Recenzja subwoofera aktywnego Wilson Audio Submerge
Autor i źródło recenzji: Mohammed Samji, Part Time Audiophile, styczeń 2025 r.
Oryginał można przeczytać TUTAJ.
Z całego serca uwielbiam subwoofery stereo i jestem przekonany, że Ty również możesz je pokochać. Czy interesuje Cię poznanie subwoofera Wilson Audio Submerge? Chciałbyś dowiedzieć się, jak łatwo można je zintegrować z systemem audio i w jaki sposób potrafią sprostać akustycznym wyzwaniom Twojego pomieszczenia? A może zastanawiasz się, czy są w stanie wzbogacić i tak już imponujący, pełen energii bas zestawu głośnikowego Wilson Audio Alexx V? Zapraszam do lektury...
Przez lata miałem okazję doświadczać subwooferów stereo w połączeniu z różnymi kolumnami głośnikowymi. Nie chodziło wyłącznie o dynamikę i bogactwo tekstury niskich częstotliwości w prawidłowo skonfigurowanych systemach; kluczowe było stworzenie większej przestrzeni dźwiękowej. Mówiąc o „przestrzeni”, mam na myśli to wyjątkowe wrażenie, które odczuwasz, gdy zamykasz oczy i pozwalasz pejzażowi dźwiękowemu rozszerzyć się, niemal przenosząc Cię do momentu nagrania muzyki. Dodatkowe ciśnienie akustyczne oddziałuje na Twoje ciało, a instrumenty i wokale zyskują głębię, wypełniając przestrzeń dźwiękiem, który nadaje całości niezwykłego ciężaru i powagi.
W 2020 roku ciekawość skłoniła mnie do przetestowania pary subwooferów Wilson Audio WATCH Dog w połączeniu z moimi Wilson Audio Alexia Series-2. Oto, jak podsumowałem swoje doświadczenia:
„Rozpocząłem tę recenzję od pytania: czy dodanie dwóch subwooferów Wilson WATCH Dog może poprawić moje wrażenia odsłuchowe? Po siedmiu miesiącach testów nie mam wątpliwości, że te subwoofery są w stanie podnieść jakość brzmienia nawet dwóch zestawów głośnikowych klasy światowej, takich jak Wilson Alexia.
Poprawa nie wiązała się z żadnymi negatywnymi skutkami – nie było mowy o nadmiernym basie, przeciągających się dźwiękach czy utracie szybkości. Wręcz przeciwnie, przestrzeń dźwiękowa nabrała większej atmosfery, a wszystko, co słyszałem, zyskało większy wymiar, wagę i powagę."
W 2022 roku zrecenzowałem, a następnie zakupiłem imponujące kolumny Wilson Audio Alexx V – głośniki, które same w sobie potrafiły oddać podobną powagę i głębię, jakie wcześniej osiągałem dzięki połączeniu dwóch subwooferów WATCH Dog z mniejszymi głośnikami Alexia w moim poprzednim, bardziej kameralnym pokoju odsłuchowym. Teraz przeniosłem się do większej przestrzeni, idealnej dla moich Alexx V.
Ze szklanymi ścianami, otwartym planem piętra i schodami pochłaniającymi basy, przestrzeń ta stawia wyjątkowe wyzwania akustyczne. Jestem jednak gotowy na większe rozwiązania. Wilson Audio Submerge – czy odpowiesz na moje wezwanie?
Historia subwooferów Wilson Audio i ewolucja do modelu Wilson Audio Submerge
Wilson Audio może poszczycić się bogatą tradycją w projektowaniu i integracji subwooferów, która sięga początków istnienia marki. Już w 1980 roku oryginalny Wilson WAMM był czteroelementowym systemem głośnikowym, który wykorzystywał pasywne subwoofery. Pierwszy taki zestaw trafił do klienta w 1981 roku, otwierając nowy rozdział w historii audiofilskiego dźwięku.
W 1989 roku Wilson Audio zaprezentowało subwoofer WHOW (Wilson High Output Woofer), który swoim kształtem przypominał stolik kawowy. Konstrukcja ta umożliwiała emisję dźwięku skierowaną zarówno w górę, jak i w dół, oferując wszechstronność i imponującą wydajność. Kolejnym krokiem w ewolucji subwooferów marki był model POW WOW (Powered Wilson High Output Woofer), wprowadzony w 1993 roku, który łączył doskonałą jakość dźwięku z wbudowanym wzmacniaczem, podnosząc standardy na nowy poziom.
