Gryphon Audio
KodoPodłogowy zestaw głośnikowy
Cytując słowa za www.sixmoons.com – „Osiągnięcia zespołu inżynieryjnego odpowiedzialnego za konstrukcję głośników Gryphon przywodzą na myśl piłkarzy grających w najlepszych światowych ligach”. Mówiąc prosto, każda sekcja zestawu Kodo, to wieża imponująca siłą i stylem. Eleganckie i zwodniczo proste cztery wieże, z których składa się całość systemu Kodo, stanowią gruntownie przemyślane i znakomicie wykonane wielopoziomowe konstrukcje, które charakteryzują się ekstremalną integracją strukturalną i wytłumieniem akustycznym. Boczne panele modułów, wykonane z MDF, zostały wzmocnione płatami aluminium o grubości 5 mm. W konstrukcji pionowych modułów wykorzystano również dodatkowe panele wspierające wykonane z aluminium o grubości 8 mm. Odlewane zewnętrzne panele kosmetyczne o zakrzywionej formie wykonano z laminowanej płyty pilśniowej o wysokiej gęstości, którą wytłumiono warstwą bitumiczną.
Solidne aluminiowe podstawy każdej z wież wyposażono w regulowane nóżki z polioksymetylenu. Odpowiedzialne za przetwarzanie wyższego zakresu częstotliwości wieże Kodo wykorzystują symetryczny, pionowy układ czterech znakomitych przetworników średniotonowych Gryphon (dwa z nich umieszczono bezpośrednio nad centralnie ulokowanym przetwornikiem wysokotonowym AMT, a dwa poniżej) oraz sześciu przetworników średnio/niskotonowych Gryphon o średnicy 5” (trzy na górze i trzy na dole), które stanowią dopełnienie odważnego wzornictwa głośników. Każda z niskotonowych wież zestawu Gryphon Kodo została wyposażona w układ ośmiu specjalnie zaprojektowanych przetworników niskotonowych o średnicy 8” oraz wbudowany wzmacniacz, zdolny do dostarczenia stałej mocy 1000 W. Moc szczytowa głośników została określona na około 4000 W lub 4,5 KM.
Zintegrowany system niskotonowy powstał w jednym wyłącznie celu – aby napędzić konkretny zestaw przetworników umieszczony w konkretnej obudowie, w wąsko zdefiniowanym paśmie częstotliwości. Tak właśnie wygląda wyspecjalizowana technologia audio, którą doprowadzono do absolutnego ekstremum. W porównaniu z Gryphon Kodo, jakikolwiek inny tak zwany „system”, składający się z przypadkowo dobranych podzespołów nieuchronnie musiałby okazać się wielkim rozczarowaniem.
Gryphon Kodo oferuje wysoce pożądane usprawnienia w postaci zdalnego sterowania poziomem basu, filtrami górno- i dolnoprzepustowymi, a także możliwość sterowania poziomem dobroci Q, co stanowi niezwykle istotny czynnik, gdyż dopasowanie poziomu dobroci głośnika do poziomu dobroci pomieszczenia odsłuchowego stanowi klucz do znakomitej jakości niskich tonów.
W Idealnej Fazie
Tak samo jak dowolny inny głośnik kiedykolwiek zbudowany przez firmę Gryphon, Gryphon Kodo wykorzystuje specjalnie opracowaną technologię, opartą na Stałej Fazie Duelund’a, co pozwala mieć pewność, że wszystkie przetworniki pozostają w zgodnej fazie, we wszystkich zakresach częstotliwości, przez cały czas. Oparta na przełomowej teorii synchronicznych filtrów, opracowanej przez nieżyjącego już duńskiego matematyka Steen’a Duelund’a, technologia głośników Gryphon pozwala na zachowanie zgodności fazy pomiędzy poszczególnymi przetwornikami, a takim osiągnięciem nie może pochwalić się żaden inny producent zestawów głośnikowych.
Kiedy inżynierowie Gryphon mówią, że ich głośniki pozostają w idealnej fazie, mają na myśli, że przetworniki utrzymują tę samą fazę względną w pełnym zakresie częstotliwości. Jest to jedna z kluczowych zasad, pozwalających uzyskać jak najlepszy dźwięk z dowolnych zestawów głośnikowych.
