Wzmacniacz zintegrowany PrimaLuna EVO 200 Integrated jest bezpośrednim następcą modelu PrimaLuna Prologue Premium, jednak teraz ten wzmacniacz posiada znaczenie ulepszone parametry techniczne. Biorąc pod uwagę myśl techniczną, wybitną jakość wykonania a przede wszystkim niespotykaną w tej cenie jakość brzmienia, wzmacniacz ten reprezentuje niezwykle korzystny stosunek jakości do ceny. W stosunku do najtańszego modelu EVO 100 Integrated, model EVO 200 Integrated posiada powiększoną obudowę aby mogły pomieścić większe transformatory wyjściowe i zasilające. Dodatkowo wzmacniacz ten posiada wejście dla procesora kina domowego (Home Theater bypass). W relacji do EVO 100 cechuje go przede wszystkim lepsze brzmienie.
PrimaLuna EVO 200 Integrated ma piękny środek pasma, zarówno w sposobie, w jaki oddaje ludzkie głosy, jak i instrumenty akustyczne, oraz w kwestii timingu. (...) Bas również robi wrażenie, chociaż tylko do pewnego momentu. Utwór „You're No Good” zespołu Liquid Crystal brzmi sprężyście jak nowa gumowa piłka. To, co naprawdę się liczy, to doskonała scena dźwiękowa. Jest ona ogromna jak w przypadku modelu NAD, a jednocześnie tonalnie gładsza, z doskonałą perspektywą głębi. (...) Wysokie tony są jedwabiste, chociaż czasem mogą brzmieć nieco cukierkowo.Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego PrimaLuna EVO 200 w HiFi Choice UK
Od 2003 roku PrimaLuna tworzy wzmacniacze lampowe z zastosowaniem unikalnych rozwiązań, których nie ma nikt inny. Technologie PrimaLuny przybliżają Cię do muzyki za cenę, w którą nie uwierzysz gdy usłyszysz produkty PrimaLuna. Żadne inne firmy nie oferują tak zaawansowanych rozwiązań i nie oferują tak wysokiej jakości konstrukcji i dźwięku za tak atrakcyjną cenę. Rozwiązania PrimaLuny cechują najlepszej jakości komponenty, w tym drogie transformatory, kondensatory, rezystory, przewody, potencjometry i lampy oraz układy regulacji i zabezpieczeń lamp, w tym AUTO-BIAS przedłużające ich życie. O wszystkich tych szczegółach przeczytasz poniżej.
Dedykowane transformatory toroidalne w układzie zasilania
Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie.
Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na średnio ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.
Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, wielu producentów zamiast droższych transformatorów toroidalnych stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub E.
Wzrost ceny za jakość transformatorów toroidalnych jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty. Wszystkie urządzenia PrimaLuna wyposażone są w duże toroidy. Stosowane przez PrimaLunę transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach a uzwojenia zalane są żywicą, co redukuje poziom zakłóceń mechanicznych i chroni uzwojenia transformatora przed wilgocią, procesami starzenia związanymi z upływem czasu i korozją.
Dedykowane szerokopasmowe transformatory wyjściowe
Z punktu widzenia brzmienia, najważniejszą częścią każdego wzmacniacza lampowego są transformatory wyjściowe. To one determinują jak głęboko schodzi bas i jak wysoko sięga góra. Nawet 250W mocy wyjściowej da słaby bas i matowe wysokie tony, jeśli transformator wyjściowy nie ma odpowiedniego pasma. Prima Luna ogranicza moc wyjściową zwiększając żywotność lamp oraz stosuje szerokopasmowe transformatory wyjściowe najwyższej klasy. Dobry transformator może kosztować fortunę. Wielu producentów próbuje więc ciąć koszty sięgając po produkowane seryjnie transformatory obecne na rynku. Prima Luna projektuje transformatory od podstaw i nawija je we własnej fabryce.
To dlatego nic nie brzmi tak, jak wzmacniacze PrimaLuna.
„Doskonały bas i świetnie rozciągnięte wysokie tony wzmacniacza w pełni korelują z pomiarami. Transformatory wyjściowe Prima Luna to światowa klasa.”
John Atkinson, Stereophile.
Wzmacniacz słuchawkowy modelu EVO
To jeden z najlepszych wzmacniaczy słuchawkowych na świecie. Na dodatek pozwala na wybór brzmienia: ciepło brzmiącego trybu triodowego lub rozciągniętego w paśmie trybu ultraliniowego, z wyborem dostępnym po naciśnięciu jednego przycisku. Większość lampowych wzmacniaczy zintegrowanych lub przedwzmacniaczy liniowych wykorzystuje gotowe płytki z układami scalonymi lub nieskomplikowanymi układami tranzystorowymi.
Dedykowane lampowe wzmacniacze słuchawkowe różnią się od siebie, jak wszystkie inne wzmacniacze lampowe. Słuchawki to po prostu małe głośniki, które wymagają mniejszych mocy. Niektórzy producenci wykorzystują mniejsze lampy wyjściowe i dopasowują parametry tak, by dało się "napędzić" słuchawki planarne wymagające sporej mocy. Inne firmy, w tym i producenci bardzo drogich urządzeń, wykorzystują duże lampy a następnie wprowadzają do układu podzielniki napięcia ograniczające moc do poziomu akceptowalnego przez słuchawki.
