Synergistic Research ECT - AudioStream 07/2014

Synergistic Research ECT - Przetworniki Obwodów Elektronicznych

AudioStream 07/2014 - Steven Plaskin

Oryginalny tekst recenzji TUTAJ

Najnowszym produktem Synergistic Research wykorzystującym technologię UEF (Pola Jednorodnej Energii), jest urządzenie zaprojektowane w celu znoszenia pól elektromagnetycznych, występujących w bliskiej odległości w obwodach elektronicznych. Produkt ten otrzymał nazwę Przetwornik Obwodów Elektronicznych (ECT). Te maleńkie krążki, w przybliżeniu takich samych rozmiarów, co wcześniej recenzowane HFT (Przetworniki Wysokich Częstotliwości), umieszcza się w pobliżu przetworników cyfrowo-analogowych, bezpieczników, lamp elektronowych, kondensatorów, transformatorów, wzmacniaczy operacyjnych, a także kabli analogowych i cyfrowych. Przetworniki ECT można również umieścić na zewnątrz obudowy urządzenia, aby poprawić środowisko elektromagnetyczne komponentu. Synergistic Research twierdzi, że przy wykorzystaniu ECT zakłócenia wysokoczęstotliwościowe są redukowane, co skutkuje obniżeniem słyszalnego poziomu szumów. Kolejnym efektem zastosowania ECT jest zmniejszenie kompresji dźwięku w komponentach elektronicznych. Następuje poprawa czystości i definicji brzmienia oraz zwiększenie sceny dźwiękowej i powietrza wokół instrumentów i wokali. Przetworniki ECT działają zamieniając ultra wysokie częstotliwości takie, jak zakłócenia RFI i EMI emitowane przez płyty główne urządzeń elektronicznych, na częstotliwości bardziej harmonijne muzycznie.

Synergistic Research obecnie wprowadza technologię UEF do wielu ze swoich starszych produktów, ale również tych nowo prezentowanych. Recenzowałem już wcześniej wykonane w technologii UEF Filtry Wymienne (Active Tuning Circuits - zobacz recenzję), Przetworniki Zwrotnicy Głośnikowej (XOT), kabel Galileo LE USB (patrz recenzja), a także Przetworniki Wysokich Częstotliwości HFT (recenzja). Wszystkie te urządzenia stanowią dowód udanego zastosowania technologii UEF.

Ted Denny III, Główny Projektant Synergistic Research, mówi:

„Przetworniki Obwodów Elektronicznych ECT – nowe dzieło Synergistic Research – są oparte na takiej samej technologii, jaką zastosowano w Przetwornikach Wysokich Częstotliwości HFT i Przetwornikach Zwrotnicy Głośnikowej XOT. Technologia UEF likwiduje zakłócenia wysokich częstotliwości, które zniekształcają harmoniczne w sygnale dźwiękowym. Kiedy technologię UEF zastosuje się wobec elektronicznych komponentów albo kabli analogowych i cyfrowych, można zauważyć obniżenie poziomu szumu bazowego, zwiększenie rozdzielczości oraz ilości powietrza obecnego w scenie dźwiękowej, przy jednoczesnym polepszeniu przejrzystości średniego zakresu tonalnego i zwiększeniu kontroli przekazu niskich częstotliwości, co w całości składa się na bardziej naturalny, holograficzny dźwięk”.

Rozmieszczenie Przetworników ECT

Czarne, cylindryczne przetworniki ECT, z czerwonymi wgłębieniami w kształcie stożka, są wyjątkowo łatwe w instalacji. Synergistic Research dostarcza wielu wskazówek co do ich zastosowania i sugeruje, aby zacząć od przetworników DAC i przedwzmacniaczy. Przetworniki dostarczane są razem z białym, plastycznym materiałem, dzięki któremu bezpiecznie można je umieścić na powierzchni komponentów oraz z dwustronną taśmą samoprzylepną, która ma służyć do solidniejszego ich przytwierdzenia. Dla przykładu, można przetworniki ECT umieścić na powierzchni bezpiecznika lub na jego wsporniku, na powierzchni układu przetwornika cyfrowo-analogowego, na układach scalonych, transformatorach, a także na końcówkach wejściowych przewodów cyfrowych i analogowych. Jeżeli nie chcemy otwierać komponentu, czy też z jakiejś przyczyny będzie to utrudnione, przetworniki można umieścić pod spodem obudowy w rozkładzie podobnym do litery X – cztery na rogach i jeden w środku. ECT mogą również być umieszczone na froncie urządzenia, w sąsiedztwie przełączników lub z tyłu, przy włączniku zasilania albo wtyku przewodu zasilającego. Jestem przekonany, że inne, równie dogodne miejsca aplikacji zostaną odkryte, kiedy bardziej zaznajomimy się z samym produktem.

