
Kolumny Chronosonic XVX to - jak do tej pory - najbardziej ambitna i złożona konstrukcja produkowana przez firmę Wilson Audio. Podczas ich projektowania, Daryl Wilson i jego zespół sięgnęli po wiele rozwiązań zastosowanych w limitowanych kolumnach WAMM Master Chronosonic, które z kolei były owocem najdłuższego i najszerzej zakrojonego projektu badawczo-rozwojowego w całej historii firmy. Jednak wiele technologii, które wykorzystano w budowie kolumn XVX są całkowicie nowe i opracowane specjalnie pod kątem tych kolumn. Szczerze mówiąc, Wilson wprowadził do XVX więcej nowych elementów ulepszających ich jakość i ergonomię niż do jakiejkolwiek kolumny stworzonej wcześniej.
Zaraz po skończeniu projektu XVX, Daryl i jego zespół postanowili przyjrzeć się najmniejszym wolnostojącym zespołom głośnikowym Wilson Audio. W efekcie powstały kolumny Sabrina X będące przemyślaną od podstaw wersją rozwojową ulubionych na całym świecie kolumn Sabrina. Tak, jak pierwowzór, kolumny Sabrina X oferują doskonałe połączenie charakterystycznych cech firmowego brzmienia Wilson Audio: świetnie kontrolowanego basu, wybitnej dynamiki i rozdzielczości, intergralnej i przepięknej średnicy oraz poczucia realizmu i spójności odtwarzanej muzyki. Celem Wilsona było stworzenie kolumn mogących stanąć w szranki ze znacznie większymi konstrukcjami w znacznie droższych systemach. Tak, jak flagowe Chronosonic XVX, kolumny Sabrina X osiągają brzmienie pełne dynamiki i harmonii, które pozwala rozpoznać w nich prawdziwy charakter Wilson Audio.
Sabrina X jest dostępny w trzech standardowych i trzech ulepszonych kolorach WilsonGloss®, do których można dopasować jeden z pięciu kolorów maskownic. Elementy metalowe są dostępne w wersji anodowanej na czarno lub w kolorze naturalnym aluminiowym.
Sabrina X w porównaniu do głośników Sabrina
Sabrina X powstała na drodze ewolucyjnej w oparciu o swój pierwowzór - głośniki Sabrina, być może najbardziej lubiane wśród małych, podłogowych głośników Wilsona w ciągu ostatnich kilku dekad. Oryginalna Sabrina przyciągała lojalnych, niemal kultowych zwolenników. Było to rzadkie połączenie tradycyjnych zalet Wilsona, takich jak autorytet muzyczny, dynamika, rozdzielczość, piękno i integralność środka pasma oraz poczucie nieodłącznej muzycznej prawdziwości przekazu. Ta lista zalet i cech byłaby niezwykła w żadnym głośniku. Biorąc pod uwagę kompaktowe rozmiary Sabriny i względną przystępność cenową jak na głośniki tej marki, staje się oczywiste, dlaczego tak wielu audiofilów i melomanów podziwia Sabrinę. Celem projektowym w przypadku Sabrina X było zachowanie nieodłącznej sympatii, elastyczności i zdumiewającej sprawności technicznej oryginalnego modelu, przy jednoczesnym podniesieniu liniowości i szybkości basów oraz ogólnej rozdzielczości i przejrzystości.

Test Wilson Audio SabrinaX w Hi-Fi Plus
Słuchanie kolumn SabrinaX to dla mnie synonim czystej przyjemności. Wchodzą Ci pod skórę, wchodzą też głęboko w samą muzykę. Rezultatem jest bezpośrednie połączenie z muzyką, które zbyt często ginie w powodzi precyzyjnych detali. Oczywiście, brzmienie kolumn SabrinaX jest również pełne detali. Ale kolumny te przekazują muzykę na trzech poziomach - trzewnym, mózgowym i emocjonalnym - w równych proporcjach, dzięki czemu uśmiechasz się słysząc swe ulubione utwory. Możesz wybrać dowolny rodzaj muzyki i trafisz w punkt.
