Grimm Audio
LS1v2Aktywny 2-drożny zestaw głośniowy

Celem firmy Grimm Audio jest projektowanie urządzeń, które pozwolą cieszyć się pełnym pięknem muzyki. Wiele lat pracy z profesjonalnym sprzętem audio pozwalało zyskać sporo wiedzy na temat reprodukcji nagrań maksymalnie zbliżonej do oryginału. Kolumny LS1v2 są realizacją wizji Grimm Audio: brzmią tak, jak powinnna brzmieć muzyka.
Dobry monitor powinien łączyć dużą dokładność odwzorowania z nieskrępowaną muzykalnością. Na rynku nie ma zbyt wielu takich konstrukcji. W końcu, nie przypadkiem mówi się, że trzeba wybrać dokładność albo muzykalność, bo nie można mieć obu naraz. Grimm Audio LS1v2 to pierwsze monitory, które zadają kłam temu stwierdzeniu.
Dzięki zintegrowaniu w jednej obudowie najwyższej klasy układów obróbki cyfrowej, przetworników i wzmacniaczy, firma Grimm Audio mogła wykorzystać strategie technologiczne wcześniej niedostępne dla nikogo. W rezultacie, LS1 to nie tylko kolumny, ale kompletny system audio wymagający jedynie podłączenia do cyfrowego lub analogowego źródła sygnału.
To kolumny przeznaczone dla zwolenników jak najbardziej neutralnej i transparentnej reprodukcji dźwięku. Zaprojektowano je bez żadnych kompromisów.
Prawdziwa dokładność reprodukcji nagranej muzyki polega na precyzyjnym odwzorowaniu wszystkich elementów. Bez dodawania niczego i bez odejmowania niczego. Kolumny LS1v2 oferują właśnie to: odtwarzają dokładnie to, co nagrano. Zachowując całe zarejestrowane piękno. Tym samym, LS1 pokażą też wszystkie niedoskonałości nagrania, co daje szanse na poprawę sytuacji. Dzięki temu, LS1 to doskonały monitor dla studiów mikserskich i masteringowych.
Obudowa kolumn jest znacznie szersza niż dłuższa. Niewielka [objętość 14 litrów] zamknięta obudowa do około 250Hz działa praktycznie jak odgroda. Jest ona zawieszona między dwiema nogami o półcylindrycznym przekroju, które pozwalają zmniejszyć poziom dyfrakcji i służą jako zintegrowana podstawka. Na przedniej ściance kolumn jest miejsce na magnezowy głośnik nisko-średniotonowy średnicy 8” i wysokotonowe kopułkę średnicy 1”. Inteligentne wykorzystanie cyfrowej obróbki sygnału linearyzuje odpowiedź częstotliwościową kolumn i umożliwia otrzymanie basu schodzącego do 35Hz. W jednej z nóg umieszczono procesor DSP 48/76-bitów, wejścia i wyjścia cyfrowe, przetworniki A/D i D/A, układ zegara identyczny ze słynnym zegarem CC1 firmy Grimm Audio oraz dwa wzmacniacze mocy 180W zbudowane w oparciu o doskonałe moduły Hypex NCore.
Taka koncepcja budowy LS1 pozwala maksymalnie wykorzystać zalety technologii DSP. Zwrotnica IIR dokładnie odtwarza przebieg krzywych zwrotnicy Linkwitza-Rileya czwartego rzędu krzyżujących się przy 1550Hz. Faza jest następnie dokładnie korygowana za pomocą odwróconego filtra pełnoprzepustowego, co prowadzi do maksymalnie liniowej odpowiedzi fazowej bez żadnych artefaktów w postaci echa wstępnego. Usuwa to sygnaturę ’cyfrowego dźwięku’ typową dla częściej spotykanych kolumn wykorzystujących zwrotnicę FIR.
Mimo niewielkich rozmiarów, Grimm Audio LS1 są przeznaczone do wykorzystania jako głośniki pełnopasmowe. Jeżeli potrzebne są duże poziomy głośności poniżej 40Hz, kontrolowane przez DSP wyjście subwofera ułatwia integrację LS1 ze stereofonicznymi subwoferami. Wybór modelu Grimm Audio LS1s perfekcyjnie dopasowanego do kolumn LS1, zamienia je w kompletny i koherentny system trójdrożny. Wygodne sterowanie wszystkimi funkcjami i ustawieniami kolumn umożliwia opcjonalny pilot zdalnego sterowania LS1r.