Tę drogę wybrała właśnie Prima Luna. Skoro produkujemy najlepsze lampowe wzmacniacze zintegrowane, trudno rezygnować z ich brzmienia. Teraz nie musisz wydawać fortuny na dedykowany wzmacniacz słuchawkowy. Integry Prima Luna są faworytami wśród posiadaczy słuchawek wszystkich marek. Od Audeze i Hifiman po Sennheiser!
Wskaźnik awarii lamp
Inżynierowie Prima Luna postanowili tak ułatwić korzystanie z lamp, żeby nikt nie mógł już dłużej "wykręcać się" od realizacji marzeń. W przypadku uszkodzenia się lampy, układ automatycznej regulacji prądu podkładu przestawia wzmacniacz w tryb awaryjny - żadna inna część nie ulegnie uszkodzeniu. Pod lampą wymagającą wymiany zaczyna migać czerwona dioda LED. Po prostu, wymień lampę na nową i zacznij słuchać od nowa. Bez problemów. Bez spalenia wzmacniacza. Bez uszkodzenia pozostałych lamp czy wymiany ich części ze względu na konieczność parowania. Bez konieczności wylutowywania spalonych rezystorów z płytki PCB wzmacniacza i bez konieczności wysyłania wzmacniacza do serwisu.
Bez przetwornika cyfrowo-analogowego.
Bez przedwzmacniacza gramofonowego
Radzimy: nigdy nie kupuj wzmacniacza zintegrowanego wyposażonego w DAC. Dlaczego? Cyfrowe audio zmienia się nieprzerwanie. Wzmacniacze zintegrowane ze „starymi” przetwornikami tracą na wartości - na rynku wtórnym nikt się nimi nie interesuje. Zaś wbudowane przedwzmacniacze gramofonowe zazwyczaj są wciskane na siłę: producenci wychodzą z założenia, że 90% użytkowników nie będzie z nich korzystać. Rynek zewnętrznych przedwzmacniaczy gramofonowych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny. Za naprawdę niewielkie pieniądze możesz mieć phonostage dokładnie dopasowany do własnej wkładki i systemu.
Moją uwagę natychmiast zwróciła stereofonia – wyraźnie lepsza niż ze znanych mi, porównywalnych cenowo wzmacniaczy półprzewodnikowych. EVO 200 wydaje się nie mieć żadnych kompleksów zarówno w stosunku do podobnie wycenionych wzmacniaczy półprzewodnikowych, jak i konstrukcji sporo droższych. To otwarta na różne warianty brzmienia integra, proponująca jeszcze szlachetniejszy i bardziej angażujący dźwięk niż EVO 100.Test lampowego wzmacniacza zintegrowanego PrimaLuna EVO 200 w HiFi Class
EVO 200 firmy PrimaLuna to niezwykle wszechstronne urządzenie, mimo że to „tylko” wzmacniacz zintegrowany. Jego brzmienie możemy bowiem kształtować wybierając tryb pracy lub zmieniając lampy – nie tylko na pochodzące od innego producenta, ale i zupełnie innego typu. Do wyboru mamy L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120 i KT150. EVO 200 jest również doskonałym wzmacniaczem lampowym, który wysteruje dowolne słuchawki i to w świetny sposób. Dźwięk tego urządzenia jest otwarty, dynamiczny, jest w nim sporo niskiego basu, a całość ma spory rozmach. Ale jest tu też ciepło i intymność, jest też namacalność. To wzmacniacz lampowy, który oferuje wszystkie atrybuty, za które tego typu urządzenia są kochane. Ale też to nie jest wzmacniacz „retro”, a nowoczesne opracowanie tej techniki w naprawdę bardzo dobrym wydaniu.Test wzmacniacza PrimaLuna EVO200 Integrated w highfidelity.pl
Automatyczna adaptacyjna regulacja prądu podkładu
To, co inne firmy nazywają układem AUTO BIAS jest w zasadzie regulacją biasu katody. To popularna, najtańsza metoda. Można ją znaleźć w popularnych wzmacniaczach estradowych, ale i w high-endowych komponentach kosztujących sto tysięcy złotych i więcej… Redukuje ona dostępną moc wyjściową wzmacniacza i jest wymagająca dla lamp. Skraca czas ich życia i zwiększa ryzyko zwarć w układzie oraz niszczących skutków awarii lamp. Układ Adaptive Auto Bias opracowany przez firmę Prima Luna to prawdziwie nowoczesna technologia, która opiera się o szereg czujników monitorujących pracę lamp i ułatwiających prowadzenie regulacji w czasie rzeczywistym.
