Recenzja interkonektów analogowych STEALTH Audio SAKRA V16 i V17 Limited Edition

Autor recenzji: Matej Isak, Monoandstereo.com, 2022 r. Oryginał recenzji znajduje się tutaj.


Nasz drugi test produktów firmy STEALTH Audio obejmuje analogowe interkonekty Sakra V16 oraz Sakra V17 Limited Edition. Wcześniej testowaliśmy przewody zasilające STEALTH Audio i wywarły one na nas wielkie wrażenie. Jak przeczytacie na koniec tego testu - z interkonektami jest podobnie.

STEALTH Audio Cables

Naczelnym celem firmy STEALTH Audio Cables jest przesunięcie granic możliwości high-endowych przewodów audio. Aby to osiągnąć, firma stawia nacisk na doskonalenie wszystkich elementów, z których składają się przewody. Wykorzystuje skomplikowane, dopasowane pod względem impedancji i nierezonujące wielowarstwowe wiązki złożone z różnych przewodników opartych o najbardziej zaawansowane materiałami dostępne obecnie na rynku: przewodzące kompozyty węglowe, srebro i złoto najwyższej czystości, stopy monokrystaliczne oraz - najbardziej egzotyczne - stopy amorficzne.

W topowych przewodach STEALTH Audio znajdziemy hel w roli dielektryka, firmowe konektory ze stykami wykonanymi z litego srebra, kevlarowy wkładki stabilizujące i koszulki ze zmodyfikowanego PFTE otoczone dodatkowo ochronną warstwą wykonaną z udziałem włókien węglowych oraz tytanu.

Wszystkie przewody STEALTH Audio są produkowane ręcznie. Są bowiem tak złożone i precyzyjne, że nie da się ich wyprodukować maszynowo w większej skali.

Wszystkie przewody STEALTH Audio są również poddane pomiarom i odsłuchom przed opuszczeniem fabryki a ich jakość jest wspierana przez dożywotnią gwarancję.

Przewody STEALTH są projektowane od podstaw pod kątem niezrównanego brzmienia, doskonałej jakości i trwałości a także pięknego wyglądu. Kontakt z nimi to wyjątkowe przeżycie.

Sakra V16

Interkonekt STEALTH Audio Sakra V16 różni się znacznie od pierwszego, oryginalnego produktu Sakra, interkonektu V12: jest przewodem kierunkowym - co podkreśla jego kształt rozciągniętego stożka i został zbudowany w oparciu o nową geometrię ’Vari-Cross’ [pole przekroju przewodu zmienia się od jednego końca do drugiego, co ma pomóc w dopasowaniu impedancji źródła i wzmacniacza.

Pod względem brzmienia, nowe przewody są bardziej zrelaksowane. Już bezpośrednio po wyciągnięciu z pudełka ich brzmienie jest pełniejsze, z lepszą transparencją i rozdzielczością niż ’oryginalna’ Sakra.

Nowy flagowiec STEALTH Audio, Sakra V16 brzmi też bardziej naturalnie.

Przez ponad pięć lat, STEALTH Audio rozwijało i stale udoskonalało przewód Indra, który miał pozostać ich najlepszym analogowym interkonektem. Każda nowa wersja tego przewodu była lepsza od poprzedniej, ale ogólny charakter brzmienia Indra nie zmieniał się.

Sakra może być uważana za kolejne wcielenie przewodu Indra. Ale przewód ten nazywa się inaczej i jest de facto innym przewodem. Jest wyraźnie lepszy od każdej wersji interkonektu Indra a różnice są bardzo znaczące.

Z czego wynikają? Po prostu:  z lepszej geometrii i lepszego dielektryku.

W porównaniu do poprzednika, Sakra V16 oferuje znacznie lepszy bas, poprawę wypełnienia dźwięku i zwiększenie przejrzystości średnicy.

Nawet niewygrzana Sakra V16 brzmi spokojniej niż słuchana od dawna Indra i jest bardziej mięsista niż oryginalna Sakra. A wszystkie zalety jej brzmienia poprawiają się wraz z postępem wygrzewania!

