DAVE OBSERWATOR
Od najwcześniejszych dni bycia projektantem zestawów głośnikowych, Dave był prześladowany poczynioną obserwacją: Dlaczego głośniki nie brzmią w sposób zbliżony do żywej, niewzmocnionej muzyki? Projekt związany z powstaniem Alexandrii XLF to najbardziej nieposkromiona jak dotychczas próba zmniejszenia dystansu pomiędzy dźwiękiem żywym i reprodukowanym. Pomimo oczywistego faktu, że głośniki są oceniane poprzez pryzmat tego jak grają, wielu konstruktorów odrzuca odsłuch jako obiektywne narzędzie projektowe. W rezultacie, ci sami konstruktorzy odrzucają również metody naukowe poparte sprawdzonymi praktykami.
Poniższy film ukazuje, w jaki sposób Dave Wilson dopracował sztukę projektowania zestawów głośnikowych przy pomocy sprawdzonych metod naukowych.
PRZETWORNIK WYSOKOTONOWY CONVERGENT SYNERGY
Technologia przetworników wysokotonowych ewoluowała w pierwszej dekadzie nowego stulecia, przynosząc konstrukcje wykorzystujące egzotyczne materiały, takie jak diament czy beryl. Zwolennicy tych konstrukcji wychwalali ich niezwykle szerokie pasmo przenoszenia, w niektórych przypadkach wykraczające poza zakres 50 kHz. Z inżynierskiego punktu widzenia przeniesienie częstotliwości rezonansowej przetwornika wysokotonowego poza słyszalny zakres spektrum częstotliwości powinno zaowocować zwiększeniem liniowości w paśmie słyszalnym.
Dave Wilson wraz ze swym zespołem inżynierów rozpoczęli trwający trzy lata proces testowania i oceny nowych konstrukcji przetworników pojawiających się na rynku. By sprostać wymogom narzuconym przez ich własny przetwornik średniotonowy, Wilson przeprojektował dotychczas stosowany tytanowy głośnik wysokotonowy, w którym bardzo duży nacisk położono na obniżenie wysokoczęstotliwościowego szumu bazowego. W tym samym czasie rozpoczęto prace projektowe nad nowym rodzajem przetwornika, który mógłby przybliżyć zestawy Dave’a do dźwięku wydarzenia muzycznego na żywo.
Testy szybko wykazały, ze przetworniki zdolne grać do 50 kHz, częstokroć czyniły to dzięki obniżeniu masy ich membran. To z kolei miało wpływ na przynajmniej dwie negatywne cechy ich osiągów. Nie były w stanie oddać kontrastów dynamicznych wymaganych w zestawach głośnikowych Wilsona. Po drugie, nie były zdolne zejść w obręb punktu 1.2 kHz, narzuconego przez głośnik średniotonowy Wilsona. Co ciekawsze, żaden z nowych egzotycznych przetworników nie był w stanie dorównać pod względem oddania kontrastów dynamicznych i składowych harmonicznych obecnemu, tytanowemu przetwornikowi Wilsona.
Frustracja Dave’a związana z dostępnymi na rynku przetwornikami do prowadziła do podjęcia decyzji odnośnie produkcji własnej jednostki. Rezultatem tych wysiłków jest przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy. Zachowuje on wszystkie zalety dotychczasowych przetworników Wilsona: szeroką rozpiętość kontrastów dynamicznych, ekspresję składowych harmonicznych, wyjątkowo dużą moc ciągłą oraz niski poziom zniekształceń. Głośnik Convergent Synergy odznacza się bardziej płaskim pasmem przenoszenia oraz wyjątkową charakterystyką dyspersji pozaosiowej. Posiadając nieco niższą masę, jego pasmo rozciąga się do 33 kHz. Jak wskazuje nazwa, zalety te łączą się z zaletami konstrukcji o ultra szerokim paśmie przenoszenia, przy jednoczesnym braku ich brzmieniowych i technologicznych wad. Przetwornik ten jest niezwykle synergicznym towarzyszem głośnika średniotonowego Wilsona. Oto, co powiedział Dave na temat projektu Alexandria XLF: „Jeśli mamy osiągnąć jakakolwiek poprawę, nie ma mowy o kompromisach w jakimkolwiek aspekcie brzmienia. Przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy to wynik tego stwierdzenia i kluczowy składnik na drodze zestawów XLF w kierunku osiągnięcia ideału.
PORT CROSS LOAD FIRING
Łatwo uzyskać płaską charakterystykę pasma przenoszenia w komorze bezechowej. Ale w warunkach rzeczywistych brzmienie głośników jest mocno uzależnione od pomieszczenia w którym stoją.
Test głośników Wilson Audio Alexandria XLF w Stereophile
... muszę stwierdzić, że kolumny Wilson Audio Alexandria XLF są warte 200000 dolarów. Michael Fremer
Nieliniowości basu spowodowane pomieszczeniem i jego akustyką to problem, który wygenerował cały szereg rozwiązań. Jednym z najczęściej stosowanych jest aktywna korekcja zwykle przeprowadzana w dziedzinie cyfrowej. Minusem wprowadzenia elektronicznej korekcji do toru audio są znaczące, słyszalne zniekształcenia pojawiające się w pozostałych zakresach pasma.
