Recenzja przetwornika cyfrowo-analogowego Bricasti Design M1 SII

Źródło recenzji: 10audio.com, styczeń 2023 r. Oryginał recenzji można przeczytać tutaj.


Pierwsza recenzja!

Stosowanie dźwięku cyfrowego, nagranego na płytach CD, DVD, plikach do pobrania w różnych formatach i innych nośnikach, trwa od około 1983 r. W ciągu minionych 50 lat jakość dźwięku tych nagrań znacznie się poprawiła, wraz z ogromnym wzrostem jakości cyfrowego sprzętu do odtwarzania. Mimo to wielu słuchaczy pozostaje przy analogowych płytach długogrających wierząc, że dzięki nim uzyskają najwyższą jakość dźwięku i największą przyjemność słuchania muzyki. Ta niechęć do zmian wkrótce się zmieni.

Zupełnie nowy – którego premiera została ogłoszona 3 stycznia 2023 r. – przetwornik cyfrowo-analogowy Bricasti Design M1 Series II to produkt wzorcowy w cenie detalicznej 12 000 USD. „Seria 1” M1 jest produkowana od wielu lat i obejmuje edycje klasyczną i specjalną z aktualizacjami do każdej z nich. Starszy M1 zdobył wiele nagród. W przypadku nowej serii II, model  Bricasti potrzebował więcej miejsca wewnątrz, niż oferowała starsza obudowa M1. Nowa wersja wygląda podobnie  jak M12 - przynajmniej z przedniego panelu.

Otrzymałem egzemplarz z numerem seryjnym 001 na początku grudnia i pozwoliłem mu wygrzewać się muzyką przez 500 godzin. W ciągu pierwszych 50 godzin nastąpiła oczywista poprawa jakości dźwięku, a wraz z upływem godzin było coraz lepiej z dalszymi drobnymi udoskonaleniami w słyszalnym spektrum częstotliwości. Aby dać wam przedsmak tego co będzie w tej recenzji - kiedy robiłem notatki z odsłuchu, wielokrotnie zerkałem w stronę gramofonu, aby zobaczyć, czy płyta nie zbliża się do końca strony... Ale płyta winylowa nie grała: to był nowy przetwornik cyfrowo-analogowy Bricasti tworzący przepiękną muzykę!

Sprzęt towarzyszący

Inne komponenty użyte podczas odsłuchu i testu to gramofon Acoustic Signature Montana Neo z Acoustic Signature TA-7000 Neo i ramionami Origin Live Agile. Dociski płytowe obejmują Acoustic Signature Grip, Stillpoints Ultra-LPI mk2 i Origin Live Gravity One. Najlepszy dźwięk uzyskuje się, gdy docisk Grip jest osadzony na docisku Gravity. Obecne są również wkładki gramofonowe z ruchomą cewką ZYX UNIverse Optimum, Miyajima Destiny, Koetsu RSP i Tzar DST; przedwzmacniacze gramofonowe CH Precision P1-X1, BMC MCCI Signature ULN i Aurorasound VIDA Supreme; Soulution 325 z przedwzmacniaczami gramofonowymi i Benchmark HPA4. System cyfrowy jest obsługiwany przez niestandardowy komputer z systemem Windows 10 z uruchomionym programem JRiver Media Center z podłączonymi przez USB przetwornikami cyfrowo-analogowymi Audio-gd R7 Mk2 i Marantz SA-10 oraz RME ADI-2 Pro fs r Black Edition AD/DAC z zewnętrznym zasilaniem; Wzmacniacze mocy Valvet E2 SE i Benchmark AHB2; Kolumny Alta Audio Celesta FRM-2M i Magico S1 MkII. Magicos są lekko wzmocnione niskim basem za pomocą pary subwooferów JL Audio e110. Okablowanie audio to interkonekty Audioquest WEL Signature i Mogami oraz kable głośnikowe. Kable USB to StraightWire USB-F. Przewody zasilające obejmują przewód zasilający DIY i przewód Pro Thunder. Ochronę i kondycjonowanie zasilania zapewnia - PS Audio Dectet dla przedwzmacniaczy i komponentów źródłowych oraz PS Audio Quintet - dla końcówek mocy. Quintet zawiera standardowe złącze wyzwalające 1/8″ umożliwiające zdalne włączanie i wyłączanie wzmacniaczy mocy, które nie posiadają zdalnego wyzwalania 12 V, co jest cechą, którą powinien posiadać każdy nowoczesny komponent.