Te przełomowe rozwiązania wyznaczyły kierunek, który doprowadził do stworzenia Wilson Audio Submerge – najnowszego wyrazu perfekcji w dziedzinie reprodukcji niskich częstotliwości.
W 2001 roku Wilson Audio wprowadziło na rynek zestaw WATCH (Wilson Audio Theater Comes Home) Dog, który wyróżniał się wbudowanym kontrolerem zwrotnicy oraz wzmacniaczem. Rozwiązanie to spotkało się z uznaniem, a sprzedaż jednostkowa była bardzo udana.
Z czasem klienci zaczęli jednak zgłaszać zapotrzebowanie na wersję pasywną, która pozwalałaby na wykorzystanie ich własnych wzmacniaczy, zapewniając tym samym lepszą kompatybilność z posiadanymi systemami audio. W odpowiedzi Wilson Audio stworzyło pasywny model WATCH Dog, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników.
W 2020 roku miałem okazję zrecenzować WATCH Dog Series-2, napędzany wyłącznie wzmacniaczem Parasound. Dźwięk, jaki ten duet oferował, był wręcz uzależniający i na nowo umocnił moją pasję do stosowania subwooferów stereo w systemach dwukanałowych.
Widzisz pewien schemat? Nic dziwnego, że w ostatnich latach klienci Wilson Audio ponownie zaczęli zgłaszać zapotrzebowanie na subwoofery z wbudowanym zasilaniem.
Daryl Wilson, prezes firmy, wyjaśnił proces powstawania subwoofera aktywnego Wilson Audio LōKē oraz jego następcę – najnowszy model Wilson Audio Submerge:
„Subwoofery mogą zamulać średnie tony i niszczyć realizm oraz dynamikę systemu, jeśli nie są prawidłowo zintegrowane i precyzyjnie dopasowane.
Jesteśmy producentem głośników, a nie elektroniki. Elektronika w naszych subwooferach musi być niezawodna, niemal niezniszczalna i oferować wystarczającą moc, aby skutecznie działać w tym samym pomieszczeniu i systemie, co inne niezwykle szybkie i precyzyjne wzmacniacze napędzające sieć.
Podczas opracowywania modelu LōKē nasi inżynierowie ściśle współpracowali z amerykańskim producentem przetworników, natomiast każdy inny element konstrukcji subwoofera został zaprojektowany i wykonany zgodnie z filozofią Wilson Audio. Ci sami rzemieślnicy, którzy z najwyższą starannością tworzą każdy komponent naszych głośników, budują również Submerge i LōKē, przywiązując ogromną wagę do najmniejszych szczegółów."
LōKē został wprowadzony na rynek jako część serii Wilson Audio Special Applications Engineering (WASAE), co już na starcie zapowiadało bezkompromisowe podejście do projektowania. „Kiedy myślisz o produktach Wilson Audio, możesz oczekiwać perfekcji” – tłumaczy Daryl Wilson. W przypadku LōKē zadaniem było stworzenie rozwiązania dla miłośników muzyki, którzy dysponują ograniczoną przestrzenią. Miało to być urządzenie, które harmonijnie połączy się z systemami opartymi na kolumnach takich jak Sabrina czy TuneTots, umieszczanych na biurkach lub w mniejszych pomieszczeniach.
WATCH Dog, choć doskonały, często okazywał się zbyt duży i trudny do zintegrowania w małych przestrzeniach, zwłaszcza z dodatkowymi wzmacniaczami, zwrotnicami i kablami. Kompaktowy charakter LōKē stał się idealnym rozwiązaniem, łącząc wysoką jakość z praktycznością dla niewielkich systemów audio.
„Czy może być coś mniejszego niż pasywny WATCH Dog, a jednocześnie zawierającego wszystkie niezbędne elementy w jednej konstrukcji?” To pytanie doprowadziło nas do stworzenia LōKē.
Szybki przeskok do współczesności
Po licznych rozmowach z klientami i dealerami okazało się, że istnieje wyraźne zapotrzebowanie na nowy, większy subwoofer o większej mocy.
„Chcieliśmy rozwinąć tę platformę, czerpiąc z doświadczeń zdobytych przy tworzeniu oryginalnego WATCH Dog. Naszym celem było poprawienie osiągów i niezawodności, a także nadanie subwooferowi elegantszego wyglądu i lepszego dopasowania dźwiękowego do obecnej oferty Wilson Audio. Tak właśnie narodził się Wilson Audio Submerge” – podsumowuje Daryl Wilson.