SabrinaX należą do tej nielicznej grupy kolumn, które pozwalają usłyszeć wszystko: mruk silnika, emocjonalną przemowę Howarda i rytmiczną grę muzyków.
... SabrinaX prezentują dźwięki na jeszcze czarniejszym tle. Wiem, to często powtarzany slogan… ale staje się prawdą, kiedy usłyszysz je na własne uszy. Szczególnie zwróciło to moją uwagę w utworze ’Bahia’ z płyty Blue Maqams Anouara Brahema [ECM]. Otwiera go solo na oudzie, potem powoli dołączają do niego kolejne instrumenty. Ponieważ wychodzą z naprawdę czarnego tła, są bardziej żywe, bardzie obecne tuż przed słuchaczem. Potem muzyka hipnotycznie faluje i przechodzi ewolucję od cygańskiego jazzu przez hinduską ragę po sufickie gazele. Wszystko wzmocnione przez współczesną jazzową perkusję. W finale - co nadal zaskakuje w jazzie - całość przyśpiesza. Ciche tło kolumn SabrinaX sprawia, że między słuchaczem a muzyką nie ma żadnej przeszkody. Jego puls przyśpiesza wraz z rytmem muzyki. To ekscytujące przeżycie.
Być może najbardziej zwracającym uwagę aspektem brzmienia kolumn SabrinaX, tym który najszybciej uzależnia słuchaczy - jest szybkość i energia basowych transjentów. Moim odwiecznym testem dla wentylowanych kolumn jest utwór ’Chameleon’ z płyty Trentemøllera [The Last Resort, Poker Flat]. W pewnej chwili szybki, falujący bas ’zatyka’ każdy port bas refleksu … to jedynie kwestia poziomu głośności. Kolumny SabrinaX nie poddały się jednak. Ich bas był zadziwiająco szybki i mocny. Wcześniej od niej poległa akustyka mojego pokoju. Są to kolumny, które pokochają nawet audiofile z obozu PRAT!
Konkluzja, na którą czekają czytelnicy [i której się pewnie domyślają od pierwszego akapitu tej recenzji] brzmi prosto. Lubię te kolumny. Lubię je bardzo. Doskonale pasują do pokojów i systemów, w których najprawdopodobniej się znajdą. To, w czym nie są dobre, nie ma znaczenia w tych pomieszczeniach i systemach. Czego nie robią dobrze? Według moich kryteriów, nie ma takiej rzeczy. Pierwsze kolumny Sabrina osiągnęły więcej niż sukces. Na świecie pojawiły się grupy ich wyznawców [to samo dotyczyło kolumn WATT/Puppy lata temu]. Kolumny Wilson Audio SabrinaX osiągną jeszcze bardziej kultowy status. Zapamiętajcie moje słowa!
Szczegóły konstrukcyjne Sabrina X
Obudowa
Materiał X od wielu lat jest podstawą sukcesu firmy Wilson Audio w zakresie nowoczesnych technologii kompozytowych. W swoim trzecim wcieleniu, materiał X pozostaje niezrównany pod względem sztywności, bezwładności, wewnętrznego tłumienia oraz ekstremalnej twardości. Z tego powodu, inżynierowie stosują materiał X do wielu zastosowań w budowie szeregu kolumn Wilson Audio. W oryginalnych kolumnach Sabrina, materiał X znalazł się jedynie w ściance przedniej i dolnej - w miejscu mocowania kolców.
Teraz, cała obudowa nowych kolumn Sabrina X wykonana jest materiału X, podobnie jak we flagowym bezkompromisowym modelu Chronosonic XVX. Dzięki temu, kolumny te znacznie zbliżają się do ideału całkowicie cichej obudowy, której poszukiwanie jest celem firmy Wilson Audio od dziesiątek lat.
Muzyka odtwarzana przez kolumny Sabrina X pojawia się teraz na ciemniejszym tle. Jakość i przejrzystość basowych transjentów są znacznie, znacznie lepsze. Słuchacz usłyszy teraz bez najmniejszych problemów ciszę między nutami, co - oprócz innych czynników - poprawia oddanie rytmu i timingu przez kolumny Sabrina X. Nowy system wzmocnień znajdujących się wewnątrz obudowy kolumn Sabrina X dodatkowo podkreśla te zalety poprzez dalszą redukcję rezonansów obudowy.
