PrimaLuna przedstawia pierwszy na świecie przetwornik DAC z zegarem wewnętrznym opartym na lampach: SuperTubeClock™.
Dzięki zastosowaniu niskoszumowej lampy próżniowej z mini triodą w zegarze cyfrowym, ta śmiało zaprojektowana konstrukcja zapewnia znacznie lepszą rozdzielczość, wyszukiwanie szczegółów, lepszą przejrzystość, większą rozdzielczość i szczegółowość od góry do dołu.
Od 2003 roku PrimaLuna tworzy produkty lampowe z zastosowaniem unikalnych rozwiązań, których nikt inny nie posiada. Technologie PrimaLuny przybliżają Cię do muzyki za cenę, w którą nie uwierzysz gdy usłyszysz produkty PrimaLuna. Żadne inne firmy nie oferują tak zaawansowanych rozwiązań i nie oferują tak wysokiej jakości konstrukcji i dźwięku za tak atrakcyjną cenę. Rozwiązania PrimaLuny nie powielają utartych schematów, cechują je najlepszej jakości komponenty, w tym drogie transformatory, kondensatory, rezystory, przewody, potencjometry i lampy oraz układy regulacji i zabezpieczeń lamp przedłużające ich życie. O wszystkich tych szczegółach przeczytasz poniżej.
Test przetwornika PriomaLuna Evo 100 DAC w Hi-Fi+
Oto mamy DAC przeznaczony dla ludzi, którzy kochają muzykę, ale nie lubią brzmienia cyfry. Oczywiście, jest wierny sygnałowi cyfrowemu, który dostaje. Ale odtwarza go bez żadnego wysiłku i daje jedwabiście gładki dźwięk niespotykany na tym poziomie cenowym.(...)
Charakter brzmienia EVO 100 opiszę za pomocą porównania: robi on z muzyką to, co robi dobry drink z nami po ciężkim dniu w pracy. Dźwięk nie jest rozmyty ani zmiękczony. Nie czujemy żadnego naprężenia. (...)
Osiągane przez niego brzmienie jest po prostu bardzo dobre. Mamy w nim doskonałą koherencję, świetną dynamikę, odpowiedni zakres dokładnie odtworzonych częstotliwości [z precyzyjnym i wyraźnie artykułowanym basem] i więcej detali niż potrzeba, by móc odtwarzać każdy gatunek muzyki.(...)
EVO 100 DAC jest przez cały czas całkowicie kompetentny i przekonujący muzycznie. Kiedy słuchasz na nim wspaniałych głosów z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych [Nat ’King’ Cole, Sarah Vaughan i Frank Sinatra], słyszysz eleganckie wyrafinowanie, które trudno znaleźć w nowoczesnym, cyfrowym audio. Nie jest ono jednak wynikiem miękkości czy rozmycia brzmienia - rytm ma w sobie odpowiedni pazur.(...)
Przetwornik cyfrowo-analogowy PrimaLuna EVO 100 DAC zdobył me serce. Tak samo, jak wzmacniacz EVO 300 testowany w numerze 177 Hi-Fi+. Cechą wspólną analogowej i cyfrowej strony komponentów PrimaLuna jest poczucie organicznej struktury odtwarzanej muzyki. Wynika ono zapewne z faktu, że wszystkie te urządzenia projektuje ten sam zespół. Inaczej niż dużych firmach, w których za dział cyfrowy odpowiada osobna część biura projektowego. Jego brzmienie jest całkowicie niewysilone i bardzo miłe. Jednak w sposób całkowicie pozbawiony zmiękczenia. (...)
PrimaLuna EVO 100 DAC przekazuje olbrzymią ilość informacji skupiając się przy tym na muzyce a nie na detalach. Super!
Dedykowane transformatory toroidalne w układzie zasilania
Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie.
Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na średnio ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.

Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, wielu producentów zamiast droższych transformatorów toroidalnych stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub E.
Wzrost ceny za jakość transformatorów toroidalnych jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty. Wszystkie urządzenia PrimaLuna wyposażone są w duże toroidy. Stosowane przez PrimaLunę transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach a uzwojenia zalane są żywicą, co redukuje poziom zakłóceń mechanicznych i chroni uzwojenia transformatora przed wilgocią, procesami starzenia związanymi z upływem czasu i korozją.
Lampowe prostowniki napięciowe

W kwestii układów audio, eksperci są zgodni: złotym standardem jest lampowe prostowanie prądu. Lampy są dużo skuteczniejsze od tranzystorów i pozwalają na znacznie większą redukcję szumów. Fakt, że cały układ jest oparty na lampach prowadzi do najbardziej naturalnego, namacalnego i barwnego brzmienia. To jednak kosztowne rozwiązanie, najłatwiej znaleźć je więc w ekstremalnie drogich konstrukcjach. Zwykle stosuje się jedną lampę prostowniczą. Prima Luna idzie dalej: w układzie dual mono stosujemy dwie lampy 5AR4, co daje trójwymiarowe odwzorowanie muzyki.
AC OFFSET KILLER - wyłącznie w urządzeniach Prima Luna

Działanie układu AC OFFSET KILLER przyprawia o dreszcze. Na przykład wtedy, gdy muzyka pojawia się na tle tak czarnym, że myślisz ‚Jak to w ogóle możliwe?’ Masywne transformatory toroidalne nawijane specjalnie na zamówienie PrimaLuna są bardzo ciche i emitują niewiele zakłóceń. Ale to i tak za mało. Inżynierowie Prima Luna opracowali układ AC OFFSET KILLER, który obniża szum transformatora do poziomu, o którym inni producenci nawet nie marzą. Niezależnie od tego, jak zły jest prąd zasilania. Rezultat? Poczucie przestrzeni. Faktura. Wybrzmienia strun trwające całą wieczność. AC OFFSET KILLER zadziwia i powala.
Części Premium

Producent stosuje części premium, w tym polipropylenowe nasadki łączące, filtry zasilania potrójnego pi, transformatory izolacyjne zaprojektowane na zamówienie, które oddzielają urządzenia analogowe i cyfrowe.
To powoduje zmniejszenie degradacji sygnału i poprawę brzmienia od góry do dołu. Wiele przetworników cyfrowo-analogowych waży około 5 kg lub mniej. DAC EVO 100 Tube waży blisko 15 kg !
Test przetwornika PrimaLuna EVO 100 Tube DAC w hifiphilosophy.com
Kosztujący czternaście tysięcy z hakiem przetwornik PrimaLuny z dodatkiem za parę tysięcy lepszych lamp dorównał konkurentom trzykroć droższym. Dorównał przy tym po swojemu – muzykę konstruował inaczej. Ale na pewno nie gorzej, słuchałem z takim samym zaangażowaniem. Na dodatek owa lampowa „muzyka Luny” jest łatwostrawna, co w przypadku źródeł nie będących analogowymi z urodzenia rzadko łączy się z efektownością zdolną aż fascynować.
Wejście cyfrowe USB

Wejście cyfrowe USB umożliwia korzystanie z komputera do przechowywania i odtwarzania muzyki z wszystkimi funkcjami, jak listy odtwarzania i łatwiejszy dostęp do całej biblioteki muzycznej. Zamiast dodawać po prostu wejście USB, inżynierowie PrimaLuny bez końca szukali najlepiej brzmiącego interfejsu USB, jaki moglibyśmy znaleźć. To wejście USB konwertuje wypełniony jitterami sygnał cyfrowy USB na S/PDIF, znacznie poprawiając jakość sygnału cyfrowego, zanim dotrze on do SuperTubeClock. To wejście USB jest prawdziwym wejściem cyfrowym o wysokiej rozdzielczości.
Test przetwornika PrimaLuna EVO 100 w highfidelity.pl
Jest dźwięczny i po prostu bardzo ładny. Plastyka jest doskonała, ale rozdzielczość jest po prostu OK. Kontrola basu jest świetna, z tym że jego średni zakres jest pogrubiony i dopalony. Równie dobrze brzmią z EVO 100 nagrania z transportu CD, jak i pliki wysokiej rozdzielczości. Jeśli korzystamy z plików warto jednak zawalczyć o wersje hi-res, ponieważ są po prostu lepsze. Jeśli chcemy grać pliki o jakości CD pomyślmy może jednak o dobrym transporcie płyt, a otrzymamy dźwięk z którym zaprzyjaźnimy się na długie lata. Wojciech Pacuła
Ręczny montaż przestrzenny