Produkcja Wilson Audio Submerge
Zanim otrzymałem testowy eglemplarz Wilson Audio Submerge do recenzji, udałem się do Provo, aby bliżej przyjrzeć się procesowi ich produkcji i zrozumieć, jakie zmiany zaszły od czasów oryginalnego WATCH Dog oraz najnowszego modelu LōKē.
Proces produkcji Submerge jest zgodny z tymi samymi rygorystycznymi standardami, które firma stosuje przy każdym innym swoim produkcie. Wilson Audio słynie z dbałości o detale, co widać na każdym etapie pracy – od projektu aż po finalne wykonanie.
Daryl Wilson podkreśla:
„Wszystkie elementy wykonane z X-Material i V-Material, które wykorzystujemy w Submerge, są obrabiane na miejscu w naszym zakładzie produkcyjnym w Provo, w stanie Utah. Ręcznie składamy obudowy zgodnie z najwyższymi standardami precyzji i jakości. Większość konstrukcji powstaje z naszego wyjątkowo odpornego na wibracje X-Material.
Podczas badań nad powierzchniami przeznaczonymi do montażu elektroniki oraz przestrzeni wokół nich odkryliśmy, że stworzenie izolowanej komory i zastosowanie naszego nowszego, pochłaniającego wibracje V-Material minimalizuje drgania, które mogłyby zakłócać pracę elektroniki wbudowanego wzmacniacza i kontrolera na przednim panelu.
Surowe arkusze X-Material i V-Material są w całości produkowane w Stanach Zjednoczonych. Elektronika wzmacniacza oraz zwrotnicy również powstaje zgodnie z naszymi specyfikacjami w USA. Co więcej, metal użyty na przedniej ściance, diody akustyczne, a także precyzyjnie obrobiony radiator na tylnej ściance są produkowane lokalnie, tutaj w Utah. Jesteśmy niezwykle dumni z jakości i wydajności tego wyjątkowego subwoofera”
Teraz nadszedł czas, aby zobaczyć, jak utalentowany zespół tworzy Submerge. Ten imponujący zestaw zawiera 12-calowy głośnik niskotonowy Dual Spider, potężny wzmacniacz o mocy 1600 watów, współpracujący z zaawansowaną zwrotnicą ActivXO, oraz obudowę o wadze 250 funtów, wykonaną z innowacyjnego materiału X-Material.
Materiał wypełniający Wilson Audio Submerge – X-Material
Proces produkcji rozpoczyna się od precyzyjnego frezowania materiału X-Material, z którego wykonana jest niemal cała obudowa oraz wewnętrzne usztywnienia Submerge. X-Material to opatentowany materiał kompozytowy, opracowany przez Wilson Audio we współpracy z Uniwersytetem Brighama Younga. Jego głównym celem jest minimalizacja niepożądanych rezonansów i wibracji mechanicznych. Jest niezwykle twardy i ciężki, co stawia wysokie wymagania technologiczne – do obróbki potrzebna jest coraz większa liczba zaawansowanych maszyn CNC, które umożliwiają rozpoczęcie procesu produkcyjnego.
Korbin Vaughn, dyrektor operacyjny, wyjaśnił:
„Nasza pierwsza maszyna CNC pozwalała zazwyczaj na obróbkę wyłącznie jednej strony płyty materiału. Od tamtego czasu nasze możliwości uległy radykalnej zmianie. Obecnie w Wilson Audio przeważnie obrabiamy obie strony materiału, co pozwala na bardziej precyzyjne dostosowanie kształtu do funkcji poszczególnych elementów oraz gotowych obudów. Proces ten odbywa się w sposób niezwykle systematyczny i przewidywalny. Niektóre detale obróbki są łatwo zauważalne, inne subtelne, a jeszcze inne całkowicie ukryte.
Co więcej, kluczowe cięcia wykonywane na maszynach CNC zapewniają nie tylko najwyższą precyzję, ale także większe bezpieczeństwo podczas dalszej pracy. Jesienią 2021 roku rozszerzyliśmy nasze możliwości produkcyjne, wprowadzając czwartą maszynę CNC. Dodatkowo zainstalowaliśmy nową sprężarkę, system osuszania powietrza, dwie pompy próżniowe oraz system chłodzenia, co pozwala nam obsługiwać dwa stoły CNC jednocześnie. Dostosowujemy głębokość, prędkość i posuw cięcia w zależności od obrabianych materiałów kompozytowych, zawsze z myślą o przyszłości i potencjale nowo opracowywanych materiałów. Obecnie mamy znacznie większą elastyczność w kształtowaniu obydwu stron materiału, co przekłada się na jeszcze bardziej precyzyjne projekty obudów.
