Wzmacniacz zintegrowany PrimaLuna EVO 100 jest bezpośrednim następcą modelu PrimaLuna Prologue Classic, jednak teraz ten najtańszy wzmacniacz zintegrowany w ofercie PrimaLuny jest wyposażony w pilot zdalnego sterowania oraz posiada znaczenie ulepszone parametry techniczne. Biorąc pod uwagę myśl techniczną, wybitną jakość wykonania a przede wszystkim niespotykaną w tej cenie jakość brzmienia, wzmacniacz ten reprezentuje niezwykle korzystny stosunek jakości do ceny.
Od 2003 roku PrimaLuna tworzy wzmacniacze lampowe z zastosowaniem unikalnych rozwiązań, których nie ma nikt inny. Technologie PrimaLuny przybliżają Cię do muzyki za cenę, w którą nie uwierzysz gdy usłyszysz produkty PrimaLuna. Żadne inne firmy nie oferują tak zaawansowanych rozwiązań i nie oferują tak wysokiej jakości konstrukcji i dźwięku za tak atrakcyjną cenę. Rozwiązania PrimaLuny cechują najlepszej jakości komponenty, w tym drogie transformatory, kondensatory, rezystory, przewody, potencjometry i lampy oraz układy regulacji i zabezpieczeń lamp, w tym AUTO-BIAS przedłużające ich życie. O wszystkich tych szczegółach przeczytasz poniżej.
Dedykowane transformatory toroidalne w układzie zasilania
Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie.
Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na średnio ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.
Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, wielu producentów zamiast droższych transformatorów toroidalnych stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub E.
Wzrost ceny za jakość transformatorów toroidalnych jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty. Wszystkie urządzenia PrimaLuna wyposażone są w duże toroidy. Stosowane przez PrimaLunę transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach a uzwojenia zalane są żywicą, co redukuje poziom zakłóceń mechanicznych i chroni uzwojenia transformatora przed wilgocią, procesami starzenia związanymi z upływem czasu i korozją.
Dedykowane szerokopasmowe transformatory wyjściowe
Z punktu widzenia brzmienia, najważniejszą częścią każdego wzmacniacza lampowego są transformatory wyjściowe. To one determinują jak głęboko schodzi bas i jak wysoko sięga góra. Nawet 250W mocy wyjściowej da słaby bas i matowe wysokie tony, jeśli transformator wyjściowy nie ma odpowiedniego pasma. Prima Luna ogranicza moc wyjściową zwiększając żywotność lamp oraz stosuje szerokopasmowe transformatory wyjściowe najwyższej klasy. Dobry transformator może kosztować fortunę. Wielu producentów próbuje więc ciąć koszty sięgając po produkowane seryjnie transformatory obecne na rynku. Prima Luna projektuje transformatory od podstaw i nawija je we własnej fabryce.
To dlatego nic nie brzmi tak, jak wzmacniacze PrimaLuna.
„Doskonały bas i świetnie rozciągnięte wysokie tony wzmacniacza w pełni korelują z pomiarami. Transformatory wyjściowe Prima Luna to światowa klasa.”
John Atkinson, Stereophile.
Automatyczna adaptacyjna regulacja prądu podkładu
To, co inne firmy nazywają układem AUTO BIAS jest w zasadzie regulacją biasu katody. To popularna, najtańsza metoda. Można ją znaleźć w popularnych wzmacniaczach estradowych, ale i w high-endowych komponentach kosztujących sto tysięcy złotych i więcej… Redukuje ona dostępną moc wyjściową wzmacniacza i jest wymagająca dla lamp. Skraca czas ich życia i zwiększa ryzyko zwarć w układzie oraz niszczących skutków awarii lamp. Układ Adaptive Auto Bias opracowany przez firmę Prima Luna to prawdziwie nowoczesna technologia, która opiera się o szereg czujników monitorujących pracę lamp i ułatwiających prowadzenie regulacji w czasie rzeczywistym.