Budowany ręcznie przy wykorzystaniu połączeń lutowanych punkt-punkt, jakość wykonania porównywalna lub lepsza niż w jakimkolwiek innym produkcie z tego samego przedziału cenowego. Solidna, dobrze wentylowana stalowa obudowa, pokryta pięcioma warstwami lakieru. Każda warstwa jest ręcznie polerowana.
Test przetwornika PrimaLuna Evo 100 DAC w Hi-Fi i Muzyka
Pierwszym zaskoczeniem jest skala i zakres słyszalnych zmian, jakie wprowadza PrimaLuna. Tu nie trzeba się niczego domyślać ani zastanawiać, czy aby nie ulegamy autosugestii, dopatrując się różnic tam, gdzie ich nie ma. To, że w systemie pojawiło się nowe urządzenie, słychać nawet z drugiego pokoju. Wiele osób błędnie przyjmuje, że źródło, a zwłaszcza jego sekcja cyfrowa, to jedynie dźwiękowa kosmetyka, ponieważ o brzmieniu decydują kolumny i wzmacniacz. EVO 100 DAC dowodzi, że nic bardziej mylnego. Drugim zaskoczeniem jest zdecydowana sygnatura brzmieniowa holenderskiego urządzenia, które przez cały czas mówi: „Mam siedem lamp. Wcale się tego nie wstydzę i nie zawaham się ich użyć”.
„Każdy element elektroniczny jest dobry, pod warunkiem, że jest to lampa” – takie hasło, wzorowane na słynnym powiedzeniu Henry’ego Forda, mogliby sobie powiesić na ścianie gabinetu właściciele PrimaLuny. O ile dotąd tego nie zrobili…
Jej nadrzędnym celem jest nie tyle wyciśnięcie z cyfrowego zapisu maksymalnej ilości informacji, co wyłowienie z muzyki ulotnych wrażeń i przekazanie ich słuchaczowi. Wokal wysuwa się na pierwszy plan, a barwa głosu jest oddana tak, że nabrałem podejrzeń, iż konstruktor DAC-a EVO 100 zainspirował się popularnym w latach 20. XX wieku kierunkiem w malarstwie, zwanym kapizmem. Zakładał on, że sam kolor jest ważniejszy od konstrukcji i decyduje o nastroju dzieła. Innymi słowy: kluczowym elementem, który kształtuje formę, jest barwa. Toż to DAC EVO 100 jak żywy!
Starzeję się. Coraz bardziej odchodzę od dźwięku wyczynowego i krojonego żyletką w stronę klimatów, jakie tworzy PrimaLuna. A właściwie nie tworzy, tylko przekazuje emocje i atmosferę nagrań. Zachęca, by zwolnić tempo, wyciszyć się i posłuchać dobrego jazzu, kwartetu smyczkowego bądź legend bluesa. Tego nam właśnie potrzeba w niespokojnych czasach.
Topologia dual-mono

Najdroższe i najbardziej zaawansowane przedwzmacniacze liniowe zawsze budowane są w układzie dual-mono. Pozwala to osiągnąć jakość obrazowania niemożliwą do uzyskania innymi drogami. Większość producentów unika jednak układów dual-mono z powodu ich kosztu. Wymagane są przecież dwa transformatory zasilające, dwa układy regulacji głośności. Wszystko musi być podwójne.
Topologia dual-mono to w zasadzie dwa pełne przedwzmacniacze umieszczone w jednej obudowie. Dlatego to niezbyt częste rozwiązanie. Niezależnie od poziomu cenowego. EVO 100 DAC PrimaLuna zbudowano w układzie dual-mono. Pozwala to bowiem osiągnąć niezrównaną stereofonię i wybitne odwzorowanie przestrzeni.
Rezystory TAKMAN

Jeżeli kupisz tańszy prodult audio, zapłacisz fortunę za jego modyfikację. Łatwe do zauważenia, różowe węglowe, bezindukcyjne, szerokopasmowe rezystory TAKMAN z Japonii to ulubione komponenty osób, które zawodowo zajmują się udoskonalaniem sprzętu elektronicznego. Wyróżnia je bowiem niski poziom szumów, liniowość pracy i muzykalność.