Aby sprostać bezkompromisowemu założeniu projektowemu zachowania idealnej fazy w całym paśmie częstotliwości, obudowę głośnika Gryphon Kodo wyposażono w zagiętą do środka, łukowatą ścianę przednią, dzięki której uzyskano skierowany bezpośrednio w stronę słuchacza, wyrównany czasowo system, w którym odległość pomiędzy miejscem odsłuchowym, a centrum akustycznym każdego z przetworników, pozostaje taka sama.
Realizacja tego wzniosłego celu wymagała niekonwencjonalnego podejścia do tematu i stworzenia wielu pracochłonnych, specjalnie zaprojektowanych przez Gryphon elementów, które powstały w ścisłej współpracy z producentami najlepszych na świecie przetworników.
Moduł średnio/wysokotonowy
Cztery jednostki średniotonowe Scan Speak Illuminator o średnicy 4”, umieszczone bezpośrednio nad i pod modułem przetwornika wysokotonowego, stanowią efekt wyjątkowego projektu. Przetworniki wyposażono w opatentowane, dobrze wytłumione membrany o niskiej masie i liniowe, bezstratne zawieszenie. Sztywna, lecz otwarta konstrukcja pozwala wyeliminować kompresję, a duży zakres wychylenia membrany i opatentowany, podwieszany system napędowy oparty na magnesach neodymowych z miedzianymi nakładkami pozwala zachować minimalny poziom zniekształceń.
Układ sześciu przetworników średnio/niskotonowych o średnicy 5” (trzy na górze i trzy na dole) stanowi najnowsze rozwiązanie wykorzystane w firmowym projekcie Gryphon, które pozwoliło znacznie zwiększyć sprawność głośnika, a zastosowanie miedzianych nakładek, większych magnesów i nowo opracowanego zawieszenia, umożliwiło zniwelowanie zniekształceń.
Nawet ścieżki sygnałowe zostały poprowadzone w taki sposób, aby zapewnić symetryczne obciążenie membrany. Układ 11 przetworników pracuje w przedziale od 200 Hz do 25 kHz. Wieża średnio/wysokotonowa charakteryzuje się wysoką sprawnością na poziomie 96 dB (1 W, 2,83V, 1 metr), a impedancja, która nigdy nie spada poniżej wartości 4 Omów, czyni pasywną wieżę niewymagającym partnerem dla towarzyszącego wzmacniacza.
Każdy z 11 przetworników zamontowano w osobnej odgrodzie o grubości ścianek do 34 mm, które zamocowano na podstawce o grubości 22 mm, co pozwoliło zapobiec wibracjom transmitowanym wewnątrz obudowy pojedynczej, dzielonej przez wszystkie głośniki. Pomiędzy ramkami przetworników, a obudową, umieszczono gumowe uszczelki, które eliminują niepożądane przecieki powietrza. Poszczególne części obudowy połączone są jedynie za pomocą bolców i gumowych pierścieni, aby zminimalizować przekazywanie wibracji.
Każda z wież składa się z centralnego modułu wysokotonowego i dwóch oddzielnych modułów średnio/niskotonowych wyposażonych w 5 przetworników. Pomiędzy tymi modułami umieszczono trzy jednostki średnio/niskotonowe i dwie jednostki średniotonowe, zamykając je w dwóch osobnych odgrodach, aby zapobiec niepożądanym interakcjom i wzmocnić strukturalną integralność konstrukcji. Rozwiązanie konstrukcyjne w postaci osobnych wież sprawia, że głośniki wygodniej jest przemieszczać i łatwiej jest przeprowadzać procedurę instalacyjną. Kiedy już zostaną ustawione i spięte razem, tworzą niezwykle sztywną i znakomicie wytłumioną obudowę, wzmocnioną przez wyraziste i charakterystyczne panele zewnętrzne. O dźwiękową integralność zestawu dba bezkompromisowy układ zwrotnic, oparty na najlepszych dostępnych komponentach, jak cewki powietrzne Duelund, miedziane cewki Jensen, czy grafitowe rezystory Duelund.
Przetwornik wysokotonowy AMT
O ile przetwornik wysokotonowy w większości systemów głośnikowych zazwyczaj otrzymuje status „supergwiazdy”, długoletnie doświadczenie zespołu inżynieryjnego Gryphon dowodzi, że znacznie bardziej wyważone podejście polegające na poświęceniu takiej samej uwagi reprodukcji całości słyszalnego pasma akustycznego (a nawet częstotliwości niesłyszalnych dla ucha ludzkiego), zawsze doprowadza do bardziej spójnego i zintegrowanego pod względem brzmieniowym rezultatu - rezultatu bardziej naturalnego, realistycznego, a co najważniejsze, bardziej muzykalnego.
