Ultra Platform firmy Symposium wywodzi się z pierwszego produktu tej firmy - Super Platform - i została stworzona, jako próba przesunięcia limitów funkcjonowania twardej podstawy pod sprzęt dalej, niż było to wcześniej możliwe. Eksperymenty i testy odsłuchowe w wielu różnych rodzajach systemów wykazały, że te aspekty platformy Super, które dawały największe korzyści, były spowodowane grubością centralnej sekcji piankowej (służącej jako „ożebrowanie chłodzące”, które zamienia mechaniczną energię w ciepło) i w dodatkowym wyodrębnieniu w konstrukcji wierzchniej – krytycznej warstwy. Dodatkowo wykonano nowe, większe sprzęgi zapewniające zwiększenie powierzchni kontaktu pomiędzy górną warstwą platformy, a obudową urządzenia.
Charakterystyka
Platforma Ultra wykorzystuje następujące cechy konstrukcyjne, absorbujące energię:
- Firmowa, warstwowa konstrukcja
- Znakomite rozpraszanie energii, z niskim odbiciem powrotnym do urządzenia
- Solidna podstawa, bez efektu „odbijania”
- Brak problemów z poziomowaniem
- Brak problemów z przepuszczaniem drgań
- Brak limitów wagowych
- Brak problemów z modyfikowanymi zawieszeniami i gramofonami
- Działanie niezależne od podłoża
- Znakomity interfejs dla podstawek typu Rollerblock, cone, oraz większości „urządzeń wspierających”
- Działa kompatybilnie, umieszczona na szczycie urządzeń izolujących od niskich częstotliwości
W porównaniu z platformą Super Plus standardowa platforma Ultra, posiada dwie główne różnice:
- Podwójna grubość centralnej „części chłodzącej”
- Osłonięta centralna część piankowa
Budowa
Platforma Ultra składa się z wielowarstwowego projektu różniących się gęstością materiałów (rys. po prawej). Różni się jednak od standardowej konstrukcji niezależnych warstw firmy Symposium tym, że gęstość poszczególnych warstw została ustawiona w specyficznym porządku – od gęstości największej (górna, metalowa warstwa), do mniejszej - i w odwrotnym kierunku. Główna idea tej konstrukcji polega na stopniowej zmianie gęstości w tym samym kierunku tak, żeby energia mogła przenikać łatwiej poprzez sąsiadujące warstwy materiału. Ten unikalny, jednak prosty w założeniu projekt, pozwala na uzyskanie optymalnego odsączania energii z kierunku komponentu, jak i podtrzymującej (spodniej) strony, w tym samym czasie. Ta „dwukierunkowa” absorbcja, zapewnia efektywną izolację, bez eliminowania korzyści dobrego odfiltrowywania energii i realizuje swoje zadanie bez wprowadzania żadnych mechanicznych „oporności”, powodowanych przez materiały, które magazynują i oddają energię – takie jak sorbotan i inne produkty gumowe. Zamiast zachowywać się jak ładunek reaktywny, produkt jest bardziej rezystywny, co oznacza „wolny od rezonansów” i nie dodaje podkolorowań w swoim sposobie redukcji szumów i zakłóceń do dźwiękowej charakterystyki komponentu, z którym współpracuje.
Produkty Symposium uwalniają z dźwięku otoczenie akustyczne instrumentów. W pewnej mierze poprawiają też akustykę wnętrza (naturalną lub dodaną na etapie produkcji), jednak najbardziej uderzająca jest zmiana, kolosalna zmiana, jaka zachodzi w bezpośrednim otoczeniu instrumentów i głosów. Wojciech PacułaTest półek Symposium Ultra Platform oraz ROLLERBLOCK Series 2+ w highfidelity.pl
Połączenie komponentu z platformą Ultra za pomocą sprzęgów Precision
Projekt platform Ultra powstał nie tylko w celu izolacji, ale także w celu jednoczesnego filtrowania energii wibracji z komponentu. Aby zapewnić wystarczającą wydajność, musi powstać dobre mechaniczne połączenie pomiędzy obudową komponentu (zazwyczaj metalową), a wierzchnią warstwą platformy, które zapewni przepływ energii pomiędzy nimi.
W tym celu można wykorzystać każdy materiał charakteryzujący się wysoką skutecznością przewodzenia – jak np. metalowe stożki, systemy Rollerblock, czy inny rodzaj podstawek pod sprzęt, o ile są one twarde i zapewniają dobre mechaniczne przewodnictwo. Gumowe podstawki i gąbczaste wynalazki są NIEODPOWIEDNIE i tak naprawdę zamkną mechaniczną energię wewnątrz urządzenia, wzmagając rezonanse własne i zniekształcenia (eufoniczne bądź nieprzyjemne dla ucha), jakie ona powoduje. Podczas, gdy pewna liczba sprawdzonych urządzeń podstawkowych może być użytkowana, mechaniczne sprzężenie jest nieodłączną częścią funkcjonowania platform Ultra, więc dołączane są do nich nieskomplikowane urządzenia, które okazały się efektywne ze wszystkimi innymi platformami Symposium – są to tzw. sprzęgi.