Przed zainstalowaniem naszej nowej maszyny CNC pracowaliśmy na poprzedniej niemal bez przerwy – przez całą dobę od poniedziałku do piątku przez osiem miesięcy w roku, z sobotami poświęconymi na konserwację. Teraz możemy operować na 12-godzinnych zmianach przez pięć dni w tygodniu, co znacznie poprawiło efektywność pracy.
Choć maszyna jest kluczowym elementem procesu, większość czasu produkcyjnego pochłania ręczny montaż i wykończenie każdego głośnika. W produkcję jednego urządzenia zaangażowanych jest od 15 do 17 osób, które od początku do końca wkładają swoje umiejętności i precyzję w powstanie produktu, zanim trafi on do wysyłki.”
Po wyfrezowaniu materiału X-Material jest on sklejany, aby stworzyć obudowę głośnika. Obudowa Submerge zachowuje tę samą szerokość co model WATCH Dog Series-2, jednak jest wyższa o 6 cali, co zapewnia dodatkową przestrzeń wewnętrzną. W tylnej części obudowy znajduje się specjalna wnęka, zaprojektowana dla zwrotnicy i wzmacniacza. W jej wnętrzu zastosowano materiał Wilson V-Material, który skutecznie ekranuje elektronikę, chroniąc ją przed szumami mechanicznymi i rezonansami. Ta konstrukcja dodatkowo redukuje wewnętrzne ciśnienia, minimalizując ich wpływ na działanie urządzenia.
V-Material to ten sam materiał, który wykorzystano w stopkach Wilson Pedestal Feet – akcesoriach, które kilka lat temu szczególnie przypadły mi do gustu. Dziś każdy komponent w moim systemie spoczywa na tych właśnie stopkach, co dowodzi ich niezrównanej skuteczności i dbałości o detale.
Szlifowanie i malowanie obudowy
Kolejnym krokiem w procesie produkcji jest dokładne szlifowanie obudowy, które przygotowuje powierzchnię do malowania. Proces wykończenia rozpoczyna się od nałożenia powłoki żelowej, zapewniającej idealną bazę dla dalszych warstw lakieru.
Powłoka żelowa i proces malowania
Powłoka żelowa pełni kluczową rolę, zapewniając zarówno doskonały wygląd, jak i trwałość wykończenia. Staranność, z jaką Wilson Audio podchodzi do każdego etapu produkcji, gwarantuje, że efekt końcowy spełnia najwyższe standardy jakości i estetyki.
Na tym etapie Submerge trafia do ostatecznego montażu oraz szczegółowej kontroli jakości, gdzie każdy aspekt produktu jest starannie sprawdzany, aby spełniał najwyższe standardy Wilson Audio.
Certyfikat Wilson Audio Submerge
Każdy Submerge, który przechodzi przez proces produkcji, otrzymuje certyfikat jakości. Integralną częścią tego certyfikatu jest tzw. „świadectwo urodzenia”, generowane podczas całego procesu wytwarzania. Dokument ten zawiera wszystkie informacje niezbędne do późniejszego serwisowania urządzenia. Obejmuje szczegóły takie jak numer seryjny, specyfikacja techniczna oraz dane osób, które pracowały nad produktem na poszczególnych etapach.
Dzięki temu precyzyjnemu systemowi rejestracji Wilson Audio gwarantuje pełną przejrzystość i możliwość odtworzenia historii produkcji każdego egzemplarza. To nie tylko świadectwo dbałości o jakość, ale także wyraz troski o długowieczność i niezawodność każdego urządzenia.
Co nowego?
Aby lepiej zrozumieć, jakie nowości wprowadzono w Submerge, postanowiłem spędzić trochę czasu z dwoma inżynierami, którzy odegrali kluczową rolę w jego powstaniu. Swoją rozmowę rozpocząłem od Blake’a Schmutza, dyrektora ds. inżynierii zastosowań specjalnych w Wilson Audio.
Blake wyjaśnił, że kluczowym celem było osiągnięcie maksymalnej elastyczności w użytkowaniu. Prace rozpoczęły się od przeniesienia elementów sterujących na przedni panel oraz optymalizacji interfejsu. Musiał być on intuicyjny, a jednocześnie łatwy do konfiguracji i integracji z różnymi systemami.