Metodologia

Jednym ze sposobów wiarygodnego porównania dźwięku analogowego LP i nagrania cyfrowego jest wykonanie cyfrowego nagrania tego LP w wysokiej rozdzielczości, a następnie odtworzenie zarówno LP, jak i nagrania cyfrowego, przełączając się między nimi za pomocą pilota przedwzmacniacza. Więc to właśnie zrobiłem. Oto szczegóły. Nagrań dokonano za pomocą wkładki z ruchomą cewką ZYX UNIverse Optimum 1 Ohm 0,15 mV, zamontowanej na ramieniu Acoustic Signature TA-7000 NEO lub Origin Live Agile, które są zamontowane na gramofonie Acoustic Signature Montana Neo. Sygnał muzyczny jest przekazywany do przedwzmacniacza gramofonowego CH Precision z zasilaczem X1 za pośrednictwem kabli Origin Live Silver Hybrid 2-S DIN-XLR. Za konwersję analogowo-cyfrową odpowiada przetwornik RME AD/DA zasilany z zewnętrznego zasilacza wysokoprądowego After Dark. Oprogramowanie do nagrywania to Audacity, a pliki są nagrywane i zapisywane jako 32-bitowy 384 kHz WAV. Jest to ważne, ponieważ wyższe częstotliwości wymagają nagrań o wyższej rozdzielczości, aby były dokładne. Docelowy plik komputerowy dla każdej strony albumu wymaga około 2-3 GB miejsca na dysku. Odtwarzanie odbywa się przez JRiver Media Center bez upsamplingu tych plików.

Korzystając z funkcji upsamplingu JRiver Media Center, M1S2 akceptuje 4x DSD w formacie natywnym, a także w formacie DoP. Opcja formatu Native dawała bogatszą średnicę, z wyraźniej zdefiniowanym niższym i wyższym basem. Scena dźwiękowa wydaje się większa z lepszą lokalizacją wykonawców. Jeszcze lepszy jest popularny format, inny niż DSD, zwłaszcza podczas odtwarzania materiału źródłowego Redbook 16-bit 44,1 kHz. Te nagrania o jakości CD (ripy) są poddawane dwukrotnemu próbkowaniu w górę - do 32-bitów i czterokrotnemu - do 176,4 kHz. Polecam upsampling liczb całkowitych; nigdy 44,1 do 192 kHz, czyli 4,353741497 razy. To spory proces obliczeniowy na każdą sekundę odtwarzania i widzimy, że przetwarzanie wymaga więcej czasu i jest bardziej obciążające dla procesora komputera. Specyfikacje Bricasti odnotowują 24-bitowy limit wejściowy, więc jest to rozbieżność, którą należy rozwiązać, ponieważ rzeczywista głębia bitowa wejścia M1S2 nie może być monitorowana.

Brzmienie

Bricasti M1S2 zapewnia bardzo satysfakcjonujące brzmienie i spójność. Jest to zauważalne na albumie Allman Brothers Band „Eat a Peach”. Odtwórz nagranie „Little Martha” w wysokiej rozdzielczości, a usłyszysz dobry przykład tego, jak dobre nagranie cyfrowe może zapewnić bardzo podobne wrażenia słuchowe do brzmienia winyla. Gęstość harmoniczna i doskonała przejrzystość przekonująco pokazują, że dźwięk cyfrowy już dojrzał. Klarowność w tym przypadku oznacza prezentację tak wyrafinowaną i poprawną, że poszczególne instrumenty i głosy pozostają wyodrębnione, wyraźne i ciągłe. Bricasti DAC zalewa nas swoiście oszałamiająco kompletnym brzmieniem z głębokimi harmonicznymi. To zasługa znakomitej równowagi tonalnej i liniowości, bez podkreślania jakiegokolwiek zakresu częstotliwości, który mógłby wpływać na delikatną zawartość harmoniczną.