Stylowy pilot zdalnego sterowania LS1r pozwala w elegancki sposób zmieniać głośność dźwięku i zmieniać źródła [na przykład interfejs USB LS1i, odtwarzacz CD, streamer lub przedwzmacniacz gramofonowy].
Kolumny LS1 są ekstremalnie liniowe pod względem odpowiedzi częstotliwościowej i fazowej oraz zachowują się jak źródło idealne akustycznie. Rezultatem jest nie tylko realistyczne odwzorowanie barw i informacji przestrzennych, ale i wybitna muzykalność.
Mówiąc o liniowości fazy i odpowiedzi częstotliwościowej, mówimy o nieosiągalnych wartościach dla głośników pasywnych, LS1 posiadają liniowość pasma na poziomie +/-0,5dB od 30Hz do 20kHz przy odstępie od liniowości fazy w granicach poniżej 10 stopni. Dzięki temu instrumenty muzyczne są odtwarzane z niezwykłą wiernością, naturalnością i swobodą. Brzmienie jest wybitnie naturalne i niewymuszone.
Interfejs USB LS1i
Interfejs USB LS1i umożliwia połączenie systemu LS1 z komputerem pracującym w oparciu o systemy operacyjne Windows, MacOS i Linux. Połączenie to może służyć do sterowania kolumnami LS1 oraz zmiany ich ustawień. Interfejs USB LS1i pozwala także na wysyłanie do kolumn dwukanałowego sygnału audio wprost z komputera. Wspierane są formaty sygnału: PCM do 24-bitów/384kHz oraz DSD64 i DSD128.
Dodatkowe wyjście audio AES3 może służyć do połączenia interfejsu LS1i z cyfrowym miernikiem poziomu lub przetwornikiem cyfrowo-analogowym. Pozwala to wykorzystać LS1i nie tylko do sterowania kolumnami LS1, ale i do wygodnego połączenia komputera z zewnętrznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym.
Komputery Windows wymagają zainstalowania odpowiedniego sterownika, komputery MacOS natywnie wspierają połączenie z kolumnami LS1. Przez to samo połączenie USB, oprogramowanie pilota LS1r pozwala na konfigurowanie systemu LS1.
Interfejs LS1i można również wykorzystać jako uniwersalny interfejs audio USB w dwukanałowych systemach audio najwyższej klasy.
LS1 to nie tylko kolumny, to cały system. DAC, przedwzmacniacz, wzmacniacz - cała elektronika jest na pokładzie. Doskonałe wyniki pomiarów kolumn są więc wynikami pomiarów całego łańcucha - od wejścia do wyjścia. To właśnie muszą zrozumieć audiofile, dla których urządzenia typu ’all-in-one’ są synonimem zła: system LS1 został od podstaw zaprojektowany jako całość z uwzględnieniem faktu, że jakość jednej z jego części będzie wpływać na całą resztę. Efektem jest zrównoważony system, który osiąga brzmienie bliskie perfekcji pod względem liniowości i dokładności. ... przez pierwsze tygodnie tego testu, podskakiwałem na początku każdego utworu. Dźwięk wydobywający się z kolumn był tak realny, namacalny i żywy, jakby w moim pokoju z każdym utworem pojawiali się sami muzycy. Uderzenia stopy poczułem na klatce piersiowej. Przez swój realizm, było to bardziej przerażające niż gitara. Potem przyszedł czas na talerze - błyszczące i czyste - połączone z równie ostrym werblem. Muzyka wybuchła w moim pokoju. To prawdziwa dźwiękowa przygoda, LS1 zabierają cię na przejażdżkę bez żadnego wysiłku. Słuchając LS1 po raz pierwszy w życiu dotarło do mnie, że jest to analogowe nagranie. Tego charakterystycznego szumu taśmy nie da się podrobić. Jest obecny bez żadnej przerwy. Nie słyszałem go jednak wcześniej a przecież słuchałem tego utworu na każdym testowanym przez mnie komponencie. W tym i systemach kosztujących ponad milion złotych. Głos Bono słyszę tuż przed sobą. Mogę go dotknąć. Słychać też dokładnie bęben basowy Larry’ego. Choć zwykle jest rozmyty wśród natłoku