
Warstwa muzyczna, którą wnosi APEX jest wspaniała. Teraz - blisko umiejscowiony wokal lub solista z przodu porusza się wyraźnie w całym pomieszczeniu, w zasięgu ręki. Kiedy słyszymy czystą głębię i kontrast pomiędzy tłem a instrumentami otoczenia, które właśnie pojawiają się w oddali i są zestawione z czernią nicości - wnosi to zupełnie nowy poziom zainteresowania i intensywności do odsłuchu.
Satynowa gładkość oddawania barw i cieniowania tonów sprawiała, że instrumenty szybowały w przestrzeni z doskonałą projekcją i delikatnym ruchem na tle tego morza ciszy. Następnie pojawił się wokal, wspaniale poruszający się, a jednocześnie współgrający z orkiestrowym splotem barw, który spływał i płynął tajemniczo gdzieś w oddali.
W miarę upływu dni i płynącej muzyki zacząłem być coraz bardziej zafascynowany i zaintrygowany. Nie było żadnych ograniczeń co do zdolności APEXa do połączenia mnie z muzyką, którą odtwarzałem, czy to z płyty CD, czy też strumieniowo poprzez doskonałą aplikację dCS Mosaic.
Więcej
A przy tym mówimy o dźwięku niebywale przestrzennym. Panorama rozciąga się wszerz i w tył sceny jak w obrazie panoramicznym.
Vivaldi Apex jest więc przejrzysty, klarowny, wyraźny, rozdzielczy, ale i jedwabisty. Ma też pięknie nasycone barwy. Materiał rozkodowany przez przetwornik do postaci 24 bity, 352,8 kHz zabrzmiał po prostu cudownie. Był miękki, był nasycony, był jeszcze bardziej przestrzenny.
(...) fantastycznie definiuje atak dźwięku. Pod tym względem to jedno z najlepszych urządzeń, jakie słyszałem, być może najlepsze.
Przetwornik Vivaldi APEX proponuje doskonale gładkie, płynne i zebrane w całość brzmienie. Jego przestrzenność, a właściwie stereoskopowa iluzja przestrzeni, jest absolutnie topowa.
Po prostu topowe źródło cyfrowe, jedno z najlepszych na świecie.
WięcejByłem oszołomiony uderzeniem tego dźwięku i niedowierzaniem, że doświadczam go we własnym pokoju muzycznym (a nie z najlepszego miejsca w sali koncertowej). Mogłem wypowiedzieć tylko jedno, elementarne słowo: Wow! Czy tak właśnie czuły się gromady oszołomionych nastolatków stojących przed wrzeszczącym Elvisem Presleyem? Czy tak czuły się młode kobiety na koncercie Liszta?
Długo pisałem o tym, jak ważne jest dla mnie powietrze i przestrzeń w reprodukcji muzyki. Rzadko kiedy doświadczałem tak przekonującego oddania tych atrybutów jak w wykonaniu Vivaldiego na tej płycie "Boris Kerner" na wiolonczelę i doniczki. W miarę jak barwy i dźwięki doniczek zmieniały swoją kolorystykę i intensywność, a obrazy zmieniały swoje położenie na scenie dźwiękowej, przed moimi oczami pojawiały się fantastyczne obrazy. To nie był przypadek przeniesienia się do miejsca koncertu. Emocje były tutaj, w moim pokoju odsłuchowym, gdzie bardziej niż kiedykolwiek chciałem zostać na długi, długi czas.
(...) każda nuta fortepianu brzmiała jak drogocenna perła.
Rzadko się zdarza, by w domowym pokoju odsłuchowym, na nowo doświadczyć pełnego oddziaływania wielkiej muzyki orkiestrowej słyszanej w sali koncertowej. Jednak DAC Vivaldi Apex, Vivaldi Upsampler Plus i Vivaldi Master Clock, razem wzięte, wielokrotnie to umożliwiły.
WięcejTo nie jest dobry DAC. Jest doskonały!
Bogactwo detali odsłoniętych przez Vivaldi Apex DAC łączy się z mocnym uderzeniem, co w efekcie daje wręcz soniczną eksplozję. W brzmieniu słychać ukrytą moc, co pozwala na otrzymanie - w razie potrzeby - prawdziwych fajerwerków.