Wilson Audio osiągnął już sukces dzięki zewnętrznej zwrotnicy analogowej Wilson ActivXO i pragnął powielić ten poziom funkcjonalności w Submerge. Układ sterowania na froncie Submerge został zaprojektowany w ścisłym nawiązaniu do interfejsu ActivXO, co zapewnia spójność i znajomość obsługi dla użytkowników.
Zapytałem Blake’a, czy udało im się zapewnić Submerge taką samą elastyczność, jaką oferuje zwrotnica ActivXO.
"Tak, ale w nieco inny sposób — odpowiedział. — Na przykład w ActivXO można skonfigurować fazę sygnału. W Submerge zamiast tego umożliwiamy ustawienie cyfrowego opóźnienia. To wynika z różnic między wzmacniaczem klasy D w Submerge a rozwiązaniem zastosowanym w ActivXO, ponieważ w Submerge operujemy w sferze cyfrowej. To opóźnienie czasowe pozwala na precyzyjną synchronizację."
Zapytałem Blake’a, czy uważa, że przejście na wzmacniacz klasy D mogło przynieść jakieś negatywne konsekwencje.
"Żadnych. Brak problemów z ciepłem. Wzmacniacze klasy D znacznie się rozwinęły. Nawiązałem współpracę z firmą produkującą profesjonalne urządzenia audio, która doskonale wie, jak stworzyć wyjątkowo solidny i niezawodny wzmacniacz "— odpowiedział z przekonaniem.
Następnie przyjrzeliśmy się kilku fizycznym różnicom między modelami WATCH Dog a Submerge.
Kluczowe zmiany w konstrukcji Submerge:
- Nowa konstrukcja portu: W modelu WATCH Dog zastosowano dzielony port z rozdzielaczem. W Submerge podział został przesunięty na tył, co poprawia przepływ powietrza i zmniejsza hałas obudowy.
- Grubszy materiał obudowy: Zastosowano grubsze ściany, aby maksymalnie docisnąć przetwornik, co zwiększa precyzję dźwięku.
- Dodatkowa metalowa przegroda: Zainstalowana z przodu obudowy, przegroda ta, na której głośnik niskotonowy montuje się na X-Material, zmienia częstotliwość rezonansową i poprawia tłumienie wibracji.
- Znacznie bardziej zaawansowane usztywnienie: Konstrukcja została dodatkowo wzmocniona, co zwiększa stabilność i wyciszenie.
- Zastosowanie wyłącznie X-Material: Cała obudowa, z wyjątkiem miejsca montażu wzmacniacza, gdzie użyto V-Material, została wykonana z autorskiego materiału X-Material.
- Większe wymiary: Obudowa Submerge jest o 6 cali wyższa i ma o 10% większą objętość w porównaniu do WATCH Dog.
- Nowe nóżki: Submerge jest wyposażony w diody akustyczne jako nóżki, które dodatkowo minimalizują rezonanse.
- Przetwornik: Wykorzystuje ten sam 12-calowy przetwornik stosowany w większych subwooferach Wilsona.
- Zmodernizowana elektronika: Wszystkie elementy, takie jak złącza i podzespoły, zostały unowocześnione bez kompromisów w kwestii jakości.
Zapytałem Blake’a, z czego jest najbardziej dumny w kontekście Submerge.
"Wszystko sprowadza się do wydajności. Mieliśmy wielkie pomysły, a teraz mamy ostateczny pakiet. Submerge, gdy został już zainstalowany, zintegrowany i odsłuchany, przekroczył nasze oczekiwania. To najłatwiejszy subwoofer do integracji, a jego wydajność i poziom, jaki można z niego uzyskać, są naprawdę imponujące."
Komentarz Blake wygłosił po spędzeniu czasu z Submerge w połączeniu z Wilson Sasha V w pomieszczeniu odsłuchowym nr 3. Miałem przyjemność posłuchać tego zestawu w fabrycznym salonie odsłuchowym i mogę potwierdzić, że efekty były niezwykłe.
Następnie miałem okazję porozmawiać z Vernem Credillem, starszym inżynierem odpowiedzialnym za oprogramowanie układowe i procesor DSP w Submerge.