Co więcej, to JEDYNY układ tego typu na świecie. Działa on w sposób ;adaptacyjny’ redukując stres lamp przy większych poziomach głośności. Zmniejsza, przy tym, poziom zniekształceń o 50% i znacznie wydłuża trwałość lamp. Układ Adaptive Auto Bias jest całkowicie pasywny i leży poza ścieżką sygnału. Rezultatem jego działania jest praktycznie bezobsługowa praca wzmacniacza, długi czas życia lamp oraz minimalny poziom zniekształceń. No i oczywiście zadziwiające brzmienie.
Jest to również rozwiązanie wyjątkowo elastyczne. Pozwala bowiem na wykorzystanie większości lamp obecnych aktualnie na rynku. Układ jest nawet wyposażony w możliwość precyzyjnego dopasowania do lamp EL34 oraz KT88/KT120/KT150.
Montaż punkt-do-punktu.
Wydajesz dużo pieniędzy na interkonekty. Dlaczego więc sygnał wewnątrz urządzenia ma biec od gniazd RCA lub do terminali głośnikowych ścieżkami miedzi tak cienkimi, że trudno je nawet zauważyć. To mało high-endowe…
We wszystkich swoich urządzeniach, Prima Luna stosuje montaż punkt-do-punktu. Cała ścieżka sygnałowa, łącznie z rezystorami i kondensatorami, jest z mozołem łączona ręcznie— grubym i solidnym drutem - przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Inteligentne waty - długie życie lamp
Długość życia lamp zależy jedynie od intensywności ich pracy. Nie ma tu żadnych tajemnic. Najlepiej obciążać je tak, żeby pracować jak najbliżej punktu zera, unikając przy tym zniekształceń przejścia. Żywotność lamp zależy od dwóch czynników: napięcia anodowego i napięcia siatki.
Jeżeli napięcia są za wysokie, po włączeniu wzmacniacza łatwiej o zwarcie lub zniszczenie powierzchni katody, co ogranicza jej zdolność do emisji elektronów. Producenci, którzy wyciskają z lamp ostatnie waty nigdy nie podają dokładnych wartości stosowanego napięcia. Mówią, że jest ‚odpowiednie‘. Jeżeli przyznaliby się do 575, 600 lub nawet 625 woltów, prawdopodobnie nikt nie kupiłby ich wzmacniacza. My z dumą przyznajemy się do 417V dla anody i siatki.
Lampy wyjściowe we wzmacniaczach Prima Luna pracują z minimalnym rozpraszaniem i bez wchodzenia w zakres zniekształceń przejścia przez punkt zerowy. W porównaniu z innymi konstrukcjami, wzmacniacze Prima Luna mają mniejszą moc wyjściową dla każdej lampy. Dla KT-120, na przykład, jest to 21W. Stosując dwie, uzyskujemy 42W. To dużo. Ale nasze lampy pracują w lepszych warunkach, niż we wzmacniaczach konkurencyjnych, które osiągają 100W z pary KT-120. To tania droga do wielkiej mocy. Najtańsza. Tyle, że uzyskanie dużej mocy w rzeczywistości musi być bardzo drogie. Potrzebne są lepsze transformatory, lepsze zasilanie, inne kondensatory, gniazda, rezystory, etc. Tak działa Prima Luna. A to jeszcze nie wszystko.
Warto zapamiętać: moc nie ma nic wspólnego z jakością brzmienia. Lub uderzeniem basu. Możesz kupić tani amplituner kina domowego i mieć 200W oraz dźwięk dookólny. Czy brzmi lepiej niż kosztujący 50 razy więcej high-endowy wzmacniacz o mocy wyjściowej 50W? Oczywiście, że nie. Tylko nowicjusze skupiają się na mocy. Doświadczeni audiofile wiedzą, że do większości sesji odsłuchowych nie potrzebują więcej niż 10W, choć oczywiście zależy to od skuteczności głośników.
Wzmacniacze są doskonałe. Twój system jednak może nie być
Każdy wielbiciel techniki lampowej powie, że najbardziej muzykalnymi lampami są EL34. Stosują je wszyscy. Ale jedynie Prima Luna - dzięki dedykowanym transformatorom wyjściowym własnej produkcji - potrafi dać EL34 piękną średnicę i wypełnione powietrzem wysokie tony, które zdają się nie kończyć. A także potężny bas. To nie przypadek, że nasze wzmacniacze wykorzystywane są do napędzania subwoferów.
Jednak każdy system jest inny. Co zrobić jeżeli kolumny są za duże w stosunku do kubatury pomieszczenia i zalewają wszystko nadmiarem basu? Co robić jeżeli brzmienie jest zbyt ciemne? Albo za jasne? A jeśli chcesz po prostu sprawdzić czym różnią się barwy brzmienia generowanego przez lampy różnych producentów? Posiadacze wzmacniaczy innych marek są w kropce. Chcesz dostroić brzmienie? Kup nowe interkonekty.
Prima Luna daje wybór. Kiedy tylko zechcesz, sprawdź 6L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120 a nawet ogromne KT150. Nasz projekt jest odporny na przyszłość. Wzmacniacze Prima Luna są kompatybilne nawet z lampami, które jeszcze nie powstały!