Podstawowe elementy budowy

- Amorficzny przewodnik Przewód jest absolutnie homogeniczny i pozbawiony ziarnistości, identyczny w każdym kierunku. Nie ma bowiem struktury krystalicznej

  • Ultracienki przewód Zastosowane w interkonekcie nici przewodzące mają grubość jednej tysięcznej cala. Jest to ważne z kilku powodów:

- minimalizowania efektu naskórkowego [brak ostrości i twardości w górnej średnicy i  wysokich tonach]
- minimalizowanie błędów w domenie czasu [czysty i dobrze zdefiniowany bas, doskonałe obrazowanie]
- realistyczne rozmiary przewodów pozwalające zastosować geometrię  LITZ opracowaną przez STEALTH Audio.

  • Firmowa geometria wolna od rezonansów. Do budowy przewodów STEALTH Audio  wykorzystuje pojedyncze izolowane nici przewodzące, co pozwala wyeliminować bezpośredni kontakt między przewodnikami. W innym przypadku pojedyncze nici zachowywałyby się jak jeden grubszy przewód. Zaletami opracowanej przez STEALTH Audio geometrii są:

- kontrola rezonansów elektrycznych,

- kontrola rezonansów mechanicznych: dielektryk i koszulki zostały wybrane również i pod kątem optymalnej gęstości i właściwości tłumiących [zbyt silne tłumienie sterylizuje dźwięk i go zamyka, brak tłumienia prowadzi do generowania niepożądanych rezonansów].

  • Doskonała charakterystyka impedancji Zoptymalizowana relacja między pojemnością, induktancją i opornością [DC] pozwala przewodom Sakra uzyskać charakterystykę impedancji i podatność na rezonanse [’Q’ przy częstotliwościach RF],  które różnią się od wszystkich innych przewodów produkowanych mechanicznie.
  • Dielektryk z wyjątkowo niską retencją energii Zastosowany przez STEALT Audio dielektryk ’próżniowy’ [hel i porowaty Teflon] w połączeniu z wielordzeniową geometrią to najważniejsza przewaga linii Sakra nad przewodami Indra. Porowaty Teflon ma najniższą przenikalność elektryczną spośród wszystkich materiałów w stałym stanie skupienia. Niska przenikalność = niskie retencja energii = niski poziom zniekształceń = szybki dźwięk. Dielektryczne własności helu są zaś znacznie lepsze od Teflonu, lepsze od powietrza i lepsze od samej próżni możliwej do osiągnięcia w realnym świecie.
  • Firmowe konektory STEALTH Audio Zaprojektowane i produkowane przez STEALTH Audio konektory wyróżnia bardzo niska masa metalu, styki z litego srebra, dielektryk ze zmodyfikowanego Teflonu, kewlarowe wypełnienie i obudowa z tytanu i karbonu.
  • Zaawansowana technologia połączeń. Połączenie kontektorów z przewodami odbywa się poprzez mechaniczne ściskanie w niskiej temperaturze. Dzięki eliminacji lutu, prowadzi to do doskonałego przewodzenia sygnału.

Sakra V17 Limited Edition

Interkontekt ten posiada wszystkie cechy przewodu Sakra V16, ale jest również wyposażony w wiele innych rozwiązań, które podnoszą poziom jego brzmienia jeszcze wyżej i dzięki którym jest to obecnie flagowy produkt firmy STEALTH Audio.Wyprodukowana zostanie jedynie niewielka ilość przewodów Sakra V17, jest to więc pierwsza edycja limitowana firmy.

Oto lista wprowadzonych zmian i istotnych różnic:

  • podwójna geometria Vari-Cross, przewody w dielektryku próżniowym poddane procesowi C-37
  • lepsza dynamika, większa rozdzielczość, lepiej narysowana i bardziej rozległa scena, czystsze odwzorowanie poszczególnych instrumentów
  • bogactwo detali, zwłaszcza lepsza czytelność w skali mikro, co słychać szczególnie w brzmieniu perkusjonaliów
  • poprawa odwzorowania basu, najniższe oktawy brzmią głębiej i mają lepszy kontur przy zachowaniu realistycznych detali
  • czyste i naturalne barwy z odrobiną wyrafinowanego błysku
  • scena o znacznie większej szerokości i głębokości, dźwięk wypełnia całe pomieszczenie odsłuchowe, co pozwala na głębsze przeżywanie muzyki.