Vern wyjaśnił, że procesor DSP w Submerge jest starannie skalibrowany, aby zapewnić idealną interakcję akustyczną między przetwornikiem a obudową, co gwarantuje zrównoważoną i realistyczną scenę dźwiękową.
"Naszym celem było naśladowanie Wilson ActivXO w DSP Submerge. Uważam, że osiągnęliśmy wynik stosunkowo podobny, a w niektórych aspektach nawet lepszy. Integracja subwoofera z DSP w Submerge jest prostsza niż w przypadku ActivXO."
To połączenie technologii DSP i precyzyjnego dostrojenia przekłada się na jeszcze lepsze osiągi Submerge, zapewniając wyjątkową jakość dźwięku oraz łatwiejszą integrację z systemem audio.
Vern powiedział:
„Konfiguracja Submerge była o wiele łatwiejsza; mogłem to zrobić samodzielnie, siedząc przed nim, regulując jedno pokrętło na raz, słuchając i idealnie je blokując. Wydawało się to o wiele prostsze niż konfiguracja z ActivXO. Przynajmniej z mojego doświadczenia”.
Faza vs. Opóźnienie
Jedną z kluczowych różnic między ActivXO a Submerge jest regulacja fazy w ActivXO, która została zastąpiona przez regulację opóźnienia.
Vern wyjaśnił:
„To daje coś więcej niż tylko fazę; jeśli weźmiesz pod uwagę filtr analogowy, analogowy all-pass filter pozwala na utrzymanie stałego poziomu sygnału i zmianę fazy. To właśnie robisz w ActivXO. W punkcie zwrotnicy wyrównujesz fazę. Robiąc to cyfrowo, mogę lepiej zobaczyć odpowiedź przejściową, ponieważ nie manipuluję fazą. A ponieważ wszystko jest ograniczone pasmem, jeśli mówimy, że transjent jest ograniczony pasmem przy 300 Hz, to jest on tak szybki, jak 300 Hz, więc w ten sposób nie ingeruję w fazę tego transjentu. Po prostu przesuwam transjent w czasie, co sprawia, że brzmi to lepiej.”
To podejście umożliwia bardziej precyzyjne dopasowanie odpowiedzi subwoofera do reszty systemu audio, co prowadzi do lepszej, bardziej naturalnej integracji z głównymi głośnikami.
Jedną z najbardziej fascynujących rzeczy, które odkryłem w rozmowie z Vernem, było zrozumienie, do jakiego brzmienia dążył i jak jego współpraca z Davidem Wilsonem na przestrzeni lat ukształtowała jego podejście do dźwięku.
„Jednym z kluczowych elementów, odkąd zacząłem współpracować z Davem w latach 90-tych i Darylem przez niemal 20 lat, była koncepcja przejściowego odniesienia, czyli tego, co Dave nazywał geometrycznym wyrównaniem czasu. Inni określają to mianem wyrównania czasowego. Aby uzyskać charakterystyczne brzmienie Wilson Sound w subwooferze, niezbędne było prawidłowe wyrównanie.
X1 był pierwszym produktem, nad którym pracowałem. Dzięki temu nauczyłem się wielu rzeczy na temat konfiguracji i dźwięków, które David chciał uzyskać. Zawsze miałem te doświadczenia na uwadze, kiedy patrzyłem na niskie tony głośnika i to, co miały one osiągnąć, niezależnie od tego, czy chodziło o oryginalny WATT Puppy, czy subwoofer z WAMM. To podejście zmieniało się na przestrzeni lat. Początkowo Dave traktował niskie tony jako audiofilskie odwzorowanie tego, co się tam znajduje, ale tak naprawdę w latach 90-tych tego nie było. Z biegiem lat, po wielu doświadczeniach, a zwłaszcza po wizycie w Wiedniu, gdzie słuchał prób jedynie sekcji basowej, doznał objawienia, jak brzmią dobre symfoniczne sekcje basowe. Po powrocie do domu odświeżyliśmy naszą wizję niskich tonów. Wszystkie kolejne subwoofery przyjęły to nowe brzmienie. Jako basista ze szkoły średniej, pragnąłem pełniejszego, głębszego basu. Z tego punktu starałem się uchwycić koncepcję pełniejszych transjentów."