Jak w przypadku wszystkich innych współczesnych kolumn Wilson Audio, podczas określania najlepszej możliwej geometrii i wzmocnień obudowy wykorzystano nowoczesną technikę pomiarów za pomocą wibrometru laserowego. Podobnie do projektu modułów średniotonowych kolumn XVX, w modelu Sabrina X zastąpiono aluminiową szczelinę wentylującą kolumnę nowym niskoturbulencyjnym portem wykonanym bezpośrednio w obudowie z materiału X. Parametry technologiczne materiału X pozwalają teraz bowiem na uzyskanie skomplikowanego kształtu portu wentylującego obudowę, co z kolei poprawia muzykalność i prezentację średnicy.
Głośniki
Głośnik wysokotonowy wybrany dla Sabrina X to Convergent Synergy MK5, który Daryl Wilson wraz ze swoim zespołem opracowali dla limitowanej edycji zestawów głośnikowych WAMM Master Chronosonic. Później MK5 stał się integralną częścią projektu Chronosonic XVX. Głośnik wysokotonowy MK5 Wilsona łączy w sobie ultra niskie zniekształcenia, wyśmienitą mikro- i makro-dynamikę oraz ultra wysoką rozdzielczość, a wszystkim tym towarzyszy poczucie swobody i ponadprzeciętnej muzykalności. Pod względem technicznym i muzycznym MK5 jest - i to ze znaczną nawiązką - najbardziej wiernym i angażującym głośnikiem wysoko-tonowym, z jakim do tej pory mieliśmy styczność.
5,75-calowy przetwornik średniotonowy jest niezwykle gładki w całym paśmie (które rozciąga się płasko do 2 kHz, ułatwiając podniesienie punktu podziału zwrotnicy z sekcją głośnika wysokotonowego). Wierność średnich tonów, rozdzielczość i piękno to nadrzędne cechy wszystkich głośników Wilsona, a środek pasma Sabrina X nie jest tutaj wyjątkiem. Właściwie dobrane punkty podziału zwrotnicy pozwalają głośnikom Sabrina X na optymalne działanie w swoich przedziałach częstotliwości.
Nowy 8-calowy głośnik niskotonowy zaprojektowany i opracowany dla Sasha DAW znajduje teraz w Sabrina X. Ten nowoczesny przetwornik jest zainstalowany w całkowicie nowej, wyjątkowo nierezonującej obudowie basowej, która zapewnia doskonałą platformę dla nieodłącznie doskonałej rozdzielczości dynamicznej przetwornika i wydajności transjentów. Razem te elementy składają się na zróżnicowany, a jednocześnie ultraszybki średni bas, który z kolei jest wspierany przez autorytatywną podstawę basową. Artykulacja basów Sabrina X, szybkość transjentów i wydłużenie dolnej oktawy zburzą wszelkie uprzedzenia dotyczące jakości i dokładności basu, które mogą być wytwarzane przez tak mały głośnik.

Test głośników SabrinaX w The Absolute Sound
Wilson Audio SabrinaX to dojrzałe kolumny. Wiedzą, co mają zrobić i robią to bez przepraszania za te parę rzeczy, których nie potrafią. Jak John Wick. Lepiej nie kłaść obok nich zaostrzonych ołówków. Osiągają skalę brzmienia i rozmiar sceny zazwyczaj tworzonych przez dużo większe kolumny. Instrumenty są rysowane w bardzo realistyczny sposób a wokół nich jest sporo powietrza. To cecha, której spodziewamy się od kolumn w tej cenie. Ale SabrinaX robią wszystko z większym, od spodziewanego, realizmem. Szczerze mówiąc, słowo ’realizm’ pojawia się bardzo często we wszystkich moich notatkach z odsłuchów tych kolumn. Poczucie żywej obecności wykonawców w pokoju przypomina mi pierwszy kontakt z flagowymi kolumnami XVX, o którym pisałem na blogu: prawdziwie wciągające bez cienia sztuczności. Kolumny SabrinaX pozwalają mocniej poczuć, że ’muzycy są w moim pokoju’. (...) Scena dźwiękowa jest cudownie głęboka i rozpościera się dużo szerzej niż zewnętrzne krawędzie kolumn i daleko wyżej niż górny panel obudowy. Rzeczy dzieją się raczej za kolumnami. Najwyższy poziom mikro- i makrodynamiki wysokich tonów osiągany jest zwykle przez tweetery wstęgowe lub berylowe. Ale miękkie kopułki Wilson Audio osiągają tę samą klasę bez ostrości czy braku rozciągnięcia. Krawędzie są ostre, harmonie układają się w warstwy i wciągają słuchaczy. Kolumny osiągają poziom rozdzielczości przypominający dużo droższe konstrukcje.