Interkonekt Sakra V17 dostępny jest w niebiesko-czerwonej kolorystyce. Oferowana jest również wersja czerwono-czarna a także czysta czerń. Można więc go dopasować wizualnie do każdego systemu.

Reaktancja i impedancja charakterystyczna

Kwestie reaktancji i impedancji charakterystycznej wprowadzają sporo zamieszana w recenzjach przewodów. Mówiąc najprościej: impedancja przewodu jest wektorową sumą jego rezystancji prądu stałego, induktancji i kapacytancji. Reaktancja zaś jest współczynnikiem jego rezystancji prądu stałego i sumy jego induktancji oraz kapacytancji. Im mniejszy jest współczynnik wartości reaktywnych [induktancji i kapacytancji] do całkowitej impedancji, tym mniejsza reaktancja przewodu. Absolutnie idealny przewód nie powinien mieć zupełnie żadnej reaktancji: jego induktancja i kapacytancja powinny bowiem wynosić zero.

Niestety, w rzeczywistym świecie idealne przewody nie istnieją. Trzeba jednak pamiętać o jednym: im mniejsza reaktancja przewodu, tym mniejsze zniekształcenia będzie on wprowadzać do transmitowanego sygnału.

Impedancja charakterystyczna jest czymś innymi niż impedancja. Definiuje się ją i mierzy zupełnie inaczej.

Bezpośredni wpływ impedancji charakterystycznej na brzmienie przewodu nie jest dokładnie poznany. Siergiej Timaczew, projektujący przewody STEALTH Audio, osobiście preferuje wyższą impedancję charakterystyczną od niższej. Wynika to z faktu, że przewody o wyższej impedancji charakterystycznej zwykle mają niższą reaktancję.

Muzyka

W części poświęconej wrażeniom odsłuchowym staram się przedstawić opis brzmienia kilku wybranych płyt reprezentujących różne gatunki muzyki. Mam nadzieję, że wyciągnięte przeze mnie wnioski można przełożyć na szereg innych przykładów słuchanej przez nas muzyki.

Oto kilka albumów, które szybko pokazały zalety przewodów STEALTH Audio Sakra V16 i Sakra V17 Limited Edition.

STEALTH Audio Sakra V16

Album "MONTREAUX ALEXANDER - The Monty Alexander Trio Live at the Montreaux Festival" to jedna z tych niewielu realizacji koncertowych, które potrafią przekazać prawdziwe emocje. To świetna płyta. Słuchana na dobrym systemie potrafi przenieść słuchacza wprost do sali, której grali doskonali muzycy połączeni w jeden organizm.

Interkonekt Sakra V16 bez żadnych problemów pokazał unikalny styl Alexandra , w którym liryka jest równoważona dynamiką. Było to podkreślone przez sposób w jaki Sakra V16 przekazuje brzmienie i barwę fortepianu: z pełną energią i wyraźnym [ale nie przeciągniętym] wybrzmieniem.

Bardzo trudno jest połączyć transparentność brzmienia z ciężarem i wypełnieniem dźwięku. To wyjątkowa umiejętność. Sakra V16 łączy te dwie sprzeczności, jak żaden przewód wcześniej. Fortepianowa średnica i wyższy bas zyskały ciężar i głębokie barwy bez jednoczesnej utraty szybkości lub rozmycia krawędzi ataku.

Orkiestrowy album „Ernest Ansermet - The Royal Ballet Gala Performances" może zabrzmieć jak sztucznie doładowana, chaotyczna mieszanina brzmień pojedynczych instrumentów, które nie łączą się w spójną całość. Co ciekawe, interkonekt STEALTH Audio Sakra V16 nie zmieniając ciężaru brzmienia zaprezentował intrygujący spektakl zadziwiająco uporządkowanych zdarzeń muzycznych.

Unikalny ’próżniowy’ dielektryk oparty o hel zastosowany w przewodzie Sakra V16 to nie tylko minimalna retencja energii, ale - przede wszystkim - lepsza kontrola audiofilskiego ’powietrza’, dzięki czemu instrumenty brzmią właściwie, ich dźwięk jest pełen dynamiki a barwa i kolor trafiają w punkt. Było to szczególnie widoczne właśnie na płycie Royal Ballet. Zmiany dynamiki zachodzą tam bez żadnego opóźnienia a orkiestra - kiedy trzeba - brzmi jak jedna całość. Analogia z lasem i liśćmi idealnie opisuje to brzmienie.

