
Weiss Engineering ma blisko 40-letnią historię w projektowaniu przetworników cyfrowo-analogowych. W tym czasie firma zyskała niezwykłe doświadczenie w projektowaniu przetworników. DAC50x-4ch to ucieleśnienie tych doświadczeń. W odróżnieniu do poprzedniej wersji bez oznaczenia "4-ch", najnowocześniejsze modele Mk2 (z oznaczeniem 4ch) posiadają oddzielne wzmacniacze analogowe dla każdego z 4 wyjść sygnałowych. Ponadto mają najnowszy układ przetwornika cyfrowo-analogowego, zapewniający bezkompromisową wydajność. Standardowe jednostki DAC501 i DAC502 można zaktualizować odpowiednio do wersji DAC501-4ch lub DAC502-4ch.
Brzmienie fortepianu Hani Rani jest oszałamiające, a zmiany dynamiki wręcz niewiarygodne. Słychać każdy detal – od subtelnych drgań strun po delikatny pogłos wewnątrz instrumentu. Jeśli zamknę oczy, niemal widzę jej palce sunące po klawiszach, tak realistyczna jest ta reprodukcja. Przestrzenność, jaką oferuje Weiss, jest absolutnie najwyższej klasy – dorównuje wielu egzotycznym przetwornikom cyfrowo-analogowym, które kosztują ponad 20 tysięcy dolarów. Bez względu na to, jaki wzmacniacz towarzyszy Weissowi, jego charakter pozostaje niezmienny: stabilność, doskonałe fundamenty dźwiękowe, precyzja detali, mocne uderzenie, dynamika i subtelna grubość brzmienia, która w żaden sposób nie tłumi mikroszczegółów.
Test przetwornika cyfrowo-anaogowego Weiss DAC 501 MKII w Stevehuffphoto
DAC501-4ch i DAC502-4ch to najnowsze, najnowocześniejsze przetworniki cyfrowo-analogowe o niespotykanym poziomie wyrafinowania i wszechstronności. DAC502 posiada szerszą obudowę, ale poza tym ma te same funkcje, co DAC501, z wyjątkiem dodatkowego 4-pinowego gniazda słuchawkowego z tyłu urządzenia.
Wraz z DAC50x Weiss Engineering tworzy nowy paradygmat dla tego, co kiedyś było rodzajem "czarnej skrzynki". Typowy przetwornik cyfrowo-analogowy to urządzenie typu „ustaw i zapomnij”. DAC50x jest prosty w użyciu, ale oferuje znacznie więcej. Sterowanie urządzeniem jest bardzo wygodne i intuicyjne poprzez wielofunkcyjne pokrętło, wyświetlacz dotykowy, pilot i aplikację internetową. Urządzenia oferują ponadto szereg interesujących funkcji przetwarzania sygnału zmieniających brzmienie, przy czym lista dostępnych brzmień i oprogramowanie układowe przetwornika jest aktualizowane przez internet. Przetworniki posiadają różnorodne wejścia cyfrowe: USB, ethernet, AES/EBU, S/PDIF i Toslink, a wejście ethernet posiada certyfikat Roon Ready. Obsługiwane są wszystkie standardowe częstotliwości próbkowania do 384 kHz oraz DSD x64 i x128. Wyjścia analogowe są dostępne jako zbalansowane (XLR), niezbalansowane (RCA) i słuchawkowe, wszystkie o konfigurowalnym poziomie maksymalnym (4 progi wyjściowe: 0dB, -10dB, -20dB i -30dB) z płynną regulacją głośności w szerokim zakresie.
DAC50x wykorzystuje obudowę ze stali nierdzewnej z solidną aluminiową płytą przednią o grubości 10 mm. Zastosowano potężny, liniowy zasilacz. Wszystkie wrażliwe napięcia mają własne regulatory, które są oddzielne dla poszczególnych kanałów. Rezultatem jest wyjście analogowe wolne od „szumów cyfrowych” i przesłuchów międzykanałowych. Wyłącznik zasilania aktywuje przekaźnik półprzewodnikowy, który włącza lub wyłącza się tylko przy przejściu przez zero napięcia sieciowego. Zapewnia to bezproblemowe przełączanie zasilania. Dwa transformatory sieciowe są typu toroidalnego. Wybór napięcia sieciowego odbywa się automatycznie poprzez pomiar napięcia sieciowego przed podaniem zasilania na resztę elektroniki. Za taktowanie sekcji przetwornika cyfrowo-analogowego odpowiada wewnętrzny generator zegara o wysokiej precyzji i niskim jitterze.
