Synergistic Research Atmosphere X: przewód zasilający (Amosphere X level 3 HC / Level 3), przewody głośnikowe Euphoria i przewód Amosphere X Reference Ethernet

Bill Wells, Stereo Times

Oryginalna recenzja znajduje się tutaj

Rok 2018 był dla mnie szczególnie interesujący. Miałem bowiem szanse zrecenzowania wielu przewodów [zasilających i głośnikowych] oraz kondycjonerów zasilania. Możliwość oceny i odsłuchu topowych kabli różnych producentów była dla mnie doświadczeniem bardzo pouczającym i przyniosła mi sporo przyjemności. Każdy z testowanych produktów podkreślił możliwości mojego referencyjnego systemu i zwiększył radość słuchania muzyki, a przecież o to chodzi w naszym hobby.

Oprócz zadań związanych bezpośrednio z oceną tych produktów, miałem także przyjemność zwiedzać zakłady, w których są wytwarzane i rozmawiać z ludźmi odpowiedzialnymi za ich projekt. Te spotkania i wizyty przyniosły mi wiele cennych informacji a jednocześnie były czystą przyjemnością. Ten artykuł dotyczy produkowanych przez firmę Synergistic Research przewodów linii Atmosphere X Euphoria. Pierwszy raz usłyszałem o pracach nad tą nową linią produktów SR podczas wizyty na targach AXPONA w kwietniu 2018. Podczas jednego ze spotkań, Mike Giradi – mój kolega ze StereoTimes – przedstawił mnie wtedy szefowi Synergistic Research, Tedowi Denney’owi oraz jego prawej ręce, Andy Wiederspahnowi.

Spotkanie to nie mogłoby odbyć się w lepszym momencie. Zacząłem wypytywać o możliwość przetestowania nowych przewodów SR. Wtedy Wiedespahn poradził, że powinienem zacząć od oceny nowego kondycjonera PowerCell 12 UEF SE. Wytłumaczył mi bowiem, że PowerCell działa jak hub zapewniający czystą, wolną od szumów energie wszystkim podłączonym do niego komponentom. A moja ocena nowych przewodów SR będzie pełniejsza, jeśli wcześniej porównam nowy kondycjoner ze starszym – SR PowerCell 10, który jest częścią mojego systemu. Kim jestem, żeby kwestionować ten tok myślenia. Najpierw więc trafił do mnie kondycjoner - jego recenzja już pojawiła się w StereoTimes.

Pierwsza generacja przewodów Atmosphere pojawiła się na rynku kilka lat temu i doczekała się wielu bardzo pozytywnych recenzji. Skąd więc zamieszanie związane z nową linią Atmosphere X Euphoria? Panowie Denney i Wierdespahn twierdzą, że nowy projekt wynika z wsłuchania się w uwagi posiadaczy poprzednich generacji przewodów SR oraz wyników wielu paneli odsłuchowych organizowanych w fabryce pod kątem oceny najnowszych technologii wprowadzanych do innych przewodów. Na internetowej stronie firmy można znaleźć wiele informacji pokazujących jak wiele emocji towarzyszy podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących budowy przewodów Synergistic Research. Nie chodzi tylko o opinie osób wyposażonych w słuch absolutny. Ted Denney prowadzi rygorystyczne testy i procedury ewaluacji każdego nowego produktu, co zapewnia optymalną jakość podczas każdego etapu tworzenia prototypów i wprowadzania ich do produkcji seryjnej.

Denney stara się stale ulepszać produkowane przez swoją firmę przewody pod kątem zmniejszenia poziomu szumu i polepszenia ich transparencji. To istotne czynniki zapewniające w efekcie szerszą i czystszą scenę dźwiękową, co sprawia, że odtwarzana muzyka płynie bardzie naturalnie i przenosi więcej emocji. Jak już opisałem w recenzji kondycjonera PowerCell, rezultaty działań Teda i jego zespołu mówią same za siebie.