Mówiąc najprościej, Apex czyni słuchanie muzyki - klasyki, jazzu, rapu, rocka i wszystkich innych gatunków - bardziej przyjemnym. Ten ciężki komponent ma zadziwiający wpływ na odtwarzane pliki, który manifestuje się nie tylko wspomnianym wyżej nasyceniem dźwięku emocjami, ale również poprawą dynamiki, lepszym obrazowaniem, większą przejrzystością oraz solidnością basu.
Tak jak szybko grający fortepian jest tu super wyraźny, tak i perkusja jest rysowana wybitnie precyzyjnie. Trzeba to usłyszeć, żeby uwierzyć.
WięcejPochodziłem do tego testu spodziewając się więcej tego samego. Ale już po krótkim odsłuchu zdałem sobie sprawę, że słyszę techniczną doskonałość starego przetwornika Vivaldi ale z nowymi pokładami muzycznej przyjemności. Po prostu: Vivaldi APEX brzmi bardziej naturalnie, bardziej organicznie, bardziej … ludzko.
Jak zwykle, użytkownik ma do wyboru kilka filtrów cyfrowych [więcej w sekcji z wynikami pomiarów], które umożliwiają wprowadzanie subtelnych zmian brzmienia. Zadziwia, że niezależnie od wybranego filtra, nowy przetwornik zapewnia bardziej wciągający dźwięk - dla wszystkich formatów cyfrowych plików i każdego gatunku muzyki.
Tak, to brzmienie jest doskonalsze. Tym, którzy są zadowoleni ze swoich komponentów Vivaldi, technologia Ring DAC APEX da więcej tego, co lubią. Ale najważniejsze jest to, że obok poprawy wszelkich technicznych parametrów konwersji cyfrowo-analogowej, dCS tchnął prawdziwe życie w produkt uważany wcześnie za bardzo złożony pod względem technicznym. Dodatek czystej przyjemności słuchania zdaje się przewyższać wszystkie inne korzyści.
Niezależnie od Waszego zdania na temat wcześniejszych wersji przetwornika dCS Ring DAC, jego nowa inkarnacja APEX pozwala odkryć nową jakość w słuchaniu muzyki. Nowy przetwornik Vivaldi to nie tylko przykład doskonałego komponentu high-indowego, ale i absolutna przyjemność słuchania. Nazwanie tego udoskonalenia APEX, czyli ’szczyt’, może się wydawać zbyt ambitne i nie zostawia inżynierom miejsca na kolejny krok. Ale faktycznie, Vivaldi APEX DAC to obecnie szczyt jakości brzmienia.
WięcejA najlepsze w tym wszystkim jest to, że nie było dla niego tematów tabu, gdyż w podobnym odbiorze wypadała muzyka rockowa i elektronika. Jak to możliwe? Słowo klucz to „rozdzielczość” współpracujących ze sobą poszczególnych komponentów audio. Naturalnie w sukurs rozdzielczości szedł sposób prezentacji niskich rejestrów i witalność przekazu, jakie oferuje Vivaldi DAC 2.0 marki dCS. Ale jak wspomniałem, taki wynik jest pokłosiem umiejętnego dobrania poszczególnych klocków, co w moim odczuciu udało się znakomicie.
