
Już podczas pierwszego słuchanego utworu mogłem wymienić zalety stolika SMD Ambitious MK 2. Ilość szczegółów słyszanych na każdym albumie - np. "Eight Thousand Miles" lub "Virtuoso Pieces of Chinese Percussion" na CD - zwiększyła się kilkukrotnie. Bas stał się bardziej żywy. Tak, jakby ktoś zamienił obraz 2k na 8k! Kiedy słuchałem "B-A-C-H prelude" z właśnie wydanego winyla "Reference Recordings 30th Anniversary Sampler", poczułem silny bas poruszający podłogą i strumień mocy przechodzący wprost przez moje ciało! Nie spodziewałem się, że brzmienie naszego systemu może ulec aż takiej poprawie. Zadziwiający jest też udźwig nowych platform. przez ponad miesiąc na stoliku stał bardzo ciężki gramofon, ważący 98kg Acoustic Signature Invictus JR. Żaden z elementów stolika nie odkształcił się. A przecież platformy są podparte jedynie w czterech punktach. Wsporniki półek zamontowane są do bocznych ścianek i można je zdemontować jedną ręką. To nie są normalne, zwykłe akcesoria.

 

 

 

Mistrzostwo

Wszystkie stoliki, które poznałem wcześniej, były zbudowane z metalu i bardzo solidne. Ten stolik wykorzystuje elastyczne zawieszenie półek. Zapytałem Dirka, dlaczego wybrał takie rozwiązanie. Wsporniki platform są drukowane w technologii 3D. Dirk wypróbował różne materiały i zmieniał parametry druku [temperaturę i kąt nakładania każdej warstwy]. Po wielu próbach znalazł sposób tworzenia trwałej, ale niezbyt sztywnej, zewnętrznej części. Sprężyny również zostały wyprodukowane na zamówienie. Dirk znalazł producenta bardzo mocnej stali, sprężyny z której posiadają częstość rezonansową poniżej 10Hz. Pozwala to wyeliminować ich wpływ na stabilność stolika. Następnie Dirk opisał budowę bocznych ścianek stolika. Aby całkowicie wyeliminować wibracje, opracowano na ich potrzeby specjalny elastomer, różniący się od poprzedniego. Do budowy tych ścianek wykorzystuje się również 3 warstwy wykonane z różnych gatunków drewna.
Podsumowując, SMD Ambitious Mk 2 to całkowicie nowy produkt firmy THIXAR. Tylna i boczne ścianki oraz wsporniki stworzono od podstaw. Zaś konstrukcja platform różni się od modeli Silence i Silence Plus. Dzięki temu stolikowi, mogę lepiej zrozumieć, jak Dirk Rudell rozumie walkę z wibracjami. To mistrzowska konstrukcja. Przynajmniej moim zdaniem.

Słuchając muzyki a nie efektów dźwiękowych

Odkąd SMD Ambitious Mk 2 zawitał w naszym studio, jego cena robiła wrażenie na wszystkich. Fakt, nie jest tani ale pod względem wpływu na brzmienie to najlepszy stolik, jaki w życiu słyszałem. W kwestii tej przypomina nieco działanie aktywnej platformy Silencer_iZ. Oczywiście nie w 100%. Ale co najmniej w 30-40%. Ostatnio słuchałem wielu płyt winylowych. Jeżeli chodzi o źródła, to właśnie gramofony, ramiona i wkładki są najbardziej bezpośrednie i prawdziwe w odtwarzaniu sygnału. Czytelnicy moich recenzji, wiedzą jak wielką wagę przywiązuję do tych odsłuchów i sposobów odtworzenia akustyki miejsc, w których dokonano nagrań. Szczególnie interesują mnie relacje fazy między kolumnami i wpływ wibracji na czystość brzmienia. Uważam, że stolik SMD Ambitious MK 2 znacznie ułatwił mi te oceny. Przez ostatnie dwa miesiące odwiedziło naszą redakcję wielu ludzi z branży, w tym i wielu inżynierów dźwięku. Wszyscy byli pod wrażeniem precyzyjnego rysunku sceny osiąganego dzięki temu stolikowi. Zadziwiająco zabrzmiała zwłaszcza płyta winylowa "Balluchon", którą przesłali nam Haruo Ushio i Reiji Asakura. Pierwszy utwór zaczyna się od solowej partii fortepianu, który pojawia się w przestrzeni między kolumnami i brzmi czysto, pięknie, naturalnie i z wybitną dynamiką. Po gładkim wstępie wchodzi sekcja. Pałeczki delikatnie uderzają w talerze a bas jest rytmiczny, dobrze wypełniony i dobrze narysowany. Uważam, że podczas słuchania muzyki trzeba poczuć to, co czuł muzyki i co kompozytor chciał pokazać swoją muzyką. Ta płyta pokazuje, że każdy muzyk głęboko przeżywał to nagranie. Między innymi dzięki testowanemu stolikowi.

Podsumowanie

Po dwóch miesiącach słuchania postanowiliśmy zatrzymać stolik THIXAR SMD Ambitious Mk 2 w naszej redakcji. Jednogłośnie. Z dwóch powodów. Po pierwsze: stolik ten pozwala szybko ocenić wady i zalety testowanego sprzętu. Po drugie: pozwala osiągnąć maksimum możliwości naszego systemu referencyjnego i każdego z jego komponentów osobno. Bez sensu było odsyłać ten stolik z powrotem do Dirka. Oczywiście, z powodu ceny trudno polecać wszystkim audiofilom jego zakup, ale kiedy sobie pomyślę o tym mocnym basie, wspaniałym brzmieniu organów, instrumentach zawieszonych w powietrzu… jak mogę powiedzieć "nie"?