Mój szczęśliwy dzień – przyjechały nowe przewody

Kiedy dotarły do mnie pudła z nowymi przewodami, natychmiast je rozpakowałem i wpiąłem do swego systemu. Z poprzednich testów wiedziałem, że mimo fabrycznego procesu wygrzewania Quantum Tunneling, nowe przewody wymagają jeszcze trochę czasu, by pokazać pełnię możliwości. Podczas wieczornej rozmowy telefonicznej, Widerspaph potwierdził moje przypuszczenia i radził być cierpliwym. Przez następne 24 godziny nieprzerwanego odtwarzania muzyki z plików dało się zauważyć subtelne zmiany. Między 48 a 72 godziną, brzmienie poprawiło się jeszcze bardziej. Dałem więc nowym przewodom jeszcze trzy dni nieprzerwanego wygrzewania. Zmiany były wyraźne. Brzmienie otworzyło się i stało bardziej muzykalne, z ewidentnymi cechami dużego potencjału. Ciekawe, że przewody wydały się z czasem dopasować do brzmienia mojego systemu. Powinienem też wspomnieć o przewodach zasilających: wzmacniacze przyłączyłem do sieci przewodami wysokoprądowymi a przedwzmacniacze – przewodami analogowymi.

Ekranowanie i moduły strojące

Opracowanie nowych technologii pozwoliło zrezygnować z elektrycznego zasilania aktywnych ekranów. Pozwoliło to wyeliminować niewygodne zasilacze.
Nowe przewody są za to wyposażone w możliwość zastosowania różnych modułów strojących [Red, Blue i Gold]. Moduły te łączy się z odpowiednimi gniazdami w oplocie przewodów. Różnią się one budową w zależności od typu przewodu [inne są np. moduły interkonektów i przewodów głośnikowych]. Moduły strojące pozwalają dopasować brzmienie przewodów do indywidualnych wymagań użytkownika i konkretnego systemu. W zależności od potrzeb, można wprowadzić do dźwięku więcej detali i powietrza lub ciepła i gładkość. Doświadczenie uczy, że wybór najlepszego modułu nie trwa długo. Różnice między nimi, choć niewielkie, są wyraźnie słyszalne. Możliwość ich zastosowania pozwala na znalezienia optymalnego brzmienia w systemach o bardzo różnej konfiguracji [tranzystor/lampy, analog/cyfra, głośniki dynamiczne/tuby, etc.].

Najważniejsze jest jednak coś innego: niezależnie od wybranego modułu, brzmienie było po prostu doskonałe. Wybór najlepszego wynikał raczej z kwestii smaku i upodobań. Decyzja ‘powietrze/detale’ czy ‘ciepło/gładkość’ należy do rozważań typu ‘serce czy głowa?’ Ja lubię czuć emocje płynące z muzyką. Dlatego wybrałem moduł Red, który daje więcej energii, dynamiki, trzewi, a oprócz tego nieco bardziej naturalną równowagę barw. Kontrabas miał, z modułem Red, mocny i pełny dźwięk z doskonałą artykulacją. Fortepian miał ciężar i mocny rytm. Czynele brzmiały bardzo naturalnie, niezbyt jasno, ale z oczywistą i konieczną metalicznością.

Mógłbym tu pisać bez końca o brzmieniu, które zmienia się wraz ze zmianą kombinacji wielu modułów strojących. Odsyłam jednak czytelników do firmowej strony internetowej pełnej ważnych i szczegółowych informacji. Warto podkreślić, że możliwość dopasowania brzmienia do indywidualnych gustów jest opcją znacznie ciekawszą niż założenie, że każdy chce tego samego. Trzeba też pamiętać, że przewody zasilające mogą wpływać na brzmienie inaczej niż przewody głośnikowe i możliwość wpływu na efekt końcowy za pomocą zestawu modułów strojących.

OK, czas na muzykę

Kiedy piszę te słowa, przewody są w pełni wygrzane a ja mam za sobą wiele godzin odsłuchów. Jestem więc w stanie naprawdę docenić poziom czystości brzmienia, jaki zapewniają. Zestaw przewodów Atmosphere X Euphoria dokończył w moim systemie zmiany zapoczątkowane przez wprowadzenie kondycjonera SR PowerCell 12 SE UEF. Ich wpływ jest całkowicie pozytywny i niesamowicie głęboki.

 

Oprócz indywidualnych odsłuchów, zaprosiłem do siebie wielu przyjaciół. Większość z nich to melomani, ale znajdzie się też paru audiofilów, którzy dokładnie znają mój system. Przez lata stało się to moim zwyczajem, który ułatwia obiektywną ocenę testowanego komponentu. Pod koniec testu, dodatkowo otrzymałem z Synergistic Research przewód Ethernet. Po wygrzaniu, zaskoczył mnie. Różnica między przewodem SR a moim dotychczasowym przewodem internetowym była zaskakująco duża. Pod każdym względem – na korzyść SR. Przewód ten doskonale uzupełnił cały zestaw testowanych konstrukcji zainstalowanych w moim systemie.