Kiedy jednak chcemy zlokalizować czy wręcz zobaczyć któryś instrument, nie ma z tym żadnego problemu. Właśnie dzięki tym samym atrybutom przewodu. Wśród wszyskich jego zalet, ta jest chyba największa.

Wyjątkowo interesująca i wciągająca była również obserwacja jak STEALTH Audio Sakra V16 radzi sobie z albumem „Fritz Reiner - Richard Strauss: Also Sprach Zarathustra”. Został on zaprezentowany w bardzo spójny sposób. Wszystkie zarejestrowane cząstki brzmienia ułożyły się w jedną muzyczną całość. Wszystkie sfery makrokosmosu „Tako rzecze Zaratustra” osiągnęły nowy poziom tonalnej symetrii bez śladu efektu dzwonienia, który potrafi rozmyć obraz orkiestry i jest zwykle związany z użyciem tańszych przewodów a czasem i tych drogich…

Dzięki swojej naturze, przewody Sakra V16 reprodukują ten album inaczej niż zwykle. Spora gęstość dźwięku pozwoliła lepiej narysować scenę i całą przestrzeń akustyczną. Zaś niczym nieograniczona dynamika umożliwiła przekazanie całej potęgi pulsującej orkiestry.

Sakra V17 Limited Edition

STEALTH Audio Sakra V17 Special Edition z pewnością przekraczają stereotypowe oczekiwania wobec high-endowych przewodów najwyższej klasy.

Wiele przewodów, niezależnie od ceny, ma swój wyraźny charakter. Zamiast przekazywać całe spektrum częstotliwości w liniowy sposób, akcentują wybrane aspekty prezentacji.

Już pierwsze chwile odsłuchu interkonektu Sakra V17 Limited Edition były pozytywnym zaskoczeniem: żadnego napięcia, żadnego podkolorowania, jedynie wyrównane pokazanie całej potęgi muzyki.

Fascynujące jest również bogactwo barw przekazywanych przez przewód Sakra V17 Limited Edition. Kolory, tony, odcienie mają zawsze doskonałą jakość i są świetnie zróżnicowane.

Sakra V17 Limited Edition kreuje gęste brzmienie z ekstremalnie bogatą paletą kolorów. To właśnie doskonała rozdzielczość flagowych przewodów STEALTH Audio umożliwia pokazanie naturalnych barw muzyki.

Wizualni puryści do dziś preferują równowagę tonalną telewizorów plazmowych, które są  bliższe rzeczywistości niż nowoczesne konstrukcje dominujące dziś na rynku. Oczywiście teraz mamy obraz doskonały technicznie, pozbawiony jednak poczucia organicznej spójności. Olbrzymia rozdzielczość i potężny zakres dynamiki mogą się podobać na pierwszy rzut oka, ale z czasem zaczynają wręcz przeszkadzać.

To samo dotyczy branży audio. Nowoczesne wzmacniacze, diamentowe przetworniki, srebrne przewody - łatwo osiągnąć świetną rozdzielczość, niskie zniekształcenia i wyeliminować szum. Ale jak to w życiu, za dużo dobrego w końcu może się przejeść.

Oczywiście, aby osiągnąć pełnię synergii, przewody Sakra V17 wymagają przemyślanej konfiguracji systemu. Jednak w każdym systemie pokażą niezrównaną rozdzielczość, transparentność i szybkość, które pozwalają na transfer sygnału bez żadnych strat.

Płyta „The Pola Winners” z 1957 przedstawia pierwsze trio all-star, w którego skład wchodzili Barney Kessel, Ray Brown i Shelly Manne. Płyta ta pozwoliła natychmiast dojrzeć wszystkie zalety przewodu Sakra V17 Limited Edition.

Doskonale zrealizowane nagranie Yamamoto Tsuyoushi Trio „Misty” przedstawia magiczne wręcz porozumienie między muzykami. Gdybym miał wskazać jedną płytę, która jest emanacją czystych emocji i nastroju, byłaby to właśnie „Misty”.