W poszukiwaniu przetwornika wysokotonowego, który zabłysnąłby w swojej domenie, a jednocześnie w niezauważalny sposób stopił się z resztą towarzyszących mu przetworników, Gryphon przeprowadził wiele eksperymentów z przetwornikami reprezentującymi szerokie spektrum materiałów i egzotycznych technologii. Opierając się na kompleksowych badaniach, pomiarach i sesjach odsłuchowych, najwyższy zakres częstotliwości w głośnikach Gryphon Kodo zdecydowano się powierzyć wyjątkowemu przetwornikowi Air Motion Transformer Mundorf’a, który wprawia w ruch powietrze poprzez potężne pole magnetyczne napędzające zgięty w harmonijkę stalowy arkusz membrany.
Po wyczerpujących badaniach materiałowych i obliczeniach geometrii membrany, w konstrukcji przetwornika AMT umieszczonego w głośnikach Kodo wykorzystano odporne na wysokie temperatury podłoże z folii kaptonowej, aluminiowe ścieżki przewodzące i innowacyjną geometrię zagięcia membrany.
Dzięki swej dużej powierzchni, karbowana struktura membrany przetwornika Air Motion Transformer porusza duże masy powietrza przy minimalnym wychyleniu, dzięki czemu uzyskujemy niezwykle szybki poziom transjentów, przy jednoczesnej płaskiej charakterystyce odpowiedzi rozciągającej się daleko poza słyszalny zakres częstotliwości, jak również pomijalny poziom zniekształceń i absolutny brak kompresji.
Aby zapewnić idealną integrację tweetera o wysokiej sprawności (100 dB) z akustyką pomieszczenia odsłuchowego, w konstrukcji głośnika wykorzystano zewnętrzny zestaw grafitowych rezystorów Duelund, które można wymieniać w trakcie pracy urządzenia, co pozwala na trójpoziomową regulację pracy przetwornika wysokotonowego w zakresie ±1 dB, którą może przeprowadzić użytkownik.
Bez konieczności wykorzystywania zbędnych przełączników czy rezystorów nastawnych, rezystory Duelund umieszcza się w odpowiednich przegrodach zatrzaskowych, a następnie podłącza do dokręcanych terminali przy pomocy zamontowanych przewodów.
System Kodo jest w stanie wygenerować idealny zakres wysokich częstotliwości z lekkim odcięciem (-1 dB), neutralną odpowiedzią (0 dB) lub delikatnym podbiciem (+1 dB), co pozwala na idealną integrację głośnika z akustyką pokoju odsłuchowego.
Aktywna Kontrola Dobroci Q Control
Opracowany przez Gryphon regulator dobroci Q Controller, jest innowacyjnym urządzeniem adaptacyjnym które umożliwia użytkownikowi regulację częstotliwości rezonansowej całości systemu oraz regulację poziomu dobroci Q aby uzyskać idealne dopasowanie do akustyki pokoju odsłuchowego. Aktywna kontrola dobroci Q control w aspekcie teoretycznym była omawiana przez Linkwitz’a i Greiner’a w periodykach wydanych w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, jednak nie była pomyślnie wdrożona w życie aż do czasu prezentacji przełomowego głośnika podstawkowego Gryphon Cantata w roku 2002. Implementacja nowej technologii zaoferowała nowe, potężne możliwości dostrajania zakresu niskich częstotliwości i wynikającą z nich integrację z pokojem odsłuchowym. Kolejne wolnostojące modele głośników Gryphon - Poseidon (2004), Trident (2005), Pendragon (2013) i Trident II (2013) zostały wyposażone zarówno w systemy aktywnej kontroli dobroci Q control, jak i wbudowane wzmacniacze sekcji niskotonowej.