Układając listę moich ulubionych nagrań na potrzeby tego testu, wziąłem pod uwagę przede wszystkim jazz – wokalny i instrumentalny. Od damskich i męskich głosów po saksofon, fortepian, gitarę i organy Hammonda. Zacząłem od mojego wieloletniego faworyta, albumu Blue Moon Ahmeda Jamala. Z głośników popłynęła muzyka pełna dynamiki, energii, rytmu i swingu. Wpięcie w system pełnego zestawu przewodów SR Atmosphere X Euphoria ożywiło muzykę i zwiększyło realizm odsłuchu. Na dodatek, fortepian zyskał blask i organiczną fakturę a wybrzmienia były wyraźniejsze. Skomplikowane pasaże stały się czystsze i lepiej wyczuwalne. Scena otworzyła się, została przedstawiona holograficznie z olbrzymią głębią pełną następujących po sobie warstw prezentacji.

Następne było nagranie fortepianu Billa Charlapa, Stardust. Wypełniony dźwięk był po prostu piękny. Z naturalną tonalnością, ciepło zaokrąglonym kontrabasem i delikatnym szumem perkusyjnych miotełek. Ballady potrafią pokazać artyzm wykonawców. Nie inaczej jest w tym przypadku.

Następna płyta to Everyone Digs Bill kolejnego doskonałego pianisty, Billa Evansa. Utwór 11, Some Other Time, zaczyna się od czystego tła, na którym pojawia się rozedrgana muzyka. Atak i wybrzmienie są na miejscu – delikatne a zarazem wyraźne – akcentując charakterystyczny styl tego artysty.

Pora na wokalistów. Nightmoves Kurta Ellinga i Manhattan Moods Mary Stalling zostały pokazane z pełną muzykalnością. Były tak przepełnione emocjami, że poczułem jakbym słuchał ich po raz pierwszy, a jedyna różnica polegała na tym, że w mój system został wpięty cały zestaw Synergistic Research Atmosphere X Euphoria: przewody zasilające, przewody głośnikowe i przewód sieciowy. Kochałem brzmienie moich starych przewodów, ale Atmosphere X Euphoria podniosły poprzeczkę na zupełnie inny poziom.

Poprzednie doświadczenia uczuliły mnie na znaczenie synergii komponentów systemu – w tym i kabli. Nowe przewody SR wydają się prowadzić do osiągnięcia jeszcze lepszej spójności brzmienia, co prowadzi do ogólnej jego poprawy. Podczas testów słuchałem nagrań artystów, których miałem również przyjemność słuchać na żywo, podczas koncertów. Jednym z nich jest Kurt Elling. Jego Nightmoves to genialne połączenie głosu z linią akustycznego basu prowadzące do przekazu pełnego emocji. Mary Stalling w nagraniu You Go To My Head śpiewa na tle doskonałego zespołu ze świetnym harmonijkarzem. Nowe przewody SR pokazały to nagranie w wyjątkowo autentyczny sposób. Wracając do akustycznego jazzu - Steve Nelson i jego It Never Entered My Mind: instrument lidera świeci jasno na tle zespołu składającego się z fortepianu, kontrabasu i perkusji oddanych realnie i w odpowiedniej skali.

Innym doskonałym przykładem jest Charlie Haden i jego Quartet West z udziałem Ernie Wattsa. Na My Foolish Heart solówki Hadena są wyraźnie narysowane, z pełnym brzmieniem i wyraźną artykulacją. Saksofon Wattsa dodaje temu nagraniu czystego piękna i melancholii, zwiększających przyjemność z odsłuchów.

Gitarzysta Randy Johnston był kolejnym artystą, którego słuchałem podczas testu przewodów SR. Na jego płycie ‘Detour Ahead’ znajdziemy utwór A House Is Not a Home z gościnnym udziałem Joeya D. Francesco i jego organów Hammonda. Paleta ich barw jest bogata i pełna harmonii.