Miałem akurat w swoim posiadaniu dwa przetworniki DAC, dzięki którym mogłem przetestować dwa zupełnie różne podejścia do kwestii rozmieszczenia przetworników ECT. Były to MSB Technology Analog DAC z podstawą zasilającą Analog Power Base oraz Wavelength Crimson USB DAC z podstawą Denominator i transformatorami Silver. Analog DAC i jego podstawa zasilająca wymagają rozmieszczenia ECT na zewnątrz, ponieważ konstrukcja ich obudowy została uformowana z jednego płata aluminium, w którym wydrążono poszczególne kieszenie przeznaczone na montaż odpowiednich elementów urządzenia. Wavelength Audio DAC z kolei, pozwala na swobodne otwarcie obudowy i rozmieszczenie poszczególnych przetworników ECT na licznych elementach elektronicznych, znajdujących się wewnątrz urządzenia. Również w przypadku tego DAC’a miałem możliwość sprawdzenia, jak efektywne są przetworniki ECT wobec umieszczenia ich w sąsiedztwie lamp próżniowych.

Rozmieszczenie ECT w przypadku Analog DAC

Zacząłem od umieszczenia pięciu przetworników ECT na spodzie Analog DAC’a – po jednym przy każdym rogu i jednego pośrodku obudowy. Słuchając nagrania Howarda Hansona Song of Democracy (dsf), wydanego przez Mercury Living Presence, od razu zauważyłem poprawę dźwięku. Na tym nagraniu, Howard Hanson dyrygował orkiestrą Eastman-Rochester Orchestra oraz chórem Eastman School of Music Chorus, w roku 1957. W celu wykonania rejestracji koncertu odbywającego się w Eastman Theatre, w Rochester – stan Nowy Jork, wykorzystano trzy mikrofony oraz 3-ścieżkową, półcalową taśmę nagraniową. Ten konkretny zapis brzmi niezwykle realistycznie i stanowi znakomity przykład mogący posłużyć do demonstracji brzmienia orkiestry współpracującej z chórem. Przetworniki ECT powiększyły scenę dźwiękową, a także poprawiły koncentrację i przejrzystość głosów chóru. Usunięcie pięciu ECT poskutkowało wprowadzeniem kompresji dźwięku i spadku rozdzielczości brzmienia zarówno chóru, jak i orkiestry. Musiałem podkręcić głośność, aby uzyskać podobny efekt do tego, jaki słyszałem przy założonych ECT, ale i tak nie udało mi się usłyszeć czystości dźwięku, jaką wprowadziły przetworniki.

Byłem ciekaw, jak ECT poradzą sobie z reprodukcją basu, więc włączyłem album grupy Fourplay-Fourplay (24/96). To nagranie było debiutanckim albumem zespołu, w skład którego wchodzi czterech muzyków: klawiszowiec Bob James, gitarzysta Lee Ritenour, basista Nathan East i perkusista Harvey Mason. Przy założonych ECT natychmiast zauważyłem lepszą definicję basu, większy atak i znakomitą, dogłębną jego kontrolę. Po raz kolejny scena dźwiękowa otworzyła się, wraz z polepszeniem koncentracji dźwięku i definicji pozostałych instrumentów.

 

Nagranie Tell Me Once Again (24/192), na którym śpiewa Carol Kidd, a Nigel Clark akompaniuje jej na gitarze, umożliwiło mi przetestowanie, czy ECT mogą wygenerować cichsze tło dla muzyki. Przy głosie Carol i akompaniamencie gitary ze strunami nylonowymi, byłem w stanie odczuć głębsze, ciemniejsze tło muzyczne. Uderzenia palców Clarka w struny nylonowe były lepiej słyszalne, a głos Carol zyskał na przejrzystości.