Inaczej niż w przypadku uniwersalnych wzmacniaczy zewnętrznych, dysponujących ograniczonymi możliwościami, specjalnie zaprojektowane przez Gryphon zintegrowane wzmacniacze niskotonowe są konstruowane pod kątem optymalnej integracji z firmowymi jednostkami napędowymi przetworników, zaawansowanymi układami zwrotnic i ich ręcznie wykonanymi podzespołami, obudowami o niskim poziomie rezonansów oraz regulowanymi przez użytkownika parametrami integracji z pomieszczeniem odsłuchowym. Tak wysoki stopień integracji pozwala osiągnąć poziom jakości działania nieosiągalny przy standardowym podejściu, wykorzystującym zlepek różnych technologii. Biorąc pod uwagę krytyczny punkt połączenia pomiędzy sekcją wzmocnienia, a głośnikiem, wzmacniacze są najczęściej projektowane w taki sposób, aby zapewnić ich kompatybilność z jak największą liczbą konstrukcji głośnikowych – z oczywistych, komercyjnych względów. Tak samo, kolumny głośnikowe projektuje się z myślą o jak największej „uniwersalności”. Niestety, należy wziąć pod uwagę czynniki które mogą sprawić, że pewne rodzaje zestawianych ze sobą urządzeń będą mniej niż optymalne, czy nawet niemożliwe: radykalne różnice tonalne pomiędzy wzmacniaczem, a głośnikami, wzmacniacz o niskiej mocy vs. głośniki o niskiej sprawności, wzmacniacz niskoprądowy vs. głośniki o niskiej impedancji, etc. Będąc jednym z niewielu producentów urządzeń High End oferujących kompleksowe rozwiązania systemowe – począwszy od komponentów źródłowych, poprzez wzmacniacze, aż do kolumn głośnikowych, firma Gryphon posiada unikalną perspektywę spojrzenia na wszelkie istotne kwestie związane z kompatybilnością, czy synergią.
One thing’s for sure: Kodo owners are never going to feel short-changed, whether in material or musical terms. If part of being a genuinely high-end system is the ability to impress, instantly and without question or qualification, then the Gryphon Kodo system ticks that box -- and ticks it as emphatically as it delivers the music you ask it to play. Roy GregoryTest głośników Gryphon Audio Designs Kodo w The Audio Beat
Aby w elegancki i efektywny sposób rozwiązać problemy natury elektrycznej, mechanicznej, czy akustycznej, które spotyka się w niższej klasy systemach, w konstrukcji Gryphon Kodo zastosowano półaktywną konfigurację ze specjalnie zaprojektowanym wzmacniaczem niskotonowym. Moc szczytowa zestawu została określona na około 4000 W lub 4,5 KM. Dedykowany, zintegrowany wzmacniacz niskotonowy umieszczony w każdym głośniku waży 70 kg!
W konstrukcji wzmacniaczy niskotonowych Gryphon Kodo wykorzystano specjalnie zaprojektowane podzespoły: najwyższej jakości wysokoprądowe bipolarne tranzystory wyjściowe Sanken, zasilacze liniowe, pojemne baterie kondensatorów, serwo-sprzężenie DC, militarne obustronne płytki obwodów drukowanych oraz transformatory toroidalne z wewnętrznym ekranowaniem magnetycznym firmy Holmgren. Niezwykle szerokie pasmo przenoszenia i zerowe ujemne sprzężenie zwrotne przyczyniają się do uzyskania olbrzymiej szybkości i bezwarunkowej stabilności zestawu.
Mówiąc w skrócie, są to prawdziwe, bezkompromisowe wzmacniacze mocy Gryphon, stworzone jako idealne wsparcie dla przetworników niskotonowych, elektroniki i dopasowane do objętości obudowy. Żaden konwencjonalny, pasywny głośnik wykorzystujący wzmacniacz zewnętrzny, nie będzie w stanie z nimi konkurować.
Aktywna Regulacja Prądu Podkładu Zwrotnicy
Aktywne podejście inżynierów Gryphon do kwestii projektowania zaowocowało lepszym rozciągnięciem niskiego zakresu częstotliwości przy danej wielkości obudowy oraz poprawą kontroli basu dzięki bezpośredniemu połączeniu wzmacniaczy z przetwornikami. Kolejne usprawnienie stanowi permanentne zasilanie kondensatorów zwrotnicy prądem podkładu o wartości 28 V, które po raz pierwszy zastosowano w modelu Gryphon Cantata. Wśród uzyskanych dzięki temu rozwiązaniu korzyści należy wymienić poprawę stabilności, zwiększenie masy dźwięku, polepszenie tonalnego kolorytu i zwiększenie spójności obrazowania.
