Odtwarzacz CD5 zaprojektowano z jednego powodu, by odtwarzać płyty CD z zawrotnym poziomem rozdzielczości, dynamiką i naturalnością muzyczną. Jest to znakomity gramofon cyfrowy do odtwarzania płyt CD, wciągający w muzykę i przykuwający uwagę w trakcie gdy słuchacie jednej płyty za drugą.
CD5 może odtwarzać normalne płyty CD standardu “red book”, dyski CD-R/RW i płyty hybrydowe SACD, nie jest natomiast w stanie odtwarzać płyt DVD-A, DVD-video lub tylko SACD. Dlaczego? Ponieważ święcie wierzymy, że kompromisy które pociągają za sobą odtwarzacze wielkoformatowe wpływają ze szkodą na brzmienie odtwarzanych płyt formatu CD. Większość melomanów posiada bogate kolekcje płyt CD, które wciąż ewoluują, tak więc jedynym sensownym postępowaniem, jest odtwarzać te płyty w najbardziej wierny sposób. Bez względu na to czy jesteś posiadaczem 100 czy 100,000 płyt, czy nie chciałbyś aby brzmiały jak najlepiej? Kompromis nie jest częścią składową projektu CD5.
CD5 zachował najlepsze cechy i atrybuty zewnętrzne swego poprzednika CD3, oferując jednocześnie dramatyczną poprawę pod względem poziomu brzmienia. CD5 polega na pokaźnych rozmiarów mechanizmie Philipsa CDPRO2M zamontowanego do dwuteowej belki wykonanej z frezowanego aluminium z wykorzystaniem opracowanego przez Audio Research systemu mocowania i tłumienia drgań w celu uzyskania ultra niskiego poziomu mechanicznego jittera. Belka natomiast jest połączona śrubami z aluminiową, frezowaną podstawą, w celu zapewnienia maksymalnej sztywności. Nowy, wysokiej jakości materiał z którego wykonano płytki drukowane oraz całkowicie nowy bezpośrednio sprzężony, oparty o tranzystory FET, analogowy stopień wyjściowy z rozbudowanym, nadmiarowym, stabilizowanym układem zasilania przekłada się na osiągi które są mierzalne: separacja kanałów wzrosła z 92 dB do 120 dB, odstęp sygnał/szum poprawił się z 90 dB do 114 dB. CD5 jest obecnie jeszcze bardziej „zielony” pobierając jedynie 14 W, zamiast 25 W jak jego poprzednik.
Pod względem użytkowym, funkcje sterujące CD5 są identyczne jak w poprzednim modelu CD3, z jednym tylko wyjątkiem: posiada on obecnie wygaszany w czterech krokach wyświetlacz, plus wyłączony całkowicie. Wyjścia sygnału analogowego obejmują zbalansowane XLR’y i niezbalansowane RCA. Wyjścia cyfrowe to AES-EBU/XLR i koaksjalne BNC. Przewód zasilający jest odłączalny i zakończony wtykiem 15A.
Test odtwarzacza CD Audio Research CD5 w Hi-Fi i Muzyka
W brzmieniu ARC CD5 trzeba się rozsmakować. Nie kusi łatwymi efektami, ale kiedy już ktoś złapie „feeling” nasączonej średnicy i analogowej muzykalności, trudno mu się będzie przestawić na inne źródło.
W kwestiach brzmieniowych, CD5 zbliża się do atrybutów modelu flagowego REFCD7, który posiada większą, bardziej trójwymiarową scenę dźwiękową, większą rozdzielczość drobnych skoków dynamiki, mniejszą ilość cyfrowych artefaktów i ziarna. Najwyższe składowe odznaczają się większą ilością powietrza i są pozbawione suchości, zaś kontrola i definicja basu są zarówno bardziej precyzyjne jak i bardziej dynamiczne. Ogólne poczucie przejrzystości i czystości dźwięku po prostu zapiera dech w piersiach, oferując poczucie bliskości z zarejestrowanym wydarzeniem muzycznym. Odkrywanie nowych niuansów w posiadanych przez Was płytach CD sprawi Wam wiele przyjemności, z pewnością przyczyni się to również do poszerzania posiadanej już kolekcji nagrań.
Test odtwarzacza Audio Research CD5 w Hi-Fi Choice
Rozstanie z CD5 było jednym z najbardziej traumatycznych przeżyć w naszym audiofilskim życiu. Gdybyśmy tylko mogli, to pozostawilibyśmy ten odtwarzacz jako referencję dla wszystkich źródeł cyfrowych, jakich przyjdzie nam jeszcze słuchać.