(...) Bo to rzeczywiście jest jeden z najlepszych przetworników D/A, jakie można dostać. (...) Chodzi przede wszystkim o to, że szwajcarski DAC zachowuje bogactwo harmoniczne instrumentów. (...) A to dlatego, powtórzę, że gra w uporządkowany strukturalnie, gęsty i rozdzielczy sposób. Wszystko ma w nim swoje miejsce i swój czas. Bez pośpiechu, ale i bez ociągania, wszystko jest do nas dostarczane jako „otwarty obraz”, a nie „paczka”, którą musielibyśmy rozpakowywać. (...) Pozwoliło to też uchwycić kolejną cechę dźwięku Weissa, a mianowicie sposób konstruowania bryły źródła dźwięku. Urządzenie pokazuje je w wyraźny sposób, nie ma wątpliwości, że elektroniczny bas, generowany tutaj przez samego Michaela, jest mocny i konturowy, a gitara została przez miksera wycofana i zakryta efektem. Tak to powinno brzmieć, przynajmniej tak to rozumiem, i Weiss doskonale pokazał zarówno te detale, jak i proporcje pomiędzy poszczególnymi źródłami dźwięku. (...) Jednocześnie nie buduje on wyraźnych, trójwymiarowych brył. Zamiast tego kreśli kompletny obraz. Jest w nim dokładna lokalizacja instrumentów, jest również wysoka energia. Pomaga w tym precyzyjna, ale i zróżnicowana prezentacja niskich tonów. (...) Trzeba jednak wiedzieć, że Weiss preferuje dźwięk jako całość, dbając o dynamikę, stereofonię – znakomitą – oraz o równowagę tonalną. Dba zresztą o wszystkie aspekty brzmienia. To jeden z nielicznych przetworników, który jest tak rozdzielczy, że zupełnie „gubi” „cyfrę”, nie wskazuje też na technikę, z jakiej skorzystano przy wzmocnieniu sygnału analogowego na wyjściu. Gra z równym zaangażowaniem rocka, jak i purystyczne nagrania wytwórni Chesky Records. Jest po prostu niezwykle wszechstronny. (...) Podsumowując muszę powiedzieć, że wzmacniacz słuchawkowy w testowanym urządzeniu jest wyjątkowo dobry. Ale też raczej otwarty niż wysycony, jego brzmienie idzie bardziej w stronę dynamiki niż wypełnienia. (...) I taki właśnie szwajcarski DAC jest. Jest w rysunku instrumentów precyzyjny, różnicuje je i ładnie separuje. Ale też ma w zapasie niesamowitą głębię dźwięku i bogactwo harmonicznych. Barwa jest bardzo wyrównana, choć wydaje się, że gra „ciepło”. Jak się wydaje, chodzi o to, że lepiej słychać w nim „wnętrze” dźwięku niż jego jasny, mocny atak.
Test Weiss DAC502 Mk2 w highfidelity.pl
Brzmienia i algorytmy DSP
DAC50x ma wbudowany unikalny układ cyfrowego przetwarzania sygnału (DSP). Obecnie realizowane są następujące algorytmy DSP:
- Korektor pomieszczenia — tłumi dudnienia basu wynikające z modów pomieszczenia w celu uzyskania liniowej reprodukcji basów w miejscu odsłuchowym.
- Creative Equalizer — kontrola tonów z niskim podbiciem/wycięciem, wysokim podbiciem/wycięciem i średnim podbiciem/wycięciem. Bardzo przydatne do korygowania tych nagrań, które nie brzmią dobrze.
- De-Essing - automatyczne usuwanie zbyt jasnych sybilantów z ludzkich głosów. Efekt sybilantów może być mniej lub bardziej wyraźny w zależności od głośników lub akustyki pomieszczenia.
- Stała głośność — dostosowuje głośność dźwięku (głośność) do stałej wartości we wszystkich odtwarzanych utworach. Przydatne w „trybie imprezowym”, gdy regulacja głośności powinna pozostać nietknięta.
- Emulacja winylu - uzyskaj ten szczególny dźwiękowy charakter łańcucha odtwarzania opartego na gramofonie. Stosujemy również emulację procedury DMM-CD oferowanej przez wytwórnię Stockfisch.