Co więcej, to JEDYNY układ tego typu na świecie. Działa on w sposób ;adaptacyjny’ redukując stres lamp przy większych poziomach głośności. Zmniejsza, przy tym, poziom zniekształceń o 50% i znacznie wydłuża trwałość lamp. Układ Adaptive Auto Bias jest całkowicie pasywny i leży poza ścieżką sygnału. Rezultatem jego działania jest praktycznie bezobsługowa praca wzmacniacza, długi czas życia lamp oraz minimalny poziom zniekształceń. No i oczywiście zadziwiające brzmienie.
Jest to również rozwiązanie wyjątkowo elastyczne. Pozwala bowiem na wykorzystanie większości lamp obecnych aktualnie na rynku. Układ jest nawet wyposażony w możliwość precyzyjnego dopasowania do lamp EL34 oraz KT88/KT120/KT150.
Wzmacniacz słuchawkowy modelu EVO
To jeden z najlepszych wzmacniaczy słuchawkowych na świecie. Na dodatek pozwala na wybór brzmienia: ciepło brzmiącego trybu triodowego lub rozciągniętego w paśmie trybu ultraliniowego, z wyborem dostępnym po naciśnięciu jednego przycisku. Większość lampowych wzmacniaczy zintegrowanych lub przedwzmacniaczy liniowych wykorzystuje gotowe płytki z układami scalonymi lub nieskomplikowanymi układami tranzystorowymi.
Dedykowane lampowe wzmacniacze słuchawkowe różnią się od siebie, jak wszystkie inne wzmacniacze lampowe. Słuchawki to po prostu małe głośniki, które wymagają mniejszych mocy. Niektórzy producenci wykorzystują mniejsze lampy wyjściowe i dopasowują parametry tak, by dało się "napędzić" słuchawki planarne wymagające sporej mocy. Inne firmy, w tym i producenci bardzo drogich urządzeń, wykorzystują duże lampy a następnie wprowadzają do układu podzielniki napięcia ograniczające moc do poziomu akceptowalnego przez słuchawki.
Tę drogę wybrała właśnie Prima Luna. Skoro produkujemy najlepsze lampowe wzmacniacze zintegrowane, trudno rezygnować z ich brzmienia. Teraz nie musisz wydawać fortuny na dedykowany wzmacniacz słuchawkowy. Integry Prima Luna są faworytami wśród posiadaczy słuchawek wszystkich marek. Od Audeze i Hifiman po Sennheiser!
(...) jest jawnym zaprzeczeniem stereotypu "słabowitej lampy": bardzo dobrze kontroluje membrany głośników. Innymi słowy jest wystarczająco mocny, by bez żadnych problemów wysterować kolumny o przeciętnej efektywności Przy odtwarzaniu jazzu i "powagi" wzmacniacz ten potrafi urzec wiernością barw, muzykalnością i przestrzenią, ale całkiem dobrze daje sobie radę także z cięższymi klimatami, jak np. "Lux Æterna" Metalliki (stream z TIDAL-a), gdzie właściwie wszystko "siedzi" jak należy: dobre poczucie rytmu i tzw. drajw powodują, że taka muzyka nabiera pożądanej skoczności, temperamentu. Scena (...) wyrafinowana, z bezbłędną stereofonią, za której przyczyną przestrzeń między kolumnami jest dokładnie wypełniona dźwiękami. PrimaLuna pozwala słuchać muzyki z prawdziwym zaangażowaniem, bez poczucia, że brzmienie jest zbyt suche czy niedostatecznie emocjonalne. Holenderski "lampowiec" góruje nad tranzystorową konkurencją kapitalną mikrodynamiką, żywymi barwami, wyborną stereofonią i ogólnym wyrafinowaniem. W tej sytuacji rekomendacja to czysta formalność.Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego PrimaLuna EVO 100 Integrated w Hifi Class