Dzięki interkonektowi STEALTH Audio Sakra V17 Limited Edition, płyta ta zabrzmiała nie jak mechaniczna reprodukcja technicznej rejestracji, ale jak intymna obserwacja pełna emocji. To doświadczenie, które wręcz oszukuje nasze zmysły.

Choć przewód Sakra V17 Limited Edition wprowadza dodatkową warstwę detali, jego neutralna i naturalna równowaga soniczna nie różni się od przewodu Sakra V16. Muzyka jest po prostu bardziej żywa i daje większe wrażenie obecności na koncercie.

Wysoka rozdzielczość przewodów działa czasem jak miecz obosieczny. Potrafi bowiem odsłonić wewnętrze wady niektórych przewodów. Tutaj tego nie ma. „Misty” zostało pokazane bez żadnych napięć. Już przewód Sakra V16 - łączący wiele sprzecznych na pozór zalet - dał świetne przedstawienie. STEALT Audio V17 Limited Edition dodał wisienkę na torcie. Poszerzył spektrum częstotliwości oraz rozszerzył scenę wszerz i wzwyż. To jasne już od pierwszych usłyszanych nut.

Podsumowanie

High-endowe przewody audio nie są tanie. Ale pozwalają prawdziwym miłośnikom muzyki zobaczyć więcej detali i dotrzeć głębiej do serca muzyki. Ich zakup nie wymaga żadnych innych racjonalizacji.

Transfer sygnału audio przez przewód to coś znacznie bardziej złożonego niż tylko przesyłanie impulsów elektrycznych. Zbyt często przewody audio - niezależnie od ceny - zmieniają przechodzący przez nie sygnał, co zniekształca muzykę i pozbawia ją naturalności. W przeciwieństwie do tego, STEALTH Audio Sakra V16 i Sakra V17 Limited Edition są niewidzialne. Wręcz zapewniają lepszy przepływ, co w efekcie daje większą amplitudę muzyki, wypełnienie brzmienia i stabilną oraz szeroką scenę.

Na różnym poziomie, ale według tych samych reguł, interkonekty Sakra V16 i Sakra V17 Limited Edition przekazują całą esencję muzyki.

Kiedy system audio brzmi w tak zrównoważony sposób, zawsze jest to wynikiem prawidłowego doboru przewodów. Żaden z elementów okablowania systemu nie powinien zmieniać lub zniekształcać sygnału. Przewody są jak układ naczyń łączących poszczególne komponenty systemu w sposób, który zapewnia pełną harmonię przepływu muzycznych sygnałów.

Powyżej pewnego poziomu cenowego high-indowych przewodów, wszystkie gatunki muzyki powinny być przekazywane bez żadnych ograniczeń. To właśnie dzieje się po wpięciu w system intekonektów Sakra V16 oraz Sakra V17 Limited Edition. Nie mają one żadnego własnego ograniczającego wpływu na brzmienie muzyki.

W naprawdę dobrych systemach audio, muzyka nigdy nie powinna brzmieć jak prostsza wersja oryginału. W przeciwieństwie do wielu innych przewodów obecnych na rynku, testowane interkonekty STEALTH Audio nie usuwają z muzyki żadnych istotnych cech. Zapewniają wręcz wyższy poziom obcowania z emocjami.

Żaden element w łańcuchu składającym się na kompletny system audio nie powinien interferować z muzyką i utrudniać jej przepływ. Przewody STEALTH Audio to wyjątkowy przykład braku żadnego wpływu na transfer sygnału.

Jak napisałem w recenzji przewodów zasilających STEALTH Audio, wady i zalety przewodów nie są zwykle tak wyraźne, jak w przypadku przewodów tej marki. Testując produkty STEALT Audio łatwo zrozumieć, skąd bierze się ich cena ale także grono wiernych wyznawców.

Analogowe interkonekty STEALTH Audio mają wszystkie zalety przewodów zasilających STEALTH Audio. Pozwalają usłyszeć nieskończenie drobne detale w muzyce brzmiącej jak spójna całość

W związku z doskonałą jakością brzmienia analogowych interkonektów STEALTH Audio Sakra V16 i Sakra V17 Limited Edition nie pozostaje mi nic innego, jak przyznać im nagrodę 2022 Mono & Stereo Upper Echelon Product.