Wilson Audio Submerge i wyzwania związane z pomieszczeniem
Przez ostatni rok moje głośniki Alexx V znajdowały się w większej i piękniejszej przestrzeni odsłuchowej. Nowe miejsce przyniosło jednak pewne trudności. Wyzwania obejmowały okna sięgające od podłogi do sufitu za głośnikami, szklaną ścianę za słuchaczami, klatkę schodową po lewej stronie oraz jadalnię po prawej. W rezultacie w tym pomieszczeniu doświadczam mniejszego basu niż w poprzedniej przestrzeni odsłuchowej. Miałem nadzieję, że Submerge przywróci niskie oktawy, które w tym nowym pokoju wydają się słabsze.
Podczas pomiarów w moim pomieszczeniu zauważyliśmy stosunkowo płaską charakterystykę częstotliwościową. Jednak po prawej stronie wystąpił zauważalny spadek niskich częstotliwości, a po lewej stronie ten spadek był jeszcze bardziej znaczący, wynoszący 5 dB. Pomiary te potwierdziły to, co słyszałem przez ostatni rok. Elastyczność Submerge pomogła nam odzyskać niskie oktawy, umożliwiając, by lewy subwoofer dopasował się do prawego w zmierzonej odpowiedzi, gdy oba subwoofery były włączone. To skutecznie zrekompensowało osłabienie niskich częstotliwości spowodowane przez układ pomieszczenia, dodając jednocześnie dynamikę, teksturę i przestronność niskich tonów, za którymi tęskniłem.
Stosując nieco inny punkt podziału zwrotnicy, wzmocnienie i opóźnienie na każdym z subwooferów Submerge, osiągnęliśmy punkt, w którym lewa i prawa strona brzmiały identycznie przy pomiarze impulsu 30 Hz. Niezależnie od wyników pomiarów, po raz pierwszy mój system znacznie przewyższył wszystko, czego doświadczyłem z moimi Alexx V w jakiejkolwiek konfiguracji, czy to w moim poprzednim domu, czy u jakiegokolwiek dealera Wilsona.
Odsłuch Wilson Audio Submerge
Podczas niedawnej wichury w Seattle, odłączyłem subwoofery Submerge z powodu długiej przerwy w dostawie prądu spowodowanej powalonymi drzewami na naszej ulicy. Po burzy w końcu usiadłem do odsłuchu i przez chwilę pomyślałem, że mój system jest zepsuty. Zdziwiony, sprawdziłem wszystko, aby upewnić się, że jest poprawnie skonfigurowane, ale wtedy zdałem sobie sprawę, że Submerge były odłączone od zasilania. Po ich włączeniu, poczułem ulgę i muzyka znów popłynęła. Choć uwielbiam moje głośniki Alexx V, nigdy nie chcę ich słuchać bez włączonych Submerge w moim pokoju odsłuchowym, zwłaszcza w obliczu wyzwań związanych z akustyką pomieszczenia.
Wybiorę teraz kilka utworów, które pomogą zademonstrować moje doświadczenia. Przełącznik ON/OFF na przednim panelu Submerge ułatwia te porównania.
„New Favorite” na płycie New Favorite Allison Krauss.
Po włączeniu Submerge wszystko wypełnia się, dając poczucie obecności w pomieszczeniu, w którym zostało nagrane. Transjenty floor tomów są wybuchowe, zwiększając ciśnienie w przestrzeni; znajdujesz się na krawędzi fotela, oczekując ich gwałtownego uderzenia.
To, czego doświadczyłeś tutaj i podczas moich dziewięciomiesięcznych odsłuchów, to fakt, że nie chodzi tylko o niskie oktawy. Submerge wspierają również niższą średnicę, co pozwala dostrzec teksturę i szczegóły, których wcześniej brakowało w wokalach i strunach gitarowych. Wszystko brzmi pełniej i bardziej żywo. Głos Krauss unosi się ponad gitarą i perkusją.
„Blueberry Hill (Live at the BBC)” z płyty Louis in London Louisa Armstronga.
W tym utworze występuje człowiek o niesamowitym głosie, śpiewający prosto z serca, a zdolność do odtworzenia tego kluczowego środka pasma zadecyduje o tym, jak realistycznie zabrzmi to nagranie. Bez włączonych subwooferów, utwór brzmiał pięknie w moim pokoju na Alexx V, ale nie porwał mnie.
Po włączeniu subwoofera, zaskoczyła mnie zmiana w reprodukcji dolnych oktaw Louisa. Jego głos wypełnia się, a ja zaczynam doświadczać najlepszej reprodukcji głosu Louisa, jaką kiedykolwiek słyszałem w moim pokoju i prawdopodobnie w ogóle. Niedawno puściłem ten utwór z Submerge mojemu ojcu i był tak poruszony, że poprosił o przesłuchanie całego albumu.