"Określenie sceny mianem rewelacyjnej nie będzie tu nadużyciem.(...) Przestrzeń wypełniło mnóstwo delikatnych odgłosów. Bez trudu można było wyłowić z tła dźwięki przeszkadzajek, szelesty i cyknięcia. Górował nad tym czysty i dźwięczny głos amerykańskiej wokalistki, plastyczny i dostępny niemal na wyciagnięcie ręki.(...) Kolumny zniknęły jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Scena wypełniła się dźwiękami, nie pozostawiając najmniejszego wolnego skrawka, a jej rozmiary były bez porównania większe niż w jazzowych klubach i barach. (...) Obraz dopełniały mocny, dynamiczny fortepian oraz bas, budujący granitowy fundament dla reszty instrumentów."Test wzmacniacza PrimaLuna EVO 100 w Hi-Fi i Muzyka
Ten wzmacniacz jest na tyle dobry, że możesz zacząć budować system od tanich kolumn a następnie kupić naprawdę drogie, high-endowi konstrukcje i nie poczuć potrzeby wymiany wzmacniacza. To właśnie jest wartość. Niezależnie od tego, jaką muzykę lubisz, EVO 100 daje świetne brzmienie. Dla osób, które po raz pierwszy stykają się z lampami, zwłaszcza jeśli przesiadają się z amplitunerów lub wzmacniaczy masowej produkcji, będzie to z pewnością zaskakujące doświadczenie. PrimaLuna ma za sobą nad 20 lat doświadczeń produkcji urządzeń dających największą radość ze słuchania muzyki. Są to jednocześnie konstrukcje o uznanej trwałości. Na rynku jest wielu producentów masowego sprzętu, ale mało kto robi rzeczy równie solidne, co PrimaLuna. Choć cena podstawowego wzmacniacza zintegrowanego w ofercie PrimaLuna wzrosła w ciągu ostatnich prawie 20 lat, biorąc pod uwagę towarzyszący jej przyrost jakości brzmienia - wzmacniacz ten nadal należy traktować jako doskonałą okazję. Szczera rekomendacja !Test wzmacniacza PrimaLuna EVO 100 Integrated w Tone Audio
Bez przetwornika cyfrowo-analogowego.
Bez przedwzmacniacza gramofonowego
Radzimy: nigdy nie kupuj wzmacniacza zintegrowanego wyposażonego w DAC. Dlaczego? Cyfrowe audio zmienia się nieprzerwanie. Wzmacniacze zintegrowane ze „starymi” przetwornikami tracą na wartości - na rynku wtórnym nikt się nimi nie interesuje. Zaś wbudowane przedwzmacniacze gramofonowe zazwyczaj są wciskane na siłę: producenci wychodzą z założenia, że 90% użytkowników nie będzie z nich korzystać. Rynek zewnętrznych przedwzmacniaczy gramofonowych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny. Za naprawdę niewielkie pieniądze możesz mieć phonostage dokładnie dopasowany do własnej wkładki i systemu.
Wskaźnik awarii lamp
Inżynierowie Prima Luna postanowili tak ułatwić korzystanie z lamp, żeby nikt nie mógł już dłużej "wykręcać się" od realizacji marzeń. W przypadku uszkodzenia się lampy, układ automatycznej regulacji prądu podkładu przestawia wzmacniacz w tryb awaryjny - żadna inna część nie ulegnie uszkodzeniu. Pod lampą wymagającą wymiany zaczyna migać czerwona dioda LED. Po prostu, wymień lampę na nową i zacznij słuchać od nowa. Bez problemów. Bez spalenia wzmacniacza. Bez uszkodzenia pozostałych lamp czy wymiany ich części ze względu na konieczność parowania. Bez konieczności wylutowywania spalonych rezystorów z płytki PCB wzmacniacza i bez konieczności wysyłania wzmacniacza do serwisu.
Montaż punkt-do-punktu.