WięcejWhen you write audio reviews, it's never easy to remove great equipment from your system, but the feeling is diminished by the realization that a product of equal excellence will eventually replace it. I don't have that feeling with the Vivaldi 2.0. It's not just the best digital source I’ve heard; it’s in league with the two or three best audio products I’ve ever reviewed Marc Mickelson
WięcejIf you can afford a dCS Vivaldi, take it for a test drive; you won’t regret it. The most exciting part of adding this player to my reference system is that it remains enthralling after a year of intense listening and it definitely reveals substantially more music than the excellent dCS Paganini that it replaced. This is definitely a long-term love affair, not a fling. Jeff Dorgay
WięcejSystem (dCS-Vivaldi), z jakim do Krakowa przyjechali Raveen oraz Jarek Orszański, polski dystrybutor tej firmy, jest szczytowym jej osiągnięciem. Zaprezentowany po raz pierwszy w zeszłym roku na wystawie w Hong Kongu miał się sprzedawać w ilości dwóch, może trzech kompletów na miesiąc, co przy jego cenie (w USA to 108 000 USD) było bardzo optymistycznym założeniem. Po pierwszym dniu imprezy miejscowy przedstawiciel zamówił 30 kompletów, czym niemal sparaliżował pracę angielskiej firmy. Wojciech Pacuła
WięcejKomponenty dCS Vivaldi dostarczyły teksturalnie elastyczny, delikatny, muzycznie angażujący dźwięk, wypełniony kolorytem i życiem. Ich zdolności do budowania sceny muzycznej i tworzenia obrazów zdecydowanie przekroczyły moje oczekiwania względem sprzętu cyfrowego. Dla niektórych złożoność zestawu Vivaldi może być zniechęcająca – ale jeśli będziecie w stanie zainwestować trochę czasu, możecie w wygodnym stopniu opanować jego obsługę. W zależności od potrzeb, będziecie mogli poprzestać na zakupie samego przetwornika DAC, albo zestawu DAC + Zegar Wzorcowy, jaki bezpośrednio napędzając moje wzmacniacze, zapewnił cyfrowy dźwięk wysokiej rozdzielczości do którego łatwo było się przyzwyczaić. Vivaldi jest najlepszym „analogowo” brzmiącym cyfrowym systemem, jaki kiedykolwiek słyszałem.
WięcejThe improvements of the gears before were by steps; it was no easy to go one step forward, and I admire that. But the improvement of Vivaldi over Scarlatti is by a whole floor, and that is a real breakthrough! I believe no aother system can challenge it in the near future. Audiotechnique
WięcejFirma dCS postanowiła przygotować cykl artykułów poświęconych podstawowym kwestiom cyfrowego audio [konwertery, filtry, zegary, etc.]. Ich celem ma być pomoc w lepszym rozumieniu działania cyfrowych komponentów systemu, co pozwoli podejmować bardziej świadome decyzje podczas zakupów i konfiguracji sprzętu. Artykuły te muszą oczywiście koncentrować się na rozwiązaniach opracowanych przez dCS, ale ich celem jest omówienie samych technologii a nie konkretnych produktów czy marek.
Pierwszym tematem do omówienia jest Ring DAC. To jedna z kluczowych technologii firmy dCS, unikalna dla jej produktów. Przy okazji zostaną też przedstawione podstawy konwersji cyfrowo-analogowej i inne typy przetworników obecna na rynku.
WięcejPo serii poświęconej konwersji D/A mamy nowy zestaw wiedzy do udostępnienia. Ten temat skupia się na innym ważnym aspekcie procesu konwersji D/A, którym jest taktowanie. Podczas gdy obwody przetwornika cyfrowo-analogowego są odpowiedzialne za upewnienie się, że podczas konwersji generowane jest właściwe napięcie (najlepiej bez skorelowanych błędów), taktowanie jest odpowiedzialne za zapewnienie konwersji we właściwym czasie. Ta seria ma na celu zbadanie, dlaczego jest to ważne w cyfrowym audio, wraz z dobrymi praktykami związanymi z taktowaniem.
Zaczniemy od omówienia podstaw taktowania i tego, co się dzieje, gdy systemy zegarowe nie generują precyzyjnego sygnału. Zbadamy również wpływ, jaki to powoduje, jitter i konsekwencje, jakie może to mieć na odtwarzanie cyfrowe, zanim przejdziemy do synchronizacji zegara w systemach audio z wieloma komponentami oraz roli taktowania w odniesieniu do dźwięku asynchronicznego, takiego jak muzyka przesyłana strumieniowo przez Internet lub odtwarzana przez USB. Oprócz tego przedstawimy wgląd w konstrukcję systemów zegarów dCS i zegarów głównych dCS oraz wyjaśnimy kroki, które podejmujemy, aby zapewnić, że nasze zegary dostarczają dokładny i spójny sygnał.
Naszym celem jest dostarczenie przydatnych informacji na temat roli i znaczenia taktowania w cyfrowym audio oraz udzielenie odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania związane z tym tematem, a także głębsze spojrzenie na nasze podejście do opracowywania systemów zegarów i zegarów wzorcowych. Mamy nadzieję, że okaże się to przydatne.
Więcejdemo w salonie: Bartók DAC.
demo w salonie: Bartók DAC.
demo w salonie: Bartók DAC.
demo w salonie: Bartók DAC, Vivaldi APEX DAC, Vivaldi Upsampler Plus