- Crosstalk Canceling (XTC) - do odtwarzania nagrań z atrapy głowy lub nagrań na żywo przez głośniki, aby uzyskać niesamowite wrażenia na żywo. Nagrania z atrapy słucha się zwykle przez słuchawki, ponieważ działają one poprawnie tylko wtedy, gdy lewy kanał trafia tylko do lewego ucha, a prawy tylko do prawego ucha. W przypadku głośników jest to trudne do osiągnięcia, ponieważ lewy kanał trafia do lewego, a do prawego ucha. Ale dzięki sprytnemu przetwarzaniu sygnału w kanałach głośnikowych możliwe jest stłumienie przesłuchu, tj. dźwięku przechodzącego z lewego głośnika do prawego ucha i odwrotnie. Jeśli to działa poprawnie, to nagranie brzmi tak, jakby znajdowało się w przestrzeni, w której nagranie miało miejsce. Jest tam cały pogłos i reprezentacja 3D źródeł dźwięku. (Tylko do odtwarzania z użyciem głośników).
- Loudness Control - korekcja dźwięku zależna od głośności odsłuchu.
- Korektor słuchawek - aby dostosować dowolne słuchawki do uszu słuchacza pod względem pasma przenoszenia.
- Crossfeed - aby emulować wrażenie odtwarzania opartego na głośnikach na słuchawkach.
(...) Nigdy wcześniej nie słyszałem takiego przetwornika w swoim systemie. Wprowadza on do cyfrowej muzyki pierwiastek studyjnego magnetofonu szpulowego i taśmy matki. To niesamowite brzmienie. Chyba najlepsze, jakie w życiu słyszałem. (...) Jest neutralny ale ma solidne uderzenie i odpowiednią dawkę słodyczy. Trzeba jednak podkreślić, że w moim systemie goszczą ciepłe kolumny. Weiss potrafi też pokazać trójwymiarową scenę, ale inaczej niż przetworniki, które znałem. Prezentacja pozostaje naturalna i realna, co brzmi naprawdę pięknie. (...) Model 501 ma swoje podejście do rysowania sceny i pokazywania instrumentów. Robi to w bardziej naturalny sposób, bez widocznej koncentracji na tym aspekcie brzmienia. Oferuje za to bardzo naturalny i pełen detali dźwięk, który natychmiast kojarzy się ze studiem nagraniowym. Jest to brzmienie szczegółowe i bardzo gęste. A wokale … Pod względem odwzorowania głosów [i całej średnicy] to chyba mój DAC wszechczasów. Czysta magia. Weiss 501 osiąga poziom przewyższający wszystko, co do tej pory słyszałem. Te detale, warstwy, faktury, barwy. Tak właśnie powinien brzmieć high-endowy DAC. (...) Jest neutralny, ale czuć zdecydowanie. Jest czysty, ale ma ciężar i gęstość, które uspokajają muzykę. (...) Wynika to również z absolutnego braku szumu i ziarnistości. Ten DAC jest wyjątkowo cichy, co pozwala osiągnąć duży i wypełniony dźwięk. (...) Ludzkie głosy są duże i pełne, dominują w pokoju. Bass jest niewyobrażalny! Nigdy nie jest lekki i suchy. Każdy instrument ma swoją gęstość, dzięki której brzmienie jest bogate i pełne. Jest tu też odpowiednia ilość powietrza, szeroka scena i doskonałe obrazowanie. Tak właśnie brzmi muzyka. (...) A jakie brzmienie jest najlepsze dla mnie? Najbardziej kręci mnie trójwymiarowa scena i doskonała holografia. Muszę tu przyznać, że po dłuższych odsłuchach przetwornika Weiss 501, uzależniłem się od jego brzmienia. Bez żadnych wątpliwości - to poziom referencyjny. Brzmi wspaniale niezależnie od gatunku muzyki. Odkąd Weiss DAC 501 gości w moim systemie, zmieniłem sposób prowadzenia testów. Pokazuje on bowiem muzykę w wyjątkowy sposób. Nie da się wręcz opisać, jak ’prawidłowe’ jest to brzmienie. Weiss 501 DAC zrobił na mnie wielkie wrażenie. (...) Ale potrafi naprawdę zmienić brzmienie każdego, poprawnie skomponowanego, systemu audio na wiele sposobów. Odnajdzie się swobodnie nawet wśród urządzeń wielokrotnie droższych od niego samego. To DAC najwyższej klasy.
Test Weiss DAC501 w Steve Huff Hi-Fi (and photo)