Sesje odsłuchowe podczas tego testu pozwoliły mi poczuć duży stopień spójności brzmienia, jego przejrzystości i dokładności tonalnej w pełnym zakresie pasma. Moim zdaniem, świadczy to o sposobie strojenia przewodów przez ich konstruktora w celu osiągnięcia jak największej wierności odtwarzania muzyki.

Kilka uwag technicznych

Nowe przewody zasilające SR wyglądają po prostu doskonale. Sprawiają wrażenie produktu bardzo zaawansowanego a jednocześnie wyjątkowo solidnego. Czarny oplot izolacji jest uzupełniony wejściami dla modułów strojących. Wtyczki są ciężkie i stabilnie połączone z przewodami. Nic nie wygląda tu na przypadkowe.

Podczas tego testu wielokrotnie kontaktowałem się z firmą SR [przez telefon lub za pomocą poczty elektronicznej] w celu uzyskania wyjaśnień odnośnie nowych rozwiązań technicznych zastosowanych w przewodach linii Atmosphere X Euphoria. Synergistic Research nie ustaje bowiem w dążeniach do stałego ulepszania swoich produktów. W nowych przewodach zastosowano nowy ekran Matrix Shielding Level 3 UEF oraz technologię Ground Plane. Pozwala to zwiększyć precyzję rysunku sceny i zmniejsza poziom szumów własnych przewodów. Sporo dodatkowych informacji na temat działania nowych technologii można znaleźć na stronie internetowej firmy.

Ważnym elementem budowy nowych przewodów jest zastosowanie doskonałego przewodnika – grafenu. Tak, jak w kondycjonerach PowerCell –połączenie grafenu z firmową technologią UEF daje doskonałe rezultaty. Stosowany przez firmę wyjątkowy proces wygrzewania przewodów jest kolejnym krokiem w kierunku jak najlepszego brzmienia.

Ten podstawowy opis techniczny jest jedynie szkicem rozwiązań stosowanych w nowych przewodach. Dokładniejsze informacje można znaleźć na stronie internetowej Synergistic Research.

Podsumowanie

Choć przewody są wyłącznie komponentami pasywnymi, ich wpływ na brzmienie od wielu lat uznawany jest za istotny. Według mnie, nowe przewody Synergistic Research Atmosphere X Euphoria stanowią duży krok naprzód. Mój system wszedł dzięki nim na wyższy poziom pod względem czystości oraz integralności brzmienia. I nie jest to różnica subtelna. Szczerze mówiąc, zainstalowanie systemu przewodów przyniosło zmiany porównywalne pod względem zakresu z użyciem nowego kondycjonera prądu, PowerCell 12 UEF SE. Poprawa dotyczy całego zakresu reprodukcji i obejmuje zwiększenie realizmu brzmienia. Prowadzi to z kolei do dużo większej satysfakcji z odsłuchów. Przewody zasilające, głośnikowe i przewód Ethernet linii Atmosphere X Euphoria to doskonałe konstrukcje. Szczerze je rekomenduję!


System towarzyszący

Źródło cyfrowe:

  • notebook: Asus, River Media Center 22, Windows 10
  • przewód ethernet: CAT7 – 10Gig Ultra Performace [modem/router]
  • zasilacz: TP-Linl AV2000 Nano Powerline
  • przewód ethernet: Wireworld Technologies Starlight Platinum CAT-8

Wzmocnienie:

  • Bel Canto Design Black System: monobloki MPS1 Power Stream i asynchroniczny kontroler ASC1 Stream Controller z wbudowanym przetwornikiem cyfrowo-analogowym

Kolumny głośnikowe:

  • Kharma Elegance DB7 Signature
  • Piega C-10 Ltd

Okablowanie:

  • interkonekty optyczne AT&T
  • przewód zasilający – źródło analogowe: Dynamic Design GS Titania,
  • przewód zasilający – źródło cyfrowe: AE15
  • przewody głośnikowe Kharma
  • przewody zasilające Synergistic Research CTS

Akcesoria:

  • Furutech MCF Nano AC
  • ART Q-Dampers
  • Matrix Systems
  • Shakti Halographs
  • Synergistic Research: kondycjoner Power Cell 12 z przewodem zasilającym Galileo SX, FEQ ekwalizer częstotliwości, akcesoria strojące [przymocowane do ściany]
  • Ultra Resolution Technologies: podstawa
  • Walker Valid Disc