Ten wybitny poziom koordynacji i integracji pozwala na znakomitą kontrolę całego zakresu niskich częstotliwości, włącznie z niezwykle istotnymi subsonicznymi dźwiękami, które raczej czujemy, niż słyszymy. Sygnaturą aktywnego systemu basowego Gryphon jest absolutna kontrola, całkowicie pozbawiona ociężałości spotykanej w bardziej konwencjonalnych zestawach.
Należy tutaj zauważyć, że wieże niskotonowe Kodo, tak samo jak w przypadku zestawów Poseidon i Pendragon, nie są “subwooferami” w konwencjonalnym rozumieniu tego pojęcia, ponieważ ich punkt odcięcia znajduje się znacznie wyżej i dlatego też wymagają dokładniejszego ustawienia w stosunku do wież średnio/wysokotonowych. Nie należy porównywać Kodo z oldschoolowymi systemami typu czterowieżowego zestawu Infinity, które często widuje się w innym ustawieniu, z wieżami basowymi bardziej odsuniętymi od kolumn średnio/wysokotonowych.
Technologia Adaptacji Basu. Regulator Q Controller
Zasadnicze znaczenie dla znakomitej jakości niskich zakresów basu i wybitnej integracji z pomieszczeniem odsłuchowym w półaktywnym systemie niskotonowym Gryphon, ma regulator dobroci Gryphon Q controller, zaprojektowany specjalnie aby poradzić sobie z fenomenem, które inne firmy rzadko uważają za problem: jest to akustyczne zjawisko występowania nadmiaru niskich tonów znane jako „room gain”. W każdym zamkniętym pomieszczeniu będzie następować wzmocnienie częstotliwości leżących poniżej własnej częstotliwości rezonansowej tego pomieszczenia o 12 dB na oktawę.
Zakładając, że odpowiedź systemu głośnikowego jest tłumiona o wartość 12 dB na oktawę poniżej częstotliwości rezonansowej głośnika, regulator dobroci Gryphon Q Controller dokonuje obliczeń rezonansu komplementarnego i wartości dobroci Q dla głośnika i pomieszczenia odsłuchowego, aby uzyskać pozbawioną rezonansów, rozciągniętą odpowiedź niskiego zakresu basów.
Z powodu specyficznej dla konkretnego pomieszczenia odsłuchowego natury rezonansów i wartości dobroci Q (częstotliwość rezonansów jest zależna od wielkości pomieszczenia, a wartość dobroci Q dla danej częstotliwości będzie zależna od poziomu wytłumienia pomieszczenia), konieczna kompensacja może być przeprowadzona wyłącznie na miejscu.
Kiedy już wartości dobroci Q systemu i pokoju odsłuchowego są „sprzężone”, częstotliwości basu stają się doskonale dopasowane do akustyki pomieszczenia i są reprodukowane w doskonale spójnej fazie z wyższym zakresem częstotliwości. Parametry basu mogą być zoptymalizowane pod kątem szybkiej, niezauważalnej integracji sekcji niskotonowej z sekcją średnio/wysokotonową w dowolnym pomieszczeniu odsłuchowym. Sterowanie systemem regulacji dobroci Gryphon Q Controller przy pomocy pilota, to czysta przyjemność, a oddzielny wyświetlacz można umieścić tak, aby był widoczny z pozycji odsłuchowej.
Ponieważ częstotliwości niskotonowe posiadają swój własny, dedykowany wzmacniacz, wartość wzmocnienia niezbędna do osiągnięcia zakładanego poziomu ciśnienia dźwięku generowanego przez sekcję średnio/wysokotonową znacznie spada (typowo o 50%), dzięki czemu można dokonać wyboru wzmacniacza głównego wyłącznie na podstawie jakości dźwięku.
Poświęcono znaczny wysiłek aby opracować system regulacji dobroci Gryphon Q Controller i aktywny, zintegrowany wzmacniacz basowy, czemu przyświecał cel uzyskania rozciągniętego głębokiego zakresu basu w połączeniu z odpowiednią artykulacją, siłą i autorytatywnością, całkowicie niezależną od otoczenia akustycznego.
Reprodukcja basu w półaktywnym systemie Gryphon Kodo stanowi bezpośredni rezultat implementacji aktywnej regulacji dobroci Q Control i wykorzystania dedykowanego, zintegrowanego wzmacniacza, co pozwala zwiększyć świadomość słuchaczy w zakresie rytmicznych subtelności i niuansów, kiedy zanurzą się oni w potędze muzyki.