instrumentów. Tu po raz pierwszy napiszę, że LS1 tworzą spektakle przepełnione emocjami. Na tych kolumnach, piosenka zabrzmiała całkowicie olśniewająco. To doskonały przykład, że chłodna analityczna dokładność może sprawić, że ktoś zapłacze. Co spotkało mojego przyjaciela podczas naszych wspólnych odsłuchów. Ba, moje oczy też zaszły mgłą. Nowa zremasterowana wersja Smells Like Teen Spirit, dostępna na HDTracks w formacie 24-bity/96kHz, zabrzmiała na testowanych kolumnach zadziwiająco. Ba, to niedomówienie! Zabrzmiała monumentalnie. Jakby w pokoju odsłuchowym ktoś wykuł właśnie granitowy posąg. Wszystko, co do tej pory powiedziałem na temat odczuwania muzyki, jej ciężaru i fizycznej obecności, należy pomnożyć przez dziesięć. Czujesz jak mógłbyś się czuć siedząc w studio tuż obok zespołu nagrywającego właśnie ten utwór. Chciał go koniecznie posłuchać. Zamiast siedzieć na mojej superwygodnej kanapie, stanęliśmy więc a ja nastawiłem głośność na 102dB [zwykle nastawiam około 85dB]. Czułem się tak samo, jak wtedy kiedy usłyszałem to po raz pierwszy. Myślałem, że ten odsłuch może uszkodzić LS1. Mogą osiągnąć maksymalnie 105dB a 102 nie zrobiły na nich żadnego wrażenia. Zamiast tego zniknęły, przed nami zaś znalazł się grający na żywo wielki rockowy band. Kompletnie magiczne przeżycie. Scena była szeroka, każdy jej element precyzyjnie ustawiony i wręcz namacalny. Byliśmy szczęśliwi i jednocześnie przerażeni. LS1 podkreślają rytm jako solidną podstawę, na której opiera się cała piosenka. W środku utworu słychać coś ciekawego: muzyka cichnie a ktoś cicho śmieje się w tle. Ponad szumem taśmy, LS1 pokazują nie tylko śmiech, ale i jego odbicie od przeciwległej ściany studia. Każdy najdrobniejszy detal ma tu swoje dokładnie określone miejsce. Wszystko, co myślę to ‚O matko!’ Grimm produkuje największy zakres dynamiki, jaki kiedykolwiek słyszałem. Jestem zanurzony w dźwięku. Co za bas! W niektórych partiach, kotły i wiolonczele doprowadzają podłogę do drżenia. Słyszę całą orkiestrę. Bardzo wyraźnie. Nie mam żadnego wrażenia, że kolumny zmuszają się do reprodukcji basu w kontrolowany sposób, który nie zagłuszy wysokich smyczków lub drewnianych dętych. Słyszę wyłącznie czyste brzmienie orkiestry. Odebrało mi mowę! Jestem przerażony! Muszę tu skończyć, bo naprawdę nie wiem co więcej mógłbym napisać. Po prostu: musicie posłuchać tego sami! Rejestracje bezpośrednio do DSD dają kolumnom LS1 możliwość przeniesienia nas wprost do realizatorskiej dyżurki. W przypadku większości nagrań owe ścieżki lub strumień cyfrowych danych są skończonym dziełem. Inżynier dźwięku i słuchacz mogą nie spotkać jedynie wtedy, kiedy nagranie jest odtwarzane w niezmienionej, jak najczystszej formie, bez koloryzacji wprowadzanych przez sepiowe okulary. Jedynie wtedy można usłyszeć to, co stworzył artysta. Kolumny Grimm LS1, ze względu na swoją wierność, czynią tę nieprzekraczalną barierę nieistotną. Powstały bowiem jako narzędzie to tworzenia i odczuwania muzyki. Kolumny LS1 tworzą horyzont całego wydarzenia.
Grimm LS1 - test w Positive Feedback
Pilot LS1r
Przepięknie wykonany, opcjonalny pilot zdalnego sterowania LS1r stanowi część sytemu audio opartego o kolumny LS1. Pilot ten, wyposażony w jedno duże pokrętło, umożliwia zmianę głośności, wybór źródła i wyciszenie sygnału. Bezpośrednio do pilota można podłączyć dwa dodatkowe cyfrowe źródła sygnału.
Umieszczony z dala od słuchacza, programowalny pilot LS1r pozwala na bezprzewodowe sterowanie za pomocą dowolnego pilota na podczerwień.