„No Good” z albumu Ultra (Deluxe) Depeche Mode.
Latem 1997 roku mój kuzyn JD zamontował subwoofer za siedzeniem swojego samochodu ciężarowego. Pierwszym przystankiem po opuszczeniu Car Toys w Seattle było odebranie mnie, a on poprosił mnie o dostrojenie. Grałem „No Good” w kółko, próbując sprawić, by ta okropna tuba basowa wreszcie zaśpiewała. Za każdym razem, gdy to słyszę, myślę o JD i uśmiecham się, więc muszę teraz przejść się ścieżką wspomnień i posłuchać tego z Submerge.
Po włączeniu Submerge, naciskam play. W pomieszczeniu robi się gęsto, a kultowe syntezatory Depeche Mode wypełniają przestrzeń. Moje Alexx V i stereo Submerge znikają, gdy zamykam oczy. Kciuk przykleja się do pilota, zwiększając głośność. Cofam się w czasie, wspomnienie jazdy jeepem przy ogłuszających decybelach wypełnia mnie na nowo. Chciałbym zadzwonić do JD i powiedzieć, jak bardzo za nim tęsknię, i uronię łzę. To tylko muzyka i piękne wspomnienie przeszłości, które się ze sobą łączą.
Zatrzymuję się i wyłączam subwoofery. Cofam się, próbuję ponownie. Ciśnienie w pokoju opada, a moment przemija. Już nie tupię nogami. To jest dobre, ale nie dorównuje niemal religijnemu doświadczeniu, jakie przeżywam, słuchając połączenia Alexx V z Submerge – jak koncert, który odbywa się w tym samym pomieszczeniu.
Wilson Audio Submerge Cut/Boost Control
Po ustawieniu Submerge możesz skorzystać z pokrętła CUT/BOOST na przednim panelu, aby dokonać drobnych regulacji w zależności od swoich preferencji lub rodzaju muzyki, której słuchasz.
Pokrętło to jest wygodne w użyciu i wyśrodkowane na 40 Hz. Choć ta funkcja jest dostępna, wykorzystałem ją tylko raz podczas dziewięciu miesięcy odsłuchów Submerge. Jeśli wszystko zostało prawidłowo ustawione, połączenie głośników Alexx i Submerge może być tak doskonałe, że rzadko zachodzi potrzeba jego dostosowywania w zależności od odsłuchiwanej muzyki.
Wnioski
Subwoofer Wilson Audio Submerge bazuje na sukcesie mniejszego subwoofera Wilson Audio LōKē Powered. Zawiera wszystkie niezbędne elementy: oszałamiającą obudowę wykonaną z materiału Wilson X, ten sam zastrzeżony przetwornik, który można znaleźć w subwooferze Wilson Audio Subsonic, oraz wbudowany crossover inspirowany crossoverem Wilson ActivXO, który recenzowaliśmy kilka lat temu.
Zawsze docenialiśmy wpływ dodawania subwooferów stereo do systemu dwukanałowego. Gdy są dołączone, system zyskuje zdolność zwiększania ciśnienia w pomieszczeniu, tworzenia poczucia przestrzeni nagrania i dodawania tekstury zarówno do dźwięków o niskiej częstotliwości, jak i średnich, co znacząco poprawia wrażenia słuchowe.
Spodziewałem się tego, ale adaptacyjność Wilson Submerge przerosła moje oczekiwania. Poprawił głęboki bas Wilson Audio Alexx V i rozwiązał problemy związane z pomieszczeniem, takie jak okna i połączenie z klatką schodową.
Można by pomyśleć, że głośnik tak duży i dynamiczny jak Alexx nie odniesie korzyści, ale tak się stało. Nie tylko w niższych oktawach, ale poprawa tonalności i średnich tonów dodała poczucia głębi i sceny dźwiękowej, których wcześniej nie doświadczyłem.
Zamknij oczy, a Alexx V i Submerge znikną. Przenosisz się do momentu nagrania muzyki. Twój pokój odsłuchowy się rozszerza, a scena dźwiękowa wybucha życiem. Zdolność systemu do zagłębiania się w niższe oktawy jest intensywna, ale w dobry, ekscytujący audiofilski sposób.
Jeśli posiadasz głośniki Alexia / Alexx / XVX i masz miejsce oraz zasoby, Twój system może zostać ulepszony tylko przez dodanie pary Wilson Submerge.