Myślałem o stworzeniu tabeli pokazującej pozytywne cechy każdego nośnika, tak aby łatwo było zobaczyć, jak i gdzie dokładnie płyta LP brzmi lepiej niż plik cyfrowy i vice versa. Po kilku godzinach pracy nad tym pomysłem tabelka była prawie całkowicie pusta. Bas był tylko nieco mocniejszy z nagrania cyfrowego, podczas gdy głębia sceny dźwiękowej była delikatnie lepiej zdefiniowana z płyty LP. Ale na średnicy, gdzie wokale i większość muzyki żyje i oddycha, nie było zauważalnej różnicy nawet po wielu przełączeniach A-B między formatami. Pliki o wysokiej rozdzielczości wykazywały również bardzo niewielkie różnice w wyższych częstotliwościach – nie faworyzujące ani płyty LP, ani WAV. Mniejsze niż można usłyszeć przy zmianie kabli lub wkładek gramofonowych. Natomiast bardziej słyszalne niż zmiana obciążenia wkładki MC o 10-20%.

Częścią procesu nagrywania LP jest późniejsze ręczne naprawianie i czyszczenie pliku poprzez usuwanie wszystkich klików w nagraniu. Jest to czasochłonny proces wymagający wielu kliknięć myszką. Po tej naprawie często preferowałem nagrywanie cyfrowe ze względu na wyeliminowanie tych artefaktów nagrywania, które dodają do dźwięku zniekształcenia o wysokiej częstotliwości. Odtwarzanie przez Bricasti M1 Series II jest tak wierne brzmieniu oryginalnego LP, że oba zapewniają współmierny poziom muzycznej przyjemności i całkowitego zanurzenia się w słuchaniu.

Słuchanie nagrań cyfrowych może być całkowicie satysfakcjonujące, gdy odtwarzane są przez wspaniałego DACa Bricasti M1 Series II. We wcześniejszej recenzji innego przetwornika cyfrowo-analogowego napisałem: „Główne wyzwanie dla tego przetwornika cyfrowo-analogowego jest tak naprawdę wyzwaniem dla Ciebie: (DAC) jest tak muzykalny i rozdzielczy, że potrzebuje wysokiej jakości nagrań, aby brzmiał jak wysokiej jakości przetwornik cyfrowo-analogowy.” Jest to podwójnie prawdziwe w przypadku M1S2, ponieważ ma wyższą rozdzielczość i pozwala usłyszeć gorszą jakość niektórych nagrań. Przetwornik Bricasti nie jest analityczny ani przesadnie „przeźroczysty”, ale ma liniowość i rozdzielczość, by usłyszeć wszystko na nagraniu.

Podsumowanie

To najlepszy sprzęt cyfrowy, jaki kiedykolwiek miałem w moim pokoju odsłuchowym. Opętany myślą o nagraniu wszystkich swoich płyt LP do wersji cyfrowej, powracała inna myśl – co zrobię z tą kasą ze sprzedaży całej kolekcji LP gdy już przejdę na „czystą cyfrę”... Najważniejsze jest to, by zrozumieć, aby nie kupować żadnego przetwornika cyfrowo-analogowego w tej cenie lub wyższej, dopóki nie spędzisz trochę czasu z M1 Series II. Spodziewam się, że model ten odniesie duży sukces i zostanie wyprodukowany w wielu egzemplarzach.

Ogólna ocena: 10 LP