Wydajesz dużo pieniędzy na interkonekty. Dlaczego więc sygnał wewnątrz urządzenia ma biec od gniazd RCA lub do terminali głośnikowych ścieżkami miedzi tak cienkimi, że trudno je nawet zauważyć. To mało high-endowe…
We wszystkich swoich urządzeniach, Prima Luna stosuje montaż punkt-do-punktu. Cała ścieżka sygnałowa, łącznie z rezystorami i kondensatorami, jest z mozołem łączona ręcznie— grubym i solidnym drutem - przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Inteligentne waty - długie życie lamp
Długość życia lamp zależy jedynie od intensywności ich pracy. Nie ma tu żadnych tajemnic. Najlepiej obciążać je tak, żeby pracować jak najbliżej punktu zera, unikając przy tym zniekształceń przejścia. Żywotność lamp zależy od dwóch czynników: napięcia anodowego i napięcia siatki.
Jeżeli napięcia są za wysokie, po włączeniu wzmacniacza łatwiej o zwarcie lub zniszczenie powierzchni katody, co ogranicza jej zdolność do emisji elektronów. Producenci, którzy wyciskają z lamp ostatnie waty nigdy nie podają dokładnych wartości stosowanego napięcia. Mówią, że jest ‚odpowiednie‘. Jeżeli przyznaliby się do 575, 600 lub nawet 625 woltów, prawdopodobnie nikt nie kupiłby ich wzmacniacza. My z dumą przyznajemy się do 417V dla anody i siatki.
Lampy wyjściowe we wzmacniaczach Prima Luna pracują z minimalnym rozpraszaniem i bez wchodzenia w zakres zniekształceń przejścia przez punkt zerowy. W porównaniu z innymi konstrukcjami, wzmacniacze Prima Luna mają mniejszą moc wyjściową dla każdej lampy. Dla KT-120, na przykład, jest to 21W. Stosując dwie, uzyskujemy 42W. To dużo. Ale nasze lampy pracują w lepszych warunkach, niż we wzmacniaczach konkurencyjnych, które osiągają 100W z pary KT-120. To tania droga do wielkiej mocy. Najtańsza. Tyle, że uzyskanie dużej mocy w rzeczywistości musi być bardzo drogie. Potrzebne są lepsze transformatory, lepsze zasilanie, inne kondensatory, gniazda, rezystory, etc. Tak działa Prima Luna. A to jeszcze nie wszystko.
Warto zapamiętać: moc nie ma nic wspólnego z jakością brzmienia. Lub uderzeniem basu. Możesz kupić tani amplituner kina domowego i mieć 200W oraz dźwięk dookólny. Czy brzmi lepiej niż kosztujący 50 razy więcej high-endowy wzmacniacz o mocy wyjściowej 50W? Oczywiście, że nie. Tylko nowicjusze skupiają się na mocy. Doświadczeni audiofile wiedzą, że do większości sesji odsłuchowych nie potrzebują więcej niż 10W, choć oczywiście zależy to od skuteczności głośników.
Wzmacniacze są doskonałe. Twój system jednak może nie być
Każdy wielbiciel techniki lampowej powie, że najbardziej muzykalnymi lampami są EL34. Stosują je wszyscy. Ale jedynie Prima Luna - dzięki dedykowanym transformatorom wyjściowym własnej produkcji - potrafi dać EL34 piękną średnicę i wypełnione powietrzem wysokie tony, które zdają się nie kończyć. A także potężny bas. To nie przypadek, że nasze wzmacniacze wykorzystywane są do napędzania subwoferów.
Jednak każdy system jest inny. Co zrobić jeżeli kolumny są za duże w stosunku do kubatury pomieszczenia i zalewają wszystko nadmiarem basu? Co robić jeżeli brzmienie jest zbyt ciemne? Albo za jasne? A jeśli chcesz po prostu sprawdzić czym różnią się barwy brzmienia generowanego przez lampy różnych producentów? Posiadacze wzmacniaczy innych marek są w kropce. Chcesz dostroić brzmienie? Kup nowe interkonekty.
Prima Luna daje wybór. Kiedy tylko zechcesz, sprawdź 6L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120 a nawet ogromne KT150. Nasz projekt jest odporny na przyszłość. Wzmacniacze Prima Luna są kompatybilne nawet z lampami, które jeszcze nie powstały!