Kolumny SabrinaX są szybkie. Ale raczej tak szybkie, jak Bentley Turbo a nie McLaren Speedtail. Czuć luksus i wyrafinowanie zapisane głęboko w DNA firmy Wilson Audio. Jak wspomniałem, kolumny SabrinaX wymagają, żądają wręcz, mocy i dobrego systemu. Im więcej mocy im aplikowałem, im lepsza była jakość tych watów, grały lepiej i bardziej imponująco. Możesz je podłączyć do systemu pięć razy droższego niż one same a i tak nie będzie to mezalians. Kiedy skończyłem odsłuchy do tego testu, czułem się jak po kolacji w dobrej restauracji: świetne jedzenie, dobrane wino, doskonały deser, pyszna kawa, trafiony w punkt lider - całkowicie usatysfakcjonowany, z poczuciem dobrze wydanych pieniędzy, lekko oszołomiony przeżyciem.
Firmowe brzmienie Wilsona stało się ostatnio duże i mocne, ale jednocześnie naturalne i wyrafinowane oraz zadziwiająco dynamiczne, ale jednocześnie delikatne i złożone. Dźwięk jest realny i żywy i zupełnie już pozbawiony suchej analityczności. Dzisiejszy Wilson utrzymał najlepsze cechy dawnego Wilsona i zmienił wszystko w to, czym powinno być. Według Daryla, ’Oryginalne kolumny Sabrina okazały się być wspaniałą platformą stabilnej muzykalności, która pozwoliła na większy, niż spodziewany, zakres udoskonaleń. Wprowadzając do niej to, czego nauczyliśmy się przez 5 lat, które minęły od premiery kolumn Sabrina, mogliśmy osiągnąć wyraźny postęp w każdym aspekcie brzmienia: niższy szum, lepszą artykulację basu, większą przejrzystość średnicy, lepszą detaliczność wysokich tonów, poprawę rysunku sceny i mikrodynamiki’. Trudno się z nim nie zgodzić. W swojej klasie cenowej, kolumny SabrinaX to absolutna rewelacja. I moja najwyższa rekomendacja!
Zwrotnica
Kolumny Chronosonic XVX to pierwsza konstrukcja, która wykorzystuje kondensatory zaprojektowane przez firmę Wilson Audio i wyprodukowane w jej zakładach w Provo w stanie Utah. Inżynier Vern Credile kierował zespołem projektantów, który stworzył na potrzeby XVX odpowiedni wielowarstwowy kondensator nazwany AudioCapX-WA.
Takie samo podejście towarzyszyło pracom nad powstaniem najmniejszej kolumny wolnostojącej Wilson Audio. W zwrotnicy kolumn Sabrina X, bo o nich mowa, znajduje się zaprojektowana specjalnie pod kątem tego zastosowania wersja kondesatorów AudioCapX. Nowa technologia budowy kondensatorów znacząco zmniejsza poziom zakłóceń co pozwala usłyszeć więcej detali i odczuć lepszą rozdzielczość.
Jak w przypadku wszystkich konstrukcji Wilson Audio, zwrotnica kolumn Sabrina X jest montowana ręcznie z zachowaniem największej możliwej precyzji.
Wilson Audio jest liderem pod względem jakości swoich zwrotnic i minimalnych tolerancji stosowanych podczas ich składania. Kondensatory AudioCapX również pokazują przewagę Wilson Audio na tym froncie.