Wilson zawsze wykazywał purystyczne podejście do zarządzania basem skupiając się na konstrukcjach, które same z siebie brzmią bardzo dobrze w szerokiej gamie pomieszczeń. Krytyczne ustawienie głośników w pomieszczeniu przez wykwalifikowanych dealerów i instalatorów okazało się być najbardziej trafnym i wydajnym sposobem na przezwyciężenie podkolorowań dźwięku spowodowanych przez pokój odsłuchowy - w większości pomieszczeń.
Wraz z ponad 500 kompletami Alexandrii użytkowanymi na całym świecie Dave zaobserwował, że w pewnych określonych typach pomieszczeń Alexandria X-2 mogła brzmieć szczupło na niskim basie. Miało to zazwyczaj miejsce w pomieszczeniach z dużą ilością szkła oraz wtedy, gdy pożądana pozycja odsłuchowa znajdowała się w pobliżu środka pomieszczenia - tam, gdzie znajdowała się strefa neutralności dla fal z rejonu niskich częstotliwości.
Dave opracował port Cross Load Firing jako efektywne rozwiązanie dla tego typu artefaktów mających związek z pomieszczeniem. Elegancka w swej prostocie (i opatentowana) idea systemu Cross Load, pozwala użytkownikowi na wybór konfiguracji promieniowania portu – do przodu lub do tyłu.
Z przodu zestawów XLF, poniżej głośników basowych, umieszczono elegancką płytkę wykonaną ze szczotkowanego aluminium, z wygrawerowanym logo Alexandria XLF. W pomieszczeniach, w których opcja portu promieniującego do tyłu przyczynia się do zbyt obfitego basu, należy po prostu usunąć z frontu płytkę maskującą oraz wtyki portu, przenieść te elementy do tyłu i zainstalować z przodu niskoturbulencyjne wyprowadzenie, przenosząc w ten sposób wylot kanału na przód zestawów XLF.
WYZWANIE INŻYNIERSKIE
Chociaż nowe zestawy głośnikowe nawiązują do niepowtarzalnej formy i kształtów Alexandrii Series 2 (na zdjęciu po lewej), architektura XLF (po prawej) ewoluowała by wesprzeć nową technologię.
Port Cross Load Firing (XLF) wymusił powstanie większej obudowy basowej. Jest ona większa o 14% od tej w Series 2. Zwiększona objętość pozwoliła inżynierom lepiej ukształtować przenoszenie basu w XLF tak, aby był on jeszcze bardziej liniowy i bardziej przyjazny dla otoczenia.
Wykorzystując najnowszą technologię pomiarową, inżynierowie mechanicy Wilsona przeprojektowali obudowę modułu basowego, zwiększyli grubość ścianek obudowy oraz przeprojektowali geometrię wzmocnień wewnętrznych. Wpływ obudowy basowej na brzmienie w zestawach Alexandria X-2 jest niezwykle niski. Alexandria XLF jest jeszcze bardziej inercyjna.
Wilson ma długą tradycję we wzajemnym popularyzowaniu i przenoszeniu rozwiązań konstrukcyjnych z jednego modelu do pozostałych. To czasami oznacza, że bardziej kosztowny model wykorzystuje rozwiązania technologiczne po raz pierwszy zastosowane w tańszym modelu głośnika. Po raz pierwszy zastosowany w modelu Sasha W/P materiał S, jest niezwykle sztywnym, doskonale tłumionym kompozytem epoksydowym. Został on opracowany specjalnie pod kątem piękna brzmienia średnicy oraz zagwarantowania ultra niskich rezonansów w tym podzakresie.
W połączeniu z materiałem X, materiał S zdecydowanie obniża mierzalny i słyszalny szum oraz podkolorowania dźwięku w obrębie średnich częstotliwości.
Bez wątpienia Alexandria XLF, to najbardziej skomplikowany zestaw głośnikowy kiedykolwiek wyprodukowany przez Wilson Audio. Według Blake’a Schmutza, inżyniera mechanika, proces frezowania elementów zestawu na obrabiarkach sterowanych numerycznie, zajmuje pełne osiem godzin pracy maszyn przez cały tydzień i to tylko dla jednego kanału.
Jednak dla Dave’a idealisty wymiary, waga i stopień skomplikowania to tylko niewielkie konsekwencje, gdy w grę wchodzi stworzenie głośnika, który mógłby zdeklasować Alexendrię Series 2 w każdym aspekcie brzmienia i przybliżyć słuchacza do ekscytacji kojarzonej z prawdziwym wydarzeniem muzycznym.
Dave jest idealistą, lecz jest również zdyscyplinowanym empirystą. Dave idealista kładzie nacisk na to aby żaden, nawet najdrobniejszy szczegół nie został pominięty. Dave empirysta wie, że łatwo zostać skuszonym przez technologiczne obietnice. Oto jak te dwie cechy charakteru odegrały swą rolę w przypadu nowego, flagowego modelu zestawów głośnikowych.