Więcej przetworników ECT

W dalszej części odsłuchów, dodałem kolejne pięć przetworników ECT do zamontowanego zestawu. Jeden umieściłem nad bezpiecznikiem, na tylnej ścianie podstawy zasilającej Analog Power Base, po jednym na wyjściowych przewodach sygnałowych DAC’a (na ich zakończeniach) i po jednym na zbalansowanych przewodach wyjściowych przedwzmacniacza Ayre KX-R (również na końcach). Rezultat był naprawdę zdumiewający! 10 sztuk przetworników ECT zamontowanych w systemie okazało się być warte swojej ceny. Powróciłem do nagrania Hansona Song of Democracy – orkiestra i chór wydawały się teraz bardziej przesunięte w moim kierunku, a scena dźwiękowa zyskała na holograficzności. Wewnętrzne detale dźwiękowe i rozdzielczość brzmienia orkiestry jak i chóru poprawiły się, a w wyższych rejestrach można było poczuć większą ilość powietrza.

Instrumenty na albumie Fourplay uzyskały większy ciężar i jakość dynamiczną. Tak samo, jak w nagraniu Hansona, scena dźwiękowa otworzyła się jeszcze bardziej, a jednocześnie dało się słyszeć znakomitą rozdzielczość detaliczną transjentów.

Nagrania Carol Kidd zabrzmiały naprawdę imponująco, przy dodaniu kolejnych pięciu ECT. Carol i akompaniujący jej Nigel zostali bardziej wyeksponowani w głąb pokoju i odczułem większe skupienie dźwięku zarówno w dźwięku gitary, jak i głosie wokalistki. Czarne tło nagrania było jeszcze wyraźniejsze, niż przy pięciu przetwornikach ECT.

Idziemy na Całość

Dodałem kolejne pięć sztuk ECT do podstawy zasilającej Analog Power Base, rozmieszczając po sztuce pod każdym z pięciu transformatorów urządzenia. Umieściłem również jedną sztukę na kablu zasilającym, biegnącym do Analog DAC’a. Przetwornik ECT został umieszczony na każdym zbalansowanym kablu (na zakończeniu) wychodzącym z preampu Ayre i biegnącym do zasilanego subwoofera Wilson Watch Dog. Dwa kolejne ECT przytwierdziłem do każdego z przewodów Synergistic Research Thunderbolt Active SE – jeden z nich biegnie od komputera, a drugi od zewnętrznej biblioteki GRAID, z której pliki PCM dostarczane są do kolejnego napędu GRAID z plikami DSF. Sumując, dodałem kolejne dziesięć przetworników ECT do systemu.

Rezultaty były więcej niż imponujące, właściwie mnie zaszokowały! System teraz wydawał się brzmieć szybciej, z większą bezpośredniością i namacalnością wyczuwalną w całym paśmie dźwiękowym. Co uderzyło mnie najbardziej, to że dźwięk był bardziej transparentny i posiadał zwiększoną szybkość i siłę transjentów. Górny zakres pasma wydawał się brzmieć bardziej detalicznie. Analog DAC zbliżył się swoim brzmieniem do DAC’a Bricasti M1, pod względem szybkości przekazu wysokich tonów i odwzorowania detali. Słyszałem teraz delikatniejszy i nasycony szczegółami dźwięk, z przetwornikami ECT dołączonymi do systemu.

Jeszcze Dalej, niż „Na Całość”

Jako że nie jestem osobą konserwatywną, jeśli chodzi o kwestie brzmienia sprzętu audio, zdecydowałem się dodać pięć ostatnich przetworników ECT, jakie posiadałem i umieściłem je według takiego samego wzorca, jak na spodzie Analog DAC’a, z tym, że przytwierdziłem je do górnej części urządzenia. Dźwięk przetwornika DAC stał się nieco większy i wzbogacony o ulepszenia już wcześniej opisane. Szczerze powiedziawszy, usiadłem w swoim fotelu i słuchając, nie mogłem uwierzyć w tak zaawansowaną poprawę dźwięku.

Wavelength Audio Crimson DAC

Przetwornik Crimson umożliwił mi inny sposób zaaplikowania ECT do systemu – mianowicie bezpośrednio na komponenty elektroniczne znajdujące się na płytkach drukowanych. Umieściłem ECT na przetworniku cyfrowo-analogowym, dwóch transformatorach, dwóch cewkach dławikowych, dwóch transformatorach na płycie zasilającej Denominator i na jej bezpieczniku. Następnie dodałem dwa ECT na obudowie nad transformatorem zasilania (nie było miejsca, aby przytwierdzić je bezpośrednio), na bezpieczniku i przewodzie zasilającym przetwornik DAC. Zalecałbym dwustronną taśmę klejącą w przypadku montowania ECT na komponentach generujących ciepło.

Tak, jak w przypadku Analog DAC, przetwornik Crimson w olbrzymim stopniu skorzystał z bezpośredniego umieszczenia ECT. Definicja basu, skupienie średnich tonów, szybkość transjentów w górnym paśmie i detaliczność dźwięku – wszystkie te elementy zostały poprawione. Scena dźwiękowa się powiększyła, polepszyło się także odczucie powietrza i charakterystyka miejsca nagraniowego. Zauważyłem większą kwiecistość wokoło instrumentów i wokalistów. Holograficzna jakość sceny dźwiękowej, jaką usłyszałem po dodaniu przetworników ECT do Analog DAC’a, również pojawiła się przy DAC’u Crimson. Lepsza była również cisza tła muzycznego.

Przetworniki ECT obok Lamp Próżniowych

Crimson jest wyposażony w trzy lampy instalowane na zewnątrz obudowy. Umieściłem ECT przy każdej z lamp uważając, by nie dotykały ich bezpośrednio. Rezultat dało się natychmiast usłyszeć. Scena dźwiękowa otworzyła się jeszcze bardziej na szerokość, ale wyglądało jakby również głębia i wysokość ukazane były w znacznie lepszy sposób. Holograficzny efekt o którym mówiłem wcześniej, definitywnie został pogłębiony poprzez aplikację ECT obok lamp. Dzięki takiemu umieszczeniu przetworników uzyskałem jeszcze bardziej zrelaksowaną prezentację dźwięku, wraz ze wzbogaceniem barwy i tekstury muzyki. ECT w efekcie zredukowały subtelną kompresję dźwięku przetwornika Crimson.

Znakomity Produkt

Przetworniki Obwodów Elektronicznych firmy Synergistic Research okazały się wspaniałym gadżetem na ulepszenie brzmienia mojego systemu. Niemal waham się, czy używać w tej chwili słowa „gadżet”, ponieważ wykorzystanie ECT nie tylko wydobyło to, co najlepsze z komponentów w których przetworniki zostały zainstalowane, ale w znaczący sposób podniosło jakość działania tych urządzeń. Jest dla mnie sprawą ewidentną, po przetestowaniu kilku urządzeń wykorzystujących technologię UEF, że Synergistic Research wyprodukował coś naprawdę niezwykłego. Zainstalowanie jedynie pięciu ECT w każdym z moich przetworników DAC poprawiło dźwięk na tyle, aby swobodnie usprawiedliwić cenę takiego ulepszenia. Dodanie kolejnych ECT jeszcze bardziej polepszyło odpowiedź transjentów w całym zakresie pasma akustycznego, przy jednoczesnej poprawie holografii sceny dźwiękowej.

Rozdzielczość i przejrzystość przetworników DAC i całych systemów poprawiała się przy zastosowaniu ECT. W obu z moich DAC’ów pogłębiła się również cisza tła przekazu muzycznego. Po całej serii moich eksperymentów muszę stwierdzić, że najlepszym rozwiązaniem pod względem kosztów, będzie zastosowanie dziesięciu przetworników ECT. Jednak w przypadku słuchaczy, którzy posiadają drogie, wysoko rozdzielcze systemy, zwiększenie ilości ECT wprowadzi naprawdę znaczące korzyści dźwiękowe. Uważam, że Przetworniki Obwodów Elektronicznych ECT są znakomitym produktem i ostatecznie powinny stać się jednym z bestsellerów Synergistic Research.