Recenzja przewodów głośnikowych Shunyata VENOM-X

Autor recenzji:  Jaap Veenstra, Alpha-audio.net, lipiec 2022. Oryginał recenzji znajduje się tutaj.


Zgromadziliśmy już w Alpha Audio prawdziwy arsenał urządzeń pomiarowych: analizator Prism dScope III, oscyloskop cyfrowy Rigol, generator 60MHz, wielofunkcyjny miernik Sourcetronik LCR oraz specjalistyczne adaptery, regulowane rezystory, stymulatory obciążenia i wiele, wiele innych akcesoriów.

Inwestujemy w ten sprzęt z dwóch powodów. Po pierwsze: chcemy się dowiedzieć czy producenci podają rzetelne dane techniczne, czy nie okłamują nas w informacjach prasowych? Po drugie: chcielibyśmy znaleźć ogniwo łączące obiektywne pomiary i subiektywne odsłuchy. Często słyszymy bowiem różnice, ale czy da się je zmierzyć? I wytłumaczyć? Tak samo jest w drugą stronę: mierzymy jitter, ale czy go naprawdę słychać? Znalezienie odpowiedzi na te pytania zaczyna stawać się naszą obsesją…

Testowanie przewodów - procedura

O przewodach mówi się bardzo dużo. Czy rzeczywiście potrafią poprawić brzmienie? Czy to nonsens|? Czy trzeba inwestować w porządne przewody? A może wystarczy zwykły drut znaleziony w garażu?

Bez wątpliwości: słyszymy różnice. Ale czy da nie je potwierdzić w ślepych testach odsłuchowych? Aby się dowiedzieć jak najwięcej, opracowaliśmy w redakcji własne procedury testowe. Moi koledzy - Martijn ten Napel i Yung Lie - zajmują się odsłuchami.   Ocena obejmuje ustalone parametry: detale, barwę, obrazowanie i wrażenia ogólne.

Ja zajmuję się pomiarami. Ponieważ znając wyniki pomiarów, nie byłbym obiektywny, nie biorę udziału w odsłuchach. Moim zadaniem w ich trakcie jest jedynie wpinanie przewodów w system i przynoszenie kolegom kawy.  Ktoś przecież musi to robić…

 Pomiary są wykonywane z użyciem miernika Sourcetronic LCR ST2829A  [20Hz - 300kHz, średnia szybkość dla 2,8V]. Oscyloskop i generator sygnału Rigol wysyła do przewodów sygnał [fala prostokątna 20kHz, 28V rms]. Analizator Prism dScope III służy do oceny spektralnej odpowiedzi przewodów. Jakie to wspaniałe urządzenie! Oprócz pokazania wpływu przewodu na przebieg sygnału, pozwala nawet na ocenę efektywności ekranowania.

Sourcetronic działa w zasadzie automatycznie. Do wszystkich pomiarów, oprócz kapacytancji, przewód łączymy z naszą ’tablicą pomiarów kabli’. Przed każdym pomiarem kalibrujemy miernik.

Szum mierzony jest przy użyciu prądu 19V/3A przy obciążeniu 4Ω za pomocą analizatora Prism.

Odpowiedź częstotliwościowa przewodów oceniana jest z wykorzystaniem wzmacniacza Bryston ProPower [bardzo stabilny] i kolumn Teufel Definition S [przeciętnie trudne obciążenie]. Wykorzystujemy też obciążenie testowe. Prism dostarcza sygnał do wzmacniacza skąd trafia on do kolumn, albo obciążenia 4Ω. W tym samym czasie przewód pomiarowy - albo z kolumn, albo z obciążenia testowego - biegnie do analizatora Prism.

Testowaliśmy kiedyś przewód USB wyprodukowany przez firmę Shunyata Research. Był świetny! Teraz otrzymaliśmy do testu przewód głośnikowy Venom X. NIe jest najtańszy, ale za swoje pieniądze dostajesz naprawdę coś!

Shunyata twierdzi, że używa wyłącznie certyfikowanej, ultraczystej miedzi. Tak, to prawda. Przewodność jest znacznie lepsza niż w przypadku innych testowanych przez nas przewodów głośnikowych. A to nie wszystko. Venom X ma również najniższą pojemność, bardzo niską indukcyjność, wyjątkowo niski opór i osiąga najlepszy - spośród otrzymanych w naszych testach - rezultat przewodzenia fali 20kHz. Naprawdę widzimy falę prostokątną. Imponujące!

Brzmienie

Przewód Shunyata Venom nie jest najtańszy. Chcieliśmy najpierw posłuchać wersji standardowej. Ale akurat nie była dostępna do testów. Poza tym, byliśmy bardzo ciekawi, jak brzmią najnowsze udoskonalenia - do poziomu X.

Cóż to za piękny przewód! Natychmiast zgodziliśmy się, że wprowadza on do systemu pełnię równowagi. Wszystko jest po prostu w porządku. Yung napisał w notatkach ’Bassss… ! A fortepian brzmi przepięknie kompletnie!’

Martijn podkreśla z kolei, że instrumenty brzmią jak w realnym świecie i świetnie się ze sobą łączą. Równowaga jest bardzo dobra. Jeśli zaś chodzi o obrazowanie, pisze: ’Obraz sceny jest po prostu piękny. Rozmieszczenie instrumentów nie jest superprecyzyjnej, ale są one ułożone na scenie, której trójwymiarowy rysunek zdaje się powstawać bez żadnego wysiłku’.

To doskonale zrównoważony przewód. Każdy z nas umieścił go w pierwszej trójce przeprowadzonych ostatnio odsłuchów.