Każda z platform Ultra jest obecnie wyposażana w urządzenie będące wynikiem 12. letniej ewolucji technologicznej swoich poprzedników – sprzęgi Precision. Te nowe urządzenia idą o krok dalej w stosunku do tego, co zapewniały oryginalne sprzęgi Symposium typu Large, dzięki niezwykle dokładnej technologii wytwarzania ich wierzchnich i spodnich warstw. Są one niemal doskonale płaskie i równoległe, co widać, kiedy sprzęg Precision jest podnoszony z powierzchni platformy Ultra, a przejawia się to słyszalnym zassaniem powietrza! Umieszczenie sprzęgów Precision pomiędzy obudową urządzenia a górną częścią platformy Ultra, zapewnia znakomite mechaniczne połączenie pomiędzy nimi, poprawia powierzchnię styczną i realizuje zamysł projektowy platformy Ultra w postaci funkcjonalnego „przedłużenia” obudowy komponentu, aby umożliwić optymalne odfiltrowanie energii i wytłumienie niepożądanych drgań mechanicznych. Podczas, gdy nie jest konieczne stosowanie sprzęgów we wszystkich przypadkach (np. kiedy Wasz sprzęt posiada zamontowane na stałe, twarde podstawki lub sztywny, niewentylowany spód), firma Symposium zachęca do ich wykorzystania, jeśli nie posiadacie alternatywnego wyposażenia takiego, jak Rollerblocki, zestaw podkładek Cones, etc. Aby uzyskać więcej informacji na temat zastosowania sprzęgów Precision, proszę sprawdzić tutaj.
Gramofony
Doskonała platforma dla energii analogowej Ultra stanowi znakomitą platformę dla gramofonów analogowych, ponieważ zapewnia prawie idealną mechaniczną podstawę, bez wprowadzania niepożądanych odbić, czy rezonansów. Jeśli poważnie podchodzicie do kwestii analogowych, rozważcie możliwość zastosowania platformy Ultra pod gramofonem – zniweluje ona „rozmycie” dźwięku, poprawi bas i zapewni wierność przekazu. Nawet jeśli posiadacie już urządzenie „odprzęgające” niskie częstotliwości, wprowadzenie platformy Ultra pomiędzy nie a gramofon przyniesie dalszą, widoczną poprawę. Aby przeczytać na temat głębszej analizy technicznych aspektów użytkowania platform Ultra z gramofonami, proszę sprawdzić tutaj.
"Ponownie dziękuję za wszystko. Podstawa [platforma Ultra, pod gramofonem VPI] jest znakomita… Jest o wiele więcej przejrzystości w niskim zakresie i ogólnie o wiele więcej detali. Moje angielskie wydanie „London Calling” grupy The Clash, jest znakomitym przykładem – mogę fizycznie „zobaczyć” zestaw perkusji – każdy bęben i każdy talerz. Nigdy wcześniej nie doceniłem też linii basu zagranej przez Nicka Lowe w utworze Johna Hiatt’a „Bring The Family”. Co ciekawe, zauważyłem znacznie większą rozpiętość dynamiki: nagrania, które brzmiały w sposób skompresowany, teraz ożywają. Na przykład Wildflowers Toma Petty, z akustycznymi i elektrycznymi instrumentami. Nat King Cole na wydaniach DCC brzmi, jakby był obecny w moim pokoju odsłuchowym."
T.C., New Jersey
"WOW! Wciąż nie mogę uwierzyć w poprawę, jaką wniosła podstawa Ultra Platform do mojego systemu. Piszę, aby poinformować, że dwie podstawy Ultra Platform, które pozwoliliście mi łaskawie wypróbować, pozostaną na stałe pod moimi odtwarzaczami CD. Mogę teraz zrelaksować się po długich i ciężkich poszukiwaniach sprzętu towarzyszącego. Większość pozostałych systemów podstawkowych wywierała mieszany wpływ na działanie systemu, polepszając niektóre jego aspekty – jak wielkość skali i detaliczność – a pogarszając inne – jak współczynnik PRAT [Tempo, Rytm i Timing]. Ultra są jedynymi platformami, które wniosły poprawę we wszystkich aspektach prezentacji, bez negatywnego wpływu na którekolwiek z nich. Przy jednoczesnej poprawie współczynnika PRAT (bardziej komunikatywny przepływ muzyki), skali (lepsze rozciągnięcie obu skrajów pasma, głęboki, dokładny bas oraz słodkie, otwarte, wysokie tony pozbawione ziarnistości), balansu, a także rozdzielczości – platformy umożliwiły również drobnym detalom, których wysłuchanie wymagało wcześniej sporego wysiłku, rozwinąć się bez konieczności koncentrowania się tylko na nich. Największa poprawa była taka, że bez platform umieszczonych pod sprzętem, przy odsłuchu niektórych ścieżek bardziej wyraźnie było słychać sztuczny syk powietrza, czy też taśmy, a anomalia ta znikała, kiedy Ultra wracały na swoje miejsce i pojawiało się poczucie realizmu nagrania. Wypróbowałem platformy Ultra także pod moim gramofonem i wzmacniaczem i jestem tak zadowolony z rezultatów, że w niedalekiej przyszłości dokupię dwie następne. Miło jest spotkać firmę, która jest na tyle dumna ze swoich produktów, że pozwala klientowi je wypróbować i wyciągnąć